Se fuld version : Frihedselskere GIV AGT ! - Mepis Linux for alle.
tomatohead
10-29-2004, 01:47 AM
http://mepis.linuxkiosken.dk :D
Måske det er noget !?
JA, Der findes mange andre sider - men forskellen på de sider og min er at jeg indtil for 9-10.måneder siden kun brugte Windows i dagligdagen.
Og så har de fleste sider om Linux vist heller ikke opdaget hvor nem Mepis er at gå til !
Guiden er lavet til personen som vil starte med Linux og den går IKKE i dybden med hvordan dit sytem virker, Meningen er AT KOMME I GANG !
Ønsker man en større forståelse for hvordan Linux virker er det ikke min side man skal studere ! - men der linkes til mange sider...sååå
Håber i kan bruge det (og giv mig endelig noget feedback)
Hylle
10-29-2004, 10:20 AM
Takker, vil meget gerne stå fra windåsen, men det har været svært at finde en god og nem at gå til quick-start guide :D . Indtil videre har jeg haft en del problemer når jeg blandt andet skal compile eller bare køre en binary fil lol
NOTE:
erm...ser ikke ud til at der tales så meget om konsol... :( ... enhver kan vel finde ud af at bruge linux allerede installerede programmer, men hvad hvis man henter noget der skal compiles, eller bare en binary fil? Altså, bare noget der skal installeres :)
Tror jeg vil læse lidt på linuxbog.dk så, der er mange gode texts!
Juhuu :D http://www.linuxbog.dk/applikationer/applikationer/applikationer-installation.html
tomatohead
10-29-2004, 01:55 PM
Ja ! Linuxbog er helt sikker god og er måske mere dig !...Held og lykke med det !
Men derudover så er din kritik direkte LAM og komplet ubrugelig og du har tydeligvis ikke læst ret meget på min side eller hvad jeg skrev på siden her....Målgruppe og så'n....apt-get
Terminalen har det med at skræmme folk væk selvom den er et dejligt værktøj, Derfor er der kun nævnt lidt (nok) om terminalen.
"terminal - hvad kan den"
"apt-get i terminalen"
Du skriver : "enhver kan vel finde ud af at bruge linux allerede installerede programmer"
Jeg svarer : hvad tror du apt-get bruges til ? ;-) Men hvis du er helt vild med at hente binary's og compilere skal du da have lov til det !....imens installerer jeg lige et program med apt-get og tager over og besøger familien i Jylland !
Nå...Du har vist fattet min pointe !
Venligst
ik for at kritisere.. men noget af det vigtigste på linux er da at kunne compile ting selv... ikke lige til at starte med men der kommer en dag hvor det prog man lige skal bruge ik findes på apt-get.. eller den version som man lige skal bruge... og så er man lidt på herrens mark... jeg bruger ofte gentoos portage (næsten det samme som apt) men jeg compiler da også tit ting selv... bare tage en ting som at opdatere din kernel.. det er meget vigtigt at kunne og live cd'er har ofte en ældre kerne som de inst og det er derfor en meget god ide at opdatere til en nyere version....
direkte kritik:
"du kan betale"
-> Alle disse linux versioner er bygget op omkring GNU (GPL <-
Nej! det er direkte forkert! GPL er bare den licens der er foretrukket af OS kodere simpelthen fordi den sikre at OS ånden vedligeholdes og så slipper de for selv at skrive det..
"general public license"
Definitions of GPL (GNU Public License) on the Web
google for mere info... (define:gpl)
"installer på hdd..."
-> Nu skal GRUB installeres... <-
jeg ville lige forklare hvad MBR er... man skal helst holde sig fra flotte / tekniske ord hvis man ik lige gir en kort forklaring..
"terminalen.."
-->
En terminal i Linux kan sammenlignes lidt med det som
hedder en dospromt i Windows. <--
Her ville jeg lige skrive at man bare kan meget mere (alt) i linux terminalen.. (alt i den mening at du kan styre hele systemet fra en konsol hvis man har check på det... er altid rart at vide som nybegynder så man ikke med det samme smider den væk og tænker "den kan ik ret meget alligevel")
2.
--> Skriv "#su root" <--
kender ik denne distro men normalt er "su" nok...
