Se fuld version : Sag/Sagsøge DR Licens ?
-pirat4ever-
11-07-2004, 06:03 PM
Er der nogle som har forstan på DR licens og om det er muligt at ligge sag an, mod monopolisering eller tvang af udgifter til den enkelte borger ?
Sagen er således, At jeg ejer et TV som jeg bruger til PS2, og en Projekter jeg bruger til film (dvd/vhs) samt PS2.
Jeg har på ingen måde sinal til DR eller TV2, og ifølge DR licens er det forpligtet at betale 1100kr halvårligt, så lang tid man har et licens pligtigt apperat (tv).
Jeg har forsøgt at ringe og spørge licens, men de er "snoppet og u-spørgelig".
Nogle der har ider eller erfaringer mm. ?
ER der LOV at DR kan pålægge udgifter på noget man ikke er intereseret i at købe, se eller andet ?
Med et tv følger der licens opkrav fra DR ligemeget om du ser det eller ej. Fortæl DR du har smidt tvet ud så tror jeg de glemmer dine licenser..
Jeg ville sige at det var gået i stykker
Jowls
11-07-2004, 06:40 PM
Danmarks radio har desværre ret i dette tilfælde. Her er et uddrag af Kulturministeriets Bekendtgørelse nr. 274 af 14. april 2003...
I medfør af § 69, § 70 og § 71 i lov nr. 1052 af 17. december 2002 om radio- og fjernsynsvirksomhed, fastsættes:
Kapitel 1
Licensens størrelse mv.
§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift for opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Afgift kaldes herefter licens. Licens opkræves af DR, DR-Licens.
Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.
Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for modtagere, såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.
Stk. 4 . Flere højtalere, billedskærme eller andre monitorer i samme rum anses for en modtager, hvis de samtidigt kun kan gengive samme lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.
Stk. 5. Ved opstilling forstås, at en radio- og fjernsynsmodtager er i ejerens/brugerens besiddelse. Opstillingen anses for ophørt, når der er truffet sådanne foranstaltninger ud over afbrydelse af el- og antenneforbindelse ved selve modtageren, at det tydeligt fremgår, at modtageren ikke kan gengive programmer, som er spredt ved hjælp af radio- og kabelanlæg, jf. dog § 19.
Stk. 6. Opstilling anses tillige for ophørt, såfremt modtageren er opmagasineret i overensstemmelse med retningslinjer fastsat af DR-Licens.
Stk. 7. DR-Licens kan forlange dokumentation for, at de foranstaltninger/indgreb, der er nævnt i stk. 5 og stk. 6, er foretaget.
Hvad dette betyder på normalt dansk er, at DR kan kræve licens såfremt man ejer en TV-modtager. Det er IKKE af betydning om den er tilsluttet, opstillet i boligen eller om man bruger den til andet formål end til at se TV med. Selv hvis man bor et sted hvor man ikke kan opfange et antennesignal, skal man betale.
Licensen er altså ikke en betaling for at få TV-programmer - det er en særskat på TV-modtagere. Det er det som mange misforstår. Tænk på det på samme måde som ejerafgiften for en bil....
Og jfr. stk.3, så er videobåndoptagere og tunerkort i PC'ere også licenspligtige.
Jeg ville sige at det var gået i stykker
I så fald kan (og jeg ved af erfaring, at de af og til vil) Danmarks Radio kræve en erklæring fra et autoriseret RadioTV om, at TV'et ikke er i stand til at fungere som TV-modtager jfr stk.7.
Med et tv følger der licens opkrav fra DR ligemeget om du ser det eller ej. Fortæl DR du har smidt tvet ud så tror jeg de glemmer dine licenser..
Det er meget vigtigt at huske at melde sig fra, hvis man er blevet meldt til på en eller anden måde. Hvis man bare ignorerer dem, bliver de ved med at beregne licens. Og DR er en af de få kreditorer som faktisk har mulighed for at foretage direkte lønindeholdelse på samme måde som skattevæsnet o.lign. Dvs. hvis du har en indkomst, kommer du til at betale, hvad enten du vil eller ej.
-pirat4ever-
11-07-2004, 08:21 PM
Licensen er altså ikke en betaling for at få TV-programmer - det er en særskat på TV-modtagere.
Det sucks.
Men takker for lovgivningen, gid man kunne stille personloven er krænkelses loven op overfor, så havde man en sag at prøve af i retten.
Jowls
11-08-2004, 10:53 AM
Ja, det var så loven, og den er jo ret klar. Noget helt andet er de nazi-metoder som DR benytter til at opkræve licensen.
Her gælder det jo f.eks. at du naturligvis har pligt til at licens-registrere dig, når du køber fjernsyn, men du har IKKE pligt til at opgive navn og adresse til en TV-forhandler for at vedkommende kan gøre det for dig. Jeg ved ikke hvordan dette stikker-samarbejde mellem DR og Radio-branchen opstod - sikkert som en "service til kunderne" - men når jeg køber et TV, nægter jeg konsekvent at deltage i det show. Insisterer forhandleren spørger jeg, om han vil sælge varen eller ej... og det vil han som regel gerne :wink:
En anden ting er "jagten på sortseere". Den frygtede pejlevogn er naturligvis en skrøne - sortseere jages med statistiske metoder. DR ved at omkring 95% af alle husstande i landet har TV, men under 80% er tilmeldt licenskontoret. Derfor ved man at de fleste af dem som ikke er tilmeldt, er sortseere. Så laver man simpelthen en adresse-liste med folk som ikke betaler og ringer på døren hos dem og spørger, om de har et TV. Dette gøres i den bedste sendetid - ofte midt i en vigtig fodboldkamp eller en populær serie.
