Se fuld version : Linux styresystemer
-pirat4ever-
09-18-2004, 01:42 PM
Linux styresystemer
Da der pt. ikke er nogle linux subforums herinde, starter jeg en linux guide, som andre erfarende bruger meget gerne må suplere.
Derfor er denne tråd sat sammen løbende med hjælp fra folk der svare på denne tråd.
Denne Tråd er en "guide" til nye brugere, som gerne vil udforske den "FRIE verden".
Opdateringer (19.02.05)
Må sige, jeg er beæret over at min post bliver et opslag, selvom jeg har meldt mig "fra".
Så jeg vil i ny og næ kigge i denne tråd og holde den opdateret, så alle kan få glæde af dette opslag.
Til den nye bruger
Der er så meget i Linux, at det vil tage megen læsning at få et godt indblik i linux. Læs denne tråd og du er godt på vej.
Men her en en lille notits at huske inden du går i gang.
Der er i Linux 2 versionerne af "skriveborde", eller grafiske flader som de kaldes. De hedder KDE og Gnome. Der er også en masse mindre fancy skrivebordre, men KDE og GNOME er mest brugte og de kommer med individueller programmer samt en masse delte programmer. (KDE og Gnome er som windows desktop)
De 2 skrivebordre kan installeres samtidig, dvs. du kan vælge fra starten (lidt som når windows XP booter) hvilken du vil logge ind i. Det er i sidste ende en tilvænningssag. Gnome er mest windows look-a-like, og KDE er lidt mere "anderledes". Ikke den store forskel, men aligevel.
Test selv og vælg din favorit.
Prøv først linux UDEN at installere det.
Du kan hente LIVE-CD/DVDr, som eks. SUSE LINUX Professional 9.2 Live-Eval DVD:
http://www.suse.com/us/private/download/ftp/live_eval_int.html
Eller Knoppox CD www.knoppix.org (jeg anbefaæser suse livecd hvis du har dvd brænder)
Linux Styresystemer:
De store og gode
SUSE 9.X
Kan fås/downloades gratis 1cd, eller købes som så er 3-6 cder.
Er meget nem at sætte op og fylder kun 1 cd.
Medfølgende er der nogle små spil med, et godt brænderprogrammer (slår nero efter min mening) og diverse andre programmer.
Der medfølger en meget nem installationsguide og en updater (ligesom windows update)
Kan installeres nemt og fungere med windows XP installeret. (linux kan se din harddisk, men XP kan ikke se linux)
Anbefales til nybegyndere og nysgerrige sjæle.
Jeg anbefaler denne version til de nye linuxbrugere. Lille at hente, nem at installere, ikke overvældende mange programmer at vælge, som kan forvirre brugeren.
Der kan købes en PRO version på en 3-4 cder.
www.suse.com
Mandrake 10.1
Fylder 3 til 4cder (gratis men koster ca. 200kr om året for opdateringsmuligheden. Nogle skal betale får båndbredden), og en 5cds version eller en DVD som kan købes.
Efter en hurtig gennemgang af SUSE 9.1 vil jeg prøve Mandrake.
Her er de samme gode ting, som SUSE, bare flere ting mm. Lidt mere advanceret at finde rundt i pga. de mange udvalg (i forhold til suse en cd udgaven)
Manger gode programmer, eks. email, kalender, note osv i samme program.
Anbefalses til de lidt vante linux brugere.
Jeg anbeflaer denne version til de lidt mere vante brugere, da der er mange valgmuligheder og derved flere fælder.
www.mandrake.com
Fedora
Hentede Fedora fra Red Hart, men til min store ærgelse er der ringe kompatibilatet for min bærbare, og setuppen går i "FRYS".
Derfor kan jeg ikke rigtig sige min mening om Fedora , men jeg har læst, at Fedora er et godt linux progam, som skulle være godt kompatibelt, men mere prof.
Anbefales til de mere hardcore brugere.
Efter at have læst lidt rundt har jeg tolket denne version til at være mere proffesionel. Derfor anbefaler jeg at man er vandt til eks. Mandrake og linux generelt inden man kaster sig over gentoo.
www.redhat.com
Gentoo
Denne version er LINUX kerne system. Som jeg har tolket, er det et "hudløs system". dvs. meget få programmer, men dette betyder du selv kan installere de nyeste programmer mm.
Anbefales til eliten
Ud fra mine tolkninger er dette mere til Eliten af linuxbrugere.
http://www.gentoo.org
Ubuntulinux
En gratis linux distro som kun fyler en cd.
Som der skrives, er der få steder man skal vide hvad man "gør".
Linuxen er en klar, kompakt dog stor distru, som er hurtig og nem at sætte op.
Jeg forslår at man er lidt kendt med linux inden man benytter denne linux distru.
http://ubuntulinux.org/
Eks. på Linuxes overlegenhed
Gaim programmet er et modulært program, der understøtter AIM, ICQ, Yahoo!, MSN, IRC, Jabber, Napster, Zephyr og Gadu-Gadu samtidig. Det er skrevet i Gtk+ og er under GPL-licensen. (har eksisteret i en 5 års tid. Windows GO HOME)
Windows spil i linux
Der WINE (gratis) eller også P2play (koster) emulator så man kan spille windows spil. Alle spil kan dog ikke spilles, men eks. kan nævnes Diablo, CM03/04 og Doom 3
www.winehq.com (har kørt cm i linux)
Tips og Råd
* Log aldrig ind som ROOT bruger som standard og glem ALDRIG dit ROOT kodeord. Der er INGEN muligheder for at få kodeordert gendannet.
