PDA

Se fuld version : Brug af egne musikværker forudsætter derfor KODA tilladelse

PETE
10-07-2004, 08:53 PM
Hejsa,
Selvom jeg er imod at man nasser, snylter etc. som grundregel, så var jeg inde og kigge på jeres site, qua omtalen i Computerworld.

(Generelt: Vedr. kazaa og lign virker det som om at de ting der ligger på disse sites ikke er den fattige kunsters men derimod typer som Michael jackson, Metallica,Elton John,Steven Spielburg, Tracy Lord + Mafiaen etc. Og de mangler jo helt vildt penge såååå.)

NÅ - Jeg kiggede så på div. indlæg og tænkte "det kan da bare ikke passe" at loven er så restriktiv så jeg sendte en mail til Koda (indholdsmæssigt rent fis) men mon dieu hvor jeg nu kan forstå at i kæmper mod disse Stalinistiske organisationer. Nedenfor mit Spørgsmål og Kodas svar.

Afsender:

Peter

mail: Peter@ingenting

Spørgsmål:

Må man godt lægge sin egen musik ud ?

(Jeg har lavet et nummer der hedder "DogMe", som er helt specielt og ikke
hørt før/efterligner. Det der bla. er unikt er at tempoet er totalt taktløst (også indholdsmæssigt, idet det handler om en direktørfrue og hendes kongepuddel,
-derfor den engelske titel !)
M.v.h.
Peter

SVAR:

Kære Peter

Tak for din henvendelse.

En hvilken som helst kopiering eller udnyttelse af et ophavsretligt beskyttet værk forudsætter som udgangspunkt rettighedshavernes tilladelse i henhold til ophavsretslovens § 2.

Når man melder sig ind i KODA eller et af KODA's søsterselskaber, overdrager man eneforvaltningen af retten til offentlig fremførelse og indspilning til KODA. Brug af egne musikværker på Internet forudsætter derfor KODA/NCB's tilladelse. Tilladelsen gives dog vederlagsfrit :roll: , hvis følgende forudsætninger er opfyldt:

1. Musikværkerne skal udbydes i en ikke-kommerciel form. Dette vil sige, at musikværkerne skal udbydes gratis, ligesom aflytnings-/downloadmuligheden ikke må være betinget af en eller anden form for betaling, og der må ikke genereres indtægter i forbindelse hermed, for eksempel i form af indtægter i forbindelse med salg af bannerreklamer eller lignende.

2. Indehaveren/indehaverne af det website, hvorfra der udbydes musikværker, skal have samtlige rettigheder til de musikværker, der udbydes fra det pågældende website.

3. Musikværkerne skal udbydes fra et website, som kan karakteriseres som de pågældende KODA-medlemmers eget website. Det vil sige, at de pågældende KODA-medlemmer skal have den fuldstændige redigeringsbeføjelse over indholdet på websitet.

Hvis man ønsker at bruge sine egne musikværker på sit eget website, kan man indgå en aftale med KODA/NCB for at få tilladelse til at udbyde sine egne musikværker på Internet :roll: , såfremt ovenstående forudsætninger er opfyldt i forbindelse med udbudet af musikværkerne. :roll:

En sådan aftale kan indgås elektronisk direkte via vores hjemmeside på www.koda.dk under Internet;Aftaler;Egne værker på egne sider.

Såfremt en af ovenstående betingelser ikke er opfyldt; f.eks. kan man ikke har samtlige rettigheder til de musikværker, der udbydes fra det pågældende website, kan man ikke indgå en vederlagsfri :roll: aftale om brug af musik på Internet.

KODA og NCB har i dette tilfælde udarbejdet en række standardaftaler om brug af musik på Internet, som du kan finde på vores hjemmeside på www.koda.dk under Internet; Aftaler. Her kan du læse nærmere om priser og vilkår - er der f.eks. tale om musik i lydklip streamingformat af maksimalt 45 sekunders varighed, er prisen 100 kr. for udbud af op til 10 musikminutter pr. måned.

Jeg håber, at ovennævnte kunne besvare dit spørgsmål. Du er velkommen til at kontakte mig på telefon xx xx xx xx eller via e-mail NN@koda.dk for yderligere information.

Med venlig hilsen

N.N

Bitforstyrret
10-07-2004, 09:26 PM
Hejsa,
(Jeg har lavet et nummer der hedder "DogMe", som er helt specielt og ikke
hørt før/efterligner. Det der bla. er unikt er at tempoet er totalt taktløst (også indholdsmæssigt, idet det handler om en direktørfrue og hendes kongepuddel,
-derfor den engelske titel !)
M.v.h.
Peter

[/i]

Det nummer vil jeg gerne høre :lol:

Men bortset fra det har du ret... Det er overordentligt forkasteligt at det ikke er muligt at anvende et stykke musik som man selv har alle rettigheder til som det passer en...

Faktisk er det sådan at KODA forhindrer musikerne i at lægge deres egne tekster og akkorder på nettet så vi amatør guitartosser kan forsøge os med at spille musikken selv