PDA

Se fuld version : Emne sendt til enhedslisten

ahave
10-28-2004, 12:51 AM
Uenig se bunden af indlægget. Det er skrevet til enhedlisten.(Pernille Rosenkrantz-Theil)

Men jeg syntes i skulle se det.

Jeg har et par ting jeg godt kunne tænke mig at få ændret i dagens danmark. Jeg er meget enig med jeres dit parti og specielt dig. Der er dog nogle ting jeg er klar over at ville være sprængfarlige at tage fat i.

En af tingene er fildeling, jeg har sendt et indlæg til alle danske aviser, der beskriver at fildelingen stiger.....sammen med pladesalget og sikkert senere filmsalget.

Jeg kan ikke fordrage globale virksomheder der hyler op om dårligt salg af film/musik og som jeg stadig som almindeligt menneske kan se at begge dele stiger og stiger.

Det vil ikke kræve lang tid for dig at konstatere, at pladeselskaberne i 2000-2003 primært udsendte "best of, millenium, 2000 osv", det er meget fint hvis man i forvejen ikke har gruppernes albums, men hvis man har, udtræk selv konklusionen.

Alle danske film, omend det er rigtig mange indspiller udgifterne til indspilningen. Spørg Søren Høeg dr.filmland.

Vi mangler en social bevidsthed. Jeg har været med på nettet siden 1993.(2 år efter CERN oprettede WWW) Dengang var der ikke mulighed for at blive vækket midt om natten, med politi og foged der præsentere en for en regning på 100.000+ kroner for musik man alligevel ikke ville have købt. Og samtidig med en tavshedserklæring der forlanger at man ikke må tale til offentligheden om hvad der er sket, mod en halvering til 50.000+ kroner. Hvad blev der af ytringsfriheden!!!

Det er dagens Danmark, I/du har valgt at et privat selskab kan have mulighed for at få fogeden med ud til frygtelige heksejagter på tidspunkter hvor alle alle andre sover. Og det gør de fleste advokater også!!! Samt at fængselsstraffe efterhånden sniger sig op omkring 6 års fængsel for noget man lige så godt kunne have hørt i radioen.

Dvs. at man som ""pirat"" risikerer 6års fængsel for at hente musik som alternativ til sin radio(boogie, rundfunk, fm, internetradio) Hvem siger at jeg har lyst til at høre det musik de spiller, når de gør!!!

Er det forbrugerne der skal bestemme, eller er det de store pladeselskaber, der skal bestemme hvad vi skal høre og hvornår!!! Er det ikke os der skal bestemme???? Er det ikke dem der måske er interesserede i de kreative værker, som man skal ægge!

Hvem passer på hvem her??? Jeg håber bestemt at det parti jeg har valgt at sætte min stemme på, varetager mine interesse, samt mine naboers!! Og ikke en multinational firma's behov for, at under bordet at sende penge til store pengemænd i USA.

Jeg kan ikke forstå hvorfor i ikke allerede har gjort dette til et stort emne. I vil have sympati fra alle -28 år med en sådan politik. Den person der klager mest i Danmark over piratkopiering, er Ivan Pedersen. Du kan sikkert huske ham fra Laban. Han mener at grunden til, at han ikke sælger i DK er fildeling.....

Hvad han burde tænke på, er at fildeling er ikke et simpelt windowsprogram man installerer og derfor kan hente hans musik. Det kræver en vis form for teknisk snilde at gøre dette, og det er mest unge mennesker, som mig(-30). Grunden til at han ikke sælger er at han laver lortemusik!!!!

Men han er formand for musikerne i KODA, og har derfor været med til at skabe APG.dk. Selvfølgelig skal INGEN tjene penge på at kopiere musik eller film.

Men da du voksede op, var det lovligt at købe en plade og give en kopi til dine venner, det er det ikke idag. Og du skal ikke bilde mig ind at det har noget som helst at gøre med digital kopiering. Cd mediet er simpelthen det vi bruger idag!!! Og ikke kassettebånd!!

Prøv som folketingspolitiker at spørge et par kunstnere om hvad de tjener på en solgt cd. Hvis ikke allerede du er enig så bliver du det nok.

Globalisme kan være en god ting, men er det sjældent. Til gengæld kan vi ikke slippe for det!(primært pga. USA's korrupte regering, ikke det amerikanske folk) Men jeg har en del unge mennesker i min familie, og de lyder som om at vi er nær en folkelig revolution.. Ihvertfald antiautoritær....

Jeg har masser af fornuftige links der understreger det jeg skriver, Jeg er ikke typen der kommer med en påstand uden den er meget velunderbygget, ellers kan man jo ikke bruge den til noget i vore dage!!!

Jeg vil slutte med at skrive, at jeg har købt 2 cd'er idag: Allan Olsen (fra min hjemegn) og saybia, som jeg var til koncert med, men som ikke kan få lov til at lægge deres livekoncerter ud på nettet uden at bryde deres eget copyright!!!! Jeg har downloadet REM's nyeste, men hvis det viste sig at de ikke kunne betale deres regninger, ville jeg betale for den... Det er her social retfærdighed kommer ind i billedet.

Iøvrigt vil jeg gerne slutte med at vurdere jer objektivt som parti. Selvom jeg stemmer på jer, og specielt på dig, da du er modig. Vil jeg alligevel sige, som jeg siger til mine venner. Hvad er ideeen med at stemme på et parti som ALTID går imod alle andre? Jeg er altid enig med jer, og deri består skismaet. På en måde er den eneste måde at få politisk indflydelse ved at råbe op. Men på den anden side bliver man tilsidesat som klassens frække dreng, ingen kan tage alvorligt. Jeg kunne godt tænke mig, at en af jer ville fortælle mig hvordan jeg skal klare denne argumentation, som jeg faktisk syntes er meget fornuftigt.

