Se fuld version : Freenet
rocky
11-08-2004, 02:09 PM
hej.
er der en der gider og fortælle hvad det gode ved Freenet er og det dårlige.
og måske hvordan de viker.
hvor høj er sikkerheden?
TAK
Lemon
11-11-2004, 08:21 PM
Det gode (i teorien): du smidder ting ud på freenet netværket, og det bliver teoretisk set liggende for evigt, anonymt.
Den dårlige: freenet er praktisk talt dødt.. jeg tror ikke engang de arbejder på projektet mere.
Tobias
11-15-2004, 03:49 PM
Der bliver stadig udviklet på freenet!
http://freenet.sourceforge.net/
Mvh.
Tobias
Jowls
11-15-2004, 06:08 PM
Faktisk er udviklingen på Freenet gået ret stærkt og gør det stadig. Udviklings-crewet er ikke så talrigt, men aktivt og har en fuldtids-programudvikler ansat hvis løn (som ikke er stor) financieres via frivillige donationer. Den nuværende stable-klient kører udmærket ved download, mens upload-hastigheden kunne være bedre.
Freenet er fuldt funktionelt til fildelings-brug, omend hastigheden langt fra kommer op på siden af de ikke-anonyme P2P programmer. Tilgengæld er sikkerheden og anonymiteten i top.
Det skal nok lige tilføjes, at fildeling på Freenet foregår mere som på IRC eller i Newsgroups, eftersom det ikke oprindeligt er konstrueret med P2P for øje.
Man skal forestille sig Freenet som een stor krypteret virtuel harddisk hvorpå alle klienter kan gemme og hente filer. Til forskel fra en normal harddisk er der dog to ting, man ikke kan - slette og browse.
At ingen kan slette data når de først er gemt gør Freenet ucensurerbart, hvilket var et af designkriterierne. At det ikke kan browses er mere en konsekvens af selve den distribuerede opbygning, og det betyder populært sagt, at man skal kende en fils navn (nøgle) for at kunne hente den.
Derfor foregår fildeling på Freenet på den måde, at man spørger efter den fil man mangler i et Freenet message board (det mest brugte hedder Frost). Hvis en anden bruger har filen, uploader han den så til Freenet og poster nøglen i Frost. Så tager man bare nøglen og henter filen....
Og hvis man følger lidt med i de relevante message boards, opdager man snart at der ligger nøgler til rigtig mange interessante filer rundt omkring. Ofte bliver nye film også indsat uopfordret, så man bare kan gafle nøglen og hente, hvad man skal bruge.
Hastigheden varierer fra bruger til bruger, idet ens node bliver hurtigere jo mere den kører og jo mere den bruges. Det har noget med Freenets routing at gøre, og på samme måde går det hurtigere at downloade en fil jo mere populær den er. Regn med en lille uges tid for en rimelig populær spillefilm på 900 Mbyte...
Så for at vende tilbage til Rockys spørgsmål -
Det gode ved Freenet er at det er så tæt på at være 100% APG-sikkert, som man kan komme.
Det dårlige er, at fildelingen går meget langsommere end Bittorrent og er mere indirekte end ved f.eks. Kazaa eller Mulen.
Anonymiteten er så god, at det ville kræve ressourcer på NSA-niveau at bryde den. Designerne forestiller sig at Freenet skal kunne bruges til at sikre ytringsfriheden for mennesker, hvis liv afhænger af deres anonymitet. Folk kan nemt finde ud af, at du har en Freenet-node, men de kan ikke se, hvad du henter og gemmer i Freenet.
Jowls
11-15-2004, 08:45 PM
Nu er fidusen godt nok, at man har mere end een fil under download samtidig... 8)
Nicklas
11-17-2004, 07:43 PM
Okay... Hvordan får jeg så nogen gode boards ind i frost.. Har ikke helt fattet hvordan jeg finder de gode boards nemlig... :)
Tak
Jowls
11-17-2004, 08:13 PM
Ud fra et fildelings-synspunkt, mener du?
Tjah, et godt board at holde øje med er i hvert fald "succesfull", hvor folk poster navn og nøgler på filer, de lige har downloadet. Der dukker ofte interessante emner op - og desuden plejer der at komme en advarsel, hvis filen er corrupt eller fake.
Ellers er hovedreglen at requeste filer i boards som hedder noget passende - movies, mp3 osv. Dem skulle du have som standard efter installeringen - eller i det mindste kunne gafle ud af en vilkårlig board list. Og selv hvis der ikke ser ud til at være den store aktivitet i boardet, så bare post dit ønske alligevel. Der er mange som læser dem.....
Nicklas
11-17-2004, 09:50 PM
Okay. Men der er ingen af mine posts jeg rent faktisk kan se derinde... Der sker simpelthen ingenting, virker hverken når jeg replyer eller når jeg poster et helt nyt topic?
HELP?
Nicklas
11-17-2004, 11:21 PM
Okay. Men der er ingen af mine posts jeg rent faktisk kan se derinde... Der sker simpelthen ingenting, virker hverken når jeg replyer eller når jeg poster et helt nyt topic?
HELP?
Ligemeget.. Hvis man er tålmodig sker det :D
Jowls
11-17-2004, 11:24 PM
Det lyder underligt.... kører din Freenet rigtigt? På samme måde som ved P2P-programmer skal du jo åbne en port for den i din router. Er det fixet?
Nicklas
11-18-2004, 11:08 PM
Om den kører rigtigt?
Det er jo svært at svare på. Min opfattelse er at freenet ikke skulle være så hurtigt at surfe på, så derfor tror jeg det kører normalt.
Jeg har ingen router men direkte connection... :)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.