PDA

Se fuld version : Folks holdning til emnet

hagh
10-23-2004, 09:26 AM
Først vil jeg lige sige at piratgruppen er et fremragendere initiativ til at kæmpe imod wannabe-diktatorerne fra APG!

Men hvad er folk holdning egentlig til piratkopiering? Som jeg kan forstå det så synes folk herinde at det er helt iorden at downloade film og spil som vanvittige uden at betale en krone for det!

Det synes jeg er forkert. Artisterne lever af at lave musik og efter ½-1 års arbejde i studiet vil de sikkert meget gerne have penge for deres arbejde og det får de kun når folk betaler for deres værk.
Det ville være det samme hvis I arbejde i et helt år og så fik man kun 60% af det egentlige tjente udbetalt. Så bliver man jo sur og gider til sidst ikke det arbejde mere.

Men, de tal som APG og andre kommer med mht. til salg og tab, ser jeg som helt overdrevne.

Men fortsæt arbejdet og jeg håber inderligt at I får APG til at indse at P2P er et glimrende alternativ til pladebutikkerne. Vi lever i 2004 og ikke i stenaldereren som APG nok helst vil ha' vi skal leve i.

SuperNeo
10-23-2004, 10:10 AM
Det ville være det samme hvis I arbejde i et helt år og så fik man kun 60% af det egentlige tjente udbetalt. Så bliver man jo sur og gider til sidst ikke det arbejde mere.

Hmm.. det minder lidt om den måde jeg får min løn på. Efter skat ! :wink:

hagh
10-23-2004, 10:39 AM
Hmm.. det minder lidt om den måde jeg får min løn på. Efter skat ! :wink:

Hehe... det var nu ikke så'n jeg mente det! :)

Hvis du f.eks skulle ha' udbetalt 15.000 fik du kun 9.000 i stedet for!

Jowls
10-23-2004, 11:08 AM

Men så tænk på at efter den nuværende almindelige fordelingsnøgle får kunstnerne mindre end 6% af, hvad vi betaler for deres CD - resten snupper pladeselskabet. Hvad tror du DET gør ved motivationen?

Næh, hvis de da bare fik så meget som 60%....

mibr
10-23-2004, 12:06 PM
Men hvad er folk holdning egentlig til piratkopiering?
Personligt har jeg ikke den store medlidenhed med kunstnerne og musik- og filmbranchen. Det er i høj grad deres egen skyld, at piratkopieringen har fået det omfang den har fået.

Alle med bare en smule forstand på Internettet kunne allerede for mange år siden se, at Internettet var den perfekte distributionskanal til musik og film. Men rettighedshaverne snorksov, og gjorde intet som helst for at skabe muligheder for lovlig distribution af deres værker via Internettet. Resultatet var, at den ulovlige distribution fik fodfæste, og siden da har den udviklet sig til at være en naturligt del af hverdagen for en hel generation af unge.

Jeg vil med glæde betale et rimeligt beløb til rettighedshaverne for at downloade musik og film. Men rettighedshaverne har stadig ikke fået etableret nogen ordentlige alternativer til piratkopiering. Man skal stadig betale urimeligt meget for lovlig musik, og det er stadig urimeligt besværligt at håndtere de downloadede, lovlige filer. Og jo længere tid der går inden rettighedshaverne selv får etableret et virkeligt brugtbart alternativ til piratkopiering, jo mere udbredt bliver privatkopieringen, og jo sværere bliver det for rettighedshaverne at overbevise folk om, at de skal betale for det, som de downloader.

Så når rettighedshaverne har så travlt med at grave deres egen grav og gang på gang beviser, at de ikke kan er i stand til at reagere på udviklingen, så kan jeg ikke have den store medlidenhed med dem. Ja, de taber penge. Men det samme gør alle andre, der ikke har forstået at udvikle deres produkt og følge med tiden (se bare på Lego).