Det var så mit besyv.

Ingen kommunist kaldenavne her, jeg tror vi alle er enige!!

Partifarve eller ej, er det ikke meget fornuftigt skrevet. Man kan være enige eller uenige om partiet og det er der ingen grund til at diskutere. Det er ikke nødvendigvis det vi har tilfælles. Men jeg mener at have skrevet et fornuftigt indlæg om fildeling, som jeg ser det efter mange år i "branchen".

ahave
10-28-2004, 12:55 AM
Beklager Søren Høeg, at jeg skulle trække dig ind.

j0ppeman
10-28-2004, 09:38 AM
Meget fornuftigt. Kan nikke genkendede til stort set det hele :)

CODAY
10-28-2004, 03:11 PM
#ahave

kan du ikke poste her hvis/når du får et svar?

Klawz
10-28-2004, 04:30 PM
Jeg synes at det er rigtigt lækkert hvis piraterne fra denne side begynder at lave lidt lobbyarbejde i partierne!

Er der ikke nogle venstre-folk, konservative, radikale, socialdemokrater, dansk folkepartister, SF'ere, kristlige demokrater eller CentrumDemokrater (Er det ikke oplagt med en forkortelse som "CD"?) som kan følge ahaves gode eksempel?

Pirater i alle lande - Organiser jer!

Shi-n0-bi
10-28-2004, 05:10 PM
Hvis pirater skal kunne organisere sig skal de bruge en eller flere lederer, så alle ved hvad alle laver, og som ka fortælle piraterne hvad de skal gøre, hvor, hvornår og hvordan de skal prodestere.

Klawz
10-28-2004, 05:36 PM
Jeg kan da sagtens forestille mig at pirater organiserer sig på mange forskellige måder.

En gruppe tager fælles til danish music awards, en anden gruppe forsøger at få KODA ud af APG, en tredie gruppe sender breve til Enhedslisten, en fjerde gruppe til Venstre osv.

Man kan naturligvis godt være med i flere grupper (f.eks. breve til venstre og deltage i music awards).

Hvis alle disse grupper (eller andre) kommer igang, så vil piratgruppen.org være platform for at reporterer aktiviteterne og udveksle erfaringer og holdninger.

Der vil formentligt altid være "ledere" (formelt eller uformelt), men jo flere grupper der er aktive, jo flere ledere vil der i realiteten være.

Snoozer
10-29-2004, 04:28 AM
Det vil ikke kræve lang tid for dig at konstatere, at pladeselskaberne i 2000-2003 primært udsendte "best of, millenium, 2000 osv", det er meget fint hvis man i forvejen ikke har gruppernes albums, men hvis man har, udtræk selv konklusionen.
Det er forkert, men det har primært været disse udgivelser der blev reklameret meget for.

IFPI udgiver en detaljeret statistik over deres medlemmers udgivelser. Desværre er den ret dyr, så jeg har ikke erhvervet mig den, men hvis du har adgang til den, må du da meget gerne belære mig. Jeg har nemlig søgt meget efter tal der kan dokumentere spredningen af udgivelsestyper, men har kun kunnet finde usikre tredje-fjerdehåndskilder.

Et forhold som den danske pladebrance aldrig nævner er at privat importen af musik-cder er steget kraftigt. De sidste 12 cder jeg har købt er alle købt via nettet i Tyskland og dem i min omgangskreds der køber mest musik, gør som jeg. Hvis man følger lidt med i nyhedsgruppen dk.kultur.musik, vil man hurtigt erfare at der er mange som af flere grunde har valgt denne løsning (priser og udbud er de vigtiste grunde).

Vi mangler en social bevidsthed. Jeg har været med på nettet siden 1993.(2 år efter CERN oprettede WWW) Dengang var der ikke mulighed for at blive vækket midt om natten, med politi og foged der præsentere en for en regning på 100.000+ kroner for musik man alligevel ikke ville have købt. Og samtidig med en tavshedserklæring der forlanger at man ikke må tale til offentligheden om hvad der er sket, mod en halvering til 50.000+ kroner. Hvad blev der af ytringsfriheden!!!
Ytringsfriheden eksisterer skam stadig, man er ikke tvunget til at indgå et forlig. Mener man at man kan overbevise retten om at kravet er urimeligt højt bør man selvfølgelig aldrig skrive under på forliget.

Det står også en frit for at søge at forhandle et andet forlig på plads. Det er dog ganske normalt at man i forlig giver begge parter en mundkurv på, da detaljeret kendskab kan bringe en i en dårligere forhandlingssituation. I tilfældet med APG ville jeg selv søge kun at skulle holde kæft med beløbets størelse, der jo må være det vigtigste. At tage retssagen er en beslutning jeg ikke ved om jeg vil kunne tage før end jeg evt. står i en sådan situation. - I tilfælde af et girokort/forlig er jeg dog ikke i tvivl om at jeg ikke vil betale...

Dvs. at man som ""pirat"" risikerer 6års fængsel for at hente musik som alternativ til sin radio(boogie, rundfunk, fm, internetradio) Hvem siger at jeg har lyst til at høre det musik de spiller, når de gør!!!
Hvis du ikke har lyst til det, er det stadig fuldt lovligt at lave optagelser, på samme vis som du/vi gjorde indtil for ganske få år siden. Du kunne evt. også købe værkerne, hvis du mener de har blivende værdi for dig og ikke er prissat for højt.

Er det forbrugerne der skal bestemme, eller er det de store pladeselskaber, der skal bestemme hvad vi skal høre og hvornår!!! Er det ikke os der skal bestemme???? Er det ikke dem der måske er interesserede i de kreative værker, som man skal ægge!
Får forbrugerne mere medbestemmelse over hvilken musik der bliver udgivet, hvis al kopiering bliver givet fri? - Nej vel...

