Ghost
10-31-2004, 10:44 AM
Jeg vil lige vide om der er nogen som helst fordel ved en hardware firewall? jeg kender en som har en Hardware Firewall, som var ret effektiv, han bruger dog ikke p2p, så jeg ved ikke om den spærre adgangen for programmer a'la DC++ etc.
Jowls
10-31-2004, 11:25 AM
Rent teoretisk er det altid bedst at en firewalls "varme side" ikke har nogen logisk forbindelse med de systemer, som den skal beskytte.
En software-firewall kører jo i reglen på en af de maskiner som skal beskyttes, hvilket betyder at de slemme hakkedrenge ude på internettet har direkte fat i selve maskinen. Hvis firewall'en er 100% sikker vil det være ligegyldigt, men kan de få den til at dø på en eller anden måde, så har de dig by the balls.
En anden ting er stabiliteten. En hardware firewall er reelt en ret simpel konstruktion som er bygget og optimeret til een eneste ting - at være firewall. Den laver ikke alt muligt andet ved siden af. Installerer du en software-firewall på din PC, så kører du også meget andet på den, og derfor er der mange muligheder for at du kommer til at installere eller køre noget som forringer din firewalls funktion, slår den fra, får den til at crashe eller lignende.
Men alt dette er teori. I praksis gælder det, at hardware firewalls er ret dyre, mens software firewalls i overvejende grad er både gode og stabile. Jeg har selv brugt Zonealarm i flere år, og den har reddet mig fra mange grumme ting. Windowses firewall har jeg slået fra - "Microsoft" og "sikkerhed" rimer som "båd" og "dør"...
Med hensyn til, hvad en firewall spærrer for, så er det noget som du bestemmer selv. Du logger ind på den og siger at de og de porte må køre den og den type traffik i en eller begge retninger. Så du kan sagtens kører P2P igennem den. Men hvis du tænker på, om den gør dig APG-sikker, så er svaret desværre nej. Hvis du har åbnet de porte som P2P-programmet kræver for at kunne køre, så gør det ingen forskel for APG om du har en firewall eller ej.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.