Se fuld version : Nyhedsgrupper, hva er det da for noget?
Unknown
10-27-2004, 01:26 AM
HEJ
JEG VIL BARE spørge om hvad "nyhedsgrupper" er for noget, jeg har kigget på nogle af de links i har lagt ind i de forskellige post og umildbart for mig at se ligner det noget ligesom bittorent
men hvad skal man bruge for at downloade de forskellige ting (client)
jeg aner ikke en skid om det men jeg håber at der er en der gider forklare lidt om det
på forhånd tak :)
Jowls
10-27-2004, 03:06 AM
Nyhedsgrupper - navnet er egentlig lidt misvisende - er en slags meget stort buletin board system som stammer helt tilbage fra internettets barndom. Dvs. at det er meget ældre end WWW. Det fungerer nogenlunde på samme måde som dette forum. Dvs. at du kan poste indlæg og læse hvad andre folk har postet.
Der hvor det bliver relevant for os fildelere er, at det ikke kun er beskeder, man kan poste. Man kan også poste filer, som andre derpå kan hente ned. Det gør man i de såkaldte binære nyhedsgrupper, som er specielt beregnede til formålet. Dette er vigtigt, idet det anses for dårlig opdragelse at poste noget i en nyhedsgruppe som ligger udenfor emnet.
Der er lidt over 80.000,- af disse nyhedsgrupper som omhandler stort set alle tænkelige emner - lige fra bozai dyrkning, kattens røgt og pleje til sikker sex med næbdyr.
For at få adgang skal man kobles på en news-server, og sådan en opkobling følger i reglen med dit internet abonement. Dog har de færreste news-servere alle 80.000,- nyhedsgrupper tilrådighed for brugerne. F.eks. mener jeg, at TDC har omkring 35.000,- af dem, men det er da også en slat.
Du læser nyhedsgrupperne med en særligt news-reader, og dem er der mange af. Den dårligste er desværre også den almindeligste, nemlig MS Outlook Express. Men den er god nok til at udforske systemet med.
Hvis du kører Windoze så prøve at gå ind i Internet Exploder og vælg <tools - mail and news - read news> i drop down menuen. Så starter Outlook Express, og så kan du kigge nærmere på sagerne. Hvis den ikke allerede er sat rigtigt op, så er der garanteret en step-bystep vejledning på din internet udbyders support side.
Stampe
10-27-2004, 12:46 PM
Nyhedsgrupper er mere komplicerede at gå til end www - men udbyttet når først man har fået sat softwaren rigtig op er enormt. Der er et par guides til Xnews og Grabit her på stedet. Kik under Guides men det totale overblik kan du få lige her (http://www.spl-messages.net/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=UBB5&Number=100317&fpart=1)
Jeg er Springsteen fan og boardet er et Springsteen fan board. Guiden der omfatter ALT fra newsservere, newsreadere, filformater til brænding. Jeg indrømmer blanket at det ser meget teknisk ud - og det er det også - men ingen har sagt at det skal være nemt at være pirat :roll: Det lykkedes dog uden de store problemer for mig, som ikke er den store ørn til IT, at få det til at fungere. Det var ovenikøbet autodidakt og uden Buzzy's guide.
Det eneste du bliver nødt til at acceptere er at du bliver nødt til at betale for en ordenlig newsserver! Der findes ingen gratis servere med binære posts af bare en nogenlunde kvalitet og en newsserver kan ikke hackes.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.