PDA

Se fuld version : Køb af musik via nettet versus download ulovligt!

Bobo
09-24-2004, 03:06 PM
I næste måned, oktober, åbner der to nye Musikbutikker i Danmark på nette.
Den ene kender de fleste. Det er apples nyeste guldhorn, iTunes (http://www.apple.com/itunes/). Et program der har startet hele bølgen og marked med salg af musik numre og albums online.

Den anden er Microsoft’ svar på tiltale overfor Apple, MSN Music (http://beta.music.msn.com/).

Mit spørgsmål og derved afstemning er ganske simpel og ren og skær til min egen nysgerrighed.
Jeg ved og I ved, at mange downloader musik. Mange gør det også uden at være de store stygge ulve, men bare lige et enkelt nummer de måske har hørt i radioen. Det er hvis ikke andet, forholdsvis uskyldigt og ikke den store forbrydelse, men hvis nu man hørte samme sang i radioen eller på MTV og ville have den i sit arkiv af sange – hvilken metode ville Du vælge:

Den billige, men dog ulovlige måde, og downloade det via f.eks. Kazaa
Eller ville du beholde den rene samvittighed og købe sangen til en noget overkommelig og ret lav pris (ca. 0,99$ så vidt jeg ved ~ 6,01kr)

For en god ordens skyld vil jeg starte min egen måling og afstemning ved at sige, at jeg nok ville købe sangen.
Jeg skal være den første til at indrømme at jeg også har begået forbrydelsen at downloade musik. Jeg har aldrig rigtig taget det for hvad det er, fordi det netop er noget ikke-fysisk jeg ”stjæler”, derfor har jeg en anden vinkel til det.
Men jeg tror egentlig at jeg ville købe sangen.

Mange ting spiller med i mit valg. Min egen samvittighed, hvordan den end måtte have det, men også fordi jeg har fået en lidt større forståelse for, at en kunstner selvfølgelig også skal have noget ud af sit arbejde.
Og 6 kr. er ikke det der vælter mit budget.

ZuCkZ
09-24-2004, 03:19 PM
Jeg synes, at hvis prisen ikke er så høj, og at man ikke skal købe et helt album af gangen, er det fair nok....

Klawz
09-24-2004, 03:44 PM
Jeg vil aldrig benytte de nuværende on-line tjenester.

Når jeg køber en stykke musik vil jeg ikke være begrænset i min brug af det. Når jeg alligevel skal tvinges ud i lovløshed ved at omgå deres kopisikringer for at beholde og bruge min musik, så vil jeg til enhver tid foretrække fildelingen.

Hertil kommer, at det fortsat er industriens distrubutionsnet vi benytter. Det i sig selv kan også være et argument for at fortsætte med at fildele.

Det er naturligvis en uløselig modsætning. Kopibeskyttelse er et argument for fildeling - manglende kopibeskyttelse gør fildeling meget nemmere...

Leve fildeling...

Jowls
09-24-2004, 04:11 PM
Som jeg sagde i en anden tråd, så er det et skridt i den rigtige retning, men prisen stadig alt for høj.

6 kr. pr. sang svarer til ca. 60 kr. for en hel CD, og det er faktisk normalprisen i USA. Dermed lægger man op til at distributøren scorer hele besparelsen ved den digitale distribution i stedet for at lade den komme forbrugeren og kunstnerne til gode. Og uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg heller ikke at kunstneren får mere end de sædvanlige 5-10% af beløbet på I-Tunes.

Jeg forestiller mig mere noget i retning af 6 kr. pr hele CD eller 1 kr. pr. sang. Så kan der gå 95 øre til kunstneren og 5 øretil drift af tjenesten.

For mig er I-Tunes mest et bevis på, at den almindelige forbruger kan se fordelene ved musik på digital form, og at det er en gangbar forretningsmodel for salg af musik og film. Men distributørerne kan ikke bare tage deres traditionelle prismodel og flytte over på internettet. Deres fortjeneste skal justeres kraftigt, så den står i forhold til deres reelle omkostninger.

Så i sin nuværende form vil jeg næppe blive en stor kunde hos disse tjenester, skønt jeg da sikkert vil prøve dem....

Moonfisher
09-24-2004, 04:42 PM
Hejsa

Kan desværre ikke stemme da ingen af mulighederne "passer" mig.
Grunden til at jeg fortsætter med fildeling er ikke økonomisk, og snævertsynet som du insinuerer, men grundet i overvejelser over gyldigheden af IP.

Venligst

Månefiskeren

AndersAnd
09-25-2004, 10:27 AM
jeg vil gerne købe download musik hvis prisen bliver lavere 2-3 kr pr nr.
men kun hvis jeg selv kan afspille med den player jeg har lyst til og brænde dem til bil båd og sommerhus.
med venlig hilsen Anders A

RC
09-25-2004, 01:27 PM
Når jeg køber en stykke musik vil jeg ikke være begrænset i min brug af det. Når jeg alligevel skal tvinges ud i lovløshed ved at omgå deres kopisikringer for at beholde og bruge min musik, så vil jeg til enhver tid foretrække fildelingen.
Leve fildeling...
Hvor er det smukt :roll: der burdes sættes melodi på den tekst, kan det siges tydeligere.

Elmegaard
09-26-2004, 04:41 PM
Fortrækker at købe mit musik i en rigtig forretning. Det kan jeg så se på afstemningen at jeg er den eneste der indtil videre foretrækker.

For mig at se, er det både ulovligt og moralsk ukorrekt at downloade musikken (via kazaa osv.).
Det er flintrende ligegyldigt om du ikke stjæler noget fysisk. Du stjæler en kunstners "projekt". Du betaler ikke for hans arbejde.
Min holdning til fildeling er nok stik modsat af alle jeres andres. Men fred være nu med det.

Med hensyn til køb af musik over nettet, er det ikke noget jeg vil kunne forestille mig, at jeg kunne finde på at gøre.

Marin
09-27-2004, 01:57 AM
JAMEN!!!

Hvis der er nogen som ikke har set det, så er det jo allerede muligt at købe sin musik til en latterlig lille pris! www.weblisten.com

Så hvis iTunes eller MSN Music vil sælge deres musik til et par kroner pr. album (JA, JEG MENER DET SKU'), så ville jeg benytte dem...

Ellers kan jeg fint nøjes med at hente min musik (LOVLIGT) i Spanien.

Geek
10-18-2004, 10:04 PM
Jeg tillader mig at boykotte afstemmingen, da forfatteren bevist prøver at tillægge muligheder en i mine øjne, forkert betydning.

Hvis jeg skal købe musik, hvilket jeg meget gerne vil, så skal det være på fysiske CD'er, CD'er der ikke er udstyrret med brugsforringelse (solgt som kopisikring) og jeg skal kunne lave en kopi til min computer, min mp3-afspiller uden at blive kriminel, derudover skal prisen være fornuftig og det er den ikke herhjemme idag.
Jeg ville også gerne købe et nummer eller to i digital (rettere ikke-fysisk form), men prisen skal være ok (ikke latterligt lav som afstemmingen kalder det), fri for DRM, valgt frit format (MP3, Ogg/Vorbis og andet) og i god kvalitet. Her forlanger jeg også retten til at lave kopier (til mig selv).

Hvis der er DRM eller anden kopisikring, og jeg er nødtil at bryde denne (og loven) for at lave den kopi, jeg mener at have krav på/ret til at kunne lave, så ser jeg ingen grund til at bruge penge på musikken.