PDA

Se fuld version : Pirateri - af Thomas fra MusicON.dk

PackedManiac
09-21-2004, 01:41 PM
Ok, jeg kedede mig en smule, og havde drukket to kopper stærk kulsort kaffe, hæ, og det fik mig til at skrive dette indlæg. Ved ikke om mine argumenter holder, det er ikke noget jeg ikke har skrevet før, men nu har jeg skrevet det. Artiklen er taget fra armsved.dk og er skrevet af en Thomas fra MusicON.dk. Mine kommentarer står i kursivt, og jeg har fremhævet nogle af hans synspunkter med fed skrift.

Stem også hvis du får tid og lyst.

Pirateri: - /Thomas - MusicON.dk

Danmark er et land, som har så mange dygtige musikere og folk der virkelig brænder for musikken. Hvorfor ødelægge det?

Det er da nemt at lave musik?
Sveden tørres af panden, trommestikker, guitaren og de resterende instrumenter stilles til side. Bandet går ud fra øvelokalet, med smil på læberne i troen, at de laver det musik folk vil have.

- Så naive er de vel ikke? Hvor mange kunstnere har vi ikke i dagens Danmark, som ikke er solo-kunstnere med et hav af producere og "spin-doctore" i hælene? Vel egentlig ikke særlig mange. Og fortjener de mindre? Uanset, den konklusion som drages tvinger en til at spørge, om det musik, som de tror folk gerne vil have, men som folk henter ned, og derved, som der bliver insinueret - de taber penge på - ikke skyldes at den musik, som de tror vi gerne vil have, i virkeligheden bliver betragtet som "ikke nok værd" at købe for os forbrugere?

Sangeren/sangerinden forlader mikrofonen, lukker og slukker, efter endnu en dag med time lange indspildninger.
Kort efter forlader han / hun studiet og håber folk vil have hans / hendes musik. Det de bare ikke tænker over er at folk måske gerne vil have deres musik, men ikke vil betale for den. I dagens Danmark og verden over, laver man for det meste musik for at folk skal høre det og købe det.

- Og købe det. Ja, det kommer lige på til sidst. En lille, men vigtig detalje, og lidt af en geni-streg fra forfatteren af denne artikels side af. Skønt forfatteren - Thomas - af denne tekst ønsker at tegne et billede af et hårdt kæmpende, svag, men godmodig bunke af unge talentfulde mennesker, som kæmper hårdt for deres føde og som i deres naivitet laver musik "med et smil på læben" og "sved på panden" - tja, det lyder jo nærmest helt socialdemokratisk - de er simpelthen nogle stakler... de er uskyldige. Men - inden vi skal få den ide at de kun laver musik fordi de elsker det, inden det - skal vi lige have en sidste detalje med - Og købe det. Thi inden i deres væsen gemmer der sig en lille kapitalist. Det står i stærk kontrast med hvad vi får at vide i begyndelsen. Thomas ved jo godt at man ikke kan begynde at argumenterer med at de her bly personer bare ønsker deres "motherfucking penge" for det de nu sender ud på gaden (læs marked) - without questions. Nej, man skal male hvidt før man siger sort.

Det er også et fair argument at bruge for de fleste, i det vi lever i et kapitalistisk samfund. Især med musikindustrien i hælene og et hav af penge-begærlige producenter, der ønsker at tjene penge på følelser, kunst og stemninger, som er manifesteret i musiken og sangene

Bryder du rettighederne?
Desværre er der mange som bryder rettighederne og laver ulovlige kopieringer af original produceret musik. Mange videresælger og faktisk stjæler penge fra de oprindelige kunstnere. De samme kunstnere som måneder før, har stået i øvelokalet med drømmen om at lave dejligt musik og troen på at de kunne tjene penge gennem musikken, for at kunne opretholde den fulde fokus på musik producering. Dette er svært, Når mange folk, ser gennem fingre med rettigheder og stjæler, hvad de vil have.

- Denne paragraf morede jeg mig gevaldigt over. Det ser ud til at selv Thomas - en pladeproducent - har haft eller har besvær med at klacificerer fil-deling. Først bliver det kaldt kopiering. At stjæle ligger ikke implicit i ordet - og senere hen, i en anden paragraf, som i vil se - skelner Thomas også mellem kopiere og at stjæle. Uanset i denne paragraf kopierer man først - ordet 'kopiering' i sig selv er ikke ensbetydende med stjæle. Man vil ikke kunne argumenterer at det er det ved at bruge en ordbog i hver fald. Og det volder tilsydenladende også Thomas problemer. For hvad mener Thomas? Vi kan formode to ting: 1. At det at stjæle er at vidersælge kopierede filer, som man har hentet ned fra nettet (står den paragraf alene kan man ikke formode andet), eller; 2. at bryde rettighederne, at kopierer, "faktisk er at stjæle". "..faktisk stjæler penge.". Hvorfor bruge ordet faktisk. 'Faktisk' i dette her sammenhæng er ikke en understregning, nej, i dette her tilfælde bruges det parallel-iserende... 'faktisk' er unødvendigt i dette sammenhæng, hvis man mener at vidersælge, eller at kopiere, dvs hente ned fra nettet, er at stjæle. Hvorfor har Thomas så valgt at sætte 'adverbiet' ind? Konklusion: Han må selv være i tvivl.

En anden ting, som Thomas også gør brug af i denne paragraf er at han grovskitsere. Han generalisere, og det er jo sådan, at når man generaliserer, så undergraver man automatisk en pointe. Thomas skriver at "mange vidersælger". Okay, det er et fair argument, hvis da også lige man har en kilde at argumenterer fra. Det har Thomas ikke. Ergo, det bliver ved en generalisering. Jeg vil desuden påpege overfor Thomas, at jeg i mit snart 30-årige liv kun har mødt, enten gennem det virkelige liv, eller også gennem nettet, stødt på et menneske som sælger det han kopierer. Personligt vil jeg aldrig i hele mit liv drømme om at betale for varer der er uoriginale. Hvis jeg skal købe en DVD, går jeg ind i Fona, Fredgaard, Expert og hvad de ellers hedder.

I så lille et land som Danmark er det ekstra svært og leve gennem musikken og det er derfor endnu mere deprimerende at sidde som pladeselskabsmand og se folk ikke respektere andre folks musikalske talenter og drømme.

