Se fuld version : Opgive passwords
Smiley_Carpe_Diem
11-01-2004, 04:58 PM
Spørgsmål:
Hvis man får sin computer konfiskeret, og man kommer i retten, SKAL man så udgive diverse passwords m.m ?? Lige ledes hvis de ransager ens hjem, tænder for computeren og kan se at et eller flere af mine dreve er krypteret, skal jeg så udlevere mit password?
Hvad gælder reglerne inde for dette ???
Tobias
11-01-2004, 05:03 PM
Uanset hvordan reglerne er kan du jo ikke udlevere et password eller en key, hvis du ikke kan huske den 8)
Mvh.
Tobias
komas
11-01-2004, 08:10 PM
jeg er ikke helt sikker, men hvis dit hjem bliver ransaget, og du ender i retten, så må man jo nok betegne dig som sigtet, og som sigtet, har du ret til ikke at udtale dig...
Jowls
11-01-2004, 08:21 PM
I modsætning til det som gælder i en straffesag, så skal APG i princippet ikke "bevise", at du er skyldig. De skal bare "overbevise" dommeren om det. Og hvis du sidder og siger, at "du sgu aldrig kunne drømme om at give dit password til sådan en samling hundehoveder og advokat-snuder", så kunne det jo godt være at han/hun ville se det som et tegn på din skyld :wink:
Men formelt har du ingen pligt til at være behjælpelig i APG's undersøgelse. Du behøver ikke engang at åbne døren for dem - men det er dog i din egen interesse, for ellers kommer politiet med en låsesmed og brækker den op for dem.
Mit råd er, at fabrikere en god undskyldning på forhånd, og så fremføre den med en ydmyg mine som om du virkelig er ivrig efter at hjælpe, hvis eller det var fysisk muligt. Det kan f.eks. være "jeg havde koden i en USB-key, men den tabte jeg for et stykke tid siden" eller "der er længe siden at jeg mistede koden til den disk, men jeg lod den sidde i mit system alligevel i håb om en dag at finde den. Disken er nemlig fyldt med skole-opgaver og billeder med stor affektionsværdi".
jeg er ikke helt sikker, men hvis dit hjem bliver ransaget, og du ender i retten, så må man jo nok betegne dig som sigtet, og som sigtet, har du ret til ikke at udtale dig...
Du er ikke sigtet - du er "bare" sagsøgt. Det er derfor at det reelt ikke er en "ransagning", men "en fogedforretning med bevissikring".
Smiley_Carpe_Diem
11-01-2004, 08:26 PM
ja, jeg kan godt forstå hvad du mener med, hvis man lige pludselig sidder med en 100 GB krypteret hdd, og ikke vil af med passwordet, det hælder ligesom ikke til ens side. Men igen, hvis det du siger passer, at APG "kun" skal overbevise dommer om at jeg er skyldig, så kan de i princippet ikke bruge en krypteret disk til noget, for der kan ligge hvad som helst på!
Smiley_Carpe_Diem
11-01-2004, 08:26 PM
ja, jeg kan godt forstå hvad du mener med, hvis man lige pludselig sidder med en 100 GB krypteret hdd, og ikke vil af med passwordet, det hælder ligesom ikke til ens side. Men igen, hvis det du siger passer, at APG "kun" skal overbevise dommer om at jeg er skyldig, så kan de i princippet ikke bruge en krypteret disk til noget, for der kan ligge hvad som helst på!
Jowls
11-01-2004, 08:32 PM
Jeg har skam også en 200 Gb krypteret disk i min PC. Det er naturligvis ikke fordi der ligger noget copyrighted materiale på den. Slet ikke! Du insinuerer vel ikke, at jeg er pirat? Altså, ved du nu hvad! Det er da udelukkende for at sikre at pinkoder, private breve, fotos o.lign. Ikke falder i hænderne på evt. indbrudstyve. Heldigvis ved jeg lige hvor nøglen er.... tror jeg nok.... den er på en USB-key som jeg har.... (host).... som ligger... æh, hvor søren var det nu jeg gemte den.... det er jo nogle små dimser, de USB-nøgler.... måske troede Fido, at den var en hundekiks...
:wink:
Smiley_Carpe_Diem
11-01-2004, 08:34 PM
LOL
jeg forstår dig godt :-)
enigma
11-16-2004, 12:27 PM
APG skal kunne bevise at det var dig der sad foran maskinen og det lige nøjagtig er den maskine..
de eneste der ikke skal bevise noget i en rets sag er Told & Skat :D
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.