PDA

Se fuld version : Fildeling i Rundfunk

Infant Prodigy
11-08-2004, 04:36 PM
Hej alle.

På fredag handler rundfunk om piratkopiering - det er klokken 1700 på TV2.

BamseMusen
11-09-2004, 10:07 AM
Hej alle.

På fredag handler rundfunk om piratkopiering - det er klokken 1700 på TV2.

Jamen det må man vel endelig få taget sig sammen til at se så.. :)

zub
11-09-2004, 04:32 PM
nogen der spørger rundfunk (tv2) lov til at rippe det og smide det på nettet?.. der skal da nok være nogen der glemmer det... (og ja der skal spørges om lov)

ZuCkZ
11-09-2004, 05:05 PM
ja, jeg må prøve at huske at tænde for TV2 kl. 5 den dag.

FakeNick
11-09-2004, 05:34 PM
nogen der spørger rundfunk (tv2) lov til at rippe det og smide det på nettet?.. der skal da nok være nogen der glemmer det... (og ja der skal spørges om lov)

Du kunne også bare gå ind på www.konsol.tv2.dk og se det lovlige ;)

Arrow
11-09-2004, 06:23 PM
Det ville være fedt hvis nogen gad rippe det og ligge det på nettet. Har ingen videobånd at optage på, og jeg er ikke hjemme kl. 5 fredag :?

Arrow

ZuCkZ
11-09-2004, 06:49 PM

det plejer bare at være så ringe kvalitet, når man ser det over internettet....

zub
11-09-2004, 07:20 PM

ja.. med glæde.. hvis du lige lære Tv2 at lave nogen ordenligt linux compitabelt webtv.. godt nok har de en "lillebror" som sku virke på alle OS men den køre ikke ligefrem godt... probbet er vidst at de køre med MS's video streamning eller sådan noget... har ik gidet undersøge sagen =)

ZuCkZ
11-09-2004, 07:43 PM
dengang de kørte med Real player kunne jeg følge med. Det der lorte MS-stream gider ikke at virke med Mozilla. Hvis jeg skal se nogle Boggie-videoer, skal jeg bruge IE :?

Shi-n0-bi
11-10-2004, 08:39 PM
Hmm... min ven har video-in i hans PC. Jeg kan godt få man til at optage det, og dele det.

zub
11-10-2004, 08:42 PM
Hmm... min ven har video-in i hans PC. Jeg kan godt få man til at optage det, og dele det.

og så er det lige du ik læste min post... der skal spørges om lov!.. med mindre altså du vil have at tv2 skal komme efter din ven... din ven har ik lov til at optage og sprede det... og ik ret fedt at sætte PG's navn i forbindelse med det så direkte.

komas
11-10-2004, 08:50 PM
dengang de kørte med Real player kunne jeg følge med. Det der lorte MS-stream gider ikke at virke med Mozilla. Hvis jeg skal se nogle Boggie-videoer, skal jeg bruge IE :?

det kunne jeg heller ikke... men så opdaterede jeg min media player... det virker stadig ikke på dr, men nu gør det på tv2

komas
11-10-2004, 10:57 PM
og så er det lige du ik læste min post... der skal spørges om lov!.. med mindre altså du vil have at tv2 skal komme efter din ven... din ven har ik lov til at optage og sprede det... og ik ret fedt at sætte PG's navn i forbindelse med det så direkte.

det er nemlig rigtigt... det kan godt være apg ville grine godt i skæget over at kunne lukke siden ned fordi der blev lavet slemme ting...

Shi-n0-bi
11-11-2004, 05:37 PM
Jep...

Jeg ved godt det er ulovligt at sprede det officelt, men der sker ski mange uhyggelige ting i undergrund... "selv de ganske nye murer er allerede begyndt at slå revner".

zub
11-11-2004, 10:59 PM
jaja.. og du er da også meget velkommen til at rippe det og dele det... du skal bare ik poste det herinde på PG forumet.. fordi så får PG et brev fra tv2 der siger at de skal tage fat i vores skæg, hive i det et par gange og sige opfør jer pænt... og derefter kan vi godt glemme positiv feedback på tv2 i et stykke tid

komas
11-11-2004, 11:08 PM
jaja.. og du er da også meget velkommen til at rippe det og dele det... du skal bare ik poste det herinde på PG forumet.. fordi så får PG et brev fra tv2 der siger at de skal tage fat i vores skæg, hive i det et par gange og sige opfør jer pænt... og derefter kan vi godt glemme positiv feedback på tv2 i et stykke tid

det er stadig det bedste at spørge!