--> Du kan prøve de her kommandoer også :<--
fortæl dem da lige hvad de forskellige ting gør.. "top" er fx ik lige til at gennemskue... og hvis du først genstarter og derefter slukker deres pc tror jeg hurtigt folk bliver trætte... (reboot / halt)
-->Hvis du vil lære din terminal bedre at kende så læs under "apt-get i terminal" <--
skal det ik være apt-get -i terminal ? (igen, kender ik denne distro)
--> Prøve at installere andre programmer ? : <--
igen forklar hvad det er du får folk til.. absolut ingen grund til at installere gaim hvis man ik skal bruge chat...
og så er der ingen grund til at have det inde.
--> De her vil du nok gerne læse lidt mere om : <--
forklar forklar og når du har gjort det.. så forklar noget mere.... sku vel aldrig være fordi den så henter noget debian sjov som ik kan køre på denne søster-distro? (hvis jo, så skriv det sådan så folk har en lille ide om hvad det er der sket)
[ Lyd og billedet læser jeg ikke ]
"internet...."
--> "Lynx" er en tekstbaseret browser som ofte anvendes af blinde <--
vil jeg godt høre lidt mere om (ikke nødvendigvis i guiden).. hvordan pokker bruger blinde en tekst baseret browser?
"skype..."
--> Jeg hader telefoner ! - Gider ikke skrive om dem ;-) <--
så slet siden om skype istedet for at skrive den slags.. ingen grund til at nedværdige skype... sidst jeg checkede var skype stadig beta med stort B... dårlig ide at få folk til at lege med betaer, ihvertfald så længe de er nye.
"netbank"
--> sådan gør du <--
du får det til at lyde som om at man bare skal trykke på linket og så virker alt... skriv istedet "der findes så mange netbanker at chancen for at vi har den samme er lille... søg info om netbanker her...."
"mount..."
--> Et A-drev (diskette) <--
skal vi ik holde windows drev-navne-system ude af linux guiderne?
- du gemmer på diskettte i /mount/floppy -
noget af det sværeste for folk der kommer fra win til lin er fil strukturen.. forklar folk at der ingen drev er på linux men alting mountes i "mountpoints" (mapper)
er de 2 sidste punkter ikke skrevet endnu eller var det alt du havde tænkt dig at skrive om musik afspilning og yderligere værktøjer.. og hvor blev usb af? (skriv altid på siderne hvis du ik er færdige med dem.. meget gerne hvad du agter at skrive ind på dem)
"samba..."
skal vi ik lære at lave samba-shares på linux?... hvis kde er compilet ordenligt (tvilvsomt eftersom den er taget ud fra en livecd) så har Kde en samba-share conf. som kan gøre det hele for en. (control center - internet... - samba conf. - samba skal genstartes efter ændringer)
"dansk sprogpakke"
gennem hele din guide viser du ex. på hvordan man gør ting.. mange steder skriver du "du skal trykke "j" for at fortsætte"... det tvivler jeg meget på man skal efter som folkene som læser guiden endnu ik har installeret den danske sprogpakke... de skal enten trykke Y eller også skal den danske sprogpakke op som et af de første emner...
"ændre skærm opløsning"
slutningen... hvis det går galt kan du (bare) gøre dit og dat... folk er nye i linux her... de aner ik hvordan man starter uden X.. og da slet ik hvordan de kopiere filer... giv en forklaring på ændring i filen eller hold dig til hvad kde kan gøre for folk og giv dem så et link til en side som gennemgår det hele fra start til slut... eller forklar dem hvordan man bruger XFree86's config program som klare alt det der for en gennem nogle spørgsmål...
http://www.gentoo.org/doc/en/xorg-config.xml
forklare hvordan man gør på gentoo... er det samme på din distro med mindre de ændre i X (og det tvivler jeg meget på at de gør)
Kanont at du gider at bruge tid på den her slags.. du skal virkelig have skulder klaps, håndslag og en stor fadø... ej det er måske lige i overkanten med det sidste...
forsæt det gode arbejdet...
tomatohead
10-29-2004, 05:59 PM
YES-YES-YES Endelig !....det tog sgu sin tid :D
Har ikke endnu læst hele dit svar - men hvor er det rart at få noget respons som kan bruges til noget ! Tusind tak !
