Se fuld version : Hvordan bør det så gøres???
berzerk
10-25-2004, 07:08 PM
Har oprettet mig her på siden fordi jeg syntes at det er et spændende emne, at læse om.
Vi ved nok alle pirater som anti pirater at fildeling nok aldrig bliver tilladt-nogen siger desværre andre gudskelov.
Men jeg kan sagtens se problemet i at en orginasation som fx agp ikke er særlig vellidt,set ud fra de metoder de bruger-jeg vil til enhver tid påstå at det er at snage i privatlivets fred hvor de (agp mv.) stortset kan sætte en "psykologisk profil op af folk udfra hvad agp mv. har opsnappet på folks computere.
At producenter mister penge på fildeling er der nok heller ikke den store tvivl om, med jeg er af den overbevisning at fildelingen aldrig stopper.
lad os nu anslå til en start at fildeling IKKE bliver lovlig gjort,er der så nogen der har et godt bud på hvordan pirater så skal spores/fanges,hvis fek.s agp ikke var der?
Det virker nemlig sådan på mig, at stortset alle herinde mener at agp mv er en gang selvopofrelste folk der tjener fedt på at bonge andre (har selv den mening)-men hvor er alternativet fra producentern,end at tage sagen i egenhånd?
Fek.s hvis en pirat har haft indbrud i sit hus vil han vel gerne have at myndigheder aller andre instanser fanger tyven med alle de midler de har til deres rådighed...
Hylle
10-25-2004, 07:17 PM
Hehe, pirater kopierer, de stjæler ikke ;)...Men kan godt se din pointe selvfølgelig, og mener at APGs metoder er sgu noget af det mest beskidte man kan gøre...
Tobias
10-25-2004, 08:28 PM
Berzerk skrev:
Har oprettet mig her på siden fordi jeg syntes at det er et spændende emne, at læse om.
Vi ved nok alle pirater som anti pirater at fildeling nok aldrig bliver tilladt-nogen siger desværre andre gudskelov.
Men jeg kan sagtens se problemet i at en orginasation som fx agp ikke er særlig vellidt,set ud fra de metoder de bruger-jeg vil til enhver tid påstå at det er at snage i privatlivets fred hvor de (agp mv.) stortset kan sætte en "psykologisk profil op af folk udfra hvad agp mv. har opsnappet på folks computere.
At producenter mister penge på fildeling er der nok heller ikke den store tvivl om, med jeg er af den overbevisning at fildelingen aldrig stopper.
lad os nu anslå til en start at fildeling IKKE bliver lovlig gjort,er der så nogen der har et godt bud på hvordan pirater så skal spores/fanges,hvis fek.s agp ikke var der?
Vil lige starte med at rydde en misforståelse af vejen og dette kan ikke siges for tit: "Fildeling er IKKE ulovligt.
Det er kun deling af ophavsretlig beskyttet materiale, som er ulovligt."
Det virker nemlig sådan på mig, at stortset alle herinde mener at agp mv er en gang selvopofrelste folk der tjener fedt på at bonge andre (har selv den mening)-men hvor er alternativet fra producentern,end at tage sagen i egenhånd?
Fek.s hvis en pirat har haft indbrud i sit hus vil han vel gerne have at myndigheder aller andre instanser fanger tyven med alle de midler de har til deres rådighed...
Ganske rigtig, men "piraten" ringer ikke til en rockergruppe og beder dem om at ødelægge tyvens liv ved at tæske ham halvt til døde. Nej, "piraten" ringer til politiet. Politiet arbejder så efter fastsatte regler. Derved slipper nogle tyve, måske for straf, men i et ordenligt retssamfund vil man hellere lade nogle skyldige gå end dømme en uskyldig :!:
mvh.
Tobias
berzerk
10-25-2004, 08:40 PM
Ja det har du da sikkert ret i-men du har ikke svaret på mit spørgsmål.
Du nævner noget med fastsatte regler-kan du uddybe dem eller komme med et par regler som du syntes skulle gælde..
Tobias
10-25-2004, 09:02 PM
Politiet er blandt andet nødtil at sikre sig beviserne før de anklager. Ikke som APG, der f.eks. downloader et par prøvefiler, og derefter konkludere at siden de har rettighederne til 80% af værkerne i dk, så 80 % af alt der evt. bliver delt på dit drev være kompensions- og erstatnings-berettigende.
I stedet for at sikre sig vished for hvilke filer der er ulovlige prøver man bare skræmme folk med store kompensions- og erstatnings-krav. Og når man gør det mod bedre vidne, så er jeg rimmelig sikker på at det ikke er lovligt.
mvh.
Tobias
berzerk
10-25-2004, 09:19 PM
Hvis deres (agp) metoder ikke var lovlige,kunne de vel ikke eksistere i dag?
Det er et par år siden at jeg første gang hørte omtale af agp og de lever jo tilsyneladende i bedste velgående den dag i dag.
Men som får omtalt:Hvad er alternativet?
Politiet?