ZuCkZ
11-12-2004, 02:12 PM
har lige fundet ud af, at jeg ikke kan nå at se det i dag :cry: familien kommer altid første række :?

Shi-n0-bi
11-12-2004, 03:00 PM
Jeg ved godt vi skal spøger, men mon ikke TV2 regner med at når de viser noget om filesharering, at det så bliver lagt ud på nettet?

Nemeton
11-12-2004, 03:45 PM
Hmmm - det med at TV udsendelser er ophavsrets beskyttede, det er en værre fisk.

Under OL viste TV2 en række udsendelse under navnet "Historien bag historien" - nu bliver jeg i tvivl om jeg må brænde kopier af det til folk. Jeg har nemlig hele serien på computeren, rippet fra DVD!

oiv
11-12-2004, 04:45 PM
15 minutes left. Husk nu, at se programmet allesammen:)Bliver spændende...

Shi-n0-bi
11-12-2004, 05:39 PM
Hvad synes i?

Det var da ok, men jeg synes ham piraten de havde fat i virkede lidt amatør-arigtig? Hvad synes i?

Anyhoo... det var da ok. Det er godt det kommer til debat.

komas
11-12-2004, 05:41 PM
det var da ok... specielt debatten bagefter, hvor der var en lidt positiv stemning for fildeling...

oiv
11-12-2004, 07:20 PM
Det var en spændende udsendelse.. Synes, også piraten, som de interviewede, virkede lidt amatør-agtig (han brugte selvfølgelig også BitTorrent :wink: ), da han ikke rigtig argumenterede for, hvor godt fildeling det er.. Men, han fik selvfølgelig heller ikke særlig lang sendetid..

Shi-n0-bi
11-12-2004, 09:52 PM
Det rigtigt. Men bare det at fildeling her de sidste 6 måneders tid er kommet op til meget debat, ser jeg som en meget positiv ting :)

The Galloping Goose
11-12-2004, 10:09 PM
Det rigtigt. Men bare det at fildeling her de sidste 6 måneders tid er kommet op til meget debat, ser jeg som en meget positiv ting :)

Det har været meget til debat før også. Men da var det altid APG der blev hørt :wink:

Shi-n0-bi
11-12-2004, 11:01 PM
Jep, ved det :D

Det er derfor jeg skriver at det er kommet "meget op til debat" i de sidste 6 måneder, men selvfølgelig har det været til debat før.

Dog opdagede jeg én "fejl" i Rundfunk.

De sagde at hvis DU person "A" ejer en cd. Så må du gerne tage back-up af den på din PC - korrekt.

Men du "A" må ikke brænde en kopi af cden til person "B", som fx kunne være din ven - korrekt.

Men hvis venne person "B" tager en af dine tomme cder og putter den i din computer og brænder en kopi af din cd, så er det ulovligt. Dette er også korrekt, men hvis dette sker kan APG ikke gøre noget.
Fordi du har intet ulovligt gjort :D

Tilgegæld er dette tyveri og en sag for politiet hvis du anmelder person "B".

Bare et lille hul i love :D

Tvang
11-12-2004, 11:12 PM
Hey - jeg så ikke indslaget, men hørte at det skulle have været rigtigt fedt! To af "etisk rod" havde støtet fildeling, og den sidste havde også været sur på APG?

Hvorfor var ham piraten "amatøragtig"? Var det bare fordi han brugte bittorrent, eller er der en mere "konstruktiv" kritik?

Kan I ikke sige hvad problemet er? Jeg vil også gerne være med til at sprede pirat-ordet, men jeg vil nødigt opfattes som "amatøragtig" af mine medpirater.

Shi-n0-bi
11-12-2004, 11:39 PM
Jo da, han sagde meget som ikke lå i god jord hos mig. Han talte om at han ikke havde købt en cd eller film i 1,5 år!!! Og at han kun gidder downloade det fordi det er gratis.