Jeg vil straks gå i gang med at læse og tænke over sagerne - vil senere skrive lidt mere !
TAK !
The Galloping Goose
10-29-2004, 06:26 PM
Til dem der er interesseret i Mepis Linux.
Den kan downloades her i 2 versioner :
http://iso.linuxquestions.org/search.php?query=mepis
Men det er stadig Mandrake der er mest populær :)
http://iso.linuxquestions.org/
YES-YES-YES Endelig !....det tog sgu sin tid :D
Har ikke endnu læst hele dit svar - men hvor er det rart at få noget respons som kan bruges til noget ! Tusind tak !
Jeg vil straks gå i gang med at læse og tænke over sagerne - vil senere skrive lidt mere !
TAK !
ikke læst hele mit svar?.. forstår jeg ik... det er jo kun ca lidt længere end hele din guide :D ... ej, håber du kan bruge det... har ik selv læst det igennem (wonder why) så der er nok mange stavefejl.. og har nok også lavet noget forkert nogle steder :)
Tobias
10-29-2004, 10:18 PM
Zub Skrev:
"internet...."
--> "Lynx" er en tekstbaseret browser som ofte anvendes af blinde <--
vil jeg godt høre lidt mere om (ikke nødvendigvis i guiden).. hvordan pokker bruger blinde en tekst baseret browser?
Der findes programmer som læser, teksten på skærmen, højt. Lynx smider alle billeder væk, det gør det nemmere for disse programmer.
mvh.
Tobias
tomatohead
10-30-2004, 04:20 AM
Følgende er svar til ZUB's første indlæg :
Lad mig starte med at sige....Du er jo helt klart ikke målgruppen og har hvis jeg ikke tager for meget fejl brugt Linux længe. Jeg har på en del punkter på min side "sjusket" lidt med vilje for at (håber jeg) gøre det let forståeligt. Et eksempel kan være at jeg nogle steder bevidst kalder pakker for programmer.
>men noget af det vigtigste på linux er da at kunne compile ting selv
Ja..Johh - Men man opdager det jo for det meste ikke før man gør det ! Og et ord som "compile" lyder ret stygt for en som er ny (overvejer) i at bruge Linux. Derfor vælger jeg kun at skrive om at "installere" da dette er noget som alle kender til...Måske en fejl !?
Som ny i Linux er det MEGET fortvilende at blive bombarderet med nye navne konstant og når man kigger lidt rundt på sit filsystem og prøver at gennemskue mappestrukturen (som vist nok hedder biblioteker/filer) ;-) bliver man endnu mere forvirret da INTET jo kan sammenlignes med DOS/Windos.
Hvis man beslutter sig for at "rode" lidt med KPackage for at opdatere eller installere lidt får man en liste af navne smidt i hovedet som man ikke forstår et klap af !
Lad mig give dig et eksempel - Når jeg åbner KPackage (i Mepis) og vælger det første faneblad kan jeg se hvilke programmer som er installeret på min box. Under punktet "admin" står den første/øverste pakke med navnet "alien".
Det er muligt at du ved hvad denne pakke er men for en newbie er det kun en film. ;-) Nåh, "så læs dog beskrivelsen" vil en klog sikkert sige.... :
install non-native packages with dpkg Alien allows you to convert LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages into Debian packages, which can be installed with dpkg. . It can also generate packages of any of the other formats. . This is a tool only suitable for binary packages.
FLOT !!! - Det må jeg vide noget mere om vil hvor mange procent af "raske" mennesker tænke ?
Jeg har brugt PC med Microsoft produkter i en del år efterhånden, leget med Linux i 9-10 måneder (en lille "affære" med mandrake 7,2 for "længe siden) og det er først nu at sådan en tekst er 100 procent "spiselig" for mig. Og det er også kun fordi at jeg både har prøvet debian og redhat og har læst om (overvejet) Slackware.
Derudover skal det siges at jeg interesserer mig en "smule" mere for computere end gennemsnittet.
Min Pointe er :
Det er ikke et klap nemmere at forstå tekst/information når man starter med at bruge WinUpdate eller installere programmer på en windows maskine. Mange mennesker har bare hen af vejen fået kendskab til hvad de forskellige ting hedder men det er ikke nemt ! Og det er endnu sværere at skifte fra et system til et andet. Derfor vil jeg bevidst undgå at skrive om en del "vigtige" ting i guiden. ikke alle er nørder som tænder på tekniske ord som "compile" og lange kommandoer ! Disse mennesker skal også have en chance for at være med.