* I linux er der forskel på om bogstavet er stort eller lille. r er ikke R, .bmp er ikke .bmP
* Ha alt dit udstyr slået til under installationen. USB enheder er særdeles vigtig samt printeren.
* Læs grundigt igennem hvad de forskellige linux kan på linux softwarens hjemmesider. Gør samtidig op hvad du ville med linux, og vælg derfra.
* Tålmodighed er en nødvendighed. Det heler er så simpelt, at man skal vende sig til det. Det med windows er simpelt...
*De fleste linux systemer er gratis, mange prøver at "narre" dig til at tro du skal betale for at hente det eller opdatere det. Det er næsten altid fup.
*Notere dig, at openoffice linux udgaven der kan hentes har en setupfil som kan køres som i windows (dobbeltklik). Openoffice er dog oftest med i de forskellige linux distruptioner, bare ikke på dansk.
*zub gjorde mig opmærksom på at standard browserene Konqueror ikke er så god som Mozilla browseren (bla har den popup killer). Men Konqueror er god til at starte med og kan de basis ting Internet Explorer kan. Jeg prøvede og mozilla var overlegen. (kan oftes vælges i custom installation)
*Der er en email program med, men denne email er mere. Kontact hedder programmet. Programmet er samtidig kalender, Opsumerings liste, Gøremåls liste, noter, kontakter/adresser/tlf numre ognyhedslæser.
*Linux partitioner i linux kan ikke ses af windows, men linux kan se windows partitionerne.
*Modzilla browseren er med i pakkerne. Når du skal vælge installation, tilpas denne selv og instalere Modzilla. Den er 10 gange bedere end Konquere.
*De fleste linux understøtter 64bit, men ikke alle programmer gør.
De forskellige sammenligninger.
Indtil videre kan jeg kun påpeje forskellen på mandrake 4 cd versionen og suse 9.1 1cd versionen.
Opdateringsmulighederne er ens, der er mange flere programmer i mandrake, mandrake er lidt mere kompatibel (ikke meget).
Jeg anbefaler SUSE til de som vil have XP og linux på samme tid, og bliver man bidt af linux kan man jo skifte til mandrake, samt til de nye brugere.
Anbefales ikke: (efter min vudering)
Finder du et spændene linuxprogra vær sikker på at kernen er over version 2.6.
Kernel V.2.6.x. Dvs. Topologilinux er "uddateret"
Mangler: at teste Lindows. (hvis en kender dette skriv venligst til mig da jeg ikke gider prøve dette)
Skriv gerne noget suplerende.
www.sslug.dk - Bøger og spørgsmål for nybegyndere.
På dette site, er stortset alle begynderspørgsmål besvaret fornuftigt - og de er bestemt anbefalelsesværdige.
Links:
www.rpmfind.net (find drivere her)
www.cups.org (nemt installationsprogram til printere, er med i mandrake)
www.k3b.org (brænder program. Bedre en Nero)
www.mozilla.org (anbefalet browser)
www.openoffice.org (gæt selv - Office.....)
www.linuxquestions.org (Linux varianter)
gentoo www.gentoo.org
du får en live cd (os der køre fra cd og ikke hdd) og ud fra denne installere du så linux på din hdd >manuelt< (altså man skal ud og skrive cmd'er ligesom i den gode gamle dos tid)
der er en extremt nem og brugervenlig guide der følger dig fra valg af live cd til du står i dit færdige system med grafisk interface.
adv. brugere har mulighed for at ændre på systemet hele vejen igennem hvilket ikke altid er lige nemt på Suse, mandrake og andre lign.
bonuser: man kan installere alle programmer som en alm bruger får brug for direkte ved hjælp af deres emerge system. man skriver bare "emerge kde" så henter og installere den selv KDE samt alle dep. der måtte være (dep = på linux kræver mange programmer andre programmer... og disse programmer kræver så andre programmer osv så når man prøver at inst. et program kan man risikere at skulle inst 30 andre først.. dette slipper man nu for)
Rigtig godt og hjælpsomt forum og ligeledes en meget hjælpsom IRC channel.. de har intet imod noobs så længe man har søgt lidt rundt først.
NeoDK
09-18-2004, 05:29 PM
SUSE 9.1
Er meget nem at sætte op og fylder kun 1 cd.
Jeg har ellers fundet en 6-cd's udgave på æslet. Er det en mere krævende/besværlig udgave?
suse kommer i 2 ( til alm dødelige) versioner.. gratis og absolut ik gratis.. den gratis er bare linux... den anden til gengæld har en masse sjovt software med sig (både gratis men især meget betalings software)... dog så lyder 6 cd'er mere som en af serverne... og så får du endnu flere sjove progs med
The Galloping Goose
09-18-2004, 09:40 PM
Her en mere Topologilinux :D
http://www.topologilinux.com/index.php?menu=2
syntes de overreklamere lidt =)
1. wine kan køre på alle linux distroer, så det er altså ik noget særligt
2. openoffice kan ligeledes køre på alle linux distroer.. heller ikke nogen point der..