Dette er en forkert holding mere jeg. Jeg har for cirka 1,2 mio ulovligt skidt, men men men men men...

Jeg har osse:

Over 240 orginale VHS film
83 Orginale DVD-skriver
over 300 orginale cder
92 PC spil, i orginal
og mere end 30 orginale konsol spil.

Det jeg gør er at jeg downloader ting, hvis jeg kan lide det går jeg ud og køber det og hvis jeg ikke kan så sltter jeg det (eller brænder en lille back-up ;) ). Det er sådan jeg mener pirater burde gøre, altså stadig købe ting... ikke bare donwloade uden at betale for så kan verden jo ikke løbe rundt.

Men det er bare hvad jeg synes?

Dog nævnte han en god ting "Jeg ser ikke piratkopiering som at sjæle, fordi jeg tager igen varer jeg kopier dem bare" - og det kan den kære mand have så evigt ret i. Man stjæler ikke ved at downloade, man kopier det bare.

MaXy
11-13-2004, 12:23 AM
Ja, jeg syntes også han var lidt "amatør-agtig" fordi, man fik indtrykket af at han skider på kunstnerne og alle andre (hvilket han jo ikke gør). Han skulle have forsvaret hans handlinger mere end han gjorde, og have sagt hvordan fildeling kan fremme kulturen.

Som Shi-n0-bi også siger syntes jeg også man skal støtte kunstnerne hvis man vil. For eksempel hørte jeg første gang om "Moby" på KaZaA, og nu har jeg købt hans albums, fordi jeg syntes det er fedt. Moby har ikke selv noget imod at man deler hans musik, og han tror selv at fildeling har fremmet hans musik meget.

Og det er ikke kun musik, jeg læste for ikke langt tid siden, på newz.dk at FireFox havde fået dorneret i det helt lidt over 100.000$! Hvis det havde været betalings software tvivler jeg meget stærkt på at de havde tjænt så meget!

Så han skulle have forsvaret sig lidt mere..

j0ppeman
11-13-2004, 11:30 AM
Nu synes jeg folk skal lade være med at bruge så 'grimme' ord som "amatør. Fordi vi er vel for fanden allesammen amatører! Uanset om vi er nogen af dem der har adgang til topclass FTP'er eller private rar hubs, eller vi er en af de mange brugere af fasttrack netværket (kazaa o.l.). Det er jo netop det der er vores store styrke! Vi gør ikke det her for at tjene penge!
Men, der er vel nogen der gør. OG lad mig tillade mig at udtrykke min dybeste anti-pati for dem!

Jeg er uenig i vores piratvens udtalelser om at han "aldrig ville købe noget hvis han kunne få det gratis".
Han skal selfølgelig have lov at mene dette, men selv mener jeg at man skal støtte det man kan lide.

Jeg har fx. lige hentet johnny deluxe's album. Fed musik! og så har jeg opdaget at han er pro-fildeling. Fedt! Jeg har tænkt mig at enten købe hans plade, eller sende ham en 50'er :)

Problemet er bare at lige nu har jeg virkelig ingen penge. De penge jeg har går udelukkende til mad.
:(

PackedManiac
11-13-2004, 12:58 PM
Jeg har fx. lige hentet johnny deluxe's album. Fed musik! og så har jeg opdaget at han er pro-fildeling.

Så er der da noget der er ændret sig siden sidst.. :shock: .. for et par uger siden var der en udsendelse om pirat-kopiering på DR2, Johnny Deluxe var med der, og jeg husker ham bestemt ikke som en fortaler for fildeling. :?

Uanset, jeg synes udsendelsen var ok, det var bare syndt at der ikke kom flere argumenter op. Det at han havde en ekstern harddisk, hvor alt hans lort var, kan man jo næppe kalde for amatør-agtig.

Jeg var dog uenig med ham på flere punkter. Eksempelvis så betaler jeg også får ting jeg ved virkelig er det værd, såsom Ringenes Herre EE, som forresten snart kommer ud, og så køber jeg også alle Radiohead CD'er, jeg lejer DVD film (og nej jeg ripper dem ikke), osv.