Derfor synes jeg er det er meningsløst at begynde og skrive om at compile angående en guide som IKKE ligger skjul på at den IKKE skriver meget teknisk om tingene.
Men alligevel gav jeres kommentarer om dette stof til eftertanke - For Jeg skal åbenbart gøre det mere synligt at man bør søge information på andre side og at det LANGTFRA en en komplet imstruktionsbog til Linux. :-) Mine kommentarer på forsiden er jo helt klart ikke skarpe nok !
Der Tænkes over den del ! OG...Jeg bør nok nævne på siden at det er muligt og installere på andre måder end med apt-get ! :-)
>live cd'er har ofte en ældre kerne som de inst og det er derfor en meget god ide at opdatere til en nyere version....
Johh - Men mon ikke at version 2.6.7 lige går an lige til at starte på :-)
>"du kan betale"
>>-> Alle disse linux versioner er bygget op omkring GNU (GPL <-
>Nej! det er direkte forkert! GPL er bare den licens der er foretrukket af OS kodere simpelthen fordi den sikre at OS ånden >vedligeholdes og så slipper de for selv at skrive det..
Johh..Jeg ser hvad du mener ! Men det er jo GPL licensen (og andre) som er "magien" og tror du at Linux (mere end bare kernen) havde eksisteret uden den ?...Jeg vil prøve og finde en lidt bedre forklaring !
>"general public license"
>Definitions of GPL (GNU Public License) on the Web
>google for mere info... (define:gpl)
Har du et dansk Link ? ;-) da jeg gerne vil holde siden så dansk som muligt ! (Afrikanere, tyrkere, eskimoer O.S.V skal dog være velkomne :-) ) Jeg ser hvad jeg kan gøre men vil heller ikke "drukne" brugere i information !
Linuxbrugere/nørder har en tendens til at ville forklare alting på en gang og deres egen forståelse for at "almindelige" mennesker ikke fatter alting med det samme ligger ofte på et meget lille sted.
Jeg tror sgu ikke at nogen læser eksempelvis linuxbog.dk fra a-z men det er muligt at vende tilbage og få den uddybende forklaring når man er klar til det og har forståelsen....Det er også muligt at browse fra min side og til andre sider - og jeg kan jo heller ikke uddybe alt !...og vil heller ikke ! - Det kunne jo blive en evighedsopgave så.
Årsagen til at jeg ikke vil have for meget information på siden er :
Lad mig lave en lille LØS karektestik af tre typer computerbrugere :
1. Nørden - Som er facineret af teknikken og elsker at fordybe sig i hvordan hans computer fungerer og hvordan hele historien om computere hænger sammen...O.S.V. Alle ting om computere læses og der higes efter den komplette forståelse af hvordan computeren virker - begejstringen er stor når der læres noget nyt. (du kender ham ;-) )
Vedkommende behøves ikke at have et praktisk formål med computeren for at bruge den.
2. Brugeren som bare har set eller hørt om et smart program som kan gøre hverdagen nemmere - Det kunne være Hr.Jensen der godt vil skrive sine festsange ud på papir dekoreret med flotte billeder. Det kan også være en familie som bare vil have internet for at kunne bruge e-mail til at skrive til deres venner og måske er der et krav fra skolen om at opgaver skal afleveres "digitalt"...Virksomheder som "bare" skal bruge computeren til ARBEJDE hører også med i denne gruppe.
3. Brugeren som egentlig havde tænkt sig at hans computer bare skulle bruges til at lave en simpel opgave. Men som i desperation over at han ikke kan få L***** til at virke stille og roligt får en større kendskab til sin computere og "muterer" ;-) sig til en "seminørd".
1 og 3 vil uden tvivl få deres Linux til at spille ! Den ene drevet af facination og den anden af stædighed. Det er lidt værrre med brugeren som ikke bryder sig om lange tekniske forklaringer og ord som "compile" :-) men som som bare vil have en stabilt fungerende computer.