Smiley_Carpe_Diem
10-23-2004, 12:48 PM
Jeg er dig fuldstændig enig Mibr, de har skudt sig selv i foden ved ikke at følge med udviklingen. Jeg tror samtidigt ikke at de selv er klar til at lave disse online købe-stationer, hvor man kunne forestille sig at man kunne købe biograf film og andet, idet de nok er blevet lidt for vant til at få folk til at betale 60-80 kr for en enkelt billet, og derfor ikke kan finde det rimeligt at man måske burde kunne hente disse film for (lad os sige) 40 kr, og som måske havde en levetid på 24 timer. Men jeg må sige, jeg tror bestemt ikke det er sjovt for film selskaberne at der bliver kopiret så meget som der nu gør, og jeg tror bestemt heller ikke det er sjovt for en pirat at kæmpe med APG fordi at personen ikke ville betale det som det nu koster for musik/film m.m Man bliver nød til at finde en løsning som er til gode for begge parter. Jeg tror personligt at det er film industrien der skal tage dette initiativ for de har allerede tabt kampen imod pitaterne

Smiley

hagh
10-23-2004, 12:48 PM
Men så tænk på at efter den nuværende almindelige fordelingsnøgle får kunstnerne mindre end 6% af, hvad vi betaler for deres CD - resten snupper pladeselskabet. Hvad tror du DET gør ved motivationen?

Næh, hvis de da bare fik så meget som 60%....

Jeg kan kun være enig! Fuldstændig!! Det er svineri. Men det virker som om at folk de vil sq ha' det gratis! Jeg kan heller ikke gå ned i brugsen og snuppe en cola og bare sige:"Jamen den vil jeg sq ikke betale for"! Det er (næsten) det samme.
Men korrekt! Pladeselskaberne må ligge strategien om for at de får solgt deres produkter!

Men misforstå mig nu ikke! Jeg er helt på jeres side i kampen mod APG! :)

Jeg mener bare at folk de skal ha' penge for deres arbejde, hvadenten de er musikere, skuespillere, filminstruktørerer eller skolepedel!

Procrastinator
10-23-2004, 01:00 PM
Jeg synes den optimale løsning ville være at man kunne få lov til at downloade alt man ville, og så donere hvad man nu har råd til til kunstnerne. Lige nu gør jeg dette ved at købe det musik jeg har råd til på musik.dk, men kunstnere får stadig kun en brøkdel af hvad man betaler. Men, sådan som jeg ser det, det er deres tab. Jeg giver hvad jeg har råd til, og de tager så meget som de vil have.

Tobias
10-24-2004, 10:56 PM
Et godt alternativ til det nuværende system ville være, hvis man kunne købe retten til at have et værk og så selv skulle hente via p2p. Prisen skulle så selvfølgelig også være på ca. 50% af den nuværende.

Mvh.
Tobias

tagfat
10-24-2004, 11:40 PM
Jeg synes at musik-branchen ligger som den har redt.

I mange år har vi betalt horible overpriser for musik alene fordi musikbranchen kunne tage den bataling som den ville. I stedet for at skabe en god bred distribution af mange kunstnere har branchen satset på gøre musik til et konkurence-produkt med en dyr og vildledende markedsføring. Nogle få kunstnere har profiteret stort af dette, mens mange har følt sig kvalt i systemet. Man kan her f.eks. nævne George Michael som brugte fem år på at komme ud af sin pladekontrakt.

Den komercielle side af musikbranchen har ikke bidraget syderligt til at udbrede kendskabet til musik, men snævert fokuseret på at sælge deres produkt. Nu hvor distribution ikke længere er et praktisk problem og hvor omkostningerne til distribution nærmest kan elimineres, så har denne branche klart nok et problem. Det er blevet helt tydeligt at branchen ikke sælger musik men indpakning og markedsføring af musik og at musik ikke er nogen vare.