- Pjat med dig - du vil bare have din (kæmpe) andel af salget. Nej, det kan godt være at du er oprigtig, det skal jeg ikke kunne sige, men dog, og jeg har sagt det før... hvilke krav, kan vi, som forbrugere, tillade at stille til musikerne (og dermed også pladeselskaber/producenter)? Kan vi tillade os at hente musik, som vi ikke mener er værd at købe, hvis det var sådan at vi ikke kunne hente det ned i løbet af et par minutter? Ifølge loven, nej, for så vil vi bryde ophavsrettigheden. Men hverken pladeselskabet eller kunstneren/kunstnerne vil tabe penge, selvom vi gjorde det, så hvorfor så gøre det forbudt? Er det i virkeligheden ikke det samme som at gå ned på biblioteket og låne eller kigge i en bog, eller et magasin eller en sang? Sandsynligvis er der mange som downloader en sang eller et album for kun at høre det en eller 2-3 gange. Teknologien har gjort os dovne, måske, og har bare gjort muligheden for at browse gennem tusinder af tusinder af forskellige sange, ligesom internettet har gjort det med 'information'. Dermed kan man spørge sig selv om ikke internettet (og P2P) har gjort ophavsrettigheds lovene overflødige eller i det mindste gjort at vi bør tænke på at reviderer dem.

Der er meget mere i dette argument, og flere spørgsmål at svare og overveje, end det jeg har skrevet her, men uanset vil jeg mene at ophavsrettighederne, i kraft af internettets muligheder og indflydelse på musikken, må stå til overvejelse.

Millionerne vælter ikke ind, er musikken for dyr?
Det er de færreste danske musikere som, faktisk lever et liv med en masse penge. Det er faktisk de færreste danske musikere som tjener millioner på deres musik. Men for at holde sig til det jeg vil frem til, så vil jeg gerne gøre opmærksom på at rettigheder er til for at sikre vi fortsat vil få lavet musik. Det gælder både de folk som laver det, at de får penge men også dem som producere musikken. Fordi ingen kan, arbejde fuldt ud med musik uden økonomien hænger sammen.

- Nu er det sådan at man har levet i årtusinder med musik, og hensendet har ikke altid været at skovle penge ind. Men nu er det sådan at vi lever i et moderne kapitalistisk samfund, og musikken er derfor ikke en undtagelse. Man kan spørge sig selv om det så i virkeligheden ikke er syndt for musikken sådan generelt, at der i større grad bliver fokuseret på penge end musik.. Uanset, Thomas, jeg vil mene at pladeindustrien og musikerne generelt vil få et større udbytte, hvis de forlod 90'erne og begyndte at leve mere i det 21. århundrede, ligesom forbrugerne også gør det. Er det rent økonomisk ikke mere svarende?

Det kan godt være alle pirater og normale folk, mener musik og cd’er generelt er blevet for dyrt. Men at stjæle og kopierer, gør ikke muligheden for billigere musik bedre. Fordi jo flere penge musik branchen mister på ulovlighederne, jo flere skal de have ind på andre afgifter. Det er urespektløst og at skyde sig selv vi foden at kopierer musik.

- Her enten skelner du, eller også drager du en sammenlignende konklusion. Ved at stjæle skal forstås at man tager noget fra nogen; penge i dette tilfælde. Ved at kopierer, skal forstås at man kopierer noget fra nogen; musik i dette tilfælde. Det er jo næppe det samme. Uanset, begge fører, ifølge Thomas, til at muligheden for billigere musik enten formindskes eller helt forsvinder. Jeg henfører til fornævnte argument, at for at der skal tabes penge ved at kopiere, SKAL der automatisk også forventes at man rent faktisk taber penge på det. Sidstnævnte er selvfølgelig et rent gæt (fra Thomas' side af såvel som fra pladeindustrien af).

Jeg går ud fra at Thomas så, som mod-argumentation, vil argumenterer for at der må tabes nogle penge på den ulovlige fil-deling af musik, som er kopibeskyttet, og som byttes og kopieres rundt omkring på nettet. Sandsynligvis ja, men antallet af kroner og øre kan man kun gisne om. Om det er mange penge eller få penge... det kan der kun gættes på. Pladeindustrien har en grund til at frygte konkurrencen - for fil-deling er en konkurrence for dem - idet at de ikke længere har kontrol over market, over distributionsmetoden, fordi de lever af at sælge plader og cd'er. Så jeg siger igen; vil det ikke være klogt at skifte taktik og følge forbrugeren? De penge som de siger at de taber på det er ren spekulation, og det er propaganda. Et desperat middel for at beskytte pladeselskaberne og producenternes pengemæssige interesser.

Katastrofen om måske 5 år?
Hvor står man hvis økonomien i musik er væk om 5 år? Så vil de talentfulde musikere, vi har nu forsvinde og ikke have muligheden for at udgive og fokusere på deres musik. Musik er til for at gøre andre folk glade og udtrykke sig. Musik er ikke til for at stjæles, musik er til for at gavne, glæde alle os andre og musikerne selv.

- Det er jer som må komme til fads og gå på kompromi her. Man kan ikke ændre internettet eller fremskridtet. I siger, køb musikken fremfor at kopierer den, men på den anden side kan vi købe MP3-afspillere af Sony, som selv producerer musik! Der vil altid være musik, så længe der er menensker. I er blot et mellemled, og det samme er fil-delingstjenesterne. Hvis man som plade-selskab vil vinde en kamp bliver man nødt til at kæmpe på konkurrentens principper. I hver fald, hvis de fører; og det gør de bestemt.

Du skriver at "musik er til for at gøre andre folk glade og udtrykke sig" og at "musik ikke er til for at stjæles, musik er til for at gavne, glæde alle os andre og musikerne selv". Sandt, men hvis man fjerner jer for billedet, vil alt dette stadigvæk gælde. I er og bliver aldrig en del af den del af musikken. I har påtaget jer ansvaret (tvunget, som det nu er), at distribuere og formidle den. Nu er i for første gang i krise. Hvor lang tid vil der gå før musikerne opdager at de ved hjælp af internettet har mere end gode muligheder for at distribuere selv? Måske skulle i begynde at hjælpe dem... skik følge eller marked fly.

Respekterer du andres talent?
Stjæler du, er din samvittighed ren? Når du kopierer tænker du så på der er folk i den anden ende som mister mange penge på deres hårde arbejde? Tænker du på at du er med til at bremse musik udviklingen i Danmark? Er du sikker på du også respektere andre folks arbejde?

- Du stiller spørgsmål, som jeg skal besvare, og som jeg bliver nødt til at besvare. Disse vil skille os ad.