Jeg vil med min guide gerne give disse (gennemsnits windowsbrugeren) en mulighed for at lege lidt med Linux også. Og min påstand er faktisk at det er nemmere ! Windows er nemlig ikke en fis nemt...før man har lært det !
Guiden er oprindeligt lavet til min lillebror som godt kan bilve lettere grøn i hovedet hvis man bare begynder at tale om zip-filer og registreringsdatabaser og han har ikke voldsomt store kundskaber på en computer med windows. Han kører nu Mepis og har allerede lært mere end 6-8.år med windows har lært ham.
Derudover er der jo også en humanistisk side af sagen som jo bare gør at Linux er bedre ! og den er da også årsag til at jeg gerne vil (prøve) kunne lære "brugeren" at Linux ikke bare er noget cola drikkende nørder sidder og fedter med. Men at det faktisk er et SERIØST alternativ til Windows.
Linux er klar til desktoppen !
Min Mepis kører testing/unstable og er noget af det mest stabile jeg nogensinde har prøvet ! Den har ALDRIG frossset eller gået i "blå skærm" (du ved hvad jeg mener ;-) ) og selv efter mange timers arbejde med installering af programmer, åbning og lukning af programmer, ændring af skærmopløsning, rip af CD'er O.S.V er min dåse stabil og kører som var den lige tændt.
Dette kan jeg ikke sige om alle de distroer jeg har prøvet...Fy-for-py-for nogle af dem er besværlige ! Specielt Fedora som ofte bliver anbefalet som en god distro til begyndere....Jeg kunne have ørlet ud over min fedora box !
En anden distro som også tit anbefales til newbies er mandrake....Et ord = bugs !
Debian og SuSE har jeg dog kun godt at sige om (selvom SuSE ikke kunne lide min bærbare) Linspire eller Xandros i betalingsversionen ser jeg også som et genialt alternativ til Windows.
Det som gør Mepis en smule bedre end Debian og SuSE er at ting som java, flash, mp-3, og DivX og mange andre ting kører fra det øjeblik Mepis ligger på din harddisk. Du skal derfor som newbie ikke bruge en halv dag på at installere java eller flash til din browser for at kunne bruge netbank eller lignende...flashgames.com eller andet usmageligt skidt :-)
det er på den måde muligt at få et brugbart system op og køre uden for mange "mangler/skavanker" og derefter lære om Linux i et behageligt tempo.
Derfor har jeg et naivt håb om at kunne få de "lettere" computerbrugere med på at prøve Linux også - Det er simpelthen bare bedre ! Og det er muligt at få noget arbejde fra hånden. De ting som er imod Linux er jo for det meste at patenter og copyright gør det svært og være menneske...Det skal Linux ikke høre for ! Og som Linux bliver mere og mere udbredt lukkes der jo også op for at benytte flere af disse ting....Og det er vi vel alle interesseret i !
>"installer på hdd..."
>-> Nu skal GRUB installeres... <-
>jeg ville lige forklare hvad MBR er... man skal helst holde sig fra flotte / tekniske ord hvis man ik lige gir en kort >forklaring..
Noteret ! - Vil se om det kan gøres anderledes indenfor de nærmeste par dage.
>En terminal i Linux
>Her ville jeg lige skrive at man bare kan meget mere (alt) i linux terminalen.. (alt i den mening at du kan styre hele >systemet fra en konsol hvis man har check på det... er altid rart at vide som nybegynder så man ikke med det samme smider >den væk og tænker "den kan ik ret meget alligevel")
johh...Den kan jeg godt se hvordan skal kringles - Tak
>--> Skriv "#su root" <--
>kender ik denne distro men normalt er "su" nok...
Ja...Du har da vist ret - men mener at jeg på et tidspunkt testede en disto som krævede SU og jeg har fået gjort det til vane - Men øhh....den holder jeg fast i (screenshots du ved :-) )
>--> Du kan prøve de her kommandoer også :<--
>fortæl dem da lige hvad de forskellige ting gør.. "top" er fx ik lige til at gennemskue... og hvis du først genstarter og >derefter slukker deres pc tror jeg hurtigt folk bliver trætte... (reboot / halt)
Jo-ja...det kan der være noget om - Har du nogle forslag ?
Jeg kigger på det og halt/reboot er så godt som døde.....eller måske får de en lille forklaring.
