Se fuld version : NAT problemer på port 6881!!!
Shi-n0-bi
11-09-2004, 12:38 AM
Hey, jeg har lige donwloadet Azureus bare for at se hvad det var. Og det er oversejt! Det er bare den fedeste BT klient!
Men jeg har et lille problem :(
Den siger at min upload/download port er 6881... hvilket jo er meget godt? Men den siger jeg har et NAT problem på porten. Hvad er det?
Det gør at jeg næste ikke kan downloaded og når det sker er det med mellem 2-5 kB/s :(
Nogen der ved hvordan man løser det såkaldte "NAT" problem?
Jeg bruger Windows XP SP2.
På forhånd tak!
SuperNeo
11-09-2004, 09:40 AM
Det er nok fordi du er bag en router, og den skal du ind og forwarde (=åbne) port 6881 i.
Hvis ikke du kan komme til routeren, skal du finde en port som ikke er lukket. Og hvis det feks er port 5000, skal du ændre det i Azureus, så programmet bruger denne port istedet.
Eller man kan prøve med en portscanner:
www.radmin.com/download/pscan12.exe
Acid Burn
11-14-2004, 05:10 AM
Jeg har lige kørt en port scan (den du linkede til) og fandt ud af at jeg kun havde 4 åbne porte....
Skal jeg så bare skrive en af de fire ind i min torrent client (bruger ABC)? Da der jo er 4 (loc-srv, netbios-ssn, microsoft-ds og Microsoft ADL) er jeg i tvivl om hvilke(n) jeg skal bruge.
Jeg henter med snolde 5kbps, og har nemlig fået afvide at det er fordi min server er NAD'et..... Skal jeg virkelig til at bestille public IP og sådan noget for at få nogle ordenlige torrent downloads? *-)
Panzerfaust
11-17-2004, 03:43 PM
Jeg er ny azureus-bruger og ved testen under konfiguration fik jeg meddelelsen om, at der var fejl i NAT 6881. Tilmed har jeg har prøvet at foretage samme procedure som Acid Burn og med samme resultat. Er der en venlig sjæl der kort vil ridse op for mig hvad næste skridt er, dvs. hvordan man helt konkret åbner den port som er relevant.
kakaomanden
11-17-2004, 04:24 PM
Man skal gøre det i routerens setup. Hvordan man præcis gør det er selvfølgelig afhængig af vilken router det er. Kig i manualen for at finde ud af hvordan.
Med min router er det sådan at man i sin browser skriver: 192.168.2.1 og vupti så er man inde i setup'en.
Panzerfaust
11-17-2004, 04:32 PM
hmm... jeg kan se at jeg også kan indtaste noget i browseren, og så kommer man ind i setup'en. men hvad er næste skridt der efter? jeg kommer vel ind og skal vælge brugerprofil, men det udelukker vel ikke at jeg kan kvaje mig alvorligt...
Jowls
11-17-2004, 04:41 PM
Du kan i teorien godt "kvaje dig" og f.eks. resette din router til default, så den ikke kan gå på nettet mere. Men det er sjældent værre end et opkaldt til din ISP's support kan fixe det igen.
Med hensyn til at lege med porte, så kommer det meget an på, hvilken router og hvilken ISP du har. Der er så mange forskellige, at det er umuligt at give en generel vejledning.
Et godt sted at finde tips er her...
http://www.portforward.com
Hvis du har CyberCity, har de også en ret god guide på deres hjemmeside.
Panzerfaust
11-17-2004, 04:50 PM
Jeg har cybercity, og jeg er blevet foreslået at gå ind i routerens setup. jeg kan dog ikke komme over stadiet admin - 1234 (koden accepteres ikke). Desuden er der tale om en zyxel 650R-31 router, og jeg har hørt en fugl synge om, at cybercity/azureus og den pågældende router ikke går godt i spænd sammen. for mit vedkommende er det for så vidt dog ligegyldigt hvilken bittorrent-klient jeg anveder, så hvis nogen har forslag til en nem og god en ville det også være perfekt.
kakaomanden
11-17-2004, 05:10 PM
Jeg har cybercity, og jeg er blevet foreslået at gå ind i routerens setup. jeg kan dog ikke komme over stadiet admin - 1234 (koden accepteres ikke).
Så må du have ændret koden på et tidspunkt...
