Se fuld version : Hvorfor mp3?
barca
09-25-2004, 05:12 PM
Haløjsa
Jeg har længe undret mig over ved fildelings programmer hvorfor det er mp3 filer man sender og ik orginal fil??
Men har også set nogle steder wave filer....
Haløjsa
Jeg har længe undret mig over ved fildelings programmer hvorfor det er mp3 filer man sender og ik orginal fil??
Men har også set nogle steder wave filer....
Jeg tror det bunder i at det fylder mindre i forhold til iso eller wave fil.
Lyden er jo næsten også det samme, ved mp3 konvertering bliver der jo bare fjernet lidt støj så vidt jeg ved, derved er de nemmere at hente. Et normalt mp3 album fylder ca 100 mb i forhold til en 700 mb iso/wave
Ridderen
09-25-2004, 05:29 PM
hvis du ripper en orginal cd i waw så fylder vær sang 20-40mb kan ik huske hvor meget det er! men det er deroppe af. så kan du godt se at en hel cd vil fylde meget!
og en Mp3 fil fylder ca 3-8 mb kommer an på filens kvalitet så det er nok derfor man vælger mp3 oog det er de færeste som kan hører forskel på waw og mp3
barca
09-27-2004, 06:49 PM
hvis jeg ripper en Cd med WMP så fylder den 5mb CA.
night-blade
09-27-2004, 07:22 PM
Jeg tror det bunder i at det fylder mindre i forhold til iso eller wave fil.
Lyden er jo næsten også det samme, ved mp3 konvertering bliver der jo bare fjernet lidt støj så vidt jeg ved, derved er de nemmere at hente. Et normalt mp3 album fylder ca 100 mb i forhold til en 700 mb iso/wave
hvis jeg husker rigtigt så fjerner den den de nederste frekvenser, alle dem man ikke kan høre, det kunne være en blokfløjte, alt muligt pis som man ikke kan høre pga. sang, guitar osv.
PS. til alle jer der mener at man ikke kan høre forskel på MP3 og the real thing, så passer det ikke, så længe man har en nogenlunde ordentlig hørelse og et anlæg der ikke kun har kostet 200KR så kan man sagtens høre forskel.
Og "I mean no disrespect" jeg hører selv lidt dårligt på det ene øre pga. et uheld og jeg bruger også selv MP3 bare i et format a 320.
det gør jeg så mest pga. CDer koster så forbandet meget.
Og så lige for at slå det fast, der er jo nogen der tror at man sagtens kan tage en 128kbps og lave om til en 192kbps sang. DET KAN MAN IKKE. Det er kun tallet der ændre sig, ikke kvaliteten.
barca
09-27-2004, 09:19 PM
Du ahr helt ret!
Men jeg vil aldrig påstå at det er det samme!
Fordi når man henter noget mangler der tit noget af sangen eller der er lavet om på den, så den lyder af LORT
Arne-bjarne
09-27-2004, 11:11 PM
Du ahr helt ret!
Men jeg vil aldrig påstå at det er det samme!
Fordi når man henter noget mangler der tit noget af sangen eller der er lavet om på den, så den lyder af LORT
det kommer an på hvilke programmer man henter med..
Lemon
11-11-2004, 08:50 PM
På etree.org bruger de SHN og andre lossless formater.. dvs at de egentlig bare zipper en wave og sender den ud.
Men de fleste synes stadig det er udemærket med 128kbps mp3, så det ændrer sig nok ikke forelæbig (selvom de fleste efterhånden ripper med 192kbps eller over)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.