Hvem passer på hvem her??? Jeg håber bestemt at det parti jeg har valgt at sætte min stemme på, varetager mine interesse, samt mine naboers!! Og ikke en multinational firma's behov for, at under bordet at sende penge til store pengemænd i USA.[quote]
Enhedslisten stemte ikke for den eksisterende ophavsretslov, de havde et ændringsforslag som der ikke var flertal for. De stemte derfor for DFs ændringsforslag der lignede Enhedslistens, som Soc. havde sagt de også ville støtte, men Soc. ombestemte sig i sidste øjeblik (pga. partipolitisk fnidder - de ville ikke stemme for noget som kom fra det EU fjentlige og ikke "stuerene" DF og nu var VKs forslag jo en implementering af et EU-direktiv), så ændringsforslaget faldt.

[quote]Jeg kan ikke forstå hvorfor i ikke allerede har gjort dette til et stort emne. I vil have sympati fra alle -28 år med en sådan politik. Den person der klager mest i Danmark over piratkopiering, er Ivan Pedersen. Du kan sikkert huske ham fra Laban. Han mener at grunden til, at han ikke sælger i DK er fildeling.....
Det er faktisk Klaus Kjellerup (Tøsedrengene/Danser med drenge) der er mest aktiv mht. at brokke sig over piratkopieringen.

Hvad han burde tænke på, er at fildeling er ikke et simpelt windowsprogram man installerer og derfor kan hente hans musik. Det kræver en vis form for teknisk snilde at gøre dette, og det er mest unge mennesker, som mig(-30). Grunden til at han ikke sælger er at han laver lortemusik!!!!
Vrøvl, det kræver ikke megen teknisk snilde at installere Kazaa eller eDonkey2000/eMule og benytte dem. Hvis det gjorde det, var der ikke ret mange teenagere som benyttede programmerne for langt de fleste har ingen forstand på at konfigurere FW og router.
Jeg var moderator på eDonkey2000 forummet i nogle år og var med til at skrive FAQ for både den og Overnet, samt gav support til flere hundrede via ICQ og MS Messenger, så jeg ved ganske meget om hvor lidt teknisk snilde en stor del af brugerne egentligt besidder.

Men han er formand for musikerne i KODA, og har derfor været med til at skabe APG.dk.
Som formand har man ofte pligt til at udtale sig og arbejde for noget man ikke fuldt går ind for. Det er sjældent at man i sådanne organisationer fuldt kan stå inde for alle holdninger, men hvis man er formand eller talsmand har man påtaget sig en pligt til at arbejde for de holdninger som et flertal har vedtaget (man må jo så gøre op med sig selv, hvornår ens personlige holdninger konflikter så meget med organisationens at man ikke længere kan varetage sin position). Ivan Pedersen er faktisk ret imødekommende for at lytte til kritik og har også indrømmet at han ikke mener at ophavsretsloven er videre god (dog ikke noget specifikt). Du skyder altså mod en person, hvor det er organisationen KODA du skulle gå efter!

Selvfølgelig skal INGEN tjene penge på at kopiere musik eller film.
Vi er helt enige, en lovgivning som i Sverige er det der realistisk bør stræbes efter, hvor det er fuldt lovligt at downloade alt, men ikke sprede det.

Men da du voksede op, var det lovligt at købe en plade og give en kopi til dine venner, det er det ikke idag. Og du skal ikke bilde mig ind at det har noget som helst at gøre med digital kopiering. Cd mediet er simpelthen det vi bruger idag!!! Og ikke kassettebånd!!
Forkert - Siden vi implementerede Bernerkonventionen i DK har det ikke været lovligt at give kopier væk. Faktisk var det end ikke lovligt at lave en båndkopi af en LP da Pernille Rosenkrantz voksede op. Det blev først lovligt da blankbåndsafgiften blev indført, altså i Pernilles ungdomsår (starten af firserne).

Jeg har masser af fornuftige links der understreger det jeg skriver, Jeg er ikke typen der kommer med en påstand uden den er meget velunderbygget, ellers kan man jo ikke bruge den til noget i vore dage!!!
Jeg vil gerne se dig dokumentere noget af det jeg har påpeget er forkert, hvis du har links der kan dokumentere det.

Partifarve eller ej, er det ikke meget fornuftigt skrevet. Man kan være enige eller uenige om partiet og det er der ingen grund til at diskutere. Det er ikke nødvendigvis det vi har tilfælles. Men jeg mener at have skrevet et fornuftigt indlæg om fildeling, som jeg ser det efter mange år i "branchen".
Tja, jeg har i mange år været Konservativ, men pga. Brian Mikkelsen og hans ukonservative holdninger til kulturpolitikken (herunder ophavsretsloven) samt partiets uklare holdning mht. softwarepatenter måtte jeg finde et andet sted at sætte min stemme ved EU-parlementsvalget og sker der ikke ændringer vil jeg ikke kunne stemme Konservativt ved næste valg...

Det pudsige er at vi i Digitalforbruger Danmark var i stand til at overbevise Enhedslisten og DF i forbindelse med ophavsretslovens vedtagelse (og troede vi ogaå havde overbevist Soc. om at stemme i mod), så jeg har egentligt modarbejdet mit "parti" i mange år. Der er svjv et stigende antal borgerlige/liberale som er utilfredse med VKs politik på ophavsrets og patent området (især blandt de unge) så jeg holder stadig håbet højt mht. at vi kan få ændret lovgivningen i en mere fornuftig retning, især da jeg har erfaret at det er områder hvor jeg nemt kan nå til enighed med folk fra hele det politiske spektra.

Benno
10-29-2004, 02:08 PM
Spændende tekst og lige så spændende kritik, Snoozer.

Lige som ahave har jeg det også med at blive revet med på en m.el.m. revolutionær bølge og strø om mig med blodige floskler ;-)

Det der er vigtigt er at vi får åbnet øjne over hele det politiske spektrum!

