Se fuld version : optagning af musik
}ice{
10-06-2004, 01:56 AM
jeg læste i fynsstiftidende i lørdags at man gerne måtte optage fra en net radio.. er det rigtig for hvis det er det så har agp da ret svært ved at bevise at de mp3er jeg har liggende ikke er optaget fra en net radio.
http://www.fyens.dk/index.php?bfv_pageid=77&bfv_articleid=520161
Sendte engang en mail til Kulturministeriet ang. kopiering af internet radio og fik svaret at dette er lovligt så længe man:
• Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
Så længe det er en lovlig E-radio skulle alt være i orden :P
Bitforstyrret
10-06-2004, 11:53 AM
Det er ganske rigtigt lovligt at optage og opberare lyden fra en netradio... såvel som fra din egen CD-samling.
APG eller lignede instanser vil nok også kunne overbevises hvor disse filer stammer fra. Netradio er sjældent i den samme gode kvalitet som en standart MP3-fil kan præstere, og APG kan (når det drejer sig om lydsporet fra dine egne CD'ere) jo bare få kastet den originale CD i ansigtet...
Samvittigheden er dermed helt i orden... men finder de filerne i en shared folder er lovbruddet det samme hvadenten det drejer sig om noget du selv har downloadet, rippet fra en CD eller optaget fra netradio
B-F
}ice{
10-07-2004, 12:30 PM
ja det er klart nok at hvis jeg deler det så er det ulovligt, men spørgsmålet er at hvis de nu finder det på min computer i tilfælde af en ransagning.
(f.eks for at have delt nogle film)
ville man kunne henvise til at det er optaget fra radioen.. en del radio kanaler kører helt op i 128 bit hvilket er en udmærket lyd kvalitet :D
Bitforstyrret
10-07-2004, 02:01 PM
Hvis du påstår at du selv har optaget filen fra radio eller lignende er det iflg. retsplejeloven rigtigt indtil anklageren har bevist det modsatte..
Indledninger eller afslutninger med en eller anden form for støj, Anden opløsning end traditionel "download" filer og endelig en anden størrelse på filen end et normalt rip af samme nummer ville alle være et indicium på at du taler sandt...
Generelt ser jeg sådan på det at når jeg har samvittigheden i orden i en bestemt sag er jeg ikke så bekymret over om hvordan det kan bevises ... det kan det somregel på den ene eller anden måde
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.