PDA

Se fuld version : Kan Messenger overvåges?

Jabass
09-21-2004, 03:23 PM
Nu hørte jeg om jeres sag i nyhederne i morges, og blev så lidt nysgerrig, fordi jeg i går fik følgende besked på Messenger:

Anti-pirat gruppen overvåger i øjeblikket messenger, så lad være med at sende mp3-filer og film rundt. anti-pirat gruppen kan se det, og det kan/vil blive opdaget. send denne meddelelse rundt til alle på din liste, og lad være med at acceptere filer som bliver sendt

Med mit IT-kendskab (hvilket ikke siger så meget) burde det ikke være muligt, men er der nogen der ved mere?

Jowls
09-21-2004, 03:40 PM
Så vidt jeg ved, er det en ren bruger til bruger forbindelse, så med mindre du chatter med en som i virkeligheden er spion for APG, kan andre ikke lytte med eller se de filer i udveksler.

Men... (ja der er jo altid et "men" :wink: ).... Messenger krypterer jo ikke sine transmissioner så i teorien ville det da være muligt at opsnappe datapakkerne ude på internettet. Men det er ikke nemt og det ville kræve medvirken fra din ISP. Dvs. alt for meget besvær for at overvåge en person som måske sender en fil i ny og næ. At retfærdiggøre en indsats af den størrelse ville kræve at du havde kontakt med Osama Bin Laden eller noget i den stil.

Så mit gæt er, at det drejer sig om en skræmmekampagne. Men hvis du føler dig usikker, så send dine filer med ftp i stedet.

Geeko
09-21-2004, 04:12 PM
Gratis kryptering til Messenger, meget brugervenligt og nemt at sætte op:

http://www.secway.fr/products/simplite_msn/home.php?PARAM=

Arrow
09-21-2004, 08:14 PM
Ikke nødvendigt Geeko, Antipiratgruppen har på ingen måde adgang, udstyr eller lov til at overvåge Messenger.

Hvis folk stiller materiale til rådighed på f.eks. Kazaa (inkl. lite) så er det gjort offentligt tilgængeligt, og derfor må APG gerne se hvad folk stiller til rådighed og notere deres IP ned (selvom de må er deres metode som sagt tvivlsom. Hvis de bare havde lyttet til kritikken de fik af forbrugerrådet og datatilsynet ville de slet ikke sidde og overvåge KAzaa nu).

MSN er imidlertid privat forsendelse (ligsom at sende et brev). De har nemlig for det første ikke tilladelse til at se hvad der sendes/skrives over messenger. Messenger er en privat chat, som er beskytte af den lov (kan ikke huske hvad den hedder) som giver dig ret til at holde dine samtaler (udvekslinger så at sige, om det er udvekslinger af informationer - chat- eller udveksling af filer - lovlige eller ulovlige - er irrelevant).

Og selv hvis dansk retspraksis gjorde det lovligt at overvåge dine forsendelser, har de heller ikke udstyret til det. Det tvivler jeg faktisk stærkt på at selv Microsoft - der udbyder messenger - har. Dine samtaler logges kun af dig og den/dem du chatter med, dette inkluderer også dine filforsendelser. Dette logges meget tvivlsomt på Microsofts MSN servere, da disse højest sansynligt kun blvier brugt til at meddele dig om status på dine kontaktpersoner osv. Tror næppe serverne har kapaciteten til at lagre fildelinger (og mandskabet eller programmet til at gennemse dem). Desuden er fildelingen afhængig af netværkshastighed og er faktisk derfor direkte p2p, som nok ikke går gennem deres servere.

Der var et lign. rygte for ikke så lang tid siden om at Danacom A/S (som vist nok producerer.... headsets?) sagsøgte folk der delte filer over MSN ved at bruge et program der skulle udspionere fildelinger. Et dumt rygte, som ingen hold har i virkeligheden. Specielt ikke når man tænker på at de er en headsetproducent (måske andre produkter, men så vidt jeg ved ikke software relateret).

Med andre ord kan du slappe helt af :wink:

Arrow

Murdock
09-21-2004, 08:36 PM
ja hvis APG skulle til at overvåge MSN ville de komme på overarbejde. først skulle de finde den person de vil overvåge og hen til hans central og sætte en comp op med en sniffer og ha en mad til at sidde der og læse hva der bliver sendt frem og tilbage.. og det er jo meget svært at overskue hvis du også sidder og spiller cs foreksempel. da dine data bliver sendt ud i pakker..

skal lige siges at din ISP nok ikke ville gi lov til APG havde en man sidende på deres central og bruge programmer der er ulovlige at pruge mod andre personer uden deres samkønd

Geeko
09-22-2004, 01:01 AM
Jaja ved det godt, det er også bare hvis man er meget paranoid :wink:

Arrow
09-22-2004, 12:13 PM
Jaja ved det godt, det er også bare hvis man er meget paranoid :wink:

Ja eller uviden :wink:

Men der er ingen grund til at installere lortet, du er fuldstændig sikker :D

Arrow

Geeko
09-22-2004, 01:06 PM
Fuldstændig sikker :? Det er nok en overdrivelse...

Arrow
09-22-2004, 01:49 PM
Fuldstændig sikker :? Det er nok en overdrivelse...

Overhovedet ikke :wink:

Når det ikke engang er muligt for Microsoft at overvåge MSNfildelinger, så kan AGP ihvertfald heller ikke. Om så de havde loven på deres side, ville de ikke kunne.

Arrow

piraz
09-30-2004, 11:45 AM
Når det ikke engang er muligt for Microsoft at overvåge MSNfildelinger, så kan AGP ihvertfald heller ikke. Om så de havde loven på deres side, ville de ikke kunne.
Arrow

Usansynligt, ja - men ikke umuligt. :roll:

Teoretisk kan APG vel få en dommerkendelse som giver dem lov til at overvåge din netværkstrafik. Det er dog aldrig noget jeg har hørt om de har fået lov til. :wink:

LaSG
10-03-2004, 09:45 AM
Arrow; du skriver at andre ikke har lov til at læse ens samtaler, og at Microsoft højst sandsynligt ikke logger data. Den sikkerhed er da absolut ingenting værd! Det vil være som at sige vi ikke gider have firewall på vores netværk, da det er ulovligt at cracke, og folk derfor ikke gør det.
Jeg er enig med Geeko i at kryptering er en god idé. Jeg er dog meget imod MSN og andre lukkede netværk og programmer. Jeg vil mene en IRC-server man selv sætter op og selv overvåger, med noget SSL-sjov med 2048 bit initialiserende og måske blot 256 bit derefter, er en rigtig fin løsning til langt de fleste. Naturligvis kan det sagtens dekrypteres med nok regnekraft, men hvis alle gad kryptere deres ting, ville de store regeringer have svært ved at vide hvad der var værd at bruge regnekraft på at bryde.
Al programmel til det er fuldstændig gratis, og open source, så jeg kan ikke se hvorfor nogle folk skulle nøjes med at benytte MSN eller ICQ eller lign.