PDA

Se fuld version : Saybia

ahave
10-08-2004, 01:11 AM
Jeg er netop kommet hjem fra en fantastisk Sabyia koncert i store Vega, København. Jeg havde ikke hørt et eneste af deres nye numre, men de spillede en virkelig god blanding af nye og gamle numre. De har fået gode anmeldelser, men man er lidt tvivlsom når man ikke har hørt det før. Det viste sig dog at være pengene værd. Og mere end det. Det er et suverænt live band.

Jeg var i tvivl, før om jeg ville investere i deres nye album. Det er jeg ikke længere. Men det irriterer mig, at deres pladeselskab skal tjene mange penge på mit køb og deres live optræden. Det eneste de har gjort er at promovere dem!

Jeg ville ønske, at de kunne lægge deres live koncert i Vega ud på nettet, evt. i både mp3 og video, hvor meget ville det koste dem??? Det ville koste afbetalingen på et godt videokamera, samt et lyd input fra deres lydmixer, som er der i forvejen.... Det skulle selvfølgelig ikke koste meget, men mange bække små gør en stor å!!!! Og det ville jo ikke have indflydelse på om jeg ville købe deres cd.

Desværre er det jo på den måde, at hvis de havde lyst til det, ville de bryde deres eget copyright i forhold til KODA?????

Det er en synd og skam, at man forhindrer kunstnerne i at udfylde brugernes behov på denne måde.

Metallica har taget konsekvensen af dette og lægger alle deres live koncerter ud på nettet. Det koster ca. 50 kroner at downloade en live koncert. Jeg har gjort det et par gange. Smag og behag er forskelligt, men jeg kan godt lide Metallica...
Ingen skal bilde mig ind, at de ikke tjener penge på dette. Men selv et nyt initiativ som dette har sine mangler! Man kan stadig ikke hente en "live" video af deres live koncerter.... Det kunne jo have noget at gøre med båndbredde, men det bliver jo billigere og biligere....

Men det er da håbløst, at pladeselskaberne bruger intellektuel ejendomsret/kreativ ejendomsret som undskyldning for, at jeg ikke kan få det jeg gerne vil have, og som er mere end teknisk muligt!!!!
Og det har det iøvrigt været i mange år!

Successfulde forretningsmænd i underholdningsindustrien har altid haft travlt med at fortælle, at de tilbyder det som kunderne vil have. Men det gør sig åbenbart ikke gældende når det kommer til kreativ udfoldelse. Der skal alting helst blive som det plejer. Mennesket er af natur reaktionært!!!!

Så må jeg jo tage til takke med de billeder og lyd jeg har fra koncerten......

Jeg ville ikke betale hvad som helst for en hentet live koncert, men lidt har også ret. Og det er bedre end ingenting, for at blive i klichérne....

Jeg kan bare ikke forstå, at alting skal være som det var for 20 år siden!!!! Vi er vel blevet klogere, eller hvad??? Og dengang var det oven i købet lovligt at lave en kopi, af et værk man havde købt, til sine venner. Nuvel det er det også idag, så længe det er en analog kopi. Men HALLO, hvem bruger kassettebånd idag??? Det har ikke så meget at gøre med analog/digital, men mere med det medie det er teknisk brugbart idag......

MVH
Allan Have

Jeg er imod ALLE former for patenter og intellektuel ejendomsret. Jeg går ind for samarbejde og ikke modarbejde!
http://www.ffii.org, http://www.sslug.dk/patent/patent-fakta,
http://www.softwarepatenter.dk/

Jazzy
10-28-2004, 07:18 PM
Flere af din slags - TAK !!!!!

læste også dit brev til enhedslisten... det er sådan en form for saglig argumentation vi har brug for... ikke intern mudderkastning om hvem der deler og hver der ikke gør... fortsæt gerne i det gear... Du er for sej!!!!

IWillRipYou
11-10-2004, 09:06 PM
Ja helt afgjort, flere af ahave...

Det er folk som ham der får dette foretagene til at fungere!

Jeg har også selv benyttet mig af Metallicas livekoncert side, det er sku en go ide.
Det virker som om at The Tallica Boys er meget med på den slags, mener også jeg har hørt om at James var ude og sige noget om piratkopiering på et tidspunkt.
I modsætning til feks Eminem den nar som har truet med at slå folk der brænder hans cder ihjel. Han er for lam, manden fortjener ikke jeres støtte folkens.