>--> Prøve at installere andre programmer ? : <--
>igen forklar hvad det er du får folk til.. absolut ingen grund til at installere gaim hvis man ik skal bruge chat...
>og så er der ingen grund til at have det inde.
Det er sådan nogle ting som er svære at få øje på indtil man får noget god kritik - Tak igen, der skal jo helt sikkert ændres lidt på den side også :-)
>--> De her vil du nok gerne læse lidt mere om : <--
>forklar forklar og når du har gjort det.. så forklar noget mere.... sku vel aldrig være fordi den så henter noget debian >sjov som ik kan køre på denne søster-distro? (hvis jo, så skriv det sådan så folk har en lille ide om hvad det er der sket)
"#apt-get upgrade" er direkte dødelig for Mepis ! - er afprøvet :-) Jeg nævner den kun (advarer) fordi at jeg henviser til at læse mere om apt-get på debianguiden og der står den nævnt som noget af det første.
"#apt-get update && apt-get upgrade"
Hmmm...Jeg tror at den får lov at blive hængende - husk på at det for en som lige er skiftet fra windows er meget vigtigt at kunne lave "windows update" - En dybere forståelse af pakker og opdateringer kommer vel hen af vejen...Men jeg overvejer hvordan jeg kan skrive mere om den kommando ! (skal nok :-) )
>[ Lyd og billedet læser jeg ikke ]
ØV :-)
Men se da lige billedet af verdens første computer med GUI = http://mepis.linuxkiosken.dk/film/dvdkaffeine_001.png
>--> "Lynx" er en tekstbaseret browser som ofte anvendes af blinde <--
>vil jeg godt høre lidt mere om (ikke nødvendigvis i guiden).. hvordan pokker bruger blinde en tekst baseret browser?
Øh, ja...Det er mig som har hørt for meget på en ven som har arbejdet med blinde og Linux :-) Fjern Mepis i adressen til hjemmesiden og du vil måske få et clue..
Tekst til Lynx uddybes (eller fjernes da jeg vist selv har installeret den på Mepis)
>"skype..."
>--> Jeg hader telefoner ! - Gider ikke skrive om dem Wink <--
>så slet siden om skype istedet for at skrive den slags.. ingen grund til at nedværdige skype... sidst jeg checkede var >skype stadig beta med stort B... dårlig ide at få folk til at lege med betaer, ihvertfald så længe de er nye.
A'ha - Jeg må vist lige teste den ordenligt for at se hvor beta den er og overveje at lave siden en "anelse" mere seriøs :-)
>"netbank"
>--> sådan gør du <--
>du får det til at lyde som om at man bare skal trykke på linket og så virker alt... skriv istedet "der findes så mange >netbanker at chancen for at vi har den samme er lille... søg info om netbanker her...."
Jeg ser hvor du vil hen - men folk SKAL også tænke lidt selv ! Jeg laver en side om netbank i nærmeste fremtid...sååå Kritikken er godkendt ! :-)
>"mount..."
>--> Et A-drev (diskette) <--
>skal vi ik holde windows drev-navne-system ude af linux guiderne?
DOH ! - Det hedder selvfølgelig en diskette eller en floppy - beklager.
>noget af det sværeste for folk der kommer fra win til lin er fil strukturen.. forklar folk at der ingen drev er på linux >men alting mountes i "mountpoints" (mapper)
Og du tror at det gør det nemmere ?...det gør jeg ikke ! :-)
>er de 2 sidste punkter ikke skrevet endnu eller var det alt du havde tænkt dig at skrive om musik afspilning og yderligere >værktøjer.. og hvor blev usb af? (skriv altid på siderne hvis du ik er færdige med dem.. meget gerne hvad du agter at >skrive ind på dem)
Du har ret ! - For meget "under construction" uploadet til server uden at kommentere det !
>"samba..."
>skal vi ik lære at lave samba-shares på linux?.
Jo - men jeg var egentlig ved at forske lidt i det og måske kan du hjælpe ?
Det som gør mig forvirret er NFS - Burde man foretrække at bruge det imellem to Linux maskiner ? Eller vælger man af praktiske eller andre årsager at bruge samba ? Hvad ville man vælge hvis der ikke var et windows netværk man skulle bekymre sig om ?....Og er NFS generelt noget skidt ?