Derfor ville jeg finde det mere interessant om man kunne formulere sig i mere generelle vendinger, og forespørge hele folketinget om deres holdning til "pirateri".

Sjovt i øvrigt, Snoozer, at du betragtede dig som konservativ... dem opfattede jeg netop som et meget autoritativt parti. Og også DF og Soc.Dem. for den sags skyld. Venstre havde jeg højere tanker om tidligere, men synes de sælger totalt ud for tiden... vi får at se!

ahave
10-29-2004, 11:54 PM
CODAY: Jeg har fået svar fra enhedslisten, de er lige "Blevet opmærksomme på problemet" og vil gerne have den samling links jeg har samlet.

KLAWS: mht. til andre partier, har jeg bestemt tænkt mig at sende det samme materiale til andre partier, så må vi se hvem der tager det op, hvis nogen. Men der er ingen protestpartier der tør tage kontroversielle emner op som enhedslisten. DF og fremskridtspartiet turde i gamle dage(for3-5 år siden), men efter de(DF) er blevet midtsøgende, har de trukket sig meget tilbage, undtagen.......selvfølgelig på udlændingeområdet.
Det er, som jeg ser det, stadig et lidt for teknisk emne til et flertal ville kunne forstå det. Jeg går ud fra, af personlig erfaring, at det primært er mennesker -30 der fildeler mest...
Men de links jeg har viser, som de fleste der læser dette forum i forvejen er klar over, at pladeslaget stiger igen, sammen med fildeling.....Og den sociale retfærdighed som er nødvendigt i vores dage. Det er det man kalder et paradoks set fra pladeselskaberne.
Tag et band som Johnny Deluxe, der udsendte deres første single på fildelings programmer og har fået kæmpe success. Så kan man så se dem i musikprogrammet på DR2 i sidste uge være rygende uenige om fildeling. På trods af at det var fildeling der skabte deres success, er mindst et af medlemmerne dybt uenige med princippet bag fildeling, det er sgu dobbeltmoralsk.

Jeg har iøvrigt tænkt mig at gøre mit, for at fildeling kan blive lovligt. Men som jeg skrev, vil jeg købe cd'er som jeg syntes er så gode at de er pengene værd. Men resten af musikken vil jeg stadig hente gratis, hvis ikke jeg vil eje det. Igen er der spekulationen om radio/fildeling..... Hvilket jeg syntes er et af de bedste argumenter. Man skal stadig huske på at mp3 og wma, er ikke tabsfrie eksemplarer(ikke at det har den store betydning for mig)....

Snoozer: Det er et utrolig fornuftigt indlæg du har skrevet og er et af dem der trækker dette forum op. Tak for det, det var netop hvad jeg håbede på.
Men jeg må korrigere dig vedr. IFPI, det er pladeselskabernes brancheorganisation og de udgiver de tal de får fra en trængt pladebranche. De vil gerne give skylden for faldet af cd'er til fildeling. Hvilket jeg ikke er helt uenig i. Men jeg mener ikke at man kan bruge deres tal til ret meget, da de er "partifarvede".

Du har nogle pisse gode argumenter, som ikke er nemme at gennemhulle. Men det må være formanden der har ansvaret for en organisation. I dette tilfælde Ivan Pedersen. Og jeg har set flere steder at han har sagt offentligt at grunden til at han ikke kan sælge cd'er er fordi folk fildeler hans sange. Jeg vil gerne fastholde at set fra mine øjne er det ikke derfor! Hans publikum er for en stor del ikke fildelere, det har de ikke teknisk viden til.

Hvilket bringer mig videre til næste punkt. Husk på at jeg kritiserer ikke, men viderebringer mine synspunkter. Hvis jeg sagde til min mor som er 54 år at hun bare kunne hente et stykke musik på en fildelingstjeneste, eller sågar en del af mine venner, som er omkring 30 år gamle. Ville de ikke vide hvilket ben de skulle stå på, hvordan de skulle komme igang og hvad det egentlig krævede at gøre det. Spørger jeg en 18 årig, ville de bare sige ja, vil du have en kopi, på CD hukommelseskort eller har du et USBdrive!!!! Man skal huske på, at alt er nemt hvis man kan, men hvis man ikke kan........

Jeg vil iøvrigt gerne takke dig for at bruge tid på edonkey2000, jeg har brugt det en del, indtil det i lukkede det. (hvorfor???)

Mht. de konservative, er det firmaernes parti og de går meget op i patenter og deres "positive" indflydelse på menneskers initiativ. Det er jeg meget uenig i, jeg tror på samarbejde og ikke modarbejde som patenter skaber. Firmaer i mellem, specielt inden for medicinalindustrien, som alle prøver at skabe nøjagtig den samme medicin, istedet for at samarbejde, det kan jeg altså ikke forstå!!!
Jeg var medlem af KU og formand for vores lokale afdeling i Nordjylland i tidsrummet 1990-1993. Jeg har stadig et svagt punkt for dem, da jeg syntes de har en rimelig menneskelig indgangsvinkel til samfundet. Misforstå mig ikke, det er ikke en kritik. Men bare en betragtning. Jeg vil gerne takke Snoozer for et flot og sagligt indlæg. Og tak til jer andre også for jeres saglige kommentarer.

Det er spild af plads at komme med mine links, da i sikkert alle er klar over dem i forvejen. Man hyler med de ulve man er iblandt. læs: man ser de nyheder der interesserer én.

/Ahave

ahave
10-30-2004, 12:05 AM
Snoozer: det er jo rigtigt hvad du skriver, at her kan vi mødes på tværs af partigrænserne og sammen forlange en ny lovgivning på dette område. Canada har gjort det, men de tager ikke hensyn til tab af midler for kunstnerne. For mit vedkommende mener jeg at kunstnere skal kompenseres. Ikke så meget pga. af tabet af solgte cd'er, for det mener jeg ikke så udbredt som nogen vil have mig til at tro. Men mere som en retfærdig gestus, som afgiften på kassettebånd og videobånd var.

