PDA

Se fuld version : Skal man dele?

oiv
11-02-2004, 09:08 PM
hej allesammen.
Jeg bruger Shareza som Bittorrent klient (kan i anbefale en anden?), og spørger derfor om man SKAL dele filer, for at få et hurtigere download (skal man det i alle programmer?)? Jeg er nemlig ikke særlig meget for at dele filer! Som i nok kan høre, er jeg meget ny indenfor Bittorrent, så håber i vil forklare det på en god måde:9 Tak... Og forresten kanon fed side! Ned med APG;)

oele
11-02-2004, 09:47 PM
For at kunne downloade med Torrent, skal du uploade!

Du siger du ikke kan lide at dele, forstårligt nok hvis du er bange for APG.
Men det er nærmest umuligt for APG at nakke en på bittorrent, da de kun kan se de ips som download/uploader. Og så skal der tjekkes, om der er nogle danskere på netværket.
Hvis ja, så får du måske et brev hvor der står du har delt et spil. Men for at være seriøs tror jeg ikke at APG gider skrive til folk som kun deler et spil. De tager dem som deler flere 1000 af filer!

Dog skal du huske: ENTEN DELER DU ELLERS ER BITTORRENT IKKE NOGET FOR DIG sådan er det bare ;)

oiv
11-02-2004, 10:02 PM
Øv, der røg min lyst til BitTorrent:(

Unidentified
11-02-2004, 10:28 PM
Jeg troede ik at der var noget valg for at dele de filer som man er IGANG med at downloade.. Altså temp-filerne.

Så som jeg forstår oiv's spørgsmål, skal man så dele store mængder data for at få en hurtig download-speed? Altså lad os sige, at du kun deler en fil (den som du er ved at hente) og så kun downloader med 5 kb/s. Bliver hatigheden så forøget hvis man lige deler hele sit musik-kartoktek?

Nu er jeg selv meget ny i det, så kunne da også godt tænke mig at vide det.. Og ligesom eDonkey (Min sekundære p2p klient), deler man så ved at lægge filer i den mappe hvor completed downloads ender?

Mike|dk
11-03-2004, 08:31 AM
Enhver seriøs bittorrent bruger, bruger ikke Shareza. Du skal ikke dele en masse for at kunne bruge torrents. Det eneste du deler, er den fil du er ved at hente. En lille forklaring:

For at du kan hente filen, forbinder du til x antal mennesker der har de dele du mangler af den. Det finder trackeren ud af for dig. Men samtidig sørger den også for at forbinde folk til dig, som mangler det af filen som du allerede har hentet ned. Det er derfor du uploader samtidig med at du downloader. Jo flere din klient forbinder til, jo bedre hastighed får du. Men du deler altså kun den fil du er ved at hente. Derfor kan du også kun tages i at dele den ene fil (hvis ellers du bruger en normal torrent klient istedet for Shareza).

Så for at gøre det kort:

1. Brug ikke Shareza til bittorrent.

2. Hvis den klient du vælger at bruge lader dig vælge max connections, sæt den til så mange som du kan (100 er normalt et godt antal i windowsxp), for at få god hastighed.

3. Vælg en klient der lader dig sætte max upload hastighed, og sørg for at sætte den ca. 5-10 kb/s under din max upload. Ellers kvæler du din download hvis du har adsl, hvilket de fleste mennesker har. Men sørg stadig for at du uploader noget, da du ellers ødelægger hele ideen ved bittorrent, og risikerer at få dårlig download hastighed.

4. Du får ikke bedre hastighed ved at bruge Shareza og dele en masse. Du riskerer tværtimod bare at blive taget for alt hvad du deler, hvilket ikke kan lade sig gøre med en rigtig bittorrent klient.

Jeg håber det gjorde jer lidt klogere, og at i får mod på at prøve alligevel, da bittorrent faktisk er en rigtig god måde at få ting på, og er mere sikker end mange andre p2p programmer. :)

Unidentified
11-03-2004, 10:46 AM
Enhver seriøs bittorrent bruger, bruger ikke Shareza. Du skal ikke dele en masse for at kunne bruge torrents. Det eneste du deler, er den fil du er ved at hente. En lille forklaring:

For at du kan hente filen, forbinder du til x antal mennesker der har de dele du mangler af den. Det finder trackeren ud af for dig. Men samtidig sørger den også for at forbinde folk til dig, som mangler det af filen som du allerede har hentet ned. Det er derfor du uploader samtidig med at du downloader. Jo flere din klient forbinder til, jo bedre hastighed får du. Men du deler altså kun den fil du er ved at hente. Derfor kan du også kun tages i at dele den ene fil (hvis ellers du bruger en normal torrent klient istedet for Shareza).

Så for at gøre det kort:

1. Brug ikke Shareza til bittorrent.

2. Hvis den klient du vælger at bruge lader dig vælge max connections, sæt den til så mange som du kan (100 er normalt et godt antal i windowsxp), for at få god hastighed.

