Se fuld version : Tekniske skoler betaler dyrt for eget udviklet materiale
Anonymous
09-22-2004, 08:45 AM
Copydan opkræver kopiafgift for alle kopier på skoler, også selv om det er materiale udviklet af en lærer.
Det groteske i denne sag er at læreren selv ikke for forfattertilskud fra copydan, men ved forespørgsel til dem melder de ud at det kun er godkendte forfattere der kan få penge fra dem.
hvem sidder i disse organisationer og hvor meget tilfalder de ansvarlige politikere i form af "gnaveben"?
Venlig hilsen
Henrik Jensen
Synes også det er groft, vi betalte også til copydan på min sidste uddannelse.
Vi lavede raporter på over 100 sider som skulle afleveres i 3-4 eksemplare plus at gruppen typisk på 3 medlemmer også skulle have en kopi. Dette til en pris af 35 øre/ark. Vi kunne ikke engang få at vide hvor meget copydan skulle have for vores arbejde, men vi skød det til 10 øre/ark ud fra prisen på toner og papir. Så det giver ca. 70 kr i lommen på copydan for vores eget arbejde.
Det er det samme skidt med CD'er og DVD'er, copydan skal også have penge uanset hvad skiverne bliver brugt til, med mindre man er firma og gider/kan betale for at holde regnskab med hvad skiverne bliver brugt til.
thecrow
01-17-2005, 11:34 AM
Synes også det er groft, vi betalte også til copydan på min sidste uddannelse.
Vi lavede raporter på over 100 sider som skulle afleveres i 3-4 eksemplare plus at gruppen typisk på 3 medlemmer også skulle have en kopi. Dette til en pris af 35 øre/ark. Vi kunne ikke engang få at vide hvor meget copydan skulle have for vores arbejde, men vi skød det til 10 øre/ark ud fra prisen på toner og papir. Så det giver ca. 70 kr i lommen på copydan for vores eget arbejde.
Det er det samme skidt med CD'er og DVD'er, copydan skal også have penge uanset hvad skiverne bliver brugt til, med mindre man er firma og gider/kan betale for at holde regnskab med hvad skiverne bliver brugt til.
du køber da vel ikke dine skiver i DK :shock:
har de sidste 3 år købt dem i tyskland til 1-2 kr stk
200 kvali skiver koster ca 400 kr inkl porto
prøv evt her
www.nierle.dk
Copydan opkræver kopiafgift for alle kopier på skoler, også selv om det er materiale udviklet af en lærer.
Det er nok derfor DTU har vælgt at de studerende kan bruge printerne gratis, og lægger det meste undervisningsmateriale ud på nettet, så man selv kan udskrive. Så slipper DTU for at betale til Copydan via kopimaskinen, for der er ingen afgift på printere :)
//michael
Snoozer
01-18-2005, 10:16 AM
Det er korrekt at man på uddannelsesinstitutionerne betaler til CopyDan uanset hvad der kopieres, men afgiften er beregnet ud fra statistikker over hvordan fordelingen mellem kopi af værker og eget produceret materiale er.
Dvs. at man betaler langt mindre for at kopiere dele af bøger end man ellers burde, til gengæld for at der også betales for egne værker.
Alternativet ville være at der skulle opsættes kopimaskiner for begge typer kopiering og laves strenge kontrolforanstaltninger for at de afgiftfrie maskiner ikke bliver brugt til at kopiere andet end eget produceret materiale.
En sådan kontrolforanstaltningsløsning vil være meget upraktisk og resultatet vil efter al sandsynlighed være at kopiering vil blive dyrere.
Det der kan angribes ved denne ordning er den manglende forskelsbehandling i fht. studietype og uddannelsinstitution, da det jo er kendt at der er meget stor forskel på forholdet mellem hvad der kopieres ved f.eks. humanistiske og tek-nat uddannelser.
Man har dog i ministerierne valgt ikke at differencere, når der forhandles, da det vil kræve en langt mere omfattende statistiskundersøgelse, end hvad der ellers er nødvendig.
Siin-wu
01-19-2005, 03:25 PM
godt nok ik på teknisk jeg fandt ud af det men...
Copydan behøver ikke få en skid hvis :wink:
du har lavet alt hjemme med originale programmer.
dvs. skrevet rapporten og produktet er betalt og lavet af dig selv.
skal siges jeg fandt ud af dette for ca. 1 år siden på MMD af 2 lærer og 1 advokat.
... vi havde copyright undervisning hva bedre kan være end spørge en advokat :wink:
og så for at falde tilbage til emnet 100% jo det lidt grotesk Copydan "bare" kan stemple materialer deres fordi man ik er registreret hos dem... lyder lidt som... "hej fed bil der! der er nøgler og det hele i men den er ik registreret hos mig så må den være min" :shock: :D :lol:
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.