Jowls
10-30-2004, 01:15 AM
Så lige at IFPI blev nævnt. Vedrørende dem, så er det næppe sandsynligt, at de bevidst vil udgive materiale som kunne tænkes at hjælpe Piratgruppen på nogen måde. Årsagen? Tjah...

APG v. Johan Schlüter Advokatfirma
Sundkrogsgade 9
Post Boks 867
2100 København Ø

IFPI Danmark
Sundkrogsgade 9
Postboks 831
2100 København Ø

Same shit - different name.... :roll:

IWillRipYou
11-10-2004, 08:58 PM
Først, enormt godt initiativ ahave! Storartet faktisk!

Jeg er selv medlem af SFU. Altså ungdomsafdelingen da jeg ikke er 18.

Jeg vil godt være med til at skrive breve til de forskellige partier. Jeg er ret ferm til at formulere mig på både dansk og engelsk, men desværre har jeg ikk argumenterne helt i orden. Men hvis der er nogen der er med på at gå ud og råbe røv og skrive til de forskellige partier, er jeg med!

Rød Front :!:

BeatPirate
11-13-2004, 09:24 PM
Årsagen? Tjah...

APG v. Johan Schlüter Advokatfirma
Sundkrogsgade 9
Post Boks 867
2100 København Ø

IFPI Danmark
Sundkrogsgade 9
Postboks 831
2100 København Ø

Same shit - different name.... :roll:

Meget kan man beskylde "dem" for, men at adressen er den samme, betyder blot, at de har postboks på samme postkontor, ikke at de (nødvendigvis) bor i samme ejendom...

Jowls
11-13-2004, 10:18 PM
Meget kan man beskylde "dem" for, men at adressen er den samme, betyder blot, at de har postboks på samme postkontor, ikke at de (nødvendigvis) bor i samme ejendom...

Jamen så lad os de lige se på IFPI's sekretariat...

Advokat Johan Schlüter - behøver vist ingen præsentation :roll:

Advokat Katrine Schlüter Schierbeck - partner i JSA... måske et familiemedlem?
http://www.jschluter.com/site.asp?select=78&nav_1=49&nav_2=64

Advokat Susanne Fryland - Også partner i JSA (surprise!).
http://www.jschluter.com/site.asp?select=84

...og så selvfølgelig den allesteds-nærværende Jesper Bay.

Med andre ord: JSA = IFPI = APG = Foreningen af Danske Videogramdistributører (sidstnævnte har også samme adresse og alle ansatte arbejder for JSA).

Jeg er ret sikker på, at den højst betalte "kunstner" i den danske musik-branche hverkan er Saybia eller Johnny Deluxe. Det er vist Johan Schlüter Advokatfirma med deres netværk af skuffeselskaber...

BeatPirate
11-13-2004, 10:58 PM
Jeg vil på ingen måde prøve at undskylde "dem", men blot påpege, at de sagtens kunne bo i hver sin ende af postdistiktet....at de så åbenbart ikke gør det, kommer vel ikke bag på nogen.

BeatPirate
11-13-2004, 11:00 PM
[quote]
Jeg er ret sikker på, at den højst betalte "kunstner" i den danske musik-branche hverkan er Saybia eller Johnny Deluxe. Det er vist Johan Schlüter Advokatfirma med deres netværk af skuffeselskaber...

Man sku' ha' været advokat....*gg*

zpitz
01-02-2005, 10:11 PM
Selvfølgelig skal INGEN tjene penge på at kopiere musik eller film.
Vi er helt enige, en lovgivning som i Sverige er det der realistisk bør stræbes efter, hvor det er fuldt lovligt at downloade alt, men ikke sprede det.

Jeg vidste sq ikke at det var lovligt i Sverige. Vil det sige at jeg som bosidende i Sverige ikke vil vil få nogen bøde eller noget, medmindre jeg har videredistribueret det? Kunn godt tænke mig at få det uddybet!!! :idea:

zpitz
01-04-2005, 05:39 PM
Slet ingen der kan uddybe det? :roll:

Jowls
01-04-2005, 06:10 PM
Slet ingen der kan uddybe det? :roll:

Nu er jeg ikke vildt stiv i svensk jura, men her er hvad "det svenske APG" Antipiratbyrån skriver om reglerne...

Kopiering av film

Filmer på video, DVD och i TV

Hyrda videofilmer (VHS, DVD) får inte kopieras överhuvudtaget. Förbudet gäller genom det avtal kunden skriver med videobutiken då videofilmen hyrs.

TV-sändningar av filmer får spelas in och sparas för eget bruk. Kopian får inte lånas ut i förvärvssyfte, hyras ut eller säljas.

Köpfilm (VHS, DVD) får inte kopieras för enskilt bruk om rättighetshavaren i avtal har förbjudit detta.

Filmer på nätet

”Vad som är olovligt offline är också olovligt online” brukar man säga. Det innebär alltså att förbuden mot kopiering också gäller på Internet. Detta innebär exempelvis att man inte utan lov får överföra, sprida filmer via Internet, FTP, eller filbytarprogram som Kazaa m.m.

Antipiratbyråns uppfattning är att man bara får framställa en kopia om förlagan är ett originalexemplar. De spelfilmer som finns på Internet är kopior som olovligen har tillgängliggjorts till allmänheten. Dessa filmer är med andra ord piratkopior. Det är därför olovligt att kopiera/ladda ned sådana filmer från Internet.

Kopiering av datorprogram

Grundregeln är att all kopiering av datorprogram samt dator- och Tv-spel är förbjuden. Man får med andra ord inte ens kopiera program eller spel för eget bruk. Undantag från kopieringsförbudet görs för viss säkerhetskopiering.