Panzerfaust
11-17-2004, 05:28 PM
Nja... jeg har vel ikke autoritet til at ændre koden under 'admin'. Man skrive jo en standardadresse ind i adressefeltet hvorefter man som bruger skal skrive admin - pw '1234'. Problemt er blot at under oprettelse til 10.... osv., så ignorer den at jeg har skrevet kode, dvs. spørger blot igen.
Jowls
11-17-2004, 05:31 PM
Prøv evt. at logge ind med telnet 10.0.0.1 23023 i stedet. Se også her...
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/login/
Hvis det virker, så burde det altså også virke med GUI'en som her...
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650hw/support/port_forwarding/
Dit password er det samme som det du bruger til din E-mail. Hvis det ikke virker, så ring/mail til deres support og bed om det. Det kommer så desværre nok med snail-mail, så der går en dags tid eller to.
...cybercity/azureus og den pågældende router ikke går godt i spænd sammen...
Det har jeg ikke hørt før. Det lyder også underligt, eftersom programmerne og routeren ikke har noget med hinanden at gøre. Routeren dirigerer blot en port hen til PC'en og hvad der så ellers sker, er den jo ligeglad med.
Panzerfaust
11-18-2004, 12:18 AM
har prøvet at logge ind med tenet, men får samme resultat. efter at have skrevet 1234 som pw, bliver jeg bedt om pw igen. jeg har på intet tidspunkt ændret koden, men der burde vel være mulighed for at jeg får pw igen, uden at man skal igennem proceduren med genoprettelse osv. lige et spørgsmål til, hvad er GUI'en?
Jowls
11-18-2004, 12:47 AM
efter at have skrevet 1234 som pw, bliver jeg bedt om pw igen
Hvor får du det fra, at dit password bare er 1234? Hos CyberCity er det altid en streng med både store og små bogstaver på min. 8 karakterer. Mit gamle var f.eks. juPhigaxia og mit nye er endnu mere snørklet. Det er dit da med garanti også, med mindre du bevidst har ændret det. Og det skriver du jo, at du ikke har.
lige et spørgsmål til, hvad er GUI'en?
Grafisk User Interface - den fine browserside, hvor du kan konfigurere routeren med musen. Det er ikke alle routere der har det...
Panzerfaust
11-19-2004, 09:39 PM
Nu er det vist lykkedes mig at forwarde port 6881 til min ip. lige for en sikkerheds skyld, kan det så passe at ip'en har et nr. bestående af 5 cifre adskilt af punktum og begyndende med 10? efter at have testet om porten er åben får jeg dog stadig en tilbagemelding om NAT fejl i port 6881.
nu forholder det sig (tilsyneladende) sådan at jeg er i besiddelse af to firewalls. den der følger med xp (mener den kom i form af en opdatering) og så en gratis en, sygate personal firewall. Windows firewall er slået fra mens den anden bare af sat til 'allow all'. Aligevel skal jeg ind at konfigurere/forwarde port i firewallen, oder was? hvis ja, nogen der har en idé om hvordan man bærer sig ad?
Jowls
11-19-2004, 10:52 PM
Nu er det vist lykkedes mig at forwarde port 6881 til min ip. lige for en sikkerheds skyld, kan det så passe at ip'en har et nr. bestående af 5 cifre adskilt af punktum og begyndende med 10?
Du mener vel 4 cifre? Routeren har 10.0.0.1 som også er din gataway-adresse til nettet. Den første PC hedder så 10.0.0.2, den næste 10.0.0.3, den tredje 10.0.0.4 osv.
Hvis du kører din BT klient på den første PC skal du forwarde porten til den. I så tilfælde er det også en god ide at taste IP'en ind som fast IP i stedet for at bruge DHCP. På den måde er du sikker på, at den PC altid har den samme IP og dermed får porten.
Panzerfaust
11-19-2004, 11:21 PM
Ok, det er mig der tåger... fire cifre, korrekt ja. jeg har prøvet at følge proceduren i cyberc's vejl., men kan ikke komme på nettet hvis jeg ændrer til 10.0.0.2 Måske det har noget at gøre med at vi deles to mand om internetforbindelsen? har prøvet at koble min bofælle af, men med det resultat at man ikke kan komme på nettet. azureus virker for så vidt, men alle smileys er gule og hastigheden befinder sig på +5 kb/s og upload på +2.5...