Ja hvis politiet skulle indblandes i disse sager ville de stakkels betjente nok ikke have en 37 timers arbejds uge-nok noget i stil med 168 timer om ugen-
Ja så kunne man jo ansætte en masse nye betjente-der kunne overtage agp´s arbejde,men ville det ikke bare blive det samme?-bortset fra at skatten ville stige grundet de offentlige lønninger, og ville de ikke bare gøre det samme som agp?
At du siger at politiet efteforsker og opklarer (med de midler/regelsæt de har tilrådighed,det er vel det sammme agp gør bare uden lige så mange skatte borger penge involveret da de jo har de store selskaber i ryggen til at finansiere dem økonomisk.Agp var jo blevet lukket hvis de brød loven.
Dette skal ikke forstås somom at jeg syntes om agp´ metoder, for det gør jeg IKKE,men kanbare ikke se et alternativ...
Tobias
10-25-2004, 09:53 PM
Jeg mener ikke at APG skal nedlægges, bare at de skal overholde dansk lovgivning og retspraktis (jeg ved godt at jeg ikke er helt sikker. Opretter en tråd i "Spørgsmål og svar").
Man kan sagtens eksistere som organisation selvom man gør noget ulovligt, hvis ingen har taget et retsligt opgør.
Men det kommer jo nok nu hvor Den Digitale Retshjælp er blevet oprettet.
Og nej polititet skal ikke gøre APG´s arbejde, Det skal APG. Dog skal de ikke gætte sig frem, men kontrollere hver enkel fil fom de vil kompenseres for :!:
mvh.
Tobias
berzerk
10-25-2004, 10:08 PM
Jeg tror ikke at den digitale retshjælp bliver en succes på sigt-før eller siden bliver det sikkert for stort et rod at skulle finde frem til hvem der har hentet hvad hvor-kunne forestille mig at det blir noget i stil med at alle fildelings tjenester blir skrevet op på en lang liste og første gang man besøger stedet(en af tjenesterne)er man på afveje og når man dereftere henter noget-det være sig et mp3 np 1 film eller 196 GB godt og blandet, ja så falder hammeren,med et dertil enormt erstatnings krav-måske 100000 kr for et mp3 nummer.-det lyder måske naivt men hvis det er den eneste måde de kan bonge/skræmme folk på ja så gør de det nok.
Tobias
10-25-2004, 10:33 PM
Om Den Digitale Retshjælp bliver en succes eller ej kan jeg selvfølgelig ikke spå om! Men jeg støtter den med et mindre månedlig beløb i forhåbning om at den bliver en stor succes.
Jeg er ligeglad med hvilken (lovlige) metode de bruger til at finde fildelere som deler ophavsretlig materiale, når bare de (kun) sender kompensasions- og erstatnings- krav for det de kan bevise og ikke det de tror.
Men du har ret når du siger at de nok vil foresætte med at bruge de mindre stuerene metoder.
mvh.
Tobias
Jowls
10-26-2004, 01:11 AM
Jeg mener ikke at APG skal nedlægges, bare at de skal overholde dansk lovgivning og retspraktis (jeg ved godt at jeg ikke er helt sikker. Opretter en tråd i "Spørgsmål og svar").
APG har skam en berettigelse, for vi skal jo heller ikke have kinesiske tilstande, hvor folk ukritisk kopierer alt og sælger det videre på åben gade. Så jeg mener bestemt heller ikke at de bør nedlægger.
Men lige nu er APG som en bidsk hund der farer rundt uden kontrol og bider til højre og venstre. Det bliver den ved med indtil hundens ejere - kunstnerne - får den under kontrol og afrettet. Når det er sket, kan hunden være et nyttigt hjælpemiddel til at holde de store organiserede pirat-bander i skak. Dem som gør det for profit.
Så selv om mange herinde raser over APG og deres metoder, så er det i virkeligheden passiviteten blandt de organisationer som står bag, der er skyld i der som sker i dag. Forhåbentlig vågner de op før de ender med at være lige så forhadte som RIAA er det i USA.
Tobias
10-27-2004, 01:41 PM
Hej,
Har fået et svar på min tråd i "Spørgsmål og svar". Det ser desvære (for mig) ud til at det er lovligt at sende kompensasions- og erstatnings- krav ud selvom man ved at man ikke kan bevise kravets rigtighed. Sorry berzerk!
Mvh.
Tobias
berzerk
10-27-2004, 02:18 PM
Ja det er jo ikke ret fedt at man ikke engang kan få et "fast" beløb at holde sig til hvis man bliver taget.
Kan det følgende lade sig gøre?:Hvis 2 mennesker er raget uklar i byen med et dertil følgende slagsmål,kan man jo skyldig eller ikke skyldig give en af parterne et politi tilhold fordi man føler sig truet.
Kan man ikke gøre det samme med evt agp?
Sige man føler sig hængt ud som privatperson,forfulgt og overvåget og ikke mindst truet?
Altså bede dem holde sig minimum 10 lednings længder væk,eller hvad man nu skal kalde det.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.