Säkerhetskopiering av datorprogram

Säkerhetskopia av ett datorprogram får man göra om det är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet. Den som framställer en säkerhetskopia måste kunna visa att det var nödvändigt för den avsedda användningen av originalprogrammet.

Säkerhetskopiering av spel

Spel skiljer sig särskilt från sk. nyttoprogram i ett avseende. Spelen levereras och spelas i dagsläget upp från främst CD/DVD-skivor och all information som behövs finns på skivan.

Rätten till säkerhetskopiering av spel har inte prövats i svensk domstol. Det finns dock en dom från Tyskland baserad på EU-lagstiftning som innebär att spel inte uppfyller kraven på att det skall vara nödvändigt för den avsedda användningen och att det därmed inte är tillåtet att säkerhetskopiera spel.

Säkerhetskopior (program eller spel) får under inga omständigheter säljas eller på annat sätt spridas vidare. De får inte användas för annat ändamål än som just säkerhet och får alltså inte brukas istället för originalet för att skydda originalet mot förslitning. I Sverige har flera personer åtalats och dömts för upphovsbrott då de har sålt piratkopior under beteckningen ”säkerhetskopior”. Domstolen tar med andra ord inte hänsyn till vad man kallar en kopia för. Har man sålt en kopia så är det olagligt, oavsett om man kallar kopian för säkerhetskopia.

Tillgängliggörande av piratkopior

Den som bjuder ut eller sprider piratkopior, oavsett om man ger bort dem eller säljer dem, olovligen sprider skyddat material via ftp, file-sharing eller liknande, gör sig skyldig till upphovsrättsintrång. Straffet för brott mot upphovsrättslagen är böter eller fängelse upp till två år. Ovanpå straffet kommer ett krav på skadestånd till rättighetshavaren och rättegångskostnader.

Skadeståndet brukar vanligtvis beräknas till ca 300 kr per utbjuden titel multiplicerat med antalet utbjudanden. Till det kommer ansvar för eventuella skatter och liknande avgifter som normalt brukar läggas ovanpå försäljning av varor.

Det är inte förbjudet att inneha en piratkopia av ett datorprogram eller film.

Bemærk især den sidste sætning - det er da interessant at en IP rettigheds-organisation indrømmer, at du gerne må have alle de piratkopier du har lyst til derhjemme - bare du ikke distribuerer dem. Dermed ville et besøg af fogeden jo nok ikke være ret sandsynligt i Sverige... ikke fordi det er det i Danmark heller.

Bortset fra det, så synes jeg ikke at de svenske regler lyder så forskellige fra de danske - der er sågar 2 års fængsel som max. straf, hvor der "kun" er 18 måneder i Danmark. INFOSOC direktivet gælder også i Sverige, som i Danmark.

I øvrigt så adskiller Antipiratbyrån sig fra APG ved også at beskæftige sig med software og spil - APG er jo kun film og musik. Risikoen for at dele spil og programmer er derfor meget ringe her i Danmark, mens du godt kan risikere at få et grimt brev om din Doom3 kopi i sverige.

Til gengæld har Antipiratbyrån kørt en langt mindre agressiv kurs overfor fildelere, idet de næsten altid først sender et trusselsbrev uden erstatningskrav. Kun i gentagelsestilfælde kommer der økonomiske krav fra dem. Dermed har de opnået stort set samme skræmme-effekt som APG, men uden at drive familier ud i lange nervenedbrydende retssager og økonomisk ruin.

Det er som om de svenske advokater har tænkt lidt mere på branchens image, mens APG har valgt The Incredible Hulk (tm) metoden og bare har moslet deruda som en elefant i en porcelænsbutik.

Med hensyn til, hvorfor The Piratebay tilsyneladende kan operere i fred, mens BT sites i resten af Europa bliver mejet ned på stripe, så må jegt melde pas. Der skal du have fat i en med en dybere viden om svensk retspraksis end undertegnede. Måske definerer de begrebet "deep linking" mere snævert...?

Apocryphite
01-04-2005, 08:05 PM
Grunden til at han ikke sælger er at han laver lortemusik!!!

Haha! Amen to that! :D

techie
01-04-2005, 09:02 PM
Iøvrigt diskuterede jeg selv med Klaus fra "Danser med drenge" på et tidspunkt.

For sjov skyld søgte jeg efter "Danser med drenge" på edonkey netværket. eMule fandt 2 (TO) numre efter 10 min og der var delt af 1-2 personer.

Af en eller anden grund tror jeg ikke det er piratkopiering som er "Danser med drenge"'s største problem.

zpitz
01-04-2005, 09:02 PM
Tak jowls... :D er sq heller ik ørn til svensk ;) det var jo bare interresant...

Brogaard
01-05-2005, 01:33 AM
Iøvrigt diskuterede jeg selv med Klaus fra "Danser med drenge" på et tidspunkt.

For sjov skyld søgte jeg efter "Danser med drenge" på edonkey netværket. eMule fandt 2 (TO) numre efter 10 min og der var delt af 1-2 personer.

Af en eller anden grund tror jeg ikke det er piratkopiering som er "Danser med drenge"'s største problem.

Har så lidt tilovers for det band!

Jowls
01-05-2005, 02:15 AM
Tak jowls... :D er sq heller ik ørn til svensk...

Der er skam ikke så svært. Du skal bare huske at visse ting er omvendt i forhold til dansk...