Ja, jeg respekterer kunstnere som skiller sig ud fra mængden. Tag eksempelvis Britney Spears. Hun synger ikke live, men nøjes med at lipsynce. Er hun en kunstner? Hun har i hver fald et hav af talenfulde producenter, sang-skrivere, spin-doctore som laver den musik, som hun blot ligger stemme til, men som hun åbenbart ikke kan finde ud af at synge live. Hende har jeg ikke rigtig respekt for, men jeg kunne måske godt finde ud af at hente en single fra hende ned på nettet, hvis jeg keder mig, og så lytte til den en gang, for så at slette den. Så er der et band som Radiohead, som laver deres egen musik og spiller herligt live. Jeg har af en eller anden grund alle deres CDer, skønt jeg vil ønske de kun udgav deres musik digitalt.

Om jeg tænker på at der er folk i den anden ende, som mister musik fordi jeg kopiere - dvs henter musik ned fra en fil-delingstjeneste - nej, det tænker jeg ikke på. Vil jeg gerne betale for den musik, jeg gratis henter ned. Ja, det vil jeg faktisk ikke have noget imod, så længe prisen er rigtig.

Jeg mener ikke at jeg bremser musik-udviklingen. Snarere er det jer som er presset til at tænke i nye baner istedet for at holde jer til det gamle og forældet. Så kunne vi måske også slippe for at høre alle de opsamlings-albums, der konstant bliver reklameret for?! Om jeg respekterer dit arbejde som pladeindustrimand... nej, ikke specielt. I er jo med til at holde udviklingen i stå med jeres "zero-tolerance" politik. Vi er ikke terrorister, vi er forbrugere. Og det er på tide at i vågner op!

Og nu tror jeg at jeg vil have endnu en kop :twisted:

patrick
09-21-2004, 02:05 PM
Jeg er fuldstændig uenig, som musiker opkomling, med Thomas i at fildeling lukker kreativiteten og musiklysten.

Det lukker måske af for at man kan tjene på tallentløst skidt, som plade selskaberne har scoret kassen på i mange år.

Folk der ikke kan synge, men ser godt ud er hentet ind fra gaden og er blevet presset gennem en masse digitale maskiner for at få det til at lyde bare lidt godt. Og det har virkelig solgt godt...........

Ja det betyder at plade industrien får et hak ned ad - økonimisk.
Men måske betyder det også at det bliver musikken og kvaliteten som vil vinde.

Som musiker foreslår jeg at alle kunstnere går imod AGP i deres aggressive og fornuftsløse overgreb på almindelige mennesker.
LUK butikken ned eller gå efter dem som videre sælger 'tyvegods'.

Icecone
09-21-2004, 06:19 PM
jeg synes lige, at jeg ville give min vurdering af de tal, der er kommet. Jeg har meget svært ved at tro må, at en så stor procentdel ikke kender nogen, der har ulovlige mp3-filer. Måske er det fordi , der ikke er noget de ligger særlig meget mærke til. Jeg kender stort set ingen, der har en computer uden ulovlige mp3-filer.

Jeg kender mange som har ulovligt musik på harddisken, men jeg kender ingen som sælger ulovligt musik - som jo var det spørgsmålet gik på.

VinZenZo
09-22-2004, 03:48 PM
jeg synes lige, at jeg ville give min vurdering af de tal, der er kommet. Jeg har meget svært ved at tro må, at en så stor procentdel ikke kender nogen, der har ulovlige mp3-filer. Måske er det fordi , der ikke er noget de ligger særlig meget mærke til. Jeg kender stort set ingen, der har en computer uden ulovlige mp3-filer.

Jeg kender mange som har ulovligt musik på harddisken, men jeg kender ingen som sælger ulovligt musik - som jo var det spørgsmålet gik på.

læser du overhovedet ikke, hvad jeg lige skrev ovenover din post???? jeg har allerede erkendt, at jeg læste forkert!!!

Har du overhovedet læst det?

Jeg kender da et par stykker der sælger musik, dog kun for den sølle pris af ~20,-, altså ikke for at tjene penge på det, men bare være lidt gavmild.

ZuCkZ
09-22-2004, 04:12 PM

læser du overhovedet ikke, hvad jeg lige skrev ovenover din post???? jeg har allerede erkendt, at jeg læste forkert!!!

Jeg kender da et par stykker der sælger musik, dog kun for den sølle pris af ~20,-, altså ikke for at tjene penge på det, men bare være lidt gavmild.

jeg læser nok, hvad jeg selv skriver skal du se.... anyways. Der var en fra min gamle klasse, som tjente en ret pænd sum på at sælge musik CD'er for en 20'er.

VinZenZo
09-22-2004, 05:26 PM

jeg læser nok, hvad jeg selv skriver skal du se.... anyways. Der var en fra min gamle klasse, som tjente en ret pænd sum på at sælge musik CD'er for en 20'er.

Hvor meget er en ret pænd sum? Hvis det er 20,- tjener man sq ingen ting på det med mindre man virkelig sælger mange :)

ZuCkZ
09-22-2004, 05:58 PM

Hvor meget er en ret pænd sum? Hvis det er 20,- tjener man sq ingen ting på det med mindre man virkelig sælger mange :)

jeg mente heller ikke som et arbejde, men som om at man havde en daglig gennemsnitlig indtægt på 15 kr., som jo godt kan brødføde en i kantinen....

Epimetheus
09-27-2004, 11:52 PM
Det kræver meget få klik med musen at hente de nyeste albums, og en cd-r med plads til 80 minutter koster ikke meget - så der er overhovedet ikke belæg for at tjene penge på at sælge brændte musik CD'er. Kender ikke selv nogen der er villige til at betale for dem! Tværtimod er det en vennetjeneste for de fleste - begge parter er klar over, hvor letttilgængelige filerne er - og derfor vil den købende part ikke betale en rød reje for en brændt musik CD.
Final de discusión.. eller?

IWillRipYou
11-01-2004, 09:55 AM
Jeg vil forholde mig til afstemningen...

Jeg kender ingen der sælger ulovlige mp3'ere.
Men derimod vil de give mig stort set alt inde for spil, musik, film osv... Men ingen af dem sælger det på gaden eller noget...

Tror det handler om at vi allesammen ved hvor vi kan få fat i slipknots nye cd, hvis det var det vi ville.

Men de fleste af os kender nok ikke nogen der direkte reklamere med at de sælger ud af deres musik.

