Se fuld version : Er Mp3-filer digitale kopier i lovensforstand?
Anonymous
09-25-2004, 05:01 PM
Jeg har længe undret mig over at der ikke har været en diskussion af om fx en mp3 file er en digital kopi. Der bliver jo skåret noget af den oprindelige lyd væk når mp3 filen dannes. Man kan heller ikke gå tilbage til den orginale (dette er dog næppe så relevant). Efter min mening er der ingen tvivl om at 3., 4., 5. osv generation af mp3 filerne er digitale kopier af den første mp3 file, men jeg kan ikke se at den første mp3 file er en digital kopi af den orginale cda file.
Koda skriver om digitale kopier:
"Det er nemlig sådan, at en digital kopi pr. definition er i lige så god kvalitet som originalen."
Kodas definition vil ramme kopiering af cd'ere, men vil den også ramme det at rippe en CD til mp3 filer???
Christian
09-25-2004, 05:18 PM
Der skæres selvfølgelig de høje og lave frekvenser fra når man sampler en CD til en lavere bit-rate. Men man kan praktisk talt næsten ikke høre forskel på en CD og en mp3 fil, kodet i 192 KBit sampling rate. Derfor må det nødvendigvis være en digital kopi i den forstand... :wink:
Hvis du er interesseret i sampling og aliasing af lydsignaler, kan du læse mere i dette .pdf dokument fra DIKU (Datalogisk institut ved Københavns universitet), og se, hvorfor der er tale om en digital kopi.
http://www.ghosty.dk/files/mmt/blok2/dsp4.pdf
Det er sådan noget jeg har arbejdet med.
Anonymous
09-26-2004, 12:23 AM
Hvis vi et øjeblik summer over digitale kopier vs. analoge kopier, så er den eneste forskel vel at den analoge ikke er en 100% nøjagtig kopi af orginalen. Den kan komme meget tæt på hvis man forsøger at eliminere forskellige støjkilder.
I bund og grund er alle vel enige om hvad en analog kopi er - eller er vi... Hvad med en file der har været igennem et analogt modem bliver den til en analog kopi??? Formentligt ikke, da der er teknologi der sikre at filerne enten kommer uforandret igennem eller slet ikke igennem.
Men hvad nu når vi har en teknologi der definitorisk ikke er en identisk kopi - der bliver skåret noget fra. Kan man så i det hele taget tale om en kopi eller er det blot en efterligning? Jeg har meget svært ved at se hvordan man kan argumentere for at en Mp3 file er en digital kopi, som med et kasettebånd er der tale om at lydbilledet kommer meget tæt på orginalen, men det er ikke en kopi. Det er fint med mig hvis man vil lovgive om at man ikke uden tilladelse fra kunstneren kan 'kopierer' vha. Mp3 filer eller ligende teknologier, men så må man formulerer det i lovgivningen. Det er ikke det man har gjort. Man har åbnet mulighed for at man må 'kopierer' så længe 'kopien' ikke er identisk med orginalen. Dem der har prøvet at konvertere en Mp3 file tilbage til CDA vil vide at resultatet er langt fra orginalen - der er nemlig ikke tale om en kopi.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.