PDA

Se fuld version : Upload sløver download

phreakz
10-10-2004, 09:45 PM
Hej, jeg tænkte at i herinde måske kunne hjælpe mig med dette problem:

Når jeg downloader (Dc++, BT osv.) er det jo alm. kotyme også at lade folk hente fra dig. Jeg har en lækker 8mbit/1mbit linie fra Telia, så der er jo basis for en del god fildeling.

Jeg har intet i mod at skulle uploade noget til folk. Fint med mig, så længe jeg ikke bliver irreteret af mit kroniske problem. Når folk henter fra mig bliver mine downloads sløvet ret meget.

ex: Skal jeg hente en fil fra en kilde hvor jeg er sikker på at kunne hente med 800kbit/s (100 kbyte/s) så kan jeg ikke have ret meget mere end 40kbit/s (5 kbyte/s) upload før min downloadhastighed falder drastisk.

Hvad kan jeg gøre? Hvad skyldes fejlen?

Jeg har windows XP SP2 (fejlen var der også med SP1). En D-LInk DI-604 router, et Zyxel M645 ADSL modem, og resten af faktorerne kender jeg ikke, men skal i have yderligere info, så kommer det i en lind strøm...

Mvh
phr :D

zub
10-10-2004, 11:15 PM
du kan ik gøre noget.. sådan hænger tingene bare sammen... den store tekniske teori skal jeg spare dig for.... dog syntes jeg det lyder ret slemt hos dig... hvor langt fra centralen bor du? (bor du i det indre århus eller lidt ude på landet?) for det kan have noget at sige...

phreakz
10-11-2004, 11:22 AM
Uha... Jeg bor 150 meter fra det nærmeste knudepunkt (lokal lysledercentral), i Sverige (160km nord for gøteborg).

Kom endelig ind på det tekniske område! :D

j0ppeman
10-11-2004, 11:46 AM
Du er ikke den eneste der har det problem. Det er somend et problem alle må døje med.

Kan prøve at forklare det sådan her:

Din upload bandwidth bliver brugt til at sende AC's det er "Acknowledgments" (eller noget lignendene) Hvilket egenetlig bare betyder at den sender "Ja, jeg er her stadig"-signaler til ham du downloader fra. Det skal der bruges en lille smule uploade bandwith til, så derfor hvis du bruger AL din upload bandwith så kan den ikke sende lige så mange AC's til ham du downloader fra, derfor bliver din download sløvet.

Hvis du bruger DC++ eller lign. kan du slå en speciel feature til i advanced, den hedder noget med "Use small send buffer". Det hjælper en del på problemet.

Håber det er til at forstå :)

phreakz
10-11-2004, 05:55 PM
Tak for svaret, og jeg tror allerede jeg har hittet en løsning.

Det er muligt med et lille program en kollega skrev at oprette en cache for disse aknowlegdements, og derved stort set selv bestemmme bufferens størrelse...

Det hjælper lidt men er stadig på forsøgsstadiet. Det jeg undrer mig over er at det er svært at opbruge 1mbit/s på at sende aknowlegdements, men det skal undersøges nærmere.

I øvrigt skal det siges at jeg gennem længere tids testing har opdaget at min download/upload rate maksimalt kan nå 2/1. Det udmøntede sig i nogle test fra mit arbejde af, hvor jeg testede hastighed ved at sende store filer til min maskine og hente samme fil, samtidig.

Jeg kunne sende til min maskine med 40kb/s og modtage med 20kb/s (Mit arbejdes linie er min egen langt overlegen og ligger 1 km fra mit hus, på samme knudepunkt)...

Jeg melder tilbage senere når mine tests har opklaret større dele af dette kompleks.

j0ppeman
10-11-2004, 07:48 PM
Du bruger heller ikke 1 mbit/s på at sende ac's. Men du bruger lidt. og hvis du bruger AL din upload til sende med så er der jo ikke noet tilbage til acs..

aL
10-12-2004, 08:56 AM
I BT skal man begrænse sin upload til 80-90%, ellers går det udover din download! Jeg kan ikke lige levere nogen teknisk forklaring..

j0ppeman
10-12-2004, 10:03 AM
Al-Co: læs min forklaring :)

Om du bruger DC++ eller BT skal man stadig sende AC's :)

aL
10-12-2004, 10:46 AM
Al-Co: læs min forklaring :)

Om du bruger DC++ eller BT skal man stadig sende AC's :)

Heh, burde nok have læst den en ekstra gang.. -jeg stod af da du begyndte på AC og "aknowlegdements"..
Mit svar var bare et resume af dit:)

j0ppeman
10-12-2004, 01:45 PM
Fair nok! :)

men spar lidt på sprutten fremover :lol:

zub
10-13-2004, 12:10 AM
nu kommer der lige lidt fra en rusten hukkommelse...

du bruger ca 4 dele download til 1 del upload på tcp/ip .. dermed kan du teoretisk max downloade med 4mbit når du 1mbit upload... påd UDP bruger du til gengæld slet ikke upload på download, til gengæld er den ikke lige så stabil...

ac'ere:

tcp/ip
du modtager 8 pakker af gangen (som standart, kan ændres), herefter skal du så sige "jeg fik dem alle" og så kommer de næste 8, hvis du så siger "jeg fik ik nummer 5" så sendes nummer 5 igen, når du så har fået den kommer de næste 8

UDP
alle pakker sendes 4 gange og man satser så på at du får en af disse 4.. sker dette ikke så er filen corrupt...

og så kan man jo så vælge... upload æde download.. eller mange corrupte filer...

igen, infoen kommer fra edo ram så pas lige på med at bruge dem i retten...