IWRY

inlusion
11-04-2004, 11:08 PM
Jeg har med stor interesse læst din saglige og "opjektive" evaluering af min artikel omkring pirat kopiering.

Meningen med artiklen er 2 ting.

1. At sælge den ulovlige musik
2. At hente den ulovlige musik ned fra p2p programmer.

Det første punkt er det I bearbejder her og jeg forstår til dels jeres argumenter og lige så tager jeg mig til hovedet.

Min holdning er ikke basseret på at tjene mange penge på musik, men i dagens Danmark, er man nødt til at drive musik som en forretning og forretninger er nødt til at tjene penge. Det skal man ikke gå på handelskole for at finde ud af.

En anden ting men utrolig vigtig er, at det er pladeselskaberne som er skyld I at vi har vores musiske kunstnere, fordi uden pladeselskabernes økonomiske midler, var der ingen bands. Der var måske enkelte som havde økonomi til at udgive og promote dem, men det er en brøkdel, set i forhold til markedet nu.

Ret mig hvis I er uenige i ovenstående udtalelse.

Meningen helt bassalt med artiklen, var faktisk at vise de såkaldte pirater, hvorfor det ikke er i orden at "stjæle" musikken. Og ja jeg mener stjæle.

Jeg kan læse at forfatteren til evalueringen af min artikel har moret sig gevaldigt med at argumentere for at stjæle og kopirer ikke er det samme og jeg er helt enig. Men i denne sammenhæng er de 2 ting så aktuelle at de skal med. Om man stjæler eller kopirer kan gå ud på et, der sker det samme. Der er et pladeselskab, en kunstner osv. som taber penge på det.

Du skriver også at jeg argumentere for at man skal overholde rettighederne tilfordel for at score kassen. Der må jeg desværre meddele at grunden ikke er for økonomien, men respekten og at man overholder loven. Om det er på Internettet, i trafikken eller hvilket som helst andet sted. Jeg går ind for at overholde loven.

For at slutte af, fordi det er ved at blive meget sent og den her debat kan ingen fornuftig slutning få, så vil jeg sige at jeg ikke går ind for piratkopiering, jeg går ikke ind for at downloade musik fra p2p programmer.

Og at en cd er for dyr, holder jo ikke, fordi dovnskaben længe leve, det er nemmere at hente en sang på 2-3 minutter end at gå ned og købe et album. Så at give prisen skylden, kom med et bedre argument.

Nat nat!

Tobias
11-05-2004, 03:45 AM
Hej inlusion!

Bryder du rettighederne?
Desværre er der mange som bryder rettighederne og laver ulovlige kopieringer af original produceret musik. Mange videresælger og faktisk stjæler penge fra de oprindelige kunstnere. De samme kunstnere som måneder før, har stået i øvelokalet med drømmen om at lave dejligt musik og troen på at de kunne tjene penge gennem musikken, for at kunne opretholde den fulde fokus på musik producering. Dette er svært, Når mange folk, ser gennem fingre med rettigheder og stjæler, hvad de vil have.

Der er som du kan se på afstemningen ikke særlig mange som Videre sælger og dermed "stjæler penge fra nogen, hermed ikke sagt at ingen gør det. For det andet er det få på i dette forum, der har den holdning at det er i orden at videre sælge. Under alle omstændigheder er jeg ikke en af dem :!:

Min holdning er ikke basseret på at tjene mange penge på musik, men i dagens Danmark, er man nødt til at drive musik som en forretning og forretninger er nødt til at tjene penge. Det skal man ikke gå på handelskole for at finde ud af.

Hvis du har en konkurrent (lovlig eller ej) med et bedre distributions system (billigere, hurtigere og med adgang til uendelig flere potentielle kunder) hvad er så løsningen?`

Bruge APG! Og ikke udrette noget (udover at ødelægge nogle potentielle kunders økonomi, det vil nok ikke sælge flere cd´er).

Eller

at bruge det selv samme distributions system til at promovere nye bands, distribuere deres musik (tro det eller lade være, men det at have en original hjemme på hylden er noget som flere og flere er ligeglade med. Personligt har jeg kun original cd´er fra kunstnere hvis værker jeg kan lide, disse cd´er er købt med det ene formål at støtte disse kunstner).

En anden ting men utrolig vigtig er, at det er pladeselskaberne som er skyld I at vi har vores musiske kunstnere, fordi uden pladeselskabernes økonomiske midler, var der ingen bands. Der var måske enkelte som havde økonomi til at udgive og promote dem, men det er en brøkdel, set i forhold til markedet nu.

Har du prøvet at Promovere et nyt bandt op fra grunden kun ved hjælp af fil-deling, internet, lokal radioer, live-optrædener osv. (Det bliver ikke skrevet for provoker, men fordi jeg aldrig har hørt om at det er prøvet).
At det i øvrigt kun ville være få kunstner som havde råd til udgive deres musik kan ikke rigtig se er et argument. Det er det samme for alle andre som vil skabe sig en forretning :”Har du ikke råd til den første investering og kan du ikke låne til den, så må du vente!”.

Om man stjæler eller kopirer kan gå ud på et, der sker det samme. Der er et pladeselskab, en kunstner osv. som taber penge på det.

Kan du dokumenter det? Har ikke set en rapport fra en uafhængig kilde som bekraftiger dette. Før fil-delingenstid kopierede man analog og de fleste havde tonsvis af musik liggende som de aldrig havde og aldrig ville betale for. Men man købte som regel først efter man fået den på kassettebånd, og da kun hvis man kunne lide produktet og havde råd til det. Det er det samme i dag. Man skaffer musik ved hjælp af fil-deling og købe som regel det man kan lide det og har råd til.

Og hvis musik skal drives som en forretning er du nød til forholde dig mere konstruktivt til fil-deling end:
Og at en cd er for dyr, holder jo ikke, fordi dovenskaben længe leve, det er nemmere at hente en sang på 2-3 minutter end at gå ned og købe et album. Så at give prisen skylden, kom med et bedre argument.
Fordi hvis du ikke sætter prisen ned eller skaber et produkt som ikke kan fil-deles, så sælger du bare ikke noget.