3. Vælg en klient der lader dig sætte max upload hastighed, og sørg for at sætte den ca. 5-10 kb/s under din max upload. Ellers kvæler du din download hvis du har adsl, hvilket de fleste mennesker har. Men sørg stadig for at du uploader noget, da du ellers ødelægger hele ideen ved bittorrent, og risikerer at få dårlig download hastighed.

4. Du får ikke bedre hastighed ved at bruge Shareza og dele en masse. Du riskerer tværtimod bare at blive taget for alt hvad du deler, hvilket ikke kan lade sig gøre med en rigtig bittorrent klient.

Jeg håber det gjorde jer lidt klogere, og at i får mod på at prøve alligevel, da bittorrent faktisk er en rigtig god måde at få ting på, og er mere sikker end mange andre p2p programmer. :)

Ja, jeg blev lidt klogere :) Og jeg er glad for at jeg bruger ABC ;)

Men mener du virkelig, at jeg skal sætte min upload til 246 kb/s??+ Min forbindelse er 512/256.
Og så 100 i max downloads... Nu downloader jeg altså sjældent så meget :o 1, måske 2 filer er max igang her hjemme.. Men vil det ændre det, at jeg ændre min max downloads fra 5 til 100? Det ville jo være fedt nok..

Mike|dk
11-03-2004, 11:01 AM
ABC er en god klient.

Til dine andre spørgsmål:

512/256 betyder ikke at du kan uploade med 256kb/s ;)

med en 512/256 vil din download/upload ligge på ca. Down: 50kb/s / Up: 25kb/s. Så i dit tilfælde ville jeg sætte max upload speed til 15kb/s. De 100 i max connections (ikke downloads), bestemmer hvor mange du connecter til for at få dele til filen du er ved at hente. Forestil dig at du har sat den til 10 max. Du connecter så til 10 fra kina, som har ISDN. Det ville nok give dig max hastighed på 3-4kb/s pga afstand og deres upload hastighed. Hvis du derimod connecter til 100 med den hastighed, ville du få 30-40kb/s istedet for. Kan du se hvad jeg mener?
Det er heldigvis sjældent at man er uheldig at connecte til så langsomme connections, men det kan ske. Derfor skader det ikke at have så mange som muligt at hente fra, så du er sikker på en god hastighed. :)

Unidentified
11-03-2004, 11:06 AM
Nåh ja, det er noget med at man skal dividere med 8 for at få den korrekte hastighed, dvs 64 down og 32 up. Så den sætter jeg vel bare til de 20 stykker?

Wauw, når forstår jeg.. Connections og Downloads er ikke det samme. Så havde jeg misforstået det, selvfølgelig skal den op på 100 (Nu har jeg som sagt kun 5).

Og jo, det er meget normalt for mig kun at downloade med 3-4 kb/s.. Men det er jeg vant til fra eDonkey og andre shareprogrammer. Men hvis jeg kan få den op på 30-40 kb/s som standard, så ville det sku være nice :D

Mike|dk
11-03-2004, 11:10 AM
Sørg også for at have åbnet de porte BT skal bruge i firewalls og routere. Ellers får du også skod speeds. BT bruger portene fra 6881 til 6999, begge inkluderet.

Unidentified
11-03-2004, 11:17 AM
Sørg også for at have åbnet de porte BT skal bruge i firewalls og routere. Ellers får du også skod speeds. BT bruger portene fra 6881 til 6999, begge inkluderet.

Wo-okay.. Jeg har Norton Antivirus 2004.
Men sidder ik ved min computer nu, så må lige vende tilbage når jeg kommer hjem..
For umiddelbart ved jeg sku ik lige hvad du mener :roll:

Mike|dk
11-03-2004, 11:25 AM
NAV2004 er jo kun antivirus. Hvis du derimod har Norton Internet Security 2004, så sørg for at slå intrusion detection/autoblocking fra da den tit tror at folk der connecter via torrent er et angreb, og derfor blocker dem og giver dig skod speed.

Unidentified
11-03-2004, 11:32 AM
Okay, tak.. Jamen, det er en Symatec- (tror jeg det hedder) pakke jeg har, så Internet Security har jeg også. Ved ik om Pop-up blokker er slået til, emn det vil jeg da lige tjekke.
I hvertfald er Windows Security slået til! Det er for nedern, for den har også po-up blocker, så hvis du ved hvordan man sletter det, eller ihvertfald deaktiverer den, så ville det være nice :)

Mike|dk
11-03-2004, 11:39 AM
Popup blockeren er under privacy control. Jeg kører selv med Internet Security 2005, men de er stort set ens.

Normalt slår jeg Antispam, Privacy control og Parental control fra, da de gør mere skade end gavn. Og under intrusion detection slår jeg alert og autoblocking fra.