PDA

Se fuld version : En gang piratkopier, altid piratkopier?

oiv
11-07-2004, 11:04 PM
Heys allesammen..
Hvis man har haft "ulovligheder" liggende på sin computer, og derfra overflytter de "ulovlige" filer til en ekstern harddisk, så kan APG (evt) stadig finde dem. Men, hvis man overflytter de "ulovlige" filer til en ekstern harddisk, kan man så stadig få en bøde? Altså, vel og mærke hvis APG, ikke finder/undersøger den eksterne harddisk??

Smiley_Carpe_Diem
11-07-2004, 11:08 PM
Du skal huske, at hvis APG ransager din computer, og i kommer i retten, så skal de blot overbevise dommeren om at du har delt ophavsretbeskyttet materiale. Så med andre ord, hvis de kan se på din computer, at du blot har overført dataen så er du på den. Som skrevet i andre indlæg, så burde du nok købe dig en ny hdd, og sæt den i, istedet for.

ps. ja du kan godt få en bøde

oiv
11-08-2004, 12:13 AM
Hvad skulle forskellen være, ved at sætte en ny hdd i, i forhold til at tilslutte en ekstern? Kan man ikke bare overføre de "ulovlige filer" til den eksterne harddisk, og slette de "ulovlige filer", som er tilbage på den stationære hdd, med Gutmann metoden?

Smiley_Carpe_Diem
11-08-2004, 08:06 AM
Jeg ved ikke om APG har programmer, eller kan gå ind og se om du blot har overført filerne til et andet sted. Jeg kender desværre ikke til Gutman metoden ?

oiv
11-08-2004, 11:39 AM
Gutman metoden, er hvor man overskriver en given fil, 32 gang med forskellige datamønstre, hvorefter det skulle være umuligt at gendanne filerne...

Klawz
11-08-2004, 02:41 PM
Jeg tror, at I skyder gråspurve med kanoner PIR3

APG har efter eget udsagn aldrig forsøgt at kræve erstatning for filer som er placeret udenfor "shared folders".

Det vil sige, at hvis man har 1TB "ulovligt" materiale liggende på sin harddisk uden at dele dem, så vil man næppe opleve et erstatningskrav.

Det skyldes, at APG umuligt kan bevise at man har skaffet materialet ulovligt. Der kan nemlig være tale om at I har lagt jeres eget lovligt indkøbte materiale ned på computeren. At I så senere har foræret det væk, mistet det eller solgt det - det er ikke ulovligt.

Sagen stiller sig anderledes for folk som har modtaget breve fra APG. Her kan det være en forholdsregel at skaffe sig af med HD for at forhindre bevissikring ved en ransagning. Det skal dog i denne sammenhæng understreges at APG til dato (efter mine oplysninger) ALDRIG har foretaget en ransagning efter først at havce sendt et erstatningskrav ud.

Smiley_Carpe_Diem
11-08-2004, 04:18 PM
Angående det er "ok" at have "ulovlige" ting på ens computer kommer godt nok an på hvad det er. Hvis det f.eks er et computerspil der lige er udkommet, kan de ikke se om man har anskaffet det ulovligt, men der imod hvis det er et computerspil som først kommer på gaden om 3 uger, tror jeg fløjten får en anden lyd.

Jowls
11-08-2004, 04:54 PM
Jeg tror, at I skyder gråspurve med kanoner PIR3

Her vil jeg tillade mig, at erklære mig delvist uenig med vores kaptajn.

Det er korrekt, at som situationen er pt. er sandsynligheden for at få APG på hjemmevisit yderst begrænset. Det skyldes at de vil holde prisen pr. knaldet pirat så langt nede som muligt, så hvis et skærmdump er tilstrækkeligt, hvorfor gøre mere ud af det?

Men situationen er ved at ændre sig takket være Piratgruppen. Efterhånden som folk bliver bedre informeret om deres rettigheder, vil der være stadigt færre som bare skriver under på forligene - dvs. færre billige sejre for APG.

Samtidig bliver det også sværere for APG at sikre sig de famøse skærmdumps, fordi dette forum er fyldt med tips til, hvordan man undgår at lægge alle sine dele-filer ud til frit skue i de forskellige P2P programmer.

Og endelig så kan det jo være (det håber jeg i hvert fald) at dommerne underkender nævnte skærmdumps som eneste bevis i de verserende sager og dermed skaber en retspraksis som går APG imod.

Alt dette betyder, at APG efterlades med meget få og ineffektive muligheder for at efterforske og samle beviser mod pirater via internettet. Dermed kunne en mere direkte bevissikring - dvs. ransagning - risikere at blive en almindelig forteelse.

Der er ingen grund til at gå i panik, men på den anden side er det så nemt at gøre sig immun overfor en evt. ransagning, at man altid bør gøre det som et led i "god pirat-praksis" :wink: