PDA

Se fuld version : Lessig i Odense

Khain
11-04-2004, 01:26 AM
jeg vil lige gøre opmærksom på at dette foredrag kan ses på sdu's hjemmeside, www.sdu.dk.
jeg vil desuden se om jeg kun unddrage mig et par forlæsninger og selv deltage, i det tilfælde regner jeg med at gengive hovedpunkterne i Lessig's foredrag her i forummet.

Khain
11-05-2004, 01:20 AM
Tjah….. sikke en omgang… Lessig er på et niveau vi sandsynligvis først når om et par år….
Hvis vi nogensinde kommer derop.

Der var en del, så undskyld hvis jeg roder lidt rundt i det hele.
Det er taget lidt direkte fra mine noter, så det er nærmest punktform.. undskyld.

Lawrence Lessig blev præsenteret som en aktivist, nærmest på Greenpeace niveau der bekæmpede de store selskaber og deres armeer af advokater.

Foredraget var faktisk snarere en multimedia præsentation, meget underholdende og farverig.
Han snakkede om at digitale rettigheder var gået hen og blevet et hot topic, der desværre skabte midre frihed, og lagde en dæmper på kreativiteten, ytringsfriheden , og indskrænker vidensrummet.

De fire selskaber der kontrolerer 85% af al musik i verden bruger ”law as a means of controlling creativity”

De ”stall’er” teknologien. (det et fly gør når det ikke kan komme høre opi luften og nærmest styrter ned igen)

Så blev der snakket lidt om hollywood, og at det kun var deres pengeinteresser man i realiteten plejede. På kreativitetens bekostning.

Der blev bugt mange eksempler, Alice in wonderland, der pludselig som ebbok var blevet copyrightet og som licensen sagde ”this book cannot be read aloud”

Herefter gik turen til Walt Disney, der havde Remixet bl.a. beødrene Grimm, og gjort noget moralsk og blodigt ”nice”.

Han talte varmt for de mange kreative muligheder med hvilke man kan remixe og capture – re-expres . remix er power, is stedet for 2p2, får vi p2p.
Han nævnte at krigen, med loctekster, mod pirater var en krig mod vores egne børn (og den kunne forstås på flere niveauer)….

Free is controlled, and controlled is free.

Kreativitet er nu blevet illegalt, for på nettet: ”every act is a copy”

Og det ødelægger kreativiteten. Det har konsekvenser.

Før var copyright en undtagelse, det er nu blevet hovedreglen. Disney er ikke længere muligt.
Problemet er at det er for dyrt at være lovlig, og der er for meget lov pjat.

For meget regulering.
Vi skal have fornuften tilbage. Men en ide til det er ikke nok.

Herefter blevet givet eksempler på at mit havde en fri licens, der spredte deres budskab over hele kloden (uddannelse) og at det at synge i badet eks. Ledte til et øget cd salg. Men man skulle være skeptisk overfor penge. Copyright skulle beskytte mod unfair konkurrence, hvilket er vigtigt at huske.

Løsningen var en rationel lovgivning, Understand, Unchallenge, Useable
Således at man kan få kreativitet på tværs af kulturer og distancer. Blev konkret eksemplificeret med Opsound, Icommons og skal gå på tværs af platforme.