3. køre fra en fat/ntfs partition.. frækt... desværre lider de bare under at der ikke er 100% support for NTFS i linux endnu (MS klamre sig til kildekoden som amerikanerne om olie) man slipper for at patitionere og istedet bruger den bare virtual diske... meget god ide til folk som er bange for at patitionere med linux (jeg har da smadret win sys part. en gang og samtlige drev en anden da jeg legede med det i starten... sådan kan det jo gå )
NeoDK
09-18-2004, 11:04 PM
suse kommer i 2 ( til alm dødelige) versioner.. gratis og absolut ik gratis.. den gratis er bare linux... den anden til gengæld har en masse sjovt software med sig (både gratis men især meget betalings software)... dog så lyder 6 cd'er mere som en af serverne... og så får du endnu flere sjove progs med
Kan en serverudgave fungere som en standardudgave?
Og kan det overhovedet betale sig for en n00b at kører en serverudgave?
1. ja sagtens.. du kan bare vælge ikke at installere 4 ftp servere, 3 webservere, og så alle de mest fucke server progs som også følger med (brugte det i 4 måneder og nåede ikke at fatte hvad et eneste af dem sku bruges til på trods af jeg installere alt)
2. jeg startede selv med suse som det første linux os jeg brugte... det har et skønt config prog (YAST) virkelig skønt.. kan conf det meste... senere kan du så gå over til noget sjovere (vil foreslå Gentoo (bruger jeg selv) og ellers har jeg hørt gode ting om Debian)... vil sige at hvis du ofre 3 måneder på suse så burde du være ret godt inde i hvordan tingene fungere... og derefter er det ik svært at skifte.... vil faktisk mene at når du kommer over i gentoo så syntes du tingene er nemmere.. gjorde jeg =)
NeoDK
09-18-2004, 11:16 PM
Jeg vælger at ligge ud med en-cd's udgaven, da den er hurtiger nede...
Jeg har et meget stædigt æsel ;)
vil jeg også sige er det smarteste.. fordi alle de progs som der følger med de andre vil bare forvirre dig... held og lykke... og et lille tip:
når den spørger dig om boot loader, så med mindre den siger noget andet (følg instrukserne på skærmen frem for det jeg siger !!!! ) så vælg lilo... mener at suse kun laver multiboot med windows hvis man vælger lilo... - hvis du altså vil bevare en windows install på maskinen
-pirat4ever-
09-19-2004, 01:39 AM
Er gået i gang med mandrake 10.0
Venter med at inkludere den i første tråd, til jeg lige har fået styr på den.
Men kan man lide SUSE 9.1 og er tørstig efter en masse alternative "KDE lignende skrivebordre", 2300 programmer, ja så fylder den 4 cder (cd 4 behøves ikke).
Mange spil og programmer :D
Og mange forskellige muligheder til at speiel konfigurere,
-pirat4ever-
09-19-2004, 12:52 PM
Ved hjælp af de forige indlæg og mit lille indkig i mandrake, har jeg opdateret første post.
Takker for hjælpen indtil videre og håber folk skriver mere.
Stil også gerne spørgsmål, hvis du er i tvivl.
Acid Burn
09-19-2004, 03:40 PM
Til dem der ikke har linux af nogen art, og gerne vil have det kig her: www.linuxiso.org .....
Jeg har Mandrake 10.0 kørende som dual boot ved siden af mit XP... Ved ikke helt hvad jeg syntes om det... Har ikke rigtig prøvet det ordenligt igennem endnu, og kan vist heller ikke for godt finde ud af det.... :oops:
Måske man skulle prøve med SUSE først.... :roll: 8)
at glemme windows v1.0
hent en linux distro. man kan selv vælge og vælger man forkert får man en chance mere, man kan self bruge en livline og spørge på et forum, dem har man uendelig af indtil folk bliver trætte af en.
Graffisk interface: "kde" www.kde.org - følger men stort set alle distroer på den ene eller anden måde, nemmeste at komme igang med efter min mening.
printer: "cups" www.cups.org rimelig nem måde at installere en printer på,
brænding: "k3b" www.k3b.org brænder både cd'er og dvd'er og jeg savner ik nero endnu.
office: "openoffice" www.openoffice.org man skal lige lære sig et nyt office system at kende men derefter kan man det samme, på nogen punkter mere (muligvis andre punkter mindre) end MS office
mail: "mozilla-thunderbird" www.mozilla.org godt mail prog med et rigtig dejligt junk-mail-filter (flytter alt der ligner junk til en særlig junk mappe og er det så ikke junk så siger man bare "det er der ikke junk" og så kommer det over i inbox fremover istedet
browser: "mozilla-firefox" god browser med tabbing mulighed (flere sider åbne i samme program sådan så det ik fylder i taskbaren)
* man skal være opmærksom på at nogle hjemmesider kræver internet explore pga dem der laver siden ikke fatter at lave deres lort ordenligt efter standarterne som man skal *
de har også et kalender prog men det har jeg ik leget med endnu.
spil: til dem der bare skal spille Counterstrike er der ik så meget at gøre andet end dualboot.. godt nok er der nogle forsøg på at få det til at køre på Linux som vidst nok klare det okay.
Internet Explore på linux: man kan køre internet explore gennem en emulator (et program som nare et windows program til at tro det køre på windows) Wine er det mest brugte her men man skal nok have lidt fat i linux før man for alvor begynder at lege med det.
Virtual Machine: man kan også emulere en hel maskine (med bios og det hele) og på denne måde nare windows til at tro at den styre sjovet.. man skal så boote denne hver gang man skal bruge internet explore og det kan absolut ikke bruges til spil!! (7 kabale undtaget)
hvad er det ellers folk holder af i windows?..
killabee
09-20-2004, 03:21 PM
http://sslug.dk
- så er der ikke mere at sige, hvad introduktioner til Linux angår. I bøgerne, som findes på dette site, er stortset alle begynderspørgsmål besvaret fornuftigt - og de er bestemt anbefalelsesværdige.
