PDA

Se fuld version : priserne

Penis
10-09-2004, 03:01 AM
Jeg har før skrevet en post, hvor jeg undrede mig over størrelsen på erstatningskravene, men jeg fik ikke bud på en forklaring. Så nu prøver jeg lidt mere udførligt.

I USA bliver der delt ca. 2 milliarder filer om måneden. Hvis vi nu siger, at halvdelen af dem er mp3er, og de er skyld i at branchen mister 10kr pr. styk, så betyder det at branchen altså mister 12*10 = 120 milliarder kr om året. Det samlede salg i USA er ca. 70 milliarder kr, såå... hvad er logikken?

Forstår ikke, at folk tuder så meget over screenshots. Ikke er der ikke er god grund til at tude - for det er der fanme - men efter min mening er det erstatningskravenes størrelse, som er problemet med APG. Hvorfor er der ikke mere debat om dem?

Er der nogen som har et bud på APGs tankegang her?

Geeko
10-09-2004, 04:05 AM
"Er der nogen som har et bud på APGs tankegang her?"

1. De er nogle griske svin
2. De vil skræmme andre fra at piratkopiere

Jowls
10-09-2004, 07:55 AM
Yep - det er rendyrket skræmme-taktik. Og det virker! Det er bestemt ikke nogen spøg for den enkelte at få sådan et erstatningskrav på flere hundrede tusinde ind ad døren, selvom jeg tvivler på at ret mange af sagerne rent faktisk kan vindes i retten.

Men i stor skala tror jeg ikke, at det påvirker fildelingen ret meget. Vi er kommet for at blive uanset hvad APG og deres udenlandske pendanter finder på af rævestreger.

Smiley_Carpe_Diem
10-09-2004, 12:34 PM
Jeg har lige fået et wounder-bra brev ind af døren

der ville de have at jeg betaler:

xx stykker musik * 0,80 kr * 10 kr * 2 = meget

spørgsmål:

hvorfor fa**** ganger de med 0,80 ?

PS. priser på film er 70 kr stk og musik 10 kr stk
PPS. de har taget screendumps af nogle billeder, af nogle lettere afklædte piger, (modeler, ikke noget klamt, bare rolig) kan de kræve erstatning fra det ?!

Penis
10-09-2004, 01:01 PM
ja, jeg synes også APG er dumme, men meningen med min post var ikke så meget at disse APG, men mere få et bud på hvordan de kan synes priserne er rimelige. Jeg går ikke ud fra at deres egen begrundelse er, at de er nogen dummme svin.

Khain
10-09-2004, 01:20 PM
det er før set at deres regninger ikke stemmer... især dem fremsendt til kollegier.

lidt unge damer kan de ikke gøre noget ved, det er ikke umiddelbart identificerbart om hvem det er der har rettighederne.. men det er ikke noget de exellerer i....

som skrevet andensteds, få den hd ud af huset, lad som om du ikke har fået noget brev, benægt alt, og kontkt en advokat hvis de bliver ved

DrDice
10-09-2004, 02:00 PM
Jeg vil bare lige sige at APG er max til grin....

Hvor får de priserne fra?? Internationalt fastsat?

Og går pengene egentlig til kunstnerne?? Tror jeg næppe....det må jo være MEGET dyrt at drive en sådan inkasso-virksomhed (APG)...så hvad er formålet med APG?? bare nogen popsmarte unger der har fundet en let måde at score kassen på.....

De kan jo bare komme her forbi.... så kan de stå og tude :lol:

De får sq nul og nix her.... så vil jeg skide på hvem de har med....

Elmegaard
10-09-2004, 02:07 PM
Jeg vil bare lige sige at APG er max til grin....

Hvor får de priserne fra?? Internationalt fastsat?

Og går pengene egentlig til kunstnerne?? Tror jeg næppe....det må jo være MEGET dyrt at drive en sådan inkasso-virksomhed (APG)...så hvad er formålet med APG?? bare nogen popsmarte unger der har fundet en let måde at score kassen på.....

De kan jo bare komme her forbi.... så kan de stå og tude :lol:

De får sq nul og nix her.... så vil jeg skide på hvem de har med....

Ahh, mon dog at du vil nægte fogeden adgang til dit hus? En ransagningskendelse er nok heller ikke smart at "ignorere".

Christian
10-09-2004, 02:15 PM
Ahh, mon dog at du vil nægte fogeden adgang til dit hus? En ransagningskendelse er nok heller ikke smart at "ignorere".
Man har ret til at nægte fogeden adgang selvom de skulle have en ransagningskendelse. Du lukker døren i, og de vil tilkalde politiet og en låsesmed. Du kan sige at du ønsker at have din advokat tilstede, før de kommer ind, det er fuldt lovligt.

Elmegaard
10-09-2004, 02:51 PM
Man har ret til at nægte fogeden adgang selvom de skulle have en ransagningskendelse. Du lukker døren i, og de vil tilkalde politiet og en låsesmed. Du kan sige at du ønsker at have din advokat tilstede, før de kommer ind, det er fuldt lovligt.