Mike|dk
11-05-2004, 06:40 AM
Priser for albums, har intet at gøre med hvorfor størstedelen af folk henter musik på nettet. Hvem har ikke råd til et album til 150kr fra deres idol? Problemet er, som det har været sagt så mange gange før, at pladeselskaberne overdriver deres tab på fildeling helt vildt. Og det er det der får tildelere til at tænde af. Hvis du tager en eller anden knægt med 2000 albums, så kan du være helt sikker på at de 1990 albums ville han ALDRIG have brugt penge på alligevel. Dvs, at musik selskaberne har ikke tabt nogen penge på de 1990 albums for denne knægts vedkommende. Og det er næsten også helt sikkert at ud af de 10 resterende, har han som regel de fleste af dem på original skiver. Sådan var det ihvertfald for de fleste i gamle dage. Men APG er ved at ødelægge den tendens der var, med at hente, lytte, købe for at støtte. Idag, hvor APG efterhånden har fået gjort os allesammen til tyveknægte, er der ikke mange der gider støtte noget som helst. Hvis du boede lige op ad en ISO og en FØTEX butik, og FØTEX blev ved med at glo dig over skulderen, og råbe tyveknægt efter dig, hver gang du kom ind i deres butik, ville du så blive ved med at handle der? Jeg tvivler på det. Og det er nøjagtig det som APG har gjort ved fildeling idag. Chancerne for at folk gider støtte kunstnere, hvis de får hentet noget af deres musik, som faktisk er godt (som man i mange tilfælde aldrig ville have hørt hvis fildeling ikke havde eksisteret, vel at mærke!), er faldet markant over de sidste par år med APG aktive. Hvorfor bruge penge på at støtte kunstnere? Vi er jo allesammen tyveknægte alligevel. Så hvis vi skal have sådan et label siddende på os, kan man jo ligeså godt gøre det ordenligt.

APG og andre har, som også sagt så mange gange før, fået begreberne helt galt i halsen. Du kan ikke stæle noget som den du tager det fra, stadig har når du har fået det. Det hedder at KOPIERE. Hvem har ikke taget en kopi af en side i en bog på biblioteket før? Skulle alle os som har gjort det også have tyveri af bog stående på vores straffeattest, pga enkelte kopier af sider fra en bog?

inlusion
11-05-2004, 08:49 AM
Hej Tobias.

Jeg har prøvet at promote et band helt fra bunden og er i fuld gang med at få 3 nye kunstnere ind på den danske scene. Og tro mig, det er hårdt og hårdt og kun hårdt arbejde.

Intet kommer forærende. Jeg kan afslører overfor dig og alle andre, at projekt "skab og promovere dit nye band" er en økonomisk hård opgave samt den er tidskrævende. Og jeg kan love dig for at jeg kan påvise rigtig mange bands / artister som ikke har æjkonomien til at udgive og promovere dem selv, og ja så må de lade være med at komme ud med deres musik.

Hvis man gjorde sådan, hvor var saybia så ? Kashmir ? Saybia har bla. sagt at bla. Robbie Williams er med til at gøre forholdene for der små bands og upcommings bedre og give flere chancer,fordi han skaber økonomi. det betyder muligheden for nyt musik.

Og dette her kan du om gud må forbyde det, ikke have noget indmodninger mod,fordi så har du ikke arbejdet i musik branchen og ærlig talt ikke have nogen viden omkring dette emne.

Kan du dokumenter det? Har ikke set en rapport fra en uafhængig kilde som bekraftiger dette. Før fil-delingenstid kopierede man analog og de fleste havde tonsvis af musik liggende som de aldrig havde og aldrig ville betale for. Men man købte som regel først efter man fået den på kassettebånd, og da kun hvis man kunne lide produktet og havde råd til det. Det er det samme i dag. Man skaffer musik ved hjælp af fil-deling og købe som regel det man kan lide det og har råd til.

Jeg kan bede dig om at tænke dig om, det kræver ikke nogen dokumentation eller at opfinde den dybe tallerken at regne ud at jo lavere salgstal jo lavere er indtjeningen på cd'erne.

Så er det Mike|DK´s tur til at få en kommentar....

Mike jeg kan ikke se hold i dine argumenter, men jeg vælger nu alligevel at kommentere sagligt.

Hvis du tager en eller anden knægt med 2000 albums, så kan du være helt sikker på at de 1990 albums ville han ALDRIG have brugt penge på alligevel. Dvs, at musik selskaberne har ikke tabt nogen penge på de 1990 albums for denne knægts vedkommende.

Det ved du alt om garanteret, hvis du da er den knægt som du selv refererer til. Jeg tror ikke på din påstand.

Jeg tror langt de fleste er hamrene ligeglade med om deres farvorit band, tjener penge eller ej. Om man køber cd'en originalt er et spørgsmål om respekt overfor sit farvorit band etc.

Jeg ved udemærket godt at folk har brændte cd'er, det er ingen nyhed, men det jeg vil frem til er hvorfor folk ikke støtter de musikere som laver musik vi alle kan lide.

Sidste spørgsmål til alle herinde!

Det her er KUN et eksempel.

Hvis vi antager at saybia med deres nye album "these are the days" sælger 400 albums på et år, tror I så EMI Medley vil udgive deres næste album ? Og hvorfor og hvis ikke hvorfor så ikke ?

Venter spændt på jeres svar.

Sidste ting, hvorfor kan det mon værer at de går fra flere tusinder ned til 400 ? (Tallene er overdrevet men hvis tendensen fortsætter,vil vi senere hen få meget lave salgstal)

Mike|dk
11-05-2004, 09:54 AM
Det ved du alt om garanteret, hvis du da er den knægt som du selv refererer til. Jeg tror ikke på din påstand.

Jeg tror langt de fleste er hamrene ligeglade med om deres farvorit band, tjener penge eller ej. Om man køber cd'en originalt er et spørgsmål om respekt overfor sit farvorit band etc.

Jeg ved udemærket godt at folk har brændte cd'er, det er ingen nyhed, men det jeg vil frem til er hvorfor folk ikke støtter de musikere som laver musik vi alle kan lide.

For det første er jeg ikke en knægt (med mindre du vil kalde en 29-årig det). Og for det andet, er jeg temmelig godt inde i hvad der rører sig i fildelings brancen. At du vælger ikke at tro på hvad jeg siger, er helt op til dig. Men det er facts. Desværre har APG og andre fået spørgsmålet om kopiering helt ude af propertioner. Hvis du ellers gad læse hvad jeg lige havde skrevet, så VAR det meget normalt at folk gad støtte deres yndlings kunstnere (Og ja, jeg gør det stadig, men mere sjældent). Men idag er vi alle gjort til kriminele indtil det modsatte er bevist. Så hvorfor skulle vi dog støtte noget som helst? Det er pladeselskabernes egen skyld hvad der sker idag. De har været for sløve til at udnytte internettet som en måde til at få spredt deres sange og samtidig tjene på det. Nu er de så ved at vågne op, og begynder stille og roligt at udvikle måder at drive penge ind for numre online, samtidig med at de jagter dem som deler dem. Men det er bare alt for sent nu. Folk har vænnet sig til at kunne smutte ind og hente de nyeste numre gratis. Så hvorfor skulle de dog begynde at betale for det nu, når de stadig kan det?

