Se fuld version : Er det lovligt at sende ufunderede erstatnings-krav
Tobias
10-25-2004, 10:01 PM
Er det lovligt at sende ufunderede erstatnings-krav?
Er nedenstående korrekt? Jeg har brugt det i en tråd, men er blevet i tvivl?
I stedet for at sikre sig vished for hvilke filer der er ulovlige prøver man bare skræmme folk med store kompensions- og erstatnings-krav. Og når man gør det mod bedre vidne, så er jeg rimmelig sikker på at det ikke er lovligt.
Mvh.
Tobias
Jowls
10-27-2004, 03:28 AM
Jeg tror at du forveksler civilret med strafferet. Hvis vi taler om straffeloven, så gælder flg.
Den, der afgiver urigtige oplysninger til offentlig myndighed med fortsæt til at en uskyldig derved bliver sigtet, kan straffes efter straffelovens § 164.
Men i civil-sager er der vist ingen grænser for, hvad man kan sagsøge andre for. Det bliver dog hurtigt dyrt, hvis man bare sagsøger vildt til højre og venstre uden at have belæg og beviser i orden, for taberen betaler som bekendt sagsomkostningerne.
Hvis APG afkræver dig penge på trods af svage beviser, så betragtes din underskrift på forliget som en indrømmelse af skylden. Det er også derfor det er smart at tænke sig MEGET godt om, før man skriver under på noger som helst.
APG bryder ingen love ved at gøre det, for de truer dig jo ikke. De siger bare, at de mener at du skylder dem penge.... ja, de tilbyder oven i købet at nedsætte beløbet og undlade at sagsøge dig, hvis du er hurtig. Så de er jo nærmest flinke. :P
Det er måske ikke ulovligt det de gør, men jeg finder det personligt meget uetisk, og jeg har svært ved at forstå, at et ellers velrenommeret advokatfirma vil sværte sig selv til på denne måde. Og jeg har svært ved at forstå, at kunstnerne og deres foreninger vil lægge navn til denne "målet helliger middlet" opførsel.
Tobias
10-27-2004, 01:36 PM
Tak for det! Dog surt at det ikke er ulovligt for personligt synes jeg det minder svært meget om afpresning.
Mvh.
Tobias
Jowls
10-27-2004, 03:17 PM
Det synes jeg også. Den panik en almindelig dansk gennemsnits-familie gribes af idet de åbner et brev fra en advokat med et koldt og kynisk erstatningskrav på flere hundrede tusinde med en "generøs" mulighed for at slippe med halvdelen, hvis man skriver under eller betaler inden man har haft tid til at tænke over sagen eller indhente råd...... den står nok ikke meget tilbage for det chock man får i forbindelse med en dødstrussel eller en trussel om vold. For 90% af danmarks befolkning er en bon på 500.000,- jo lig med total økonomisk ruin.
Desværre tror jeg ikke, at loven ser sammenligningen, så jeg tror ikke, at du ville have held med en anmeldelse for trusler eller chikane.
Men et uetisk og usmageligt misbrug af den respekt som advokatstanden nyder i den brede befolkning - det er det altså. Og jeg forstår ikke at deres brancheforening ikke reagerer på disse sager. Den slags skader jo alle advokater på længere sigt.
Tobias
10-27-2004, 06:22 PM
Jeg kan da aldtid glæde mig over at jeg ikke har fået en lille hilsen, og have det stor mere ondt af dem som har.
mvh.
Tobias
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.