Personligt mener jeg ikke, at der eksisterer et egentligt behov for flere begynder-/introguides til Linux, da der eksisterer tonsvis på forhånd.
Det var straks mere relevant at tale om fordelene ved at skifte til Linux, eller måske ligefrem til noget mere autentisk UNIX så som FreeBSD, fremfor at blive hængende i Bills klamme favn.
clawhammer
09-20-2004, 03:28 PM
jeg har mandrakelinux 10.1 det er super nice man skal lige sætte sig ned og lære det at kende hvis man er ny men der er 10 top nice
fangel
09-21-2004, 08:02 PM
Hej,
Der er lidt distro der lige skal nævnes i forbifarten
Knoppix - en KDE baseret grafisk distro der booter fra en cdrom... så man kan altså se hvordan KDE ser ud, hvordan det virker, om ens hardware er understøtter etc... ganske underholdende
Gentoo - can't stress this enough: hvis man vil lære hvordan Linux hænger sammen, og samtidigt få en hurtig distro med kun de ting man vil have, så er Gentoo vejen man skal gå...
Gentoo bygger på at du selv skal lave alt - du får bare en minimal linux-konsol du så skal installere fra... der er tilgængel en af de bedste dokumentationer du finder, og en IRC kanal med ca 800 brugere i, hvoraf mange (fx brugeren roger55) er rigtigt kompetente...
Gentoo har et portage system som minder om BSD's port, eller Debians apt-get... forskellen fra port er at portage også compiler og installere programmerne, og fra apt-get at den henter source-code istedet for .dep pakker...
Dette tager en rum tid, men hvis du har en hurtig computer, eller god tålmodighed, giver dette dig en lille bonus da programmerne bliver optimeret til din processor type...
Hvis du vil have en pure 64-bit system, eller kører på lettere eksotisk hardware (SPARC, PPC etc) så ville jeg også tage Gentoo, da det virker på rigtigt mange platforme netop fordi du selv compiler de ting du skal bruge...
Men ellers så kig på distrowatch eller linuxiso - mener også linux.dk har en beskrivelse af de forskellige...
bow for my mentor :)
ej.. for at være serieøs i 10 sek så ehm.... har fangel lige skrevet alt det jeg ville......... tror bare jeg går ud i konsollen og spiller ski =) (konsol spil i 2d hvor man står på ski og smelter yetier, ganske god underholdning)
-pirat4ever-
09-23-2004, 10:21 PM
Oky, så går jeg i kamp med redhat distrubtion Fedore.
http://www.redhat.com/fedora
Ind til videre har jeg hentet og installeret :
Suse 9.1
1 cd (700MB i alt)
Mandrake 10.0
4 cd (3.2GB i alt)
Mandrake 10.1 RC1
3 cd (4.1GB med spild-download)
(ja den fuckede op første gang hehe)
og nu red hat fedora (kan hentes som DVD også)
4 cd. (3.2GB)
hvor meget tid gir du de forskellige distros?. fordi 2-3 dage fortæller dig INTET om hvor god en distro det er... de skal bruges... vil sige at du efter 14 effektive dage nok kan danne dig et billedet... ting du især skal undersøge er hvor nemt det er at få hjælp. (forumer og lign ting, hvor nemt er det at opsøge hjælp, hvor god er hjælpen osv)
det hjælper ikke at installere en linux distro.. se på kde, sige "der er et flot standart baggrundsbilledet".. browse lidt rundt og sige "den ku fra starten vise flash sider".. og så derefter formatere og installere den næste....
opfat endelig ik det her som kritik, lyder som om du har tænkt dig at undersøge de forskellige dirstoer med henblik på at finde den du bedst kan lide... men syntes bare at det er gået ret stærkt.
Linux styresystemer
Eks. på Linuxes overlegenhed.
Gaim programmet er et modulært program, der understøtter AIM, ICQ, Yahoo!, MSN, IRC, Jabber, Napster, Zephyr og Gadu-Gadu samtidig. Det er skrevet i Gtk+ og er under GPL-licensen. (har eksisteret i en 5 års tid. Windows GO HOME)
http://gaim.sourceforge.net/downloads.php
gaim fås til windows med 100% samme funktioner... windows is already home.
du skal ik regne med at finde programmer til den ene platform som ikke findes på den anden... er det brugbart så findes det til linux (gælder ikke spil og nogle extremt adv. programmer - for det meste biz. progs osv som ikke er lavet til linux endnu...)
Linux styresystemer
Desuden er der WINE eller også P2play emulator å man kan spille windows spil. (wine er gratis og med).
med mindre du snakker om 7 kabale kan du på ingen måde emulere spil til linux og samtidig bevare spillet som det er på win... alt der trækker bare den mindste smule grafik er tungt at emulere... men der findes jo spil som UT og lign. som kommer i linux udgaver, disse køre perfekt (når man altså lige har fået dem inst, ikke altid lige nemt)
Linux styresystemer
*Linux partitioner i linux kan ikke ses af windows, men linux kan se windows partitionerne.
korrekt... man skal her være opmærksom på at skrivning på NTFS partitioner er mulig, dog stadig på test basis...
-pirat4ever-
09-23-2004, 11:45 PM
Uf.. en masse spørgsmål, og jeg forsøger at svare på dem så godt som muligt. Beklager for de fælgende kommende stavefejl :D
hvor meget tid gir du de forskellige distros?. fordi 2-3 dage fortæller dig INTET om hvor god en distro det er...
