PDA

Se fuld version : Politiken stinker

Benno
09-27-2004, 09:22 AM
Sony dropper kampen mod piratformat (http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=337269)

Af Sisse K. Ibsen (sisse.k.ibsen@pol.dk), 23. sep 2004 kl. 09:20.

"Sony dropper sin indædte kamp mod musikformatet mp3. Bærbare musikafspillere fra den japanske elektronikgigant vil fremover kunne afspille det også i piratkredse populære format..."

Med 'piratformat' hentydes til 'mp3'. Hvor blankt er det lige? Jeg er målløs, og var tæt på at skrive en harm mail til hende Sisse og afmelde mit abonnement på deres 'nyheds'-brev (altid langt efter Computerworld, Slashdot etc. alligevel).

Det siger noget om APGs success, når journalister i flæng omtaler en teknologisk standard som 'noget for pirater'. I øvrigt er der da et firma, der har patent på mp3, ikke!? I modsætning til ogg-formatet, der er åbent.

Khain
09-27-2004, 09:26 AM
nu er hun journalist....

det er sikkert bare taget fra Rygters (Reuters) bureau, og tilføjet et par tillægsord.

Klawz
09-27-2004, 10:03 AM
Hej Benno

Jeg synes ikke at det er forkert at konstatere, at mp3-formatet er populært i "piratkredse". Jeg har f.eks. lige brugt små 20 timer på at rippe mine CD'er til mp3'er.

Jeg er enig i, at det primært skyldes APG's eneret på mediedækning de sidste mange år, at man omtaler MP3 som et piratformat, men generelt opfatter jeg artiklen meget positivt overfor pirater.

Sony opgiver kampen imod pirater (vi vandt)

Jeg ser desuden sammenkædningen mellem mp3 og pirater som en fordel for os - tænk hvis alle som har en mp3-fil tænker - "ups, nu er jeg også pirat..."?

Tjek iøvrigt Sisse K. Ibsens øvrige artikler om pirateri...

mbrain
09-28-2004, 05:32 PM
@ klawz

det er forkert at kalde mp3 formatet for et piratformat. det er et meget udbredt patenteret format og det giver ingen mening at kriminalisere det.
det svarer lidt til at kalde HTML et terrorist (nazist/neocon/svensker/kaospilot/etc) format fordi at terrorister bruger html til at lave hjemmesider..?

det meste af det musik jeg lytter til er i mp3 format, men det er udgivet som sådan; legalt, gratis og lige til at dele =)

Penis
09-28-2004, 11:43 PM
mbrain, når man skriver at mp3 er et piratformat betyder det ikke at det ikke også kan bruges lovligt. Det betyder at det typisk bruges af pirater.

Anonymous
09-29-2004, 12:26 PM
Vil bare sige det samme som jer alle. MP3 er et genialt opfundet komprimeringsformat. Jeg har læst tekniske detaljer om bitrate, svingninger i bølgerne osv. og jeg må erkende at jeg kan følge en del af det, men hvorfor ikke kreditere dem der har udviklet dette fantastiske format? Jeg bruger da selv MP3 til en masse lovlige ting. Godt nok bliver licensen misbrugt, men indholdet af mange af mine ting er stadigvæk lovligt. Jeg bruger normalt ikke OGG og WAV til ripping, kun hvis mine downloads er i det som original format. Se? OGG kan OGSÅ misbruges selvom det er open source. WAV fylder for meget, og hvis I ikke vidste det: WAV er det format som bruges på CDDA (musik cd'er) med en bitrate på 10-12 gange højere end MP3.

- Karmus.

mbrain
09-29-2004, 08:32 PM
mbrain, når man skriver at mp3 er et piratformat betyder det ikke at det ikke også kan bruges lovligt. Det betyder at det typisk bruges af pirater.

præcis. og det er noget sludder. jeg er ikke hverken for eller imod brugen af mp3 af andet end praktiske grunde, selv om det ville være federe at et ikke patenteret format (f.eks. ogg) var ligeså udbredt. men kunne man så også kalde det et drenge format fordi mange drenge bruger det? eller et amerikansk format?

formatet bruges til mange formål af mange mennesker...