F.eks. hvis du bestiller et hotelværelse i et "roligt" område, så kommer du til at bo lige der, hvor der er allermest larm. Og hvis du bestiller kødboller, får du frikadeller... og omvendt. Og hvis noget "skratter" så skal det ikke smøres - det er bare fordi det er sjovt :roll:

Jeg dyrker ofte den svenske del af vennekredsen med deres finurlige sprog, men de påstår hårdnakket, at det er MIG som taler underligt.... go figure :wink:

zpitz
01-05-2005, 01:18 PM
hehe... det er sq ik til at vide hvem der snakker rigtigst... Men nåt man lige fordyber sig lidt er det sq ikke så svært... 8)

Apocryphite
01-05-2005, 04:47 PM
ATP er også Adenosin-TriPhosphat.

Jowls
01-05-2005, 05:20 PM
ATP er også Adenosin-TriPhosphat.

Det er også 74.55,- som forsvinder ud af min løn hver måned :(

Apocryphite
01-05-2005, 05:25 PM
lol, forkert tråd ^_^

mumle
01-05-2005, 05:42 PM
Hvis Ivan Pedersen hyler op over, at fildeling ødelægger hans levevej fordi de onde pirater downloader hans musik osv.
så må han da tro om igen

En hurtig søgning på mulen viser af han seneste 3 udgivelser
-Shut up and play (1998)
-Monogram (2001)
-Udenfor nummer men venlig stemt (2004)
der kommer et' hit på de nyeste album fra 2004
og hvis det ikke er piverrig Fra hr. Pedersens side så ved jeg ikke hvad det er...
jeg er overbevist om at grunden til Ivan Pedersen ikke sælger nok, skal findes et helt andet sted end i fildelingsprogrammerne og hos piraterne.

lige en sidste ting, Hr. Pedersens gamle band "Backseat" som blev opløst i 1999, giver en del hits, bla. "Backseat bangers - Gloria" men jeg er lidt i tvivl om Hr. Pedersen er med i et nummer i derfra :lol:

Apocryphite
01-05-2005, 06:17 PM
Lol, har aldrig hørt om ham ;) I'll bet ANYONE at det er praktisk taget umuligt at finde noget af hans musik på nettet... der er sgu da ingen der gider købe det :D

[edit]: Jeg har det! Det er ham selv der stiller det til rådighed, så han kan skaffe sig en klejne eller to ved at sagsøge folk der ved en fejltagelse henter hans musik! :lol:

Jowls
01-05-2005, 06:41 PM
Lol, har aldrig hørt om ham ;)

Bare søg efter "Laban". Så får du da en halv Ivan :D

mumle
01-06-2005, 08:52 AM
Bare søg efter "Laban". Så får du da en halv Ivan

Ja Jeg ved det godt, jeg tog bare de 3 nyeste udgivelser da jeg fomoder det er dem han burde tjene sine penge på.

Laban started i 1982 og blev opløst i 1988 og jeg valgte ikke at tage den med da musikken ikke er at finde i den lokale pladebutik
og helt ærligt, de 17- 23 år gammel albums der ikke er at købe, kan man vel ikke forvente at hente penge på mere, eller er det bare fordi jeg ikke er i Ivans sko :D

eller har jeg overset Labans album nogle steder i detailhandlen:?:

Apocryphite
01-06-2005, 02:00 PM
Lad mig se.. Laban er ikke at finde i butikker.. Musikken bliver ikke spillet i radioen... Ingen jeg kender har nogensinde hørt om Laban whatsoever... Konklusion: Nul exposure <=> nul ny købekraft.

Det er da godt at han kan leve i løgnen om at han ville tjene penge på hans musik hvis de onde pirater ikke 'stjal' den :roll:

Jowls
01-06-2005, 04:03 PM
Husker en fjern fortid hvor lille-Jowls med ungdommelig energi dansede disco til Labans "Hvor skal du sove i nat?"... nok uden at være helt klar over hvad teksten betød. :wink:

Jeg må tilstå, at det er det eneste nummer med den gode Ivan som jeg kan erindre nogensinde at have hørt. Jeg tror ikke at han personligt har så meget på spil, når det drejer sig om fildeling. Men som repræsentant for en stor organisation skal han selvfølgelig udtale sig generelt og ikke blot fokusere på sin egen situation.

Desuden ville en legalisering af privat fildeling betyde at systemet ville slå igennem på helt nye områder... f.eks. kunne jeg godt forestille mig en Kiss DVD med indbygget P2P klient hvor man kan starte downloads fra remoten eller et HIFI-anlæg med indbygget E-Donkey forbindelse. Sådanne apparater ville bringe P2P indenfor rækkevidde af mennesker som normalt ikke bruger PC.... og dermed måske også Ivans fans.

Brogaard
01-07-2005, 12:03 AM
Kunne egentlig være sjovt at lave en liste over hvor udbredte, kunstnere der flæber over fildeling, faktisk er de forskellige p2p tjenester. Ville være rart at have lidt statestik over.

Phyxsius
02-15-2005, 06:17 PM
Husker en fjern fortid hvor lille-Jowls med ungdommelig energi dansede disco til Labans "Hvor skal du sove i nat?"... nok uden at være helt klar over hvad teksten betød.

Jeg ville ønske at jeg kunne brænde det billede på en skive, og sende det til Hr. Ivan Pedersen... han ville være rørt til tårer :D

darth raven
02-16-2005, 12:28 AM
ok så kan jeg passende stille et spørgsmål til jer hvad med den musik der ikike ser dagens lys i dk kan de hentes da jeg mener at jeg er ude i en gråzone selv dem inde på experten kan ikke svare på det og helre ikke en advokat der her i thy(nordvestjylland) der har erfaring med apg kan svare på det moske skulle jeg passende spørge apg om det.

foresten er jeg medlem af venstre for thy og mors og har allerede nævnt det for hr mikkelsen men han vil sku have henvendelse fra os med beviser på det modsatte af apg siger

Snoozer
02-16-2005, 11:02 AM
ok så kan jeg passende stille et spørgsmål til jer hvad med den musik der ikike ser dagens lys i dk kan de hentes da jeg mener at jeg er ude i en gråzone selv dem inde på experten kan ikke svare på det og helre ikke en advokat der her i thy(nordvestjylland) der har erfaring med apg kan svare på det moske skulle jeg passende spørge apg om det.

foresten er jeg medlem af venstre for thy og mors og har allerede nævnt det for hr mikkelsen men han vil sku have henvendelse fra os med beviser på det modsatte af apg siger
Kan du være lidt mere eksagt?