Når folk flest synes at det er i orden at downloade digitale kopier af CD'er er det bla.a. fordi at alle ved at ingen mister noget ved det. Branchens påstand om at de mister hvad det ville have kostet at købe de tilsvarende CD'er er jo helt enkelt bare en vilkårlig påstand. Der er mig bekendt ikke påvist nogen sikker sammenhæng mellem download af musik og færre CD-køb, men selv hvis der var og selv hvis der var en sammenhæng der aldrig blev påvist, så er dette ikke det samme som at nogen mister noget når der kopieres. Det som eventluelt mistes er noget så luftigt som hypotetiske muligheder. Argumentet er at hvis hun ikke havde en mp3-kopi, så ville hun muligvis have købt CD'en. Ja, men også kun "muligvis" og "muligvis" køber hun CD'en selv om hun har sin mp3-fil. Og selv i de tilfælde hvor hun vælger ikke at købe en CD, fordi hun har en mp3-fil, så er det stadig faktuelt forkert at påstå at pladeselskabet har mistet noget, hvis man med noget mener penge. De har klart mistet en mulighed, men hvem har ikke det?

Nogle mener at der stadig er et godt marked for indpakket musik - jeg tillader mig at tvivle. Jeg vil gerne betale for den musik som jeg nyder, men jeg har ikke lyst til at bidrage til driften af en form for musikformidling som er fuldstændig blind for de behov musik tilfredstiller hos mig.
Jeg håber at man kan finde en måde at aflønne de musikere og komponister, som har behov for det, uden at man skal spolere den grundlæggende dynamik at nogen spiller misik og at vi lytter. Musik er ideer som afspejler menneskers oplevelser. Musik er ikke en vare. Hvis nogen mener at alle alle værdier bør håndteres som salg af varer, så burde de nok finde andre interesser end lige musik.

Khain
10-25-2004, 03:59 AM
jeg vil lige gøre opmærksom på en tråd på siden www.hifi4all.dk

kan ikke lige huske linket, men prøv at søge på "dvdpriser", tråden viser at der helt klart er nogle der sidder her i DK og skummer fløden, siden at spritnye dvd'er kun koster en 50'er mange andre steder i verden.. og vi snakker vel og mærke originale.

Tobias
10-25-2004, 08:44 AM
Den eneste relevate tråd jeg kan finde er denne som er fra sep. 2002 (er det denne tråd?):

- De danske film- og musiknydere har naturligvis for længe siden fået øjne og ører op for de enorme forskelle i kvalitet mellem danske og f.eks amerikanske titler. Forskellen er så enorm, at mange hellere vil undvære de danske undertekster for at få kvaliteten - også selv om forståelsen af fremmedsprog, selv engelsk, kan ligge på et meget lille sted. På trods af de langt ringere danske produktioner både hvad angår billede, lyd og indhold, er de danske udgivelser stadig 20 - 50 % dyrere end i f.eks USA. Et forbud mod import er en hyldest til den laveste kvalitative fællesnævner og ingen danske producenter behøver nogensinde mere at overveje kvalitative forbedringer. Priserne kan hæves og kvaliteten kan sænkes. Mere frihed for den enkelte ?? Næppe.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=135&zoneid=2

Tobias
10-25-2004, 09:05 AM
Khain skrev:
jeg vil lige gøre opmærksom på en tråd på siden www.hifi4all.dk

kan ikke lige huske linket, men prøv at søge på "dvdpriser", tråden viser at der helt klart er nogle der sidder her i DK og skummer fløden, siden at spritnye dvd'er kun koster en 50'er mange andre steder i verden.. og vi snakker vel og mærke originale.

Du har da ret et godt stykke af vejen, jeg lavede en lille test.
Fandt det bedste tilbud jeg kunne finde på dvd´en "The Day After Tomorrow" (i udlandet). Det var ca. 118 kroner.
Så fandt jeg det bedste danske tilbud som jeg kunne finde. Det var ca 200 kroner. Dette giver en prisforskel på 42 kroner på det samme produkt.
Jeg ved godt at denne metode ikke holder 100%, men den giver et godt billede af situationen i DK.

mvh.
Tobias Hansen

Monster
10-25-2004, 09:31 AM
:)
hej kan kun gi jer ret.når man har to børn som jeg der gerne både vil ha musik og spil dvd til dyrepriser ogman er en fatig specialarbejder.
så ville det være rart at priserne lå noget lavere på originalene feks 40 kr for en cdmed musik og lidt mee måske for et spil at en dvd hvor skiven koster 2 kr på nettet skal koste over 200 når den er ny er helt ugribeligt. hvis de satte priserne ned ville de sælge 10 gange mere og dermed få mee i kassen. det er ikke kunstnerne der skummer kassen men pladeselskaber og producenter.