Jeg mener ikke det er kunstnernes skyld, hvad der sker idag. Det er folkene bag dem. Dem som sørger for at sælge deres musik. At det så er kunstnerne det går ud over, har i kun en af bebrejde for: Pladeselskaberne. Der er også en grund til at flere og flere kendte navne, går ud og offentligt udtaler at de støtter fil deling ;)

Tobias
11-05-2004, 11:32 AM
Hej inlusion!

Jeg har prøvet at promote et band helt fra bunden og er i fuld gang med at få 3 nye kunstnere ind på den danske scene. Og tro mig, det er hårdt og hårdt og kun hårdt arbejde.

Intet kommer forærende. Jeg kan afslører overfor dig og alle andre, at projekt "skab og promovere dit nye band" er en økonomisk hård opgave samt den er tidskrævende. Og jeg kan love dig for at jeg kan påvise rigtig mange bands / artister som ikke har æjkonomien til at udgive og promovere dem selv, og ja så må de lade være med at komme ud med deres musik.

Hvis man gjorde sådan, hvor var saybia så ? Kashmir ? Saybia har bla. sagt at bla. Robbie Williams er med til at gøre forholdene for der små bands og upcommings bedre og give flere chancer,fordi han skaber økonomi. det betyder muligheden for nyt musik.

Og dette her kan du om gud må forbyde det, ikke have noget indmodninger mod,fordi så har du ikke arbejdet i musik branchen og ærlig talt ikke have nogen viden omkring dette emne.

Jeg vil tage dette som et nej til spørgsmålet om du havde prøvet at bruge bla. fil-deling som et promoveringsredskab til (husk at når Tygegummifabrikater kommer med et nyt produkt kan man tit få gratis vareprøver med fra de steder hvor det for handles). Jeg prøver ikke at forkjene den indsats der bliver gjort af hverken dig eller kunstner. Prøver kun at fortælle jer at hvis I ikke finder nye veje, så forsvinder I helt og andre vil tage jeres plads. Det er ikke er moralsk dom fra mig over "de onde pladeselskaber", bare et kapitalistisk faktum.

Jeg kan bede dig om at tænke dig om, det kræver ikke nogen dokumentation eller at opfinde den dybe tallerken at regne ud at jo lavere salgstal jo lavere er indtjeningen på cd'erne.

Min pointe er jo netop at det ikke er fil-deling som er skyld i de lave salgstal. Fordi der altid har foregået deling af musik. Tror du virkelig på at hvis fil-deling forsvandt, så ville "Lille Peter" gå ned og købe væsentlig mere originalt musik end han allerede gør? Da jeg var yngere havde jeg da meget mere musik på kassettebånd og færere originale Lp´er og CD´er. Vil du sige at du ikke havde nogen pirat-kassettebånd som ung?

Jeg tror, du tager fejl. De fleste køber deres farvorit bands plader netop for at støtte dem. Men betaler ikke for det de ikke kan lide! Ligesom du en gang har gjort(?) med kassettebånd.

Hvis vi antager at saybia med deres nye album "these are the days" sælger 400 albums på et år, tror I så EMI Medley vil udgive deres næste album ? Og hvorfor og hvis ikke hvorfor så ikke ?

Sidste ting, hvorfor kan det mon værer at de går fra flere tusinder ned til 400 ? (Tallene er overdrevet men hvis tendensen fortsætter,vil vi senere hen få meget lave salgstal)

Nej, EMI Medley ville ikke udgive deres plader. Hvis saybia så siger :"Det var fandes!". Og derefter delte noget af deres musik gratis, og sætter cd´er og mp3-filer til salg på nettet til en rimlig pris, så vil de sikkert tjene ca. det samme som de før salget dykkede. Og lad være med bare at kalde mig en utopisk, da ingen (mig bekendt) har prøvet det!

PackedManiac
11-05-2004, 12:36 PM
Jeg må godt nok sige at jeg spærrede øjnene op en ekstra gang, da jeg så dit indlæg, inlusion. Jeg havde ikke forventet, at forfatteren af den artikel ville henvende sig, men nu vel. Husk lige på at jeg altså havde drukket to kopper kaffe og at jeg kedede mig en smule :wink:

Dit indlæg fortjener merit, og dermed også at blive diskuteret. Jeg vil gøre som sidst, nemlig at "disektere dit indlæg". Dette er ikke fordi jeg vil ødelægge det, og prøve at lege spindoktor, men det er den måde jeg mener giver det bedste overblik.

Jeg har med stor interesse læst din saglige og "opjektive" evaluering af min artikel omkring pirat kopiering.

Jeg kan forstå på din brug af gåseøjne, at du ikke mente at jeg var objektiv. Nuvel, det var nu heller ikke min mening at komme med objektiv vurdering, men at udtrykke min egen mening om netop de 2 ting du nævner:

1. At sælge den ulovlige musik
2. At hente den ulovlige musik ned fra p2p programmer.

Som du selv giver udtryk for, så er jeg uenig i dine synspunkter, i hver fald nogen af dem. Jeg synes desuden heller ikke, at en modtager, dvs mig - en læser af din artikel - skal forholde sig objektivt, hvilket egentlig betyder neutralt (ik' sandt?) til de skrevne ord.

Så kravet om objektivitet fra din side af, er vel bare et udtryk for at du ønsker at jeg skal være enig med dig, og ellers ikke gøre meget andet.

Det du beskriver kan jeg bestemt ikke være uenig i, for det er realiteterne. MEN, nu er det jo også pladeselskaberne, de store selskaber, der har bestemt at sådan SKAL det foregå. Pladeselskaberne har indtaget den ENESTE gyldige lovlige position, og der er ingen andre der må udfylde dets plads.

Det er først nu, da internettet for alvor er ved at blusse op, at pladeselskaberne har fået en konkurrent som kan true deres magtfulde position.

