PDA

Se fuld version : Lov om behandling af Personoplysninger

Onslow
10-12-2004, 10:24 PM
Er en af de heldige, der i weekenden har modtaget et lille brev fra APG hvor jeg blive stillet til ansvar for den ulovlige share brugerne af min p2p hub havde da APG var der.

Da det ikke er ulovligt at køre en p2p server, har jeg flg. spørgsmål...

Har min internet udbyder ikke overtrådt "Lov om behandling af Personoplysninger", ved at udlevere mine oplysninger til APG, da jeg jo på ingen måde har foretaget mig noget der konflikter med lovgivningen eller udbyderen generelle betingelser.

Jeg har i brevet fra APG også fået et fint screendump, hvor man kan se at de med succes har pinget mig. Er det tilladt at pinge folk? Mener at have hørt at det betragtes som forsøg på hacking...eller er jeg galt på den der?

Ellers er det jo fint hvis APG levere beviser mod dem selv![/b]

Christian
10-12-2004, 11:26 PM
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor og hvordan du som hub-ejer kan stilles til regnskab for hvad folk har som share i din hub. Det er ikke dit ansvar eller job at holde styr på det, i min mening. Prøv at skrive til "advokaten" her: http://www.piratgruppen.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=291

Send ham en PM med dit spørgsmål og hans skal vende tilbage med et fyldestgørende svar.

Tobias
10-12-2004, 11:40 PM
Håber du vil holde os andre "up to date" med udviklingen i din sag. Den er mildes talt relevant for mange andre!

Held & lykke!

Arrow
10-12-2004, 11:50 PM
Hej Onslow.

Jeg er pt. ikke 100% adjourført med dansk lovgivning, men har dog lidt ekspertise på området:

1) Jeg er ikke sikker på at det er lovligt at køre en p2p-hub. Men det kulminerer jo også med om det er lovligt at have en internetforbindelse. TDC har f.eks. ikke ansvaret for at du piratkopierer på deres forbindelse, det er dig der overtræder loven. Det er det samme her, du bør ikke være ánsvarlig for hvad folk bruger din hub til. Der kan dog være den forskel at alle kan koble sig på din hub, men hos din ISP har du indgået en aftale hvor du påtager dig ansvaret for evt. ulovligheder.
2) Hvem er din ISP egentlig? TDC, Cybercity, Tele2 eller anden?
3) "Stillet til ansvar"? Uddyb lige den engang. Har de sendt et erstatningskrav? Truer de dig med retsag? Hvad er deres krav?
4) Din ISP har højest sansynligt ikke overtrådt loven ved at udlevere din addresse. APG skal stille op med en dommerkendelse i hånden for at få udleveret din addresse. Sansynligheden for at din ISP ikke har fået en dommerkendelse i hånden da de udleverede din addresse er meget lille. Hvordan de så fik dommerkendelsen undrer mig dog.
5) Det er fuldt lovligt at pinge folk. Det betyder bare de sender en datapakke til din computer og beder om et svar (mens de måler svartid). Hacking går under hærværksloven, og så længe at de ike ødelægger noget på din PC eller snager i dine filer er de inde for lovgivningens grænser.
6) Hvordan pinger de dig? Hvis dette er det eneste bevis de har på at du eksisterer (du, ikke din server) så undrer det mig i høj grad at de kunne få udleveret navn og addresse på dig.

Mht. lovligheden af din server, tror jeg faktisk godt de kan erklære den ulovlig og få den lukket hvis der foregår den vilde ulovlige fildeling på.

Havde du modtaget et erstatningskrav fordi du havde delt noget havde jeg ikke anbefalet dig at svare dem, da du derved bekræfter at du har fået brevet. Men i dette tilfælde anbefaler jeg at du tager kontakt til en advokat, og beder ham undersøge sagen. Men hvis du har mod på at svare APG (og selv mener du har overholdt loven, også mht. fildeling hvis de nu skulle komme på besøg), så send et brev til dem hvor du spørger om hvilken lovgivning de mener du overtræder. Hvorfor undersøge hvad det er man gør galt, når man bare kan spørge dem der siger man gør noget galt, om hvad det er de mener? :wink:

Men igen, overvej situationen, overvej om du bør kontakte APG, og vent evt. på at der er andre end mig der svarer.

Mvh. Arrow

Onslow
10-13-2004, 07:02 AM
1) Korrekt - Men ved login in på min server gøres der opmærksom på samme ansvar som herefter palceres på den enkelte bruger
2) Struer.net
3) Jeg har fået et erstatningskrav på kr. XXXXXX fordi man via min server (ikke mig, andre usere) havde adgang til personer der delte data med copyright
4) Har bedt om et svar på samme fra min udbyder
5) OK
6) Har et screendump hvor de pinger serveradressen og herefter modtager svar fra min IP

Sagen er overgivet til advokaten og sideløbende kommenteres den af piratgruppen

Jeg opdaterer situationen når der kommer svar fra advokat & udbyder...

Khain
10-14-2004, 03:50 AM
hvis de har en fogedkendelse er der ikke meget din isp kan gøre.. men du kan sagtens køre den på at det ike er dig og at man net kan forfalske et screenshot.. lav evt. et selbv, og få din advokat til at bede dommeren kende forskel på "original" og forfalskning (hvilket meget få åpersoner uden for it-kredse kan..)