PDA

Se fuld version : Fildeling mellem 2 Computere Over Nettet

Hydromann
09-20-2004, 04:18 PM
FILDELING MELLEM 2 COMPUTERE

Hey.

Er der nogen der, kender et godt program hvor man kan, dele filer mellem Kun 2 computere over nettet(evt. Hvor man kan se den andens filer), og skal helst være sikkert for uvedkommende, personer.

Ved godt at man kan bruge msn, men da det fucker op rimelig tit, og er utilregnelig, er jeg gået hen og blevet godt træt af det.

Håber at der er nogen der har en god idé

Icecone
09-20-2004, 04:24 PM

Hey.

Er der nogen der, kender et godt program hvor man kan, dele filer mellem Kun 2 computere over nettet(evt. Hvor man kan se den andens filer), og skal helst være sikkert for uvedkommende, personer.

Ved godt at man kan bruge msn, men da det fucker op rimelig tit, og er utilregnelig, er jeg gået hen og blevet godt træt af det.

Du kan sætte en FTP server op med password, så er der kun dem du vil have ind der kan downloade filerne.

Hydromann
09-20-2004, 04:48 PM

Hey.

Du kan sætte en FTP server op med password, så er der kun dem du vil have ind der kan downloade filerne.

Hvordan sætter man en FTP server op???

ZuCkZ
09-20-2004, 04:54 PM
du skal starte med at finde et ordentlig FTP-program. F.eks. CuteFTP

DiosWarez
09-20-2004, 05:14 PM
hmm.. Google kan nok svare på dine spørgsmål, jeg vil anbefale dig at bruge FlashFXP (som client) og bulletProof FTP Server (som server) indtil du kender det bedre..

zub
09-20-2004, 07:15 PM
du skal starte med at finde et ordentlig FTP-program. F.eks. CuteFTP

hvornår er cute begyndt at lave FTP servere?

gratis: WarFTPD

nemt: G6 / bulletproof ftp server

mere adv: RaidenFTPD og Serv-U FTPD

de 2 sidste kan køre med ssl kryptering (ikke 100% men 99% sikker på at raiden kan, serv-u kan) dette gør at der for at få adgang til filerne skal man:

1. finde ip til serveren
2. brude passworded (som er krypteret, evt. i en md5 hash)

man kan også vælge at sætte ip limit på, altså at kun nogle ip'er kan connecte, hvis begge computere så har fast ip kan man sætte på at det kun er de 2 ip'er der må connecte.. en hacker skal hermed til virkelig at lege før han kan komme på. har de ikke fast kan man sætte en ip range istedet, dette vil betyde at det kun er personer som har samme ISP der kan komme på (de skal så lige brude user og pass)

Bobo
09-20-2004, 09:01 PM
Hvad med at bruge VPN (Virtual Privat Network) - så er det "Lan" over nettet?

clawhammer
09-20-2004, 09:31 PM
hvad vil du med en client til ftp mår du ikke har en server??

zub
09-20-2004, 09:38 PM

Ville det ik kræve 2 VPN compitable Routere? (eller anden hardware enhed)... hvis der findes software baseret VPN vil jeg ihvertfald gerne have et link

Bobo
09-20-2004, 10:04 PM

Ville det ik kræve 2 VPN compitable Routere? (eller anden hardware enhed)... hvis der findes software baseret VPN vil jeg ihvertfald gerne have et linkDet er muligt at få et VPN applikation pakker (VPN application packages).

Det kan være sværer at opstille og vedligeholde, end en krypteret VPN router, men det kan lade sig gøre.

Men endvidere har du ret i, at det oftes ville være smartest at have en VPN kompitibel router eller firewall, som Cisco eller lignende.
Evt. kan man lave et VPN gennem sin ISP...

Med et VPN software skal der være en klient og en vært før det virker, så det kommer til at minde om Norton's PC-Anywhere.

zub
09-20-2004, 10:39 PM
var også det jeg mente.. tror bare ik vores kære Hydromann havde tænkt sig at købe udstyr for over 2000kr (en VPN router koster efter hvad jeg ved over 1k )

men ellers en rigtig god ide...

RC
09-21-2004, 12:44 AM
Jeg ved ikke om det er en forglemmelse, eller det blot er en gammel nyhed, men ICQ virker stadigt fint til det formål.

jon1ya
09-21-2004, 09:56 AM
Sidst jeg checkede, der krævede det ingen særlig hardware at kunne vpne.

Jeg arbejder i et firma hvor vi har folk der forbinder til firmaet via VPN fra stort set samtlige tænklige forbindelser. Alt lige fra modem til ISDN over xDSL i flere forskellige lande, og jeg har aldrig nogensinde hørt at en router skulle kunne begrænse dette, udover eventuelt hvis porte osv ikke er sat ordentligt op.

Jeg har desuden set en demonstration af en windowsXP maskine der var sat op til at modtage VPN-opkald fra en anden wXP maskine :)

clawhammer
09-21-2004, 10:26 AM
je men hold jer til ftp så er det sikkert og hurtigt

zub
09-21-2004, 05:18 PM
Sidst jeg checkede, der krævede det ingen særlig hardware at kunne vpne.

Jeg arbejder i et firma hvor vi har folk der forbinder til firmaet via VPN fra stort set samtlige tænklige forbindelser. Alt lige fra modem til ISDN over xDSL i flere forskellige lande, og jeg har aldrig nogensinde hørt at en router skulle kunne begrænse dette, udover eventuelt hvis porte osv ikke er sat ordentligt op.

Jeg har desuden set en demonstration af en windowsXP maskine der var sat op til at modtage VPN-opkald fra en anden wXP maskine :)

Du kan sagtens software VPE'ne (som bobo fortalte højere oppe) men det er mere sikkert med hardware... og det betyder intet om jeres folk sidder på xdls, isdn, eller hvad i nu har af sjove ting... jeg tror stadig det er hardware baseren VPN i køre med, og så software VPN når i er i udlandet...

je men hold jer til ftp så er det sikkert og hurtigt

VPN er bare et sprog du snakker på (krypteret) FTP er samtalen.. i tekniske ord ftp er hurtigt og sikkert.. men det er endnu mere sikkert hvis du lige VPN kryptere det bagefter.. og skal man lege rigtig meget så kan man jo køre ssl, over vpn, med md5 hash passwords :) .. så tror jeg vi er ved at være der....

for lige at svare på sprøgsmålet... sæt en ganske simpel ftp server op på begge maskiner... alt det her kryptering har du slet ik brug for... med mindre du altså har ting som du helst ik vil have CIA læser før om 3 uger