PDA

Se fuld version : Bredbåndsafgift *redigeret afstemning*

Arrow
10-19-2004, 08:16 PM
Denne afstemning er lavet kontroversielt til denne tråd (http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=862), da jeg lavede en fejl i den anden tråds afstemning. Stem her i stedet, men LÆS den tråd jeg linker til først, da den omhandler emnet.

AgentOrange
08-20-2005, 12:05 AM
Jeg må indrømme, at jeg er med på Jowls idé. Jeg er principielt ligeglad med om en evt. "bittorrent licens" skulle koste 500 kr eller 2000 kr årligt bare man havde muligheden.

Hvis pladeselskaberne og APG kunne indse, at fildeling er kommet for at blive og i stedet indgik i en dialog med fildelerne kunne vi alle vinde.

Lad os lave et simpelt regnestykke. Lad os sige der er 1 mio fildelere i DK. En "Bittorrent licens" leger vi bliver fastsat til 1000 kr årligt og så kan der frit deles på livet løs- og lovligt vel og mærket. Det er selvfølgelig ikke alle der vil betale licensen, så et forsigtigt skøn kunne hedde 500.000 personer. Det ville give 500.000.000 kr til diverse kunstnere og pladeselskaber årligt.. Vi ville vinde og de ville vinde på den kamp de ellers havde tabt.

De der så ikke ville betale for en licens, kunne man så frit jagte. De har i det mindste haft valget. For de fleste af os herinde, ville 1000 kr måske være givet godt ud. Vi skal også huske på at udbudet af torrents ville blive endnu højere hvis folk kunne uploade uden frygt for APG

M.A.D
08-20-2005, 10:48 AM
Jeg synes, at ideen om bredbåndsafgift er lige så dårlig, som den situation vi som kulturbrugere er i nu.

En af mine primære grunde til at piratkopiere (musik), er netop fordi at jeg ikke skal betale en masse penge, og derfor kan downloade og høre en masse forskellig musik, som jeg ellers aldrig ville have fået hørt. Det meste af det jeg henter, falder ikke i min smag finder jeg ud af, og bliver således straks slettet igen.
Jeg ville ikke have det ret fedt med bredbåndsafgiften, eller lignende afgifter, hvor jeg betaler for en hel masse, som jeg ikke bruger - altså når musikken alligevel bare bliver slettet igen

PastorBlabber
08-20-2005, 11:14 AM
Det ville da være helt vildt fedt med en slags jagttegn der gjorde at man kunne dele og hente så meget man ville uden frygt for APG.

Når man så ikke ville betale mere, skulle det stadig være lovligt at have musikken på sin computer, men man måtte bare ikke dele eller hente længere.

- Pastor Blabber

Shive
08-20-2005, 02:01 PM
jeg ville være også villig til at til at betale en p2p afgift hvis den gav mig ret til at hente og dele hvad jeg lyst til. Men det skulle være en generel afgift så jeg kunne bruge det(de) netværk jeg havde lyst.

AgentOrange
08-20-2005, 11:46 PM
Jamen præcis. Det skulle gælde alt uden undtagelse.

Det er overhovedet ikke fordi jeg ikke har råd til at købe mine CD´er. Jeg køber faktisk enormt mange CD´er stadigvæk og har ikke det fjerneste imod det. Men når jeg køber en CD er det ikke gjort i blinde. Jeg har hentet CD´en, hørt den og vurderet at den var værd at investere i.

Det lyder måske som en dårlig floskel, men over halvdelen af de kunstnere jeg har CD´er med i dag, ville jeg ikke eje, hvis ikke det var for bottorrent og andre P2P tjenester. Jeg anede ikke mange af dem eksisterede før jeg tilfældig faldt over dem via nettet.

Danmark er et u-land når det kommer til musik. Hvis man hører noget musik som ikke lige er mainstream kan man godt forbedrede sig på at skulle bestille dem hjem fra udlandet.

Og det er netop der jeg ikke fatter APG ikke kan indse..P2P er sgu da gratis promovering af de kunstnere, de ikke umiddelbart vil kaste en hundedyr reklame i TV efter