Se fuld version : "Fildelere er tyveknægte" er det injurerende???
Klaus
10-07-2004, 09:07 PM
Hvis jeg kalder jøder, muslimer eller andre etniske grupper for tyve, så er det ærekrænkende og injurerende udtalelser og det er ikke acceptablet.
Men er det ikke lige så injurerende og ærekrænkende at kalde fildelere for tyve og sørøvere(pirater)?
mvh. Klaus
Bitforstyrret
10-07-2004, 09:17 PM
Hvis ret skal være ret... og det skal det jo, så er det forkert at kalde:
Etniske minoriteter for: Tyve, røvere og voldtægtsforbrydere.
Jyder for: Krejlere
Antipiratgruppen for: Dyr
Troels Trier for: musiker
Eller Fildelere for: Tyve og pirater... Selvom logoet http://www.piratgruppen.org/forum/templates/pirate/images/folder_big.gif ikke just prøver at modsige dem der prøver :wink:
Men sålænge APG ikke har gjort nogen indsigelser imod hvad man kan læse om dem her på siden... tror jeg ikke man skal forsøge sig i kunsten at føre en sag desangående
P_F
Elmegaard
10-07-2004, 10:53 PM
Hvis jeg kalder jøder, muslimer eller andre etniske grupper for tyve, så er det ærekrænkende og injurerende udtalelser og det er ikke acceptablet.
Men er det ikke lige så injurerende og ærekrænkende at kalde fildelere for tyve og sørøvere(pirater)?
mvh. Klaus
Med hensyn at kalde fildelere (her på siden) er det på inden måde injurerende. Siden hedder PIRATGRUPPEN, og der er utallige eksempler på folk der omtaler sig selv - og andre fildelere - som værende pirater.
Jowls
10-07-2004, 11:53 PM
Hvis ret skal være ret... og det skal det jo, så er det forkert at kalde:
....
Antipiratgruppen for: Dyr
Det kan den godt være, hvis man skriver under på et af deres fup-forlig uden at konsultere en advokat først :wink:
Som Bitforstyrret er inde på, så skal vi nok passe på ikke at kaste med sten, når vi selv bor i et glashus.
Desuden er betegnelsen "pirat" da sådan lidt romantisk og macho på en Johnny Depp-agtig måde.... :roll:
Klaus
10-07-2004, 11:58 PM
Det er ikke fordi jeg gider at køre nogen juridisk sag på det, men når exempelvis Glistrup kommer med rascistiske og ærekrænkende betegnelser om muslimer, så bliver han hevet i byretten og får en bøde - hvilket er rimeligt nok. Men er det ikke omtrent lige så krænkende at APG kalder fildelere for pirater og tyve? Rent juridisk må det være både injurerende og ærekrænkende, når APG fører en verbal smædekampagne mod fildelere? Der er grænser for i hvilket omfang bestemte befolkningsgrupper må udsættes for verbal tilsvining, men disse grænser gælder vel også for fildelere?
mvh. Klaus
Arrow
10-08-2004, 02:04 AM
Det er ikke fordi jeg gider at køre nogen juridisk sag på det, men når exempelvis Glistrup kommer med rascistiske og ærekrænkende betegnelser om muslimer, så bliver han hevet i byretten og får en bøde - hvilket er rimeligt nok. Men er det ikke omtrent lige så krænkende at APG kalder fildelere for pirater og tyve? Rent juridisk må det være både injurerende og ærekrænkende, når APG fører en verbal smædekampagne mod fildelere? Der er grænser for i hvilket omfang bestemte befolkningsgrupper må udsættes for verbal tilsvining, men disse grænser gælder vel også for fildelere?
mvh. Klaus
At de kalder os for tyve er jo egentlig bare deres syn på sagen, det er ytringsfrihed at sige den slags og det skal de have lov til.
Mvh. pirater? Tjaaah, vi tager stolt titlen på os og viser folk at pirater ikke evt. er kriminelle der skal lynches (ja, jeg ved godt vi ikke er i 1700-tallet og det Karibiske hav, men det er det APG vil have folk til at tro vi fortjener, eller til at tro om os).
Arrow
Anonymous
10-08-2004, 01:49 PM
Tidligere i tråden siger Jowls og Bitforstyrret, at vi ikke skal kaste med sten, når vi selv bor i et glashus. Enig, men når jeg kalder APGs metoder for Stasi-metoder, så kan jeg forsvare det - de benytter sig af husundersøgelser ligesom Stasi gjorde i det gl. Østtyskland.
Det er også fair nok at kalde en person for en tyv, hvis vedkommende har stjålet noget. Hvis fx. en person stjæler Kim Larsens guitar, så har Kim en guitar mindre og personen er en tyv (jvnf. straffelovens §276). Derimod hvis jeg tager en kopi af "SmukkeCharlie" som Kim har skrevet, så bliver han IKKE et musikstykke fattigere, tværtimod så forøger og beriger jeg den samlede mængde musik med en extra forekomst af et stykke musik og jeg har ikke overtrådt straffelovens § 276 om tyveri!!! Det er muligt, at jeg overtræder lov om ophavsret, men det har intet med tyveri at gøre.
Fildelere og musikindustri har forkelligt udgangspunkt. Fildeleren betragter musik som en gave og musikindustrien betragter musik som en vare (i de omtrent 100 år musikindustrien har existeret). Når så APG fører sig frem med en gang mudderkastning, så har det jo ikke andet formål end at afspore en debat om det, der er sagens kerne. Uden mudderkastning og smædekampagner så ville vi måske komme til at diskutere essensen: nemlig om musik (og al anden kultur) er en gave eller om det er en vare.
Jeg ønsker at standse mudderkastningen og spørger om det er realistisk at gøre det gennem en retssag svarende til lignende retssager, hvor fx. Glistrup og andre højreextremister er blevet dømt for ærekrænkende udtalelser?
mvh. Klaus
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.