PDA

Se fuld version : Kan andelsboligforeningen stilles til ansvar?

Has230
09-22-2004, 11:01 AM
Jeg er lige flyttet i ny lejlighed og henter stadig lidt musik og en enkelt film nu og da.
Men andelsboligforeningen har lukket for alle indgående porte, hvilket gør det en smule besværligere, men bestemt ikke umuligt. :wink:
Deres begrundelse for at lukke for portene er at de vil undgå p2p-fildeling, idet der er dem(altså boligforeningen) der vil blive holdt til ansvar for det der bliver hentet....
Mit spørgsmål er så om det egentlig kan passe?? så vidt jeg har forstået lovgivningen er det mig, som kan drages til ansvar for det jeg henter, og ikke dem.

Er der nogen som ved hvordan det helt præcist hænger sammen?

Anonymous
09-22-2004, 11:34 AM
Enhver der stiller en internetforbindelse til rådighed for andre eller giver dem mulighed for at have en hjemmeside kan ifalde erstatningsansvar.

Det gælder derfor også din Andelsboligforening.

MEN: de kan kun ifalde ansvar hvis de modtager informationer der bestyrker en KONKRET mistanke om rettighedskrænkelser i en sådan grad at de har pligt til selv at undersøge hvad der foregår. Altså: kun i den situation hvor
-apg sender andelsboligforeningen konkret dokumentation for konkrete rettighedskærnkelser OG
-andelsboligforeningen ikke undersøger sagen
kan der være en risiko for dem.

Jeg tror at din andelsboligforening bruger den almindelige paranoia som undskyldning for at løse et andet problem, nemlig det at fildeling ofte optager så stor en del af den fælles forbindelse at systemet bliver langsomt for alle andre. Men det er der altså mange temmeligt meget mindre indgribende løsninger på end at blokere for fildeling totalt. Så mit råd er:
spørg nogle der ved mere teknisk om bedre løsninger på for-megen-trafik problemet og
fortæl derudover din andelsforening om retstilstanden og at de ikke behøver at være paranoide.
Så går folk sikkert med til det, hvis du foreslår dem en bedre ordning end den Jeres forening har i dag

Bobo
09-22-2004, 12:08 PM
Er en ISP så også ansvarlig?

Jeg mener, det er ikke manden der sælger pistolen der begår mordet, men manden der vælger at bruge den...

Khain
09-22-2004, 01:12 PM
jeg mener aldrig at have hørt om det... du stiller jo heller ikke importøren til ansvar for at hans biler bliver brugt til rambuktyveri....