Da jeg har en Medion MD41700, er der nogle ting som spiller ind, og det er hardware compatibel.
Det er rigtigt, at man skal "teste" det i længere tid, men jeg prøver dem hurtigt for at se hvad de indeholder og hvordan "styringen" er.
Selvom KDE er KDE og at GNOME er GNOME, er der stadigvæk forskel.
Men generelt kan de det samme.
Jeg gikfra SUSE9.1 fordi jeg (underligt nok efter 2 installationer og opdatering) SKULLE presse F2 i start for at mit keyb. skulle virke.
Gik til Mandrake Pga. der var 3 cder, altså mere sjov, MEN mandrake 10.0 er dårlig til at understøtte lige min pc, så jeg prøvede 10.1 RC1 hvilket fucked total op. (kunne ikke starte X eller hvad det hedder).
Så installerede jeg 10.0 og opgraderede til 10.1 RC1. RC1 indeholder mange fejl. Da Mandrake har udgivet sin 10.1 FINAL til "købere", og den først bliver gratis til november, valgte jeg at droppe mandrake da jeg ellers skal betale mindst 600kr for at prøve 10.1 final.
Så efter "søgen" og læsende, fandt jeg ud af, at den nye RedHat distruption skulle være mere udbredt og nemmere at få hjælp til. Denne RedHat distruption er den sidste, "rigtige brugervenlige linus" (der er mange linux distruptioner, men mange er for ringe, så Suse, Mandrake og redhat er at fortrække for nybegyndere som mig)
Huh. Det var så grunden. Men Mandrake vinder aligevel pga. alle de ekstra programmer.
Alle distruptioner kan brænde OSV. Så er man ikke krævende er SUSE ok, men for de mere legesyge og udfodrende er der Mandrake.
Jeg mangler stadig 900MB før Redhat kan brændes.
-pirat4ever- skrev:
Linux styresystemer
Desuden er der WINE eller også P2play emulator å man kan spille windows spil. (wine er gratis og med).
med mindre du snakker om 7 kabale kan du på ingen måde emulere spil til linux og samtidig bevare spillet som det er på win... alt der trækker bare den mindste smule grafik er tungt at emulere... men der findes jo spil som UT og lign. som kommer i linux udgaver, disse køre perfekt (når man altså lige har fået dem inst, ikke altid lige nemt)
Jo Diablo 2 og mit CM virker fint i Wine, og der er mange andre spil som også bør gør (har jeg læst).
-pirat4ever-
09-24-2004, 03:04 AM
Der dumpede RED HAT.
Den kan ikke finde min USB mus i installationen selvom jeg forklare den hvad mus jeg har, desuden kan den heller ikke finde min skærm, og lige meget hvilken skærm den får, ja så går den kold.
ØV.
Redhat IKKE til bærbare computere.
Så vil jeg da installere Mandrake 10.0, og bagefter sove. Skal møde 07.15 og klokken er.... øhhh 03.05 Hmm...
fangel
09-24-2004, 01:42 PM
Hvis du er i tvivl om hardware, så fyr op under Knoppix, det er den distro der har klart bedst hw understøttelse...
når alt så virker, så laver du en `lsmod` for at se hvilke moduler der er loaded, så du kan inst. disse programmer bagefter ;)
Det der adskilder sig mest fra distro til distro er følgende punkter:
- Installation... Nogle er nogle få klik (RH, SuSE etc), andre er jævt advancerede (Gentoo, LFS etc)
- Installation og opgradering af programmer
Denne er ret interesant, da de har meget forskellige måder at klare dette på, SuSE har YaST, RedHat har up2date (tror jeg det hedder), Debian har apt-get, og Gentoo har Portage/Emerge..
Det er især opgradering af programmer der er sjov, i RH/SuSE (har kun prøvet SuSE 8.0) var det et helvede fordi du ramte ind i rpm-depency problemer hele tiden - Gentoo (og nok også Debian) har programmer der automatisk henter depencys og inst. disse først
- Support, er det et aktivt community, er det liv i forumet og irc?? - meget vigtigt når man løber ind i prob...
http://packages.gentoo.org/
det er alle de programmer der "følger" med gentoo (man kan med en simpel cmd få et prog til at downloade, udpakke, compile og installere programmerne)
er der linux drivere til dit hardware så er det i gentoo.. (ellers er det noget meget sjovt hardware du har) gentoo er til bærbare (se linket, de har en program grubbe til bærbare som indeholder alt hvad du skal bruge til det)
gentoo installere du selv... der er ik noget install prog... du gør det manuelt....
men.. http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml .. du får ikke en bedre guide... så brugernemt at hvis du kan læse (dansk er nok) så kan du få gentoo op og køre...
når du så har fået basis til at køre vil du nok også gerne have en lille smule ekstra...
http://www.gentoo.org/doc/en/desktop.xml
regn med at skulle sætte en dag til side første gang du skal installere det... så er du også oppe og køre. hvis du prøver gentoo er du velkommen til at pm'e mig... men ellers er der, som tidligere sagt, et rigtig godt forum og en rigitg god irc channel til hjælp.
held og lykke.
ps. angående Wine.. du har ret, kan man få spillene til at køre i wine kan de køre ret godt... dog sku det ik være ret mange spil der virker.. men hvem gider også tænke på den slags... transport tycoon deluxe kan køre og så er jeg tilfreds :D
kiafa thyea
09-24-2004, 02:21 PM
ok jeg er villig til og prøve suse linux men efter have ledt og ledt kan jeg ikke finde et sted og downloade den pleace smid url
ok jeg er villig til og prøve suse linux men efter have ledt og ledt kan jeg ikke finde et sted og downloade den pleace smid url
http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=2
-pirat4ever-
09-24-2004, 09:20 PM
SUse download fra hovedesiden http://www.suse.com/us/private/download/ftp/personal_iso_int.html.
