PDA

Se fuld version : Computer vil ikke boote efter fjernelse af SUSE

NeoDK
09-21-2004, 04:48 PM
Efter at ha' haft SUSE et par dage, har jeg opgivet det. Så jeg slettede den partition det lå på, og troede alt var godt.
Men når jeg starter min computer op nu, går den ikke en i windows, men starter et eller andet fis der hedder GNU Grub. Jeg ved ikke hvad det er, men jeg vil af med det igen, så jeg kan bruge min computer....

zub
09-21-2004, 05:12 PM
Gnu Grub er en bootloader (bootloader er det prog som bios starter, den ved så hvor din windows, linux osv ligger) at du har brugt Grub tyder på at du ikke har brugt multiboot (windows og linux på samme tid) og har du gjort det.. jamen så har du sikkert fjernet din /boot partition og så har den ik grub længere.. (= din bios prøver at køre et program som du har slettet)

geninstaller windows... så gendannes din windows bootloader... men altså.. hvis du tror at du lære linux på 2 timer så kan du godt rende hjem til MS support igen... det tar lige så lang tid som det tar at lære windows... installer windows og linux på samme tid (multiboot, så skal du bruge "lilo" som bootloader og installere windows før du installere linux).. på denne måde kan du skifte mellem linux og windows (ved at genstarte).. hvis suse ikke giver dig valget så prøv www.gentoo.org - det er godt nok sværere at installere (du skal gøre det manuelt) men der er en så god guide (som er ovarsat til DK hvis du er til den slags ;) at du uden problemer kan installere det.. og der får du forklaret hvordan du laver multiboot sådan så dit windows stadig virker

NeoDK
09-21-2004, 06:55 PM
hvis du tror at du lære linux på 2 timer så kan du godt rende hjem til MS support igen... det tar lige så lang tid som det tar at lære windows Ved godt man ikke kan lærer det så hurtigt, men jeg vil nu heller vente til en gang, hvor jeg har mere tid i hverdagen til at arbejde med det... :)
Og hvad angår M$ $upport, afskyre jeg dem over alt på jord. Dem vil jeg ikke have noget at gøre med. :D

Men tak for tippet anyway :)

zub
09-21-2004, 06:59 PM
mangel på tid er self. altid et retfærdig grund.. men der er jo en fornuftig grund til at man har sommerferie ;)

NeoDK
09-21-2004, 07:52 PM
men der er jo en fornuftig grund til at man har sommerferie
Det jo det :)

Benno
10-27-2005, 04:53 PM
Jamen jeg har installeret SuSE ved siden af Windows med dessehersens GRUB, ikke LILO...

Bjerrk
10-27-2005, 06:27 PM
benno, hvem er du, og hvad har du med tråden at gøre :) ?

er du den samme som NeoDK?

Mvh Bjerrk

Benno
10-28-2005, 11:22 AM
benno, hvem er du, og hvad har du med tråden at gøre :) ?

er du den samme som NeoDK?

Mvh Bjerrk

...at du har brugt Grub tyder på at du ikke har brugt multiboot ...
...multiboot, så skal du bruge "lilo" som bootloader..

Og nej, jeg er ikke den samme som en anden.

Bjerrk
10-28-2005, 03:31 PM
Ah, på den måde :D .

Og ja, GRUb er akkurat ligeså god til multiboot som lilo er. Grub er bare nemmere at sætte op IMO.

mvh Bjerrk