Jowls
11-19-2004, 11:40 PM
Hvis jeres maskiner har samme IP, så kommer kun den ene på nettet (den som tændes først). Hvis din har 10.0.0.2 som fast IP og hans kører DHCP, så kan du godt risikere, at han får tildelt adressen 10.0.0.2 af DHCP-serveren, hvis han logger på først. Dermed kommer du ikke på.
Løsningen er, at i begge kører fast IP - f.eks. du tager 10.0.0.2 og han 10.0.0.3. Så får i aldrig mere problemer med det.
Hvis han så på et tidspunkt også vil køre bittorrent, så skal han dog vælge en anden port, for al traffik til 6881 bliver omdirigeret til dig. Men det er jo heller intet problem. Han tager da bare 6882
:)
Et hurtigt kig på min Azureus siger 54 kb/s ned og 12.1 kb/s op (jeg har en almindelig CyberCity 2mbit/128kb), så du skulle gerne komme noget højere op end de 5 kb/s - selvfølgelig afhængig af hvilke torrents du vælger at gafle.
Panzerfaust
11-20-2004, 01:05 AM
så vi skal begge ind under netværksforbindelse osv. og så ændre - f.eks. tager jeg x og han tager y - og så skulle det virke. jeg har samme forbindelse som dig, men da vi er to som deler kunne man vel forvente at det bare går laaaaangsomt. uanset hvad, så kan jeg ikke komme på nettet selvom min bofælle er koblet af og jeg følger proceduren i cybercitys vejl.
Jowls
11-20-2004, 11:07 AM
Ja, du skal ind i opsætning - nærmere betegnet properties for TCP/IP-protokollen så vidt jeg husker. Og i stedet for automatisk opsætning, konfigurere den til:
Dig:
IP = 10.0.0.2
Netmask = 255.255.255.0
DNS = 212.242.40.3 og 212.242.40.51
Gateway = 10.0.0.1
Din bofælle:
IP = 10.0.0.3
Netmask = 255.255.255.0
DNS = 212.242.40.3 og 212.242.40.51
Gateway = 10.0.0.1
Og efter en re-boot burde det køre perfekt for jer begge....
Jazzy
11-20-2004, 02:36 PM
hvis man så har en trådløs router i røfen på modemet, skal man indtaste en anden adresse end 10.0.0.2 ind ikke? jeg får f.eks. 192.168.1.2 så skal den tastes ind som statisk istedet for 10.0.0.2 ikke sandt?
skal jeg også port forwarde i routeren?
Panzerfaust
11-21-2004, 02:33 AM
Jowls, jeg går ud fra at du mener at vi begge, dvs. undertegnede og min bofælle, går ind i LAN-indstillinger > egenskaber osv. og så foretager den nævnte procedure derfra? Lige en sidebemærkning skal der være flueben i rubrikken (nr. 3) 'QoS-pakkeplanlægning' eller ej...?
Jowls
11-21-2004, 04:32 AM
Jowls, jeg går ud fra at du mener at vi begge, dvs. undertegnede og min bofælle, går ind i LAN-indstillinger > egenskaber osv. og så foretager den nævnte procedure derfra?
Yep - under TCP/IP protokollen - egenskaber. Og så re-boot. Så burde den være der.
Lige en sidebemærkning skal der være flueben i rubrikken (nr. 3) 'QoS-pakkeplanlægning' eller ej...?
Godt spørgsmål. Jeg ringede lige til en kammerat som stadig har Windows og bad ham kigge efter - der ER hak i den hos ham. Om det er nødvendigt tvivler jeg dog på. Det er vist noget med Quality of Service og det lyder ikke som om, det har nogen relation til TCP/IP....
Radio Firkant
03-13-2005, 03:09 PM
Men forresten, de fleste trackere accepterer ikke at man kører på portene 6881-6889..
Chron
03-13-2005, 11:37 PM
lige et spørgsmål til, hvad er GUI'en?
Grafisk User Interface - den fine browserside, hvor du kan konfigurere routeren med musen. Det er ikke alle routere der har det...
Jeg har en kammerat som er blevet sendt på et officielt IT kørekorts kursus af kommunen (i forbindelse med bistand)..
Han er computernørd per definition, og har ellers klaret prøverne uden problemer, med undtagelse af en i at bruge windows..
Man skulle her blandt andet vide hvad en 'BBF' er..
svaret?
Billedlig bruger flade... [oversat fra GUI].. Fuldkommen latterligt at de oversætte noget som desuden normalt, så vidt jeg husker, kaldes for en grafisk brugerflade.
Nåja, lidt offtopic :P
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.