PDA

Se fuld version : Hvilket streamingformat giver bedste lydkvalitet per kb?

Cheeky Goat
10-22-2004, 09:55 AM
Synes ikke jeg kan høre den store forskel på ex. et Windows Media Player stream i 48 kb/s og så et Winamp stream i 96kb/s er der forskel i hvor meget lydkvalitet man får per kb i de forskellige formater?

Ghost
10-22-2004, 02:27 PM
Hmm, så vidt jeg ved skulle Ogg vorbis (.ogg) og Advanced Audio Coding(.aac) være ret godt, jeg ved ikke hvilket der er bedst eller om der er noget der er bedre. men du kan da prøve :wink:

.AAC er Apples lydformat, du skal bare bruge iTunes, (http://www.apple.com/dk/ilife/itunes)hvor du får et program til .Ogg hved jeg ikk, men prøv Download.com

Geek
10-22-2004, 03:05 PM
@Ghost: Winamp kan afspille Ogg/Vorbis

---
Hvad angår lyd-kvalitet/kB, så mener jeg Ogg/Vorbis ligger blandt de bedst. Den har god VBR (variable bitrate) hvilket spare båndbredde (bonus der) og den er fri. Jeg plejer at vælge den når den er tilgænglig.
WMA synes jeg lyder meget dårligt, men det er muligvis fordi det er ret ringe understøttet på min platform (det er et lukket format).
MP3 er jo efterhånden ret gammelt og der er kommet meget bedre formater siden.
AAC kender jeg ikke ret meget, men det skulle være godt.

Cheeky Goat
10-22-2004, 10:36 PM
Hvilket symbol skal man lede efter for Ogg Vorbis? Jeg har fundet et symbol på streamersiden ved streamet der hører til Winamp men hvordan skelner jeg nu om det er MP3 eller Ogg Vorbis de streamer?