Athas
09-27-2004, 11:30 AM
Ahja, GNU/Linux, så absolut mit foretrukne styresystem... ideologisk finder jeg det yderst passende, teknologisk er det, for mig, uovertruffent. Netop det at det er det bedste for mig er det teknologisk mest centrale for GNU/Linux (jeg skal undlade at kede jer med softwarefrihedsideologiske taler), hvis Windows er det bedste for dig - tjah, sådan kan det gå, det må du jo selv om, men mangfoldigheden af GNU/Linux-distributioner taget i betragtning er der nok en der passer enhver. ;)
Og hvis man ikke kan finde en der passer "out-of-the-box," kan man jo altid bruge en distribution som Gentoo, Debian, ROCK eller LFS der kan tilpasses efter behov. Selv kører jeg et Gentoo-system, primært tekst/konsol-orienteret med en window manager der ikke bruger gnaver, men tastatur (ratpoison (http://ratpoison.sf.net), og hvis det ikke var for Firefox ville jeg fjerne enhver form for grafiske egenskaber ved mit system overhovedet... :)
Min favoritapplikation er GNU Emacs (http://www.gnu.org/software/emacs), så absolut "killer applikationen" for mig.
Hvis man ikke er til GNU/Linux kan jeg dog også anbefale FreeBSD (http://www.freebsd.org), som jeg kørte med i et stykke tid. Det er såmænd også fremragende, med den undtagelse at BSD's kommandolinjeredskaber ikke er lige så gode som GNU's. :?
EDIT: Jeg har forresten et par artikler om GNU/Linux på min hjemmeside: http://www.sigkill.dk
-pirat4ever-
09-27-2004, 09:47 PM
Så smider piraten her Mandrake 10.1 af helvede til.
Konceptet med linux er at det er gratis.... og nu er der... og dog.
Det koster 200kr at opdatere din mandrake 10.1 (ikke noget for 10.0).
Mandrake er suverent, MEN, ikke nok med at mandrake ligger ud at det koster penge her og der, nu har de skruet bissen på. Download det gratis, MEN det koster at opdatere.
Konceptet med at linux er frit, er væk.
I trods går denne pirat tilbage til sin gratis windows (der stinker), men det er gratis.
night-blade
09-27-2004, 10:25 PM
-pirat4ever->>
Synes det er en fed ide at du laver en Linux guide, men jeg synes du burde udelade de der nedladende coments om windows, det er lige netop det der gør at Linux's ry ikke er guld og grønne skove.
Jeg synes Linux er rigtig fedt, det er ikke det, jeg mener bare at både windows og linux har sine gode og dårlige sider.
Jeg vil ikke påstå at jeg er god til linux, men pga. min uddannelse er jeg kommet igennem basis og har fået en bedre forståelse for Linux. Blandt andet kan jeg nævne at jeg har prøvet Red Hat, fedore og slackware.
Jeg har også prøvet Sun Java Desktop System.
Så jeg har da været lidt omkring.
Af personelig mening så synes jeg at linux er bedre som server system end windows, tilgengæld synes jeg at windows er bedre som klient system end linux.
Jeg tror at grunden til det, er at man forsøger at lave linux meget bredt. De fleste linux dists. kan både køre som server og som klient. Jeg tror man skal splitte det op, fjerne server delen sådan at det bliver en mere specifik klient dist og omvendt.
Men det er jo bare min mening
Athas
09-28-2004, 12:08 PM
Det koster 200kr at opdatere din mandrake 10.1 (ikke noget for 10.0).
Du kan mig bekendt hente frie ISO'er.
Konceptet med at linux er frit, er væk.
Det er det IKKE, Linux vil altid være frit, det sikrer licensen. Husk ydermere at for de sande idealister er det ikke prisen der betyder noget, men friheden - friheden til at dele det, friheden til at ændre det, friheden til at gøre som der passer dig.
-pirat4ever-
09-28-2004, 12:17 PM
Ja, at hente filerne, at brænde dem og installere mandrake, MEN hvis du vil benytte dig af at opdatere (som windows update) fra mandrake version 10.1, koster det penge hvert år (hvilket et sted er rimligt at nogle skal betale for traffikken, men konceptet er væk)
Synes det er en fed ide at du laver en Linux guide, men jeg synes du burde udelade de der nedladende coments om windows, det er lige netop det der gør at Linux's ry ikke er guld og grønne skove.
Jeg synes Linux er rigtig fedt, det er ikke det, jeg mener bare at både windows og linux har sine gode og dårlige sider.
Jeg syntes at linux er langt federe end windows, pga. de kanon mange futures og 1000vis af gratis programmer. Desværre er der en kompatibellitet og deres nu begyndene brugerbetalinger ved at pifte iden og gratis linux.
Kan godt se, at fra nogen synsvinkel at jeg nedgøre windows, men jeg mener også det er med rette "mening".
Windows programmer koster virkelig knaster, tag et brænderprogram NERO, tag WINDOWS der koster 2500kr.
Samlignet med linux, er der flere forskellige programmer, Mozilla med bla, gratis prgrammer som kalendre og en hav af andre ting, som normalt koster ekstremt mange penge. Med linux (mandrake) har du alt hvad du behøver. Ingen ekstra hentning og installering af mange programmer.