Så ned med priserneog op med salget.

Monster

techie
10-25-2004, 01:43 PM
Men hvad er folk holdning egentlig til piratkopiering? Som jeg kan forstå det så synes folk herinde at det er helt iorden at downloade film og spil som vanvittige uden at betale en krone for det!

Nææ.. Jeg køber masser af de ting, som jeg benytter.

Et eksempel er f.eks Terkel i Knibe. Så den 3 min. efter den blev lækkert en nettet, men ikke desto mindre har jeg købt den alligevel.

Jeg har det på samme måde med software. Næsten alt det jeg kører med til hverdag har jeg i original versioner, men jeg går ikke ud og køber et produkt til 2000,- uden at have prøvet det godt igennem og jeg køber kun en licens.

Jeg har flere maskiner herhjemme, og jeg har f.eks ikke en original Windows XP til dem alle sammen. Men ikke desto mindre har jeg ikke rigtigt dårlig samvittighed over det, da jeg kun kan sidde ved en af gangen alligevel.

Det synes jeg er forkert. Artisterne lever af at lave musik og efter ½-1 års arbejde i studiet vil de sikkert meget gerne have penge for deres arbejde og det får de kun når folk betaler for deres værk.

Lad os tage Terkel i Knibe som eksempel igen. Jeg er en ussel pirat, som så den fra nettet. Men jeg købte den alligevel. Den har nu været på nettet i over ½ år (hvis jeg ikke husker helt galt) før den kom på DVD. Jeg syntes det vil være meget interessant, at se salgstal for det. For at se om det i virkeligheden gjorde så meget skade. Det er jo svært at gætte, men vi kunne jo sammenligne med andre film, der har haft 380.000 biograf gæster og se hvor mange DVD'er de solgte. Personligt tror jeg at Terkel sælger lige godt alligevel.

TNB_Dominic
11-28-2004, 02:26 PM
Fandt det bedste tilbud jeg kunne finde på dvd´en "The Day After Tomorrow" (i udlandet). Det var ca. 118 kroner.
Så fandt jeg det bedste danske tilbud som jeg kunne finde. Det var ca 200 kroner. Dette giver en prisforskel på 42 kroner på det samme produkt.
Jeg ved godt at denne metode ikke holder 100%, men den giver et godt billede af situationen i DK.

du skal da vist have dine penge fra folkeskolen (evt. også fra senere uddannelse?) tilbage... forskellen på 200 og 118 er ikke 42... men en fin test... du skal bare have et aftenkursus i matematik :wink:

Tobias
11-29-2004, 07:41 PM
Tobias skrev:

du skal da vist have dine penge fra folkeskolen (evt. også fra senere uddannelse?) tilbage... forskellen på 200 og 118 er ikke 42... men en fin test... du skal bare have et aftenkursus i matematik

:oops: Ved ikke lige helt hvad der gik galt! For det første skulle der have stået 42 procent og for det andet er forskellen "KUN" på 41 procent

:oops: SORRY :oops:

pantonamia
11-29-2004, 08:00 PM
Jeg vil med glæde betale et rimeligt beløb til rettighedshaverne for at downloade musik og film. Men rettighedshaverne har stadig ikke fået etableret nogen ordentlige alternativer til piratkopiering. Man skal stadig betale urimeligt meget for lovlig musik, og det er stadig urimeligt besværligt at håndtere de downloadede, lovlige filer. Og jo længere tid der går inden rettighedshaverne selv får etableret et virkeligt brugtbart alternativ til piratkopiering, jo mere udbredt bliver privatkopieringen, og jo sværere bliver det for rettighedshaverne at overbevise folk om, at de skal betale for det, som de downloader.

100% enig i dette!