Se fuld version : Piratgruppen repræsenteret ved DkSF
Moonfisher
09-29-2004, 08:57 PM
Har lige læst nyheden om at Claus kommer og holder oplæg til dansk social forum - glæder mig meget.
Synes generelt det er et fornuftigt træk fra piratgruppens side engagere sig i Social Forum bevægelsen - tror vi deler vores syn på IP med mange af de deltagende org.
Venligst
Månefiskeren
Dansk social forum (http://www.socialforum.dk/)
Klawz
09-29-2004, 09:19 PM
Hej Månefisker
Jeg deler desværre ikke din optimisme hvad angår "venstrefløjens" forhold til intellektuel ejendomsret.
Mange på venstrefløjen tager udgangspunkt i kunstnernes mulighed for at beskytte deres produktion, og som det er organiseret idag, er kunstnernes indtægt afhængig af plade/film selskabernes indtægter - forstået på den måde, at de benytter de samme regler til at kradse pengene ind.
Jeg tror faktisk, at der ligger en langt større opgave i at overtale venstrefløjen til at se perspektivet, end i at overtale højrefløjen, men jeg håber da helt sikker at jeg er for pessimistisk.
Jeg kan desuden anbefale at kigge programmet igennem for andre spændende indslag. Der er f.eks. de to første arrangementer i den serie hvor min diskussion med Arne Würgler er den tredie.
Lørdag: 13.00-15.00 - Chr.havns Gymnasium – Rum 5
Magt og modstand i informationssamfundet 1: Informationskapitalisme og modstand
I takt med informationens voksende betydning for økonomien, er der i de seneste år sket en “varegørelse” af informationsgoderne. Idéer, kultur, symboler, viden er ved hjælp af patenter, copyright, trademarks blevet hegnet inde og gjort til produkter der købes og sælges på et marked og udgør en stadig større del af den samfundsmæssige rigdom. En divers og geografisk spredt bevægelse for fri information, afviser at idéer og information kan ejes og handles på samme vis som materielle produkter.Dette fordrag sætter fokus på magt og modstand under informationskapitalismen. Oplægsholdere:
- Pelle Dragsted om informationskapitalismen og modstanden
- Rasmus Bjerre om udviklingen af Intellektuel Ejendomsret
- Lars Gaardsøe om Fri Software-bevægelsen
Arr. Netværk for informationsfrihed
og
lørdag: 16.00-18.00 – Chr.Havns Gymnasium – Rum 5
Magt og modstand i Informationssamfundet 2: Hactivism – Hacking og Aktivisme
I de seneste år har det nye fænomen hacktivism fået en del omtale. Hacktivism er en sammensmeltning af hacking og politisk aktivisme hvor hackere anvender deres kompetencer i politiske kampagner. Under protesterne mod WTOs millenium-runde lykkedes det blandt andet at “spærre” WTOs hjemmeside, gennem et målrettet cybermasseaktion.Også under republikanernes netop afholdte konvent, blev hacktivism taget i anvendelse.
Foredraget vil introducere til hacktivismen med en ræke konkrete eksempler og vil diskutere muligheder og problemer i hacktivismen. Oplægsholder: J - fra www.skambidt.tk
Arr. Netværk for informationsfrihed og Globale Rødder
Moonfisher
09-30-2004, 01:36 PM
Jeg er der hele weekenden - men det skader jo ikke at reklamere lidt :D
det er rigtigt du skal batle på ord mod apg - kan slet ikke vente....
Månefiskeren som glæder sig galt meget...
Klawz
09-30-2004, 01:45 PM
Jeg kommer nok til at battle på ord, men vores journalist har vist kigget lidt for meget i Ekstra Bladet inden artiklen blev skrevet... I hvertfald repræsenterer Arne Würgler IKKE APG ved DKSF.
Han er der som medlem af KODAs bestyrelse, og jeg anser ham som en potentiel allieret fremfor som en APG'er.
Jeg kan godt se, at en konfrontation mellem PG og APG er mere medie venlig, men jeg tror at diskussionen kan bruges til at diskutere en "fremtid i fællesskab".
Jowls
09-30-2004, 02:54 PM
Jeg deler desværre ikke din optimisme hvad angår "venstrefløjens" forhold til intellektuel ejendomsret.
Mange på venstrefløjen tager udgangspunkt i kunstnernes mulighed for at beskytte deres produktion, og som det er organiseret idag, er kunstnernes indtægt afhængig af plade/film selskabernes indtægter - forstået på den måde, at de benytter de samme regler til at kradse pengene ind.
Jeg tror faktisk, at der ligger en langt større opgave i at overtale venstrefløjen til at se perspektivet, end i at overtale højrefløjen, men jeg håber da helt sikker at jeg er for pessimistisk.
Personligt håber jeg meget, at hele patent/copyright problematikken undgår at blive politisk polariseret. Det skulle gerne være en bred debat, for det er noget som vedrører os alle. Bortset fra advokaterne er der ingen vindere i APG's spil. Vi taber alle - kunstnerne, brugerne, højrefløjen såvel som venstrefløjen. Hvis en af fløjene kaster sig over dette som en mærkesag, er jeg bange for at den anden fløj vil stille sig modsat, og det vil gøre alt mere vanskeligt.
Jeg kunne f.eks. godt lide den måde hvorpå der var både modstandere og tilhængere af logiske patenter på begge fløje ved det seneste EU valg.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.