Selvfølgelig kan man finde musik på p2p-netværkerne som ikke udgives i Danmark. Især inden for de alternative genrer er der ikke de store problemer med dette, da der er meget få special-butikker som selv importerer det og disse er normalt kun placeret i de største byer.

Post evt. dit brev til Arthur og hans svar, så skal vi sandsynligvis nok kunne hjælpe.

darth raven
02-17-2005, 12:08 PM
ok for at være mere exact jeg kan godt li tyst house/trance som dj shog , scooter osv problemet er det at de skal specialimporteres(expert rulez her)fra tyskland og det er sku dyrt, og at købe det på amazon.de, doooh jeg kan sku ikke læse tysk, og her er cdon ikke til hjælp dog er www.cdskiven.dk en specialimportsbutik osse men her kommer cderene op over 200kr osse :p og det er faktisk kunstnere jeg gerne vil støtte økonomisk da både scooter og dj shog er i en pladeselskab(sheffield tunes)som er oprettet af scooter i sammarbejde med med andre tyske grupper i den genre.

er der andre måder at gøre det på end bare at downloade det udover specialimporterer?

Lauws
03-02-2005, 12:04 PM
For lige at dreje debatten ind på politiske partier der har en holdning til piratkopiering, vil jeg lige komme med dette link: www.ungdomsfront.dk Det er et link til Socialistisk Ungdoms Front, en organisation der støtter enhedslistens daglige arbejde.

De har klart meldt ud at de støtter piratkopiering, og går ind for intelektuel ejendomsret. De linker faktisk også hertil. :D

ER selv medlem, og vil da opfordre folk til at de meldte sig ind, i kan også læse lidt om dem osv på deres hjemmeside og bestille en intropakke.

Snoozer
03-02-2005, 06:31 PM
Gør de i deres materiale også opmærksom på hvad der skal ske EFTER revolutionen?

Mit gæt er:
- Intellektuel ejendomsret tilfalder staten
- Staten giver støtte til dem der bakker op om partiet
- Der indføres forbud mod at beside det partiet ikke kan lide.

UPS, lyder lidt som Sovjet og andre østblok lande :evil:

Lauws
03-06-2005, 01:10 PM
Temmelig ondsindet indlæg snoozer, noget der absolut trækker ned på det fine omdømme du var ved at have skabt dig.

Det er jo ekstremt tydeligt at du slet ikke kender noget til organisationen endsige at have læst om den og forstået den.

SUF skriver netop at der ikke har været nogle fyldestgørende samfundsmodeller, det vil sige at det ikke er et nyt sovjet de vil skabe. Desuden er vi venstre-socialister og ikke kommunister.

Vi vil et mere demokratisk styre ikke et diktatorisk styre som under sovjet.

1. Forstår ikke det første du skriver, men ordningen bliver vel at det er gratis at kopiere men ikke at tjene penge på det. Derudover støtter staten så kunstnerne.

2. Statten er venstre-socialistisk og går ind for demokrati, og støtter netop ikke den kommunistiske tankegang med en lille top og næsten intet demokrati. Det ville du forresten også vide hvis du havde læst vores politik.

3. Det har jeg vist forklaret, læs inden du udtaler dig.

Kammeratlige hilsner

Lauws

cielorosso
03-06-2005, 01:40 PM
Hvis det endelig er, er der da et alternativ til at lade den intellektuelle ejendomsret tilfalde staten. Man kunne ophæve den!!

Hele ideen om, at man kan eje viden er, efter min mening, tåbelig og hæmmende for udviklingen af det videnssamfund vi stræber efter.

Det er helt absurd, at man skal kunne profitere på viden, der kan hjælpe os alle. Og så spørges der: "Hvor er incitamentet til forskning så?" Eet ord: konkurrence; behovet for at have det bedste produkt på markedet. Desuden ser jeg heller ikke noget problem i, at staten stimulerer forskningen.

Derimod synes jeg, at den materielle ejendomsret stadig er meget berettiget.

Hvad angår musikerne, synes jeg de skulle tage delingen til sig og bruge den til deres fordel. Det er jo en uhørt effektiv måde at sprede kendskabet til ens musik, og de gode musikere har stadig noget ingen kan tage fra dem: dem selv!! Kun de kan spille nummeret som det er skabt.

Hvad angår software producenter, er der flere stier:

1. specialiser dit produkt; tilpas det kundens eksakte behov, så kun han får dette unikum.
2. Tilbyd et produkt, kun DU kan levere i rette kvalitet. Tag f.eks. disse online spil. De kan sagtens kopieres som alle andre spil, men den reelle ydelse er ikke den rå software, men derimod de servere folk spiller på. Eksempelvis World of Warcraft har været en stor succes. Tusindvis af spillere betaler ca. 100 kr. pr. måned for adgang til serveren. Jeg kender flere, der gladeligt betaler, selv om de ikke traditionelt har haft for vane at betale for deres spil.
3. Gratis software. Der findes flere udviklere, der lever udmærket på at tilbyde gratis software, og så appellerer til folk, om at donere til sagen.

Det var ikke en udtømmende opridsning.

Infant Prodigy
03-06-2005, 05:48 PM
@Lauws: Det her er ikke et debatforum for forskellige samfundsmodeller. Diskutér gerne intellektuel ejendomsret, men diskussionen om revolution og socialisme hører nok til under "off-topic" eller på et andet debatforum ...