PDA

Se fuld version : Erstatning for ransagning

Jowls
11-01-2004, 04:29 PM
Jeg faldt lige over denne her....

http://www.nebelong.dk/sideindhold.asp?sideid=573

Især er disse afsnit interessante...

Anmoder man om en undersøgelse, skal der stilles sikkerhed for den skade eller ulempe, som den formodede krænker kan blive påført....

.... Viser det sig under retssagen, at den påberåbte immaterialrettighed ikke består eller ikke kan gøres gældende i det konkrete tilfælde, har den påståede krænker krav på erstatning for eventuelle tab samt en godtgørelse for tort. Det samme gælder, hvis det ikke under retssagen kan godtgøres, at der er foretaget de krænkelser, som har dannet grundlag for anmodningen om bevissikringsundersøgelse...

Med andre ord - hvis man bliver udsat for en ransagning og APG ikke finder noget, eller hvis de finder noget, men taber retssagen alligevel, så kan man kræve erstatning. Og ikke bare for det som evt. måtte være ødelagt på PC'en eller - hvis den har været konfiskeret - tab af brugen. Der kan også kræves erstatning for tort :)

Så hvis nogen har været udsag for en APG-ransagning (som reelt ikke er en "ransagning", men en "uanmeldt fogedforretning med bevissikring") og der intet blev fundet eller der ikke blev lagt sag an inden 4 uger efter eller APG tabte sagen - husk endelig at kræve erstatning.

Jeg er ikke helt klar over hvordan imaterielle skader så som "tort" estimeres, men det kan din advokat hjælpe med. Det eneste jeg sådan lige kan huske er, at praksis er 70.000,- for voldtægt, men jeg tvivler dog på at selv APG vil gå SÅ langt.... :wink:

Smiley_Carpe_Diem
11-01-2004, 04:35 PM
hæhæ, ja det kan blive spændende om man kan bruge det, og få noget godt ud af det :-)