Jeg er, træt og syg af windows, windows monopol, og at det hele er så dyrt i windows. Det er trist, skam og synd, at linux stadig ikke er så "perfekt" hardware kompatibel, men det er også det eneste jeg kan se.
Min mening er "Windows stinker, Linux styrer".
Jeg mener individere at Linux er fremtiden.
Beklager hvis nogle er uenige.
Athas
09-28-2004, 12:23 PM
Ja, at hente filerne, at brænde dem og installere mandrake, MEN hvis du vil benytte dig af at opdatere (som windows update) fra mandrake version 10.1, koster det penge hvert år (hvilket et sted er rimligt at nogle skal betale for traffikken, men konceptet er væk)
Siden hvornår har det kostet menge at benytte sig af urpmi mirrors? Enhver kan jo sætte et mirror med opdaterede pakker op, og så er den skid slået. Ydermere er Mandrake langt fra et repræsentativt udsnit af GNU/Linux-distributionerne, så bare fordi de begynder at tage penge for deres ydelser ændrer det jo ikke noget ved de mange frie distributioner, såsom Debian. ;)
Det er trist, skam og synd, at linux stadig ikke er så "perfekt" hardware kompatibel, men det er også det eneste jeg kan se.
Det er et problem der er i kraftig tilbagegang. Af almindelige hardwarekomponenter er det normalt kun Ati-kort der har problemer - Nvidias kort kører endda ofte hurtigere grundet de nyere drivere de bruger til GNU/Linux!
Og husk altid at frit ikke nødvendigvis er lig med gratis.
night-blade
09-28-2004, 12:43 PM
Nu behøver alt til windows ikke at være dyrt (PS. windows XP koster kun ca. 1200KR.) Der er ingen der tvinger dig til at købe et brænder program, der findes masser at gratis programmer. Jeg har tons vis af programmer jeg bruger og det er kun det ene af dem som jeg har betalt for, det er mit brænder program (Roxio Easy DVD copy. Koster 50$)
Og Nero koster jo også penge hvis du vil have det til Linux.
Windows er kun så dyrt som man gør det til.
Quote fra Newz.dk:
En analyse fra Gartner forudser, at Linux ikke vil erobre nævneværdige andele af det private PC markede frem til 2008.
Et af de argumenter, der vejer tungt for private pc brugere, er prisen, og her skulle man jo tro, at Linux havde en stor fordel. Problemet er dog, at op imod 80% af alle brugere af Windows ikke betaler for licensen, og derved forsvinder denne konkurrence-parameter.
Gartner mener endda, at Microsoft ikke er interesseret i at bremse piratkopieringen for meget, da det formentlig vil medføre at flere skifter til Linux.
Quote End
Det siger lidt ikke.
Athas
09-28-2004, 12:52 PM
(PS. windows XP koster kun ca. 1200KR.)
Det er den dyreste udgave af Windows nogensinde, ja, faktisk det dyreste privatstyresystem nogensinde mig bekendt. Det bliver dyrere og dyrere.
night-blade
09-28-2004, 12:59 PM
det har du ret i, og det er jo nok også grunden til at 80% af forbrugerne har windows ulovligt
The Galloping Goose
09-28-2004, 04:32 PM
Linux varianter kan hentes her :
http://iso.linuxquestions.org/
Der er en oversigt over de sidste nye samt de mest populære (antal downloads)
Jowls
09-28-2004, 04:56 PM
Nu behøver alt til windows ikke at være dyrt (PS. windows XP koster kun ca. 1200KR.)
I den udgave er Windows kun et OS, som du ikke kan bruge til ret meget. Derfor bør den reelle pris altid være Windows + tilhørende office pakke.
Basis XP-system, som nok er tilstrækkeligt for de fleste...
XP Home Edition = 1955,-
Office XP std. = 1830,-
Reel pris = 3785,-
Mindre skrabet system med et funktionsomfang svarende til en normal (gratis) Linux distro...
XP proff. = 3475,-
Office XP proff. = 4995,-
Reel pris = 8470,-
Jeg har bare taget de billigste priser på EDBpriser.dk. Microsoft har en masse mere eller mindre overskuelige rabatordninger, plus at selve OS'et ofte kun koster en tredjedel som OEM (præinstalleret ved køb af PC). Men faktum er, at hvis man ikke vil være pirat og ikke kan få studierabat, så koster et Windows-system ofte mere end den PC det kører på.
The Galloping Goose
09-28-2004, 05:02 PM
Tjaaa men ifølge Jyllands-Posten betaler 80% af verdens brugere ikke for Windows :)
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2638066/
Og dette er ifølge samme artikel en trusel mod Linux
night-blade
09-28-2004, 07:37 PM
Jeg tog lige et kig på edbpriser og bare så at du ved det så kan man altså få Win XP PRO OEM for 1200KR. Hardware er inkluderet det er en klam mus der koster en 50'er.
Grunden til at din XP PRO koster 3475KR er fordi den har SP2 inkluderet, men den kan man jo bare hente på nettet.
Office 2003 PRO OEM koster 2500KR der følger også en lorte mus med.
Min lærer siger altid: "Hvorfor gøre det svære end det allerede er"
Det samme gælder her. Hvorfor gøre det dyrer end det allerede er.
Der er ikke nogen grund til at købe en non-OEM licens når man ikke har brug for det og prisen bliver ganget med 2. Man kan da lige så godt udnytte det.