ZuCkZ
11-13-2004, 01:06 PM
Jeg har fx. lige hentet johnny deluxe's album. Fed musik! og så har jeg opdaget at han er pro-fildeling.

Så er der da noget der er ændret sig siden sidst.. :shock: .. for et par uger siden var der en udsendelse om pirat-kopiering på DR2, Johnny Deluxe var med der, og jeg husker ham bestemt ikke som en fortaler for fildeling. :?

Uanset, jeg synes udsendelsen var ok, det var bare syndt at der ikke kom flere argumenter op. Det at han havde en ekstern harddisk, hvor alt hans lort var, kan man jo næppe kalde for amatør-agtig.

Jeg var dog uenig med ham på flere punkter. Eksempelvis så betaler jeg også får ting jeg ved virkelig er det værd, såsom Ringenes Herre EE, som forresten snart kommer ud, og så køber jeg også alle Radiohead CD'er, jeg lejer DVD film (og nej jeg ripper dem ikke), osv.

ja Johnny Deluxe indrømmede der, at han ikke var noget i dag, hvis det ikke havde været for fildeling, men at han nu syntes at var forkert. Jeg synes da overhovedet ikke, at han har noget at klage over :?

ham_fra_rundfunk
11-13-2004, 02:53 PM
Hey all.

Vil bare lige kommentere på nogen af de ting folk har sagt om udsendelsen. Jeg synes selv det gik ok - MEN jeg synes at jeg blev udstillet lige lovligt meget som en der bare kopierer for egen vinding. Da vi lavede interviewet brugte jeg rigtig meget tid på at snakke om at jeg ikke vil kopiere de helt nye/små kunstnere, og at jeg er fortaler for at man finder en løsning som tilgodeser kunstnerne, så man kan producere ny kultur.
At Rundfunk-redaktionen har valgt at klippe det sådan som de har gjort det, kan jeg altså ikke gøre noget ved. Jeg forsøgte at komme ud med mine pointer, men de druknede lidt i "teknisk" snak og den popsmarte attitude som Rundfunks profil nu engang er.

Mht. at det er amatør-agtigt at bruge BitTorrent: Grunden til at jeg valgte at bruge BitTorrent i programmet, var for at vise andre mennesker (dvs. potentielle fildelere) hvor let det er at komme igang med at dele kultur med andre mennesker, og at det havde været uforsvarligt rent juridisk/sikkerhedsmæssigt at vise indholdet "nogens" ftp-server. Derudover blev jeg ikke bedt om at deltage som værende "psykopat-nørde-haj-fildeleren-der-bare-har-alt", men mere bare fordi at jeg deler en del(!).

Jeg synes at Ryaz og Bjørn sagde nogen meget gode ting i debatten efterfølgende, men den var meget præget af Rundfunks ret overfladiske behandling af emnerne - men sådan er det jo ofte med ungdomsprogrammer.

"nicklas"

PackedManiac
11-13-2004, 03:09 PM
Godt at vide "nicklas"! Man kan ikke forvente særlig meget af Rundfunk eller boogie for den sags skyld.. de er så overfladiske.

komas
11-13-2004, 03:34 PM
oki... det havde jeg lige glemt at tage med i mine overvejelser... mange tv programmer er rigtig gode til at klippe i deres udsendelser, så lige det budskab de gerne vil have kommer frem.

MaXy
11-13-2004, 04:52 PM
Det er lidt surt at de ikke har taget det hele med, for folk der ikke kender meget til piratkopiering, tror jeg fik fornemmelsen af at fildeling er dårligt, og noget der skader samfundet.

Shi-n0-bi
11-13-2004, 07:05 PM
Ja... de TV2 nørder har klippet lidt forkert i det. For man for et helt andet indtryk af dig på skærmen end her på forumet.

Godt at høre du er fornuftig, så må TV2 om hvordan de formidler det folk siger.

PS: BitTorrent forever!

FakeNick
11-13-2004, 09:03 PM
nogen der ved om det er kommet på nettet...?

De har det ihvertfald ikke på tv2´s hjemmeside endnu... :x

Rundfunk
11-15-2004, 09:55 AM
Rart at se, at programmet har skabt lidt debat.
Jeg fristes til at sige, at I selv skulle prøve at lave journalistik hvor alle er tilfredse - seere, medvirkende, redaktører, TV-stationer etc. Men lad det ligge.

