Se fuld version : APGs razziaer på ungdomsuddannelserne
Anonymous
10-11-2004, 02:52 PM
Har en bekendt som startede på HTX sidste år, han fortalte at de 2. års studerende fik besøg af APG i den første uge. Lærerne havde så af en eller anden grund fortalt eleverne det på forhånd så de kunne nå at slette potentielle filer men alligevel blev 2 personer taget af dem hvilket jo var utrolig dumt af dem når APG nu skulle komme.
Men mit spørgsmål lyder på noget helt andet, hvis nu APG ex. dukker op på et uddannelsessted alene for at lave razzia uden på forhånd at vide om enkelte personer gemmer ulovlige filer på deres harddisk, har de så lov til bare at gennemrode hver eneste studerendes PC uden videre? Jeg ville klart mene det var et indgreb som de ikke kunne tillade sig og der er da også indlysende løsninger som at sætte sin taske uden for vinduet mens APG er der men derudover har APG så overhovedet ret til bare at rage rundt i ens computer fordi det er udbredt at mange der har bærbare og som er samlet jo selvfølgelig vil dele materiale. Kan man gøre noget for at udsætte at de kigger ens PC igennem så man kan nå at slette evt. filer eller har de bare krav på at rage løs uden begrundet mistanke? Skal siges at det faktisk er den enste gang jeg virkelig har tænkt hvad fanden APG bilder sig ind og at de skulle pines og tortureres :lol: og hvad der ellers skrives herinde, ellers har jeg aldrig set noget galt i deres metoder.
techie
10-11-2004, 03:57 PM
Men mit spørgsmål lyder på noget helt andet, hvis nu APG ex. dukker op på et uddannelsessted alene for at lave razzia uden på forhånd at vide om enkelte personer gemmer ulovlige filer på deres harddisk, har de så lov til bare at gennemrode hver eneste studerendes PC uden videre?
APG må ikke noget som helst. De kan højest bede fogeden om det.
Hvornår skulle dette være sket og hvor henne?
Bitforstyrret
10-11-2004, 04:10 PM
Nu er jeg naturligvis ikke sikker ...
Men jeg tror ikke meget på at APG får fogeden til at gennemrode x-antal unavngivne personers computere på en uddannelsesinstitution...
Ransagningskendelser gives kun på begrundet formodning.. og der er jo ikke nogen formodning når man ikke engang ved hvem der sidder der og med hvilke computere
Jowls
10-11-2004, 04:44 PM
Skolen kan godt give APG tilladelse til at foretage en kontrol af skolens udstyr og lokaler - og det kunne jeg sagtens forestille mig, at de ville gøre. Men hvis eleverne ejer deres egne PC'ere, kan de uden videre nægte APG adgang til dem. APG er ikke en politimyndighed.
Smiley_Carpe_Diem
10-11-2004, 05:10 PM
jeg tror også godt at skolen kunne finde på at invitere APG indenfor, især hvis skolens IT-afdeling har kunne mærke en hvis belastning på skolens netværk - downloading af filer. Så tror helt klart at muligheden er der.
Anonymous
10-11-2004, 05:57 PM
Skolen kan godt give APG tilladelse til at foretage en kontrol af skolens udstyr og lokaler - og det kunne jeg sagtens forestille mig, at de ville gøre. Men hvis eleverne ejer deres egne PC'ere, kan de uden videre nægte APG adgang til dem. APG er ikke en politimyndighed.
Tror også det var skolen selv der havde været med til at arrangere det men så er der jo ingen ide i det da dem der ligger inde med ulovlige filer jo kan slette dem efter at have nægtet APG adgang. Desuden ser jeg et andet problem her, nemlig hvis man ex. har downloadet mp3s fra diverse lovlige nettjenester, så kan APG jo bare påstå at disse er ulovlige, hvad gør man i sådan en situation?
Anonymous
10-11-2004, 05:58 PM
Men mit spørgsmål lyder på noget helt andet, hvis nu APG ex. dukker op på et uddannelsessted alene for at lave razzia uden på forhånd at vide om enkelte personer gemmer ulovlige filer på deres harddisk, har de så lov til bare at gennemrode hver eneste studerendes PC uden videre?
APG må ikke noget som helst. De kan højest bede fogeden om det.
Hvornår skulle dette være sket og hvor henne?
Det var på en HTX i begyndelsen af skoleåret sidste år tror jeg nok.
techie
10-11-2004, 06:27 PM
[Det var på en HTX i begyndelsen af skoleåret sidste år tror jeg nok.
Kender du navn og lokation på skolen? og om det var elevernes eget udstyr eller skolens?
Anonymous
10-11-2004, 08:13 PM
[Det var på en HTX i begyndelsen af skoleåret sidste år tror jeg nok.
Kender du navn og lokation på skolen? og om det var elevernes eget udstyr eller skolens?
Det kan jeg ikke oplyse om men kan fortælle at det med meget stor sandsynlighed var elevernes egne bærbare der var tale om.
Jowls
10-11-2004, 08:43 PM
Det kan jeg ikke oplyse om men kan fortælle at det med meget stor sandsynlighed var elevernes egne bærbare der var tale om.
I så fald havde de sikkert ret til at sige nej. Men det vidste de jo nok ikke. Og APG-advokaten har jo ikke pligt til at oplyse dem om det....
Anonymous
10-11-2004, 08:47 PM
I så fald havde de sikkert ret til at sige nej. Men det vidste de jo nok ikke. Og APG-advokaten har jo ikke pligt til at oplyse dem om det....
Det er sgu også værd at huske på at man i sådan et tilfælde har ret til at nægte dem adgang, dette står faktisk ikke herinde i guidesene til hvis APG kommer på besøg eller det står i forbindelse med hjemmebesøg af fogeden men ikke specifikt omkring offentlige institutioner, måske det skulle tilføjes.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.