>"dansk sprogpakke"
>gennem hele din guide viser du ex. på hvordan man gør ting.. mange steder skriver du "du skal trykke "j" for at >fortsætte"... det tvivler jeg meget på man skal efter som folkene som læser guiden endnu ik har installeret den danske >sprogpakke... de skal enten trykke Y eller også skal den danske sprogpakke op som et af de første emner..
Jamen - jeg har først installeret sprogpakken for et par dage siden ! NOGET af teksten i terminalen har hele tiden været på Dansk.
>"ændre skærm opløsning"
>slutningen... hvis det går galt kan du (bare) gøre dit og dat... folk er nye i linux her... de aner ik hvordan man starter >uden X..
Korrekt ! For meget "snask" til sidst - det må ændres !
>Kanont at du gider at bruge tid på den her slags.. du skal virkelig have skulder klaps, håndslag og en stor fadø... ej det >er måske lige i overkanten med det sidste...
Jeg bryder mig alligevel ikke om øl så det er okay...OG i lige måde ! Kanon at du gad og give mig noget respons ! Det er umuligt at gøre det bedre uden at andre hjælper.
Slut for denne gang - nok generelt vrøvl, nu skal der arbejdes.
Venligst & Tak
prøver du at battle mig i lange indlæg? :)
samba vs nfs
samba bør kun bruges hvis man mener at man kommer i nærheden af windows... nfs >sku< køre ret godt.. (bruger selv samba da jeg har en windows maskine)
GNU puclib license ... var bare for at rette din skrivefejl... af en eller anden grund så skal linux forkotelser indeholder forkortelsen selv.. (så man får en uendelig lykke) ligesom wine står for "Wine Is Not an Emulator"
compile selv vigtigt...
skriver også at det ik er så vigtigt i starten.. syntes bare det er et vigtigt emne...
Din guide, du bestemmer...
ps. har brugt linux (www.gentoo.org) i ca 4 måneder...der lavede jeg totalt skift på alle maskiner (inkl servere) (undtagen game maskinen) og tvang mig på den måde til at lære det.... btw, er der ik en der gider skriver et ntfs -> reiserfs converter program?? det er et helvede at skulle flytte alt data over på tmp. hdd.. formatere disken og så flytte det hele tilbage igen.... isår når man når til de diske der er i raid (så skal man ud og finde 600gb tmp hdd før det kan gøres nemt ;) )
Dr.highman
10-30-2004, 02:29 PM
nogen der keder en god p2p klient til mepis
The Galloping Goose
10-30-2004, 02:49 PM
nogen der keder en god p2p klient til mepis
Der er fildelings klienter til Linux her :
http://www.zeropaid.com/php/top_prog.php?frm_where=1&frm_where_type=nix
tomatohead
10-31-2004, 06:34 PM
Zub skrev : "prøver du at battle mig i lange indlæg?"
Nope...Er jo dårligt startet ! :-) Men nu består forumindlæg jo også tit af meget korte kommentarer...Så der skal vist ikke så meget til at for at det virker voldsomt ! En god kritik kræver jo også et værdigt svar ! :-)
Har endnu ikke ændret noget online da en ven arbejder lidt med at ændre siden karftigt !...Han kunne vist ikke acceptere min "slamkode" genereret af mozilla composer...
----------------------------------------------
Angående programmer til fildeling :
Den originale bittorrent klient er med i mepis og derudover så kører Amule (emule) og Azureus perfekt !...
Og...Azureus er dødnemt at installere selvom det ikke hentes med apt-get - det skal sådan set bare pakkes ud.
Venligst
Athas
11-03-2004, 06:17 PM
samba bør kun bruges hvis man mener at man kommer i nærheden af windows... nfs >sku< køre ret godt.. (bruger selv samba da jeg har en windows maskine)
NFS er et mareridt af stateless states og rodede implementationer. Det er nyttigt til større setups, men til fildeling i det små, er det ofte overkill.
okay.. du lyder til at have en del mere check på nfs end mig.. så jeg tar dit ord for gode vare.
tomatohead
11-10-2004, 01:58 AM
Aha....Mest Samba, godt at vide. - det var også lidt det jeg havde indtryk af :) Men Nfs lyder spændende.
Venligst
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.