PDA

Se fuld version : Mine tanker omkring ulovlig musik.

Anonymous
10-13-2004, 02:43 AM
Jeg sidder her og vil prøve at sætte ord på et emne som er så fyldt med kompleksitet at jeg nok ikke får sagt halvdelen af det jeg vil.

Hvorfor downloader jeg musik?
For det første, så har jeg et pengemæssigt problem, jeg har simpelthen ikke råd til at købe cd'er i den mængde som de bliver udgivet. For det andet, har jeg slet ikke lyst til at betale for et album, hvor der kun ligger et eller 2 gode numre, (nemlig dem som der bliver reklameret for, resten bliver underligt nok sjældent hørt..)
At give 140kr for 1-2 gode numre er i overkanten for min økonomi.

Når jeg så skal komme ordentligt ind på det, så skal jeg jo også sige, at jeg på trods af at jeg har alle Iron Maidens sange liggende på computeren, også har købt alle albums tilgængelige. Jeg er vild med deres musik, og jeg er sikker på at de ting jeg bringer op er blevet sagt en million gange men jeg gør det endnu engag alligevel.. Jeg støtter de musikere jeg gerne vil høre mere fra. Gennem nettet har jeg hørt utroligt gode kunstnere som jeg ellers ALDRIG ville have hørt, og jeg støtter dem ved at købe deres cd'er, hvis ellers økonomien holder til det.

Som jeg ser det, så mister musikindustrien ingen penge på mig. Det musik jeg henter som jeg synes er dårligt, ville jeg alligevel aldrig have købt, jeg har vigtigere ting at bruge min SU på (Mad, blandt andet). Tværtimod har musikindustrien på sin vis tjent penge på at jeg har haft internettet tilgængeligt, da jeg på den måde har haft adgang til kunstnere, og jeg af denne grund køber musik fra Default, Sevendust, Dispatch og mange mange andre man ellers ikke hører på eksempelvis MTV og lign (ofte, anyway).

Min personlige konklusion er altså, at på trods af at jeg henter musik, så mister musikindustrien ikke penge på mig, for jeg køber simpelthen 9 numre for 140kr hvor jeg kan lide 2 af dem.. Det er bare urealistisk. Digital Downloading er nok det bedste jeg kunne forestille mig. En mulighed for at betale en mindre sum til kunstnerne for en enkelt af deres sange. Og så ville frit-tilgængelige previews af sangene da også klart hjælpe med at vise at de ikke bare er ude på at sælge mig en omgang møg.

Sådan ser jeg det anyway. Jeg vil aldrig nogensinde betale ekstreme priser når kvaliteten på musikken er så lav, at jeg ender med at smide cd'en væk.
Jeg ved ikke om jeg kom ind på alt det jeg ville, men det finder jeg ud af når jeg gennemlæser posten i morgen. Ses drenge, håber på at høre jeres meninger.

Anonymous
10-13-2004, 10:43 PM
Det er bare et forslag men man kan altså godt nøjes med at købe de 2 enkelte gode numre du snakker om lovligt, dette bliver udvidet yderligere når Microsoft i slutningen af Oktober begynder at tilbyde deres musikløsning i DK så den med du ikke gider betale for 9 numre holder ikke når du jo kan nøjes med at købe 2 på nettet lovligt.

Chron
10-25-2004, 11:45 PM
Digital Downloading er klart også måden jeg ville foretrække : o) Thumbs up!

techie
10-27-2004, 12:42 AM
Det er bare et forslag men man kan altså godt nøjes med at købe de 2 enkelte gode numre du snakker om lovligt, dette bliver udvidet yderligere når Microsoft i slutningen af Oktober begynder at tilbyde deres musikløsning i DK så den med du ikke gider betale for 9 numre holder ikke når du jo kan nøjes med at købe 2 på nettet lovligt.

Hvad når jeg vil høre musikken i bilen? på MP3 afspilleren (som ikke har WMA/DRM), xbox eller har flere PC'ere end de lige syntes man har lov til at spille musikken på?

DRM fjerner mit frie valg til at vælge sted, tidspunkt og afspiller jeg ønsker at bruge.

DRM er dømt til fiasko.