Det er simpelthen ikke muligt at have alt med, der bliver sagt i et interview. Interviewet med "Nicklas" var ment som dels et blik ind i fildelingens verden og dels en provokation til både at få seerne til at tage stilling og til at sætte en diskussion i gang i Etisk Rod, vores debatpanel.
"Nicklas" sagde i interviewet, at han gerne ville støtte små kunstnere økonomisk, når han downloadede. Men han havde ikke gjort det endnu. Så har udsagnet måske ikke så meget vægt. Men "Nicklas" sagde også, at han simpelthen ikke har råd til at købe musik og film. Flere af "Nicklas" gode argumenter kom desuden op i debatten bag efter, hvilket vi på forhånd vidste, de ville gøre.
Alt i alt synes jeg, vi har været fair overfor emnet og "Nicklas". 7-8 minutter i et program som Rundfunk er meget.

Medierne i dag er overfladiske - langt de fleste af dem i hvert fald. P1 og nogle af dagbladene er undtagelser, men hvor mange potentielle unge fildelere - dem som jeg går ud fra, I gerne vil ud til - hører P1?

DiosWarez
11-16-2004, 04:22 PM
Jeg syntes personligt at indslaget var som man kunne forvente... havde nogen måske forventet andet. programmet sagde jo ikke BRÆND KÆTTERNE eller brænd butikkerne vel?

Jeg tror sku det er endeligt det er meget enkelt. Hvis du downloader spil, musik, film, software, sources eller hvad der nu kan være en form for rettighed på, så gør du jo noget forkert og du ved det da også udemærket godt. Det er en kriminel handling, ganske enkelt. Men hvorfor gør man det så, jo fordi det er så pisse nemt og gratis, det er jo et tagselv fad og chancen for at blive taget er minimum hvis man da bare er en smule forsigtig og tænker over hvad man gør.

Ang. torrent... mange snakker og snakker om de forskellige medier der bruges for at download med, for det meste høre men om de forskellige p2p programmer som Kazzar, LimeWire, OverNet, WarezP2P... ja jeg kan jo blive ved i en uendelighed, men ganske enkelt er disse programmer jo også fine nok i sig selv, det er ganske enkelt brugerne af disse programmer der ikke altid ved hvad de endelig fortager når de prøver at Downloade "HL2.retail.DVD.RELOADED.iso" på 2mb og tror det ikke er en virus. Andre forstår sig så småt bare ikke på hvor sikre de forskellige programmer er, men det er fandmer ikke noget at brokke sig over, hvis man vil have sikkerhed hjælper det jo ikke noget at stå at græde som en omsorgsvigtet baby man må sku selv gør noget ved det, og det er sku så nemt....

Hmm tror jeg fik afreageret der....

Copy/Paste
11-16-2004, 06:07 PM
Jeg syntes egentlig indslaget var meget godt, og at "Nicklas" og panelet (Undtagen ham sukkerdrengfjolset Rasmus, der så vidt jeg kunne se sad med en skjorte der reklamerede for den amerikanske våbenlobby NRA, Idiot!) gjorde det godt på den begrænsede tid som emnet fik.

På ingen måde, som nogen har skrevet, tror jeg at det skader fildelingssagen at Nicklas siger at han ikke har købt nogle cd'er i lang tid, men istedet at han har downloadet det. Det er for mig fint.

At sprede budskabet om at man igennem fildelingstjenester kan få adgang til ALT (næsten) er for mig positivt og jeg er sikker på at der vil være flere der prøver kræfter med fildelingstjenesterne efter Rundfunk indslaget. At "Nicklas" så samtidig siger at han ikke er bange for at blive taget af APG er også fedt da det måske kan dæmpe noget af den paranoia der er kommet for at blive taget.

Panelet berørte både at der må findes en løsning så kunstnerne kan få betaling, og at der ikke går en skid til kunstnerne fra det nuværende Cd-salg, men at det ender i musikindustriens lommer. Så også det blev dækket.

Så alt i alt et gavnligt indslag for den frie spredning af kultur og andre immaterielle goder - fra ALLE til ALLE!

Sharing is Caring

Copypaste / Piratgruppen.org