At der så er nogen som er imod denne forandring, fordi det - tror de - er med til at gøre fortjenesten mindre, er der jo ikke så meget at sige til. Men sådan er det bare. Det er utvilvsomt at pladeselskaberne nogensinde får en real chance, når det gælder konkurrencen om kundernes opmærksomhed, ergo vil det bedste være for pladeselskaberne at skifte taktik og følge teknologiens fremskridt.

Pirateri vil der altid være, men jeg vil mene at pladeselskaberne kunne tjene langt mere, hvis de fulgte med teknologien.

Meningen helt bassalt med artiklen, var faktisk at vise de såkaldte pirater, hvorfor det ikke er i orden at "stjæle" musikken. Og ja jeg mener stjæle.

Jeg kan læse at forfatteren til evalueringen af min artikel har moret sig gevaldigt med at argumentere for at stjæle og kopirer ikke er det samme og jeg er helt enig. Men i denne sammenhæng er de 2 ting så aktuelle at de skal med. Om man stjæler eller kopirer kan gå ud på et, der sker det samme. Der er et pladeselskab, en kunstner osv. som taber penge på det.

Jeg må sige at jeg ikke rigtig kan forstå, hvad det er som du prøver at sige. På den ene måde er du enig med mig; nemlig at kopiere og stjæle ikke er den samme ting, men på den anden måde er du uenig; idet du mener at det er det samme?!?

Jeg vil gentage mig selv.. du kan kun rent hypotetisk gøre dig det udsagn, at når jeg henter en sang ned fra nettet, at jeg så dermed autmatisk fratager kunsteren muligheden for at tjene penge, fordi at nu når jeg har sangen, så behøver jeg jo ikke at betale, da det vil være åndsvagt, siden at jeg så vil have 2 kopier af sangen.

Det pladeselskaberne mener at de taber på piratkopiering er kun et rent gæt. De formoder at de taber penge ved at jeg går hen og henter en sang ned fra nettet. De formoder at hvis jeg ikke havde den mulighed, som internettet har givet mig, at jeg vil gå ned i en butik i stedet for og købe mig den plade hvor på sangen er.

Denne antagelse, som pladeselskabet foretager sig, er forkert, mener jeg.

Og at en cd er for dyr, holder jo ikke, fordi dovnskaben længe leve, det er nemmere at hente en sang på 2-3 minutter end at gå ned og købe et album. Så at give prisen skylden, kom med et bedre argument.

Jeg siger ikke at prisen bør ligge på 10 kroner eller noget. Generelt, så er prisen, efter min opfattelse, steget de sidste 15-20 år. Hvad det skyldes, skal jeg ikke kunne sige, men uanset; den er steget.

Nu er jeg ikke lige med på hvad diskussionen drejede sig om, da jeg ikke havde tid - på nuværende tidspunkt - at læse de svar igennem, som du gav Tobias og MikeDJ, men...

For at svare på dit første spørgsmål:

Nej, det tror jeg bestemt ikke at EMI Medley vil gøre, da det ser ud til - i dit eksempel - at Sabya ikke længere siger folk noget. Og dermed vil EMI tabe penge.

Tillad mig - før du siger "AHA!!" - at spørge dig: "Hvis dette grelle tilfælde, gjaldt alle bands, så vil ingen tjene penge. Og tror du så ikke at pladeselskaberne (eller kunsterne) automatisk vil finde en ny måde at tjene penge på? Måske endda søge andre modeler.. lad sige internettet og fildelingstjenester måske?"

Jeg vil mene, at uanset om pladselskaberne kan lide det eller ej, så er piratkopiering - og det faktum at langt de fleste, som bruger nettet, nok på et eller andet tidspunkt vil downloade noget, som er ulovligt - kommet for at blive. I bliver NØDT TIL at forholde jer til det. Vi hører garanteret ikke CDer om 5 år.

Og tilsidst, hvad angår de sidste spørgsmål: Tja, nu stillede du jo et hypotetisk spørgsmål, så jeg kan vel ligeså godt komme med et hypotetisk svar: Grunden til at de er gået ned fra flere tusinder til 400 er at folk ikke længere gider at købe CDer.

inlusion
11-05-2004, 01:52 PM
Må indrømme jeg fik det her link om debatten fra en ven, så spærrede jeg også sel vøjnene op og så en lang gennemgang af den og det er self. rart at det man skriver kan debatteres, så mange tak for det :-)

Du har self. kommet med din subjektive holdning og det er vel også i bund og grund det debatter handler om, jeg skrev forkert, men kan jeg altid efterfølgende komme og påstå.

Grunden til at cd'erne stiger er fordi at priserne og de økonomiske forhold i verden også følger med nutiden og teknologien. Varer og i denne sag en cd, er nødt til at stige for at økonomien (indtægt og udgift) hænger sammen.

Der er en grund til at i 50'erne kostede en pose holdkæft bolsjer måske 2 kroner og i dag måske 20-25... Alt stiger og forandres, det er ikke os der bestemmer det, men kulturen og samfundet...

Jeg tror heller ikke at man hører cd'er om 5 år, men vi er nødt til at forhold os til nutiden og det er nu og der hører vi cd'er.

Men for at gører det kort, så er der ikke særlig mange penge i pladesalg længere, og vi kan kun i musik branchen gruble over hvilke forhold her gælder... jeg har mit bud, og det er I udemærket klar over, set ud fra min artikel...

Jowls
11-05-2004, 03:32 PM
Men for at gører det kort, så er der ikke særlig mange penge i pladesalg længere, og vi kan kun i musik branchen gruble over hvilke forhold her gælder...

Jo, der ER faktisk mange penge i musikbranchen. Prøv at lave en søgning på advokatfirmaet bag APG - Johan Schlüter - og se hvor mange steder indenfor musikbranchen, de dukker op. Så ved du også hvem som spinder mest guld på den danske musikbranche. Bare synd at det ikke er musikerne....

inlusion
11-05-2004, 04:11 PM
jowls du bedes holde dig til det jeg skriver om. Albums generer ikke mange penge, så lad venligst være med at relatere til noget andet med advokater og hvad du ellers har i sinde.

Jowls din kommenatr er direkte uinteressant i denne sammenhæng, jeg skriver om at der ikke er meget økonomi i album salg så hold dig til emnet, eller lad os være foruden dine kommentarer.

Jeg er frisk på en debat, men debattere det som jeg skriver om og ikke sammenlign med noget andet.

inlusion
11-05-2004, 04:15 PM
og self. ved alle jer som er uden for musik branchen alt til forholdene, økonomien og hvad det hele handler om. Meget bedre end jeg gør. Fordi jeg ved ikke noget om det på trods af jeg arbejder i musik branchen, så jeg erkender jer uden for branchen ved bedre end os andre inde i branchen.