Ja, men i sidste ende kan du ikke nægte dem adgang.

Christian
10-09-2004, 03:03 PM

Helt korrekt. Men det giver altså noget tid til at tænke det igennem med en advokat, eller skal skaffe "noget" af vejen, hvis det er tilfældet.

Penis
10-09-2004, 03:09 PM
hey lad være med at crappe min tråd :evil: Det her handler om APG's logik eller mangel på samme, hvis I ikke har nogen kommentare til det så STFU.

Altså igen: ER DER NOGEN SOM KENDER APGs ARGUMENT FOR AT PRISERNE ER RIMELIGE :?:

Christian
10-09-2004, 03:25 PM
hey lad være med at crappe min tråd :evil: Det her handler om APG's logik eller mangel på samme, hvis I ikke har nogen kommentare til det så STFU.
Du holder bare mund "dillermand". Hold en ren tone lille dreng selvom folk går lidt off-topic, dine udtalelser skulle jo nødigt censureres.

Altså igen: ER DER NOGEN SOM KENDER APGs ARGUMENT FOR AT PRISERNE ER RIMELIGE :?:
Nej, for det er noget som APG fastsætter sammen med deres klienter.

Elmegaard
10-09-2004, 03:33 PM

Helt korrekt. Men det giver altså noget tid til at tænke det igennem med en advokat, eller skal skaffe "noget" af vejen, hvis det er tilfældet.

Helt enig. Jeg pointerede det bare, så han ikke troede at han bare kunne smække døren, og lade dem stå udenfor i al evighed.

Penis: Slap da lige af. Nu skrev han jo at han ville lade dem stå udenfor. Derfor må min kommentar betegnes som værende relevant.

Penis
10-09-2004, 06:09 PM
det er godt nok ikke meget man kan flame (med god grund) uden at blive upopulær her :o

nå men jeg vil gerne takke Christian for at svare på mit spørgsmål, selvom jeg undrer mig lidt over, hvordan man kan holde argumenterne hemmelige, og samtidig overbevise folk om de skal betale.

Elmegaard
10-09-2004, 07:12 PM
det er godt nok ikke meget man kan flame (med god grund) uden at blive upopulær her :o

nå men jeg vil gerne takke Christian for at svare på mit spørgsmål, selvom jeg undrer mig lidt over, hvordan man kan holde argumenterne hemmelige, og samtidig overbevise folk om de skal betale.

At flame er en fuldstændig unødvendig ting. Ligegyldigt om det er begrundet, eller ubegrundet. Det var ubegrundet i denne sammenhæng..

Jowls
10-09-2004, 07:25 PM
...jeg undrer mig lidt over, hvordan man kan holde argumenterne hemmelige, og samtidig overbevise folk om de skal betale.

Fordi APG aldrig har haft et kvalificeret modspil før.

APG er en bande hærdede advokater som primært har kastet sig over nervøse teenagere der pludselig så hele deres fremtid styrte i grus på grund af en truende million-gæld. Ofte supleret af et sæt vrede forældre som var hjernevaskede med udtryk som "tyveri for millioner" og "kriminelle hackere", som bare ville have tingene "ordnet" så mindeligt som muligt.

Der er sikkert aldrig nogen som har bedt dem underbygge det angivelige tab, som de sagsøger for. Som du selv skriver i din første post, så kan simple statistikker bringes til at vise hvad som helst.

Klawz
10-09-2004, 08:38 PM
Her er forklaringen!

Vælg evt. at lytte til P1 morgen fra torsdag d.7.oktober kl.1842. Findes på dr.dk

Priserne for musik er:
10.- fordi det er den pris som rettighedshaveren ville forlange, hvis du skulle have ret til at gøre filen tilgængelig for download x antal gange.

10.- i "markedsforstyrelsesgebyr"(!). Det er omkostningerne ved at du ved fildeling har forringet prisen på rettighedshaverens vare/gode.

20.- per mp3.

De 0.8 som der ganges med kender jeg ikke forklaringen på, men jeg formoder at det skyldes en usikkerhed om, hvorvidt alle de "opdagede" filer indeholder det som titlen giver udtryk for. Dvs. at APG siger, at i 20% af titlerne der vil APG ikke kunne forlange erstatning, og derfor nøjes de med at forlange erstatning for 80% af filerne.

ZuCkZ
10-09-2004, 08:41 PM
jeg synes, det er syg høj pris. Jeg fatter ikke, hvordan de kan slippe af sted med det der.

Penis
10-09-2004, 11:37 PM
Ok jeg tjekkede P1 Morgen ud...

Jeg kan se logikken i, at man hvis man har nydt en sang, der koster ti kroner skal man også betale ti kr. Det er forkert men logisk ok.

MEN, "markedsforstyrrelsesgebyret" :shock: Viser mit regnestykke ikke at det må være forkert udregnet? Eller tror branchen seriøst, at deres salg ville være 3 gange så højt, hvis der ikke var fildeling?