Arne-bjarne
09-29-2004, 11:19 PM
jeg har ikke læst artiklen, men i dit citat siger hun ikke piratformat. hun siger at det er et format det er populært OGSÅ i piratkredse.. der er stor forskel

EDIT: det er jeg sgu ked af.. fik lige klikket mig ind, og der står jo piratformat i overskriften.. my bad. :oops:
og jeg er helt enig, det kan man ikke være bekendt

Penis
09-29-2004, 11:57 PM
men kunne man så også kalde det et drenge format fordi mange drenge bruger det? eller et amerikansk format?

nej. hvorfor ikke? fordi det er ikke en væsenligt, at det bruges af drenge eller amerikaner. Når man kigger på hvilken rolle mp3 har i samfundet er det fuldstændigt fremtrædende, at det er et piratformat.

Anonymous
10-01-2004, 11:45 PM
Hvem siger at det er køns-/nationalitetsbestemt? Der findes da rigtig mange piger endda som også bruger og downloader mp3. Dygtige forskere indenfor lyd og lydbølger og deres påvirkning har opfundet denne fantastiske mulighed for at komprimere lyd med 10-12 gange originalens (WAV) størrelse. Det er bare en skam at formatet bliver misbrugt så meget. We love you Fraunhofer IIS/Moving Pictures Expert Group!
(Jubii! Lad os starte et nyt hjemmesideprogrammerings-/opsætningssprog fordi HTML bliver brugt af terrorister! ;) Det er jo en fuldstændig latterlig udtalelse! Det beviser endnu engang at mange journalister ikke ved en skid om hvad de skriver om.)

mbrain
10-04-2004, 04:29 PM
nej. hvorfor ikke? fordi det er ikke en væsenligt, at det bruges af drenge eller amerikaner. Når man kigger på hvilken rolle mp3 har i samfundet er det fuldstændigt fremtrædende, at det er et piratformat.

jeg er ikke enig med dig. jeg synes at det er fremtrædende at mp3 bliver brugt i ret mange andre sammenhænge og af mange andre end såkaldte pirater. jeg kan heller ikke se at det er mest væsentligt at det også bliver brugt til ulovlig kopiering af musik og ved at inisistere på at kalde det et pirat format ignorerer man at det faktisk bliver brugt meget til meget andet.

hvorfor er det fedt at kriminalisere et fudstændigt neutralt komprimeringsformat????

j0ppeman
11-07-2004, 06:17 PM
Nogen der skriver en brokke-mail? :)

Hun skal jo finde ud af det før eller senere. så hvorfor ikke før :D

Hardcoremadman
04-25-2006, 10:40 PM
Mp3 er fantastisk. jeg laver selv musik (for sjov) og jeg konverterer da mine wav filer til mp3 100% lovligt når de er indspillet. et eksempel på noget lovligt der har med mp3 at gøre. :D

Men journalister er tit bare nogle røvhuller. Der er ingen der ikke selv har downloadet der ved en skid om det.

edit: Medmindre at de er prof/uddannet på området

djdark
04-26-2006, 10:14 AM
jeg synes det er latterligt at kalde det et piratformat da jeg synes det ikke er det da det er det alle bruger + at jeg synes at FLAC har mere med pirateri at gøre

Greyline
04-28-2006, 04:33 PM
Det er temmeligt åndssvagt at kalde det piratformat, det er da det samme at sige at AVI er et piratformat...faktisk stinker det af lobbysnak, at hvis man ikke vil mærkes som pirat så må man heller bruget et format som kan DRM beskyttelse :P fuck det! mp3 bliver brugt til MEGET andet end pirat ting, bliver også brugt i spil, så det er sterotyping så det basker...men selvfølgelig, alle araber er jo terrorister og alle hvide er racister ect. :P