Hvor latterligt er det ikke, I tror I ved bedre end os inde i branchen, men det er også fair, bare ikke sådan reailterne er. Prøv arbejde i branchen og se virkeligheden i stedet for alle de antagelser som I ikke har noget dækning for at have.

Er træt af at læse om at folk ved bedre end os i branchen, fordi de gør I ikke. END.

Christian
11-05-2004, 06:03 PM
Jeg kendte én eller to engang som gjorde dette, og det er noget FORBANDET svineri! Det er disse personer som burde sagsøges af Antipiratgruppen.

Hvis jeg kender til folk som gør dette i min omgangskreds vil jeg ikke tøve med at sige min mening og eventuelt give et tip til en eller anden.

At lave profit på andres værker er, og vil altid forblive, not %#%"/"(/&# svineri!

Mike|dk
11-05-2004, 06:25 PM
og self. ved alle jer som er uden for musik branchen alt til forholdene, økonomien og hvad det hele handler om. Meget bedre end jeg gør. Fordi jeg ved ikke noget om det på trods af jeg arbejder i musik branchen, så jeg erkender jer uden for branchen ved bedre end os andre inde i branchen.

Hvor latterligt er det ikke, I tror I ved bedre end os inde i branchen, men det er også fair, bare ikke sådan reailterne er. Prøv arbejde i branchen og se virkeligheden i stedet for alle de antagelser som I ikke har noget dækning for at have.

Er træt af at læse om at folk ved bedre end os i branchen, fordi de gør I ikke. END.

Er du ligeså træt af at høre om det, som vi såkaldte 'pirater' er trætte af at høre om at i ved alt om os?

Det er dig selv der vil have input og debat. Vi giver dig det fra 'piraternes' side. Men det vil du åbenbart ikke høre om. Så hvorfor poster du så egentlig herinde?

Christian:

Jeg er helt enig med dig. Folk som laver penge på noget andre risikerer store bøder for at levere gratis, skulle knaldes. Allesammen.

Christian
11-05-2004, 06:27 PM
Han er tydeligvist ude på at skrammer. Bare ignorer det som han skriver hvis han bliver ved. Det gør jeg ihvert fald, for der er ihvert fald ikke hold i alt hvad han skriver. :roll:

E N D

inlusion
11-05-2004, 06:54 PM
er jeg ude på skrammer ?

Alt i alt er jeg for at loven overholdes...

Tobias
11-06-2004, 01:34 AM
Hej inlusion.

Jeg tror heller ikke at man hører cd'er om 5 år, men vi er nødt til at forhold os til nutiden og det er nu og der hører vi cd'er.

Forkert vi er mange og vi bliver stadig flere som bruger cd'er mindre og mindre eller som i mit tilfælle stort set ikke. Musik bliver mere og mere spillet på mp3-afspiller, dvd-maskiner, computer osv.

Hvad sker der her?
Jeg er ikke en del af branchen (Gud være lovet), men jeg kan ikke se at det skulle forhindre mig i at have en holdning! Hvis dette var en tilfældet kunne jeg heller ikke debatter politik, farverne hjemme i dagligstuen med min kone eller mange andre ting som jeg heller ikke ved alt om. Dog er jeg ikke for stolt til at lære noget nyt. Du siger, sagt kort, at Fil-deling ikke er godt for musik branchen. Ok, så kom med nogle fakts som underbygger denne påstand. Det siger sig selv at hvis du vil overbevise os (der i de fleste tilfælle mener at fil-deling er godt også for musik-branchen)er du nød til have substands bag dine argumenter.

F.eks hvilket facts får dig til at mene at fil-deling er skyld i at salgstalene er lave?

Hvilke facts får dig til at tro at, hvis bare fil-deling forsvandt, så ville "alle" købe meget flere plader?

Hvorfor tror du ikke at fil-deling og internet kan bruges til at promovere bands?

OSV.

Jeg er faktisk ægte interesseret!

er jeg ude på skrammer ?

Alt i alt er jeg for at loven overholdes...

Jeg håber, at dette var en fortalelse da du ellers diskvalificer dig selv. Da den bemærkning kan tolkes som :
Loven er noget de andre skal overholde.
Men jeg kan ikke tro at det er det du mente!!!

Mvh.
Tobias

Tobias
11-06-2004, 02:27 AM
http://www.ulydighed.dk/dk/fildeling/fildeling%20lovligt%20i%20canada.htm

Spørgsmålet er så, hvor meget nedtagning og kopiering af musik fra nettet i virkeligheden betyder for salget af cd'er, som er pladebranchens egentlige ærinde. I en undersøgelse fra Harvard University i fjerde kvartal i 2002 sammenlignede man ulovlige downloads med salget af cd'er. Konklusionen blev, at ulovlig fildeling og musiksalg har meget lidt med hinanden at gøre, og at downloading stort set ikke kan aflæses i salgstallene.
»Vi tror ikke på undersøgelsen. Den er alt for unuanceret og målt over alt for kort tid, oven i købet lige før jul, hvor pladesalget er størst. Det er en misvisende periode for sådan en undersøgelse, som slet ikke harmonerer med andre rapporter med det stik modsatte indhold«, siger Torben Steffensen fra AntiPiratGruppen.
Også i Australien, hvor pladebranchen i fjor rent indtjeningsmæssigt havde sit bedste år nogensinde, har man undersøgt sammenhæng mellem fildeling og musiksalg. Den viste, at cd-salget er faldet med 12 procent hos folk, som bruger fildeling, og mere hos de yngste musikforbrugere med færrest penge. Til gengæld viser undersøgelsen også, at folk på 45 år og derover køber flere cd'er, efter at de har hørt det ved at udveksle filer med andre på internettet.
I USA har man i løbet af det sidste halve år sagsøgt 2.000 musikpirater, som har brugt ulovlig fildeling. FBI er inde sagerne, og bureauet betragter pladepirater som sin tredje prioritet efter terrorisme og efterretningstjeneste.

inlusion
11-06-2004, 10:54 AM
jeg overholder loven og det mener jeg og håber også andre gør. Men det er ikke mit job at sikre andre overholder loven, jeg kan kun give mit synspunkt.

Men jeg vil lade debatten kører uden indblendelse nu... mange tak for de mange synspunkter og emnet her om pirateri kan vi aldrig blive enige om..