PDA

Se fuld version : nu er jeg forvirret: privat brug.

komas
11-07-2004, 12:07 AM
undertegnede nærlæste lige det han selv havde skrevet i følgende indlæg: http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=1098

i ophavsretsloven står

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

nu læser jeg pludselig, at infokiosk(kulturministeriet) definerer privat brug sådan her: privat brug, hvilket betyder, at du må kopiere til dig selv, din familie og din omgangskreds

må man pludselig godt kopiere sine cd'er til sine venner nu???

CassacK
11-07-2004, 06:27 AM
det tror jeg ikke du skal regne med... Det siger jo sig selv... Ellers kan du jo kalde alle for vener.
Og skal det være meget teknisk, så må du faktisk ikke fremvise en film for dine venner, som du har købt, da de ikke er en del af din husstand...(grunden til, at jeg ved det, er at jeg engang var med til at starte en filmclub, på en teknisk skole, og skolehjemmet forlangte, at vi skulle undersøge om det var lovligt, at leje/købe en film, og så vise den frem, for flere på et kollegie.) :(

CassacK

Khain
11-07-2004, 12:28 PM
privat brug inkluderer ikke dine venner og familie...
det er til brug inden for hustandens fire vægge.

grunden til at der står "enkelte", og ikke "en enkelt" kopi er for at folk ikke bliver busted for at brænde deres ynglingscd og have den liggende i sommerhuset eller bilen.

komas
11-07-2004, 12:36 PM
privat brug inkluderer ikke dine venner og familie...
det er til brug inden for hustandens fire vægge.

hvorfor skriver de så andet på deres hjemmeside?

Khain
11-07-2004, 05:51 PM
fordi de uden held forsøger at være pædagogiske....

måske vedkommende der har skrevet på hjemmesiden ikke har kunnet læsen en andens håndskrift, og dermed har skrevet hvad han fandt rimeligt?

komas
11-07-2004, 06:03 PM
hmm... :? smider lige en mail til dem, og spørger hvad de har gang i.

komas
11-15-2004, 04:40 PM
så fik man mail fra kulturministeriet:

Tak for din henvendelse af 7. november 2004 vedrørende kopiering.

Det er korrekt, at ophavsretslovens § 12, stk.1, som udgangspunkt tillader kopiering
til privat brug. Der gælder dog en undtagelse hertil, jf. § 12, stk. 2, nr. 5, idet kopiering
i digital form kun må ske til personlig brug for dig selv eller din husstand. Du må derfor
gerne fremstille en kopi til brug i bilen, sommerhuset eller lign., men du må ikke fremstille
kopier af dine cd´er til dine venner.

Læs mere om kopiering af musik på http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp

Venlig hilsen