Det er jo lidt svært at nægte, hvis man åbner døren med remoten i hånden samtidig med, at hele huset lyder som idrætsparken :roll:
Jeg har selv haft DR på besøg en enkelt gang. Det gik noget i retning af flg...
"Goddag - jeg er fra Danmarks Radio. Vi kan se, at denne husstand ikke er tilmeldt licenskontoret. Har du en TV-modtager?"
"Nej."
"Må vi komme indenfor et øjeblik?"
"Nej, og i må desværre have mig undskyldt. Jeg har lidt travlt. Hav en fortsat god aften."
Så hørte jeg ikke mere til dem. Jeg kunne godt forestille mig, at denne praksis ligger på kanten af et lovbrud, eftersom der vel reelt er tale om dørsalg.
Dog skal det lige siges, at retsplejeloven faktisk åbner mulighed for at DR kan foretage en uanmeldt ransagning på samme måde som APG. Jeg har dog aldrig hørt eksempler på, at de er gået så vidt. Men de KAN i teorien, hvis de vil.
Og jfr. stk.3, så er videobåndoptagere og tunerkort i PC'ere også licenspligtige.
Så er det da 'lige' blevet ændret? For 1-2 år siden var der i hvert fald snak om, at hvis man kun havde et tunerkort i sin pc (og ingen fjernsyn) skulle man ikke betale licens.
Mht -pirat4ever-'s problem, så kan du evt lodde tuneren ud af dit fjernsyn, siden du alligevel ikke bruger den. Det burde være godt nok til, at tilfredsstille DR. Kender en ven, som har gjort sådan. Han har aldrig haft problemer med licensgutterne; men det hjælper måske også at han betaler radiolicens..
//michael
Jowls
11-08-2004, 03:46 PM
For 1-2 år siden var der i hvert fald snak om, at hvis man kun havde et tunerkort i sin pc (og ingen fjernsyn) skulle man ikke betale licens.
Jeg husker godt, at der var en artikel om det i Ingeniøren for nogen tid siden. Men der var tale om, at DR på eget initiativ valgte ikke at kræve licens for PC'ere - som loven er udlagt, kunne de reelt sagtens gøre det, hvis de ville.
Desuden var det uspecificeret, om man kun mente WEB-TV hentet over nettet eller om det også gælder PC'ere med tunerkort. I det hele taget er det en kompliceret problemstilling. Der står i stk.2..
Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan gengive lyd- eller billedprogrammer spredt ved hjælp af radio- eller kabelanlæg.
Er en PC tilsluttet internettet en modtager? Er internettet et kabelanlæg? Er levende billeder downloadet fra internettet et "billedprogram"? Er WEB-radio et "radioprogram"? Den teknologiske udvikling er helt klart løbet fra loven, så det er nok derfor DR foreløbigt holder sig fra PC'erne.
Mht -pirat4ever-'s problem, så kan du evt lodde tuneren ud af dit fjernsyn, siden du alligevel ikke bruger den. Det burde være godt nok til, at tilfredsstille DR.
Har jeg prøvet engang. Licenskontoret krævede en inspektion af en autoriseret TV-reparatør - på min regning. Og da fjernsynet var mindre end 500,- værd, smed jeg det ud i stedet. Din ven har vist været heldigere end mig... eller også har han bare et ærligere ansigt :wink:
Brogaard
11-08-2004, 06:16 PM
Man kan nu melde Licens fra via Internettet på DR's hjemmeside. Meget nemt. Har lige fået brev om at jeg ikke skal betale mere :-)
De kom ud på vores kollegie forleden. Jeg skulle ind da licensmanden stod udenfor. Han stak lige foden indenfor, og sagde at han havde fået lov til at komme ind. Jeg gav ham et lille skub og smækkede døren i hovedet af ham. Hørte ikke noget til ham mere :-)
Han prøvede det samme ved en af de andre blokke, men min kammerat kørte lige samme nummer. Det er ellers rimelig vildt at de prøver at komme ind når de faktisk ikke har lov til det.
-pirat4ever-
11-08-2004, 06:18 PM
Licenskontoret krævede en inspektion af en autoriseret TV-reparatør - på min regning
De bør da være, som med lægeerklæring. Kræveren betaler.
Man bliver mere og mere frustreret over det.
-pirat4ever-
11-24-2004, 09:22 AM
fra anden forum side
Tænk hvis Jyllandsposten uopfordret sendte sine aviser rundt til alle husstande i Danmark, og derefter krævede at de skulle betale for abonnementet? Også fra dem som ikke ønskede avisen? Abonnementet var i virkeligheden en licens man betalte for at have en brevsprække. For hvis man har er brevsprække, har man jo også muligheden for at læse Jyllandsposten. Så hvis man ikke betaler, så nasser man jo på alle de andre abonnenter? Hvem ville finde sig i det ? Ville du?
God pointe der
Jowls
11-24-2004, 12:05 PM
Det kan forøvrigt snart blive endnu sværere at undgå licensen. Forleden læste jeg, at man barsler med at erstatte den med en "medie-afgift".
Dette er en konsekvens af, at stadig flere ser TV via internettet, og de penge vil DR jo også gerne have fingre i. Man frygter det værste.... :cry:
-pirat4ever-
11-24-2004, 12:43 PM
Det jo absurd.
Hvis ikke DR kan overleve, hvorfor så holder DR i live med kunstig åndedrag ?
Lad svi*et dø :evil:
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.