PDA

Se fuld version : Bredbåndsafgift til musikerne

Arrow
10-19-2004, 06:20 PM
***EDIT START***
Ignorer denne afstemning, og gå i stedet til denne afstemning (http://www.piratgruppen.org/forum/viewtopic.php?t=868), da den er opdateret.
***Edit SLUT***

Efter at have læst en artikel på computerworld der siger at vi herhjemme i gennemsnit betaler 75% mere for bredbånd end i USA.

Det vil f.eks. sige at min 512/128 forbindelse hos TDC som koster 359 kr. om måneden, ville koste ca. 205 kr. i USA. Altså en overpris på 154 kr.

Hvad nu hvis disse 154 kr. gik til musikere, filmskabere, spilprogrammører etc. ? Hvad hvis internetselskaberne i Danmark kun fik de penge de ville have fået i USA, og så lade overskuet gå til artister, sammen med at vi indførte fri piratkopiering i Danmark? Man kunne endda gå så vidt at hæve prisen for internet i Danmark med ca. 50 kr. for at kompensere ekstra. Det er en pris jeg gerne ville betale hvis piratkopiering blev lovliggjort.

Mht. folk som bare skal hoste en server eller noget, og ikke selv downloade kunne der selvfølgelig laves en specialaftale så de ikke skal betale for en piratkopiering de ikke laver. I USA ville man så f.eks. kunne hæve prisen til samme niveau som i Danmark og lade overskuet gå til samme ide. En gruppe kunne så nedsættes af de forskellige regeringer verden over til at overvåge hvad der bliver downloadet mest, og fordele pengene herefter.

Modargumentet til denne ide er jo at kunstnere stadigvæk næppe ville tjene så meget som hvis man købte deres musik/film i en butik, og ja de vil højest sansynligt ikke blive kompenseret så meget. Men det er da en ekstra indtægt, da folk nok stadigvæk ville købe deres musik i butikken, så indtægten ikke bare flytter sig, men faktisk bliver lagt oveni det de tjente før dette blev indført (hvis det bliver indført). Dem som er imod er nok modstandere af piratkopiering, og deres argument er at piratkopiering bare skal stoppes. Men her er det så de burde indse at det kan de ikke, og hvis de ikke kan stoppe det må de bare få så mange penge ud af det som muligt.

Minus ved denne ide er at pladebranchen evt. bliver endnu mere overflødiggjort af denne ide (og når jeg siger at pengene skal gå til kunstnerne mener jeg at pladebranchen ikke skal have en øre). Ikke at jeg har ondt af dem, men de vil helt sikkert lave et ramaskrig som får politikerne i ryggen af dem, så de kan få ideen nedstemt hvis den nogensinde skulle nå ind i folketinget.

Kom med jeres kommentar.

Mvh. Arrow

barca
10-19-2004, 06:37 PM
JEg har en forbindelse på 512/256 til 200kr mdr!!

Jeg er heldig!

Men til de rigtig heldige kan de få 1mbit til 50 med stofa!

Jowls
10-19-2004, 07:10 PM
Principielt kan jeg godt lide din ide, men jeg har alligevel stemt nej. Problemet er, at det minder lidt for meget om de famøse afgifter på CD'ere og DVD'er til hjemmebrænding og tomme videobånd - hvis man nu tilfældigvis ikke bruger dem til at brænde musik på, så er det unfair at man skal betale ekstra.

Og tro det eller ej - der ER faktisk mennesker med en hurtig internetforbindelse som aldrig downloader film og musik. :wink:

Jeg mener med andre ord, at en afgift som den du foreslår rammer alt for bredt. Hvis det skal være fair, skal afgiften kun opkræves for brug af specifikke tjenester som bruges til downloading.

F.eks. hvis man kunne købe en "Bitorrent Licens" for 500,- pr. år og så have lov til at bruge tjenesten ubegrænset og uden frygt for APG... på samme måde som man gør med fisketegn og jagttegn. Den ville jeg da hoppe på. Også hvis den kostede en tusse.

ZuCkZ
10-19-2004, 07:12 PM
JEg har en forbindelse på 512/256 til 200kr mdr!!

Jeg er heldig!

Men til de rigtig heldige kan de få 1mbit til 50 med stofa!

hvad med at få 512 kb i UL din leecher. :) jeg giver mange penge for mit internet for at kunne dele meget.

Arrow
10-19-2004, 07:17 PM
Tak for jeres svar, rart at få kritik af sin ide :wink:

Arrow
10-19-2004, 08:14 PM
Jowls, mht. det med at man skal betale ekstra, skal man jo faktisk ikke. Selvom jeg var den der stemte for at hæve prisen 50 kr. kunne prisen jo stadigvæk være den samme hvis dette blev indført. Så får du for den samme pris den service at du kan hente film/musik/spil gratis. Der ahndler jo ikke om meromkostninger, når det er samme pris. Samme argument brugte jeg på newz.dk's debat (http://www.newz.dk/forum/item/50328/#26), indlæg 26. Jeg har svaret på flere indlæg, så scroll ned til mit svar til 20 og læs der.

Debatten på newz.dk går også på om man skulle have billigere internet i stedet. Jeg er ked af at jeg glemte den i afstemningen. Jeg har herved lavet en ny afstemning, der inkluderer denne mulighed. Til gengæld har jeg fjernet muligheden med at betale overpris da jeg emner den er overflødig. Og jeg har også fjernet muligheden for at vælge at det er synd for pladebranchen da den heller ikke er nødvendig. Jeg vil gerne opfordre alle til at stemme om!!!! Linket til den anden afstemning, bliver redigeret og vil ligge i mit startindlæg.

Nimwa2
08-19-2005, 06:27 PM
.............................................................................................