-pirat4ever-
09-28-2004, 10:17 PM
Siden hvornår har det kostet menge at benytte sig af urpmi mirrors? Enhver kan jo sætte et mirror med opdaterede pakker op, og så er den skid slået. Ydermere er Mandrake langt fra et repræsentativt udsnit af GNU/Linux-distributionerne, så bare fordi de begynder at tage penge for deres ydelser ændrer det jo ikke noget ved de mange frie distributioner, såsom Debian.
Ja, desværre er Mandrake 10.1 den eneste som kan finde mit grafikkort og driver. Og jeg har prøvet at fikse opdateringerne, men det koster desværre.
MEN.... Hvis jeg nu engang skal invistere i nyt hardware, ja så bliver det nok linux.
Men mangler lige 100% spille kompatibbeliteten også...
Jowls
09-29-2004, 12:52 AM
Jeg tog lige et kig på edbpriser og bare så at du ved det så kan man altså få Win XP PRO OEM for 1200KR
Nu spørger jeg måske dumt, men betyder "OEM-licens" ikke, at den kun sælges præinstalleret på en PC?
Grunden til at din XP PRO koster 3475KR er fordi den har SP2 inkluderet, men den kan man jo bare hente på nettet.
Det var den billigste danske ikke-OEM XP PRO, jeg sådan lige kunne se - service pack eller ej. Men der var i hvert fald et par stykker som var dyrere...
Min lærer siger altid: "Hvorfor gøre det svære end det allerede er"
Det samme gælder her. Hvorfor gøre det dyrer end det allerede er?
Din lærer er smart, og jeg er helt enig. Det afspejler mit system da også....
Gentoo Linux - 0 kr.
Open Office - 0 kr.
Total pris - 0 kr.
:)
night-blade
09-29-2004, 07:17 AM
den der med OEM-licens. Det kan godt være at det var sådan engang, men åbentbart ikke mere. En af mine venner har købt win XP OEM og han skulle ikke købe en comp ved siden af.
Med hensyn til resten, så kan vi jo diskutere det til verden går under så jeg tror jeg vil stoppe her.
1. skal vi holde os til linux?
2. oem licenser kan købes med en lang række hardware, men nogle forhandlere skider på det og sælger dem løst for et godt ord.
3. - pirat - af alle de distroer jeg kan huske, at have læst, at du har prøvet har du endnu ik prøvet en der er gratis!!.. suse er ikke gratis!.. de har bare en gratis udgave som er en kraftigt skrabet udgave af det de kalder "suse linux"
4. hvis du gir op nu så har du absolut intet lært... som tidligere skrevet så nægter jeg at tro på at du har lært at bruge linux bare den mindste smule efter som du er gået alt for hurtigt igennem det... prøv en gratis distro så som debian eller gentoo og oplev den linux du siger du mangler.. gratis og frit!.. både debian og gentoo er 2 populære systemet (efter hvad jeg ved de mest populære systemer når vi ik snakker firma brug) og de er 100% gratis...
5. du skriver i et post at en af de ting du kan lide ved linux er at du fx har mozilla som har kalender, mail osv osv.... det er ik at argument for at linux er godt efter som alt mozilla software kommer i windows versioner... du kan gøre det til et argument ved at sige at "folk kan hurtigt komme igang efter som de vil kunne kende mozilla programmerne fra windows (hvis man da bruger disse)"
hvis du mener at windows er så dårligt som du siger nu så forstår jeg ik at du holder op med at prøve dig i linux allerede... hvis du har problemer med dit graffik kort (gætter på det er et ATI efter som der ik er probs med nvidia) så løs problemet... et hardware problem på linux løses ik ved at du går ind på "linux-update" og hente den nyeste service-pack samt en driver som installere sig selv...
http://forums.gentoo.org/
prøv at søge der... er 99.9% sikker på at du kan finde et svar eller få et ret hurtigt.. med mindre at du har noget meget udsøgt hardware eller fundet en ny fejl... gælder det sidste kan jeg dog garentere dig at du nok skal starte en diskution omkring det (hvis du kan beskrive din fejl godt nok)....
hvis du har mod på at prøve gentoo så kan du pm'e mig og så skal jeg nok hjælpe dig... er ikke selv expert i det men kan nok hjælpe dig et godt stykke af vejen og ellers så kan jeg hurtigt skaffe hjælp.... det er sådan man lære linux.. kigger på det, tænker lidt, prøver lidt og virker det så ik / man er nervøs så spørger man... nådagtigt som man ville lære windows
håber du kommer tilbage til linux igen...
-pirat4ever-
09-29-2004, 06:16 PM
Jeg har smidt SUSE den gratis versionind på maskinen sammen med XP. Grunden er at efter at have installeret windows XP SP2 er der landet virus og spyware på lige pludselig, (er fjernet) så sætter min lid til Linux ved surfing og bruger XP som "kontor redskab".
Eftersom mit grafikkort (ati Mibility 9000 IGP) ikke rigtig funker optimalt pga. det er en bærbar medion.
Jeg har fået et indtryk af de forskellige linuxes, og bliver på lege stadiummet.
De forskellige linuxer (pga, det med xfree og xorg), skal også lige have tid til at falde til ro.
Som min barndomshelt sagde, Ill Be Back.
Følger udviklingen spændt, og tak for tilbudet Zub, men springer over.
du slipper ik!.. i'll never give up!... =)
mener faktisk at have set et post på gentoo forumet netop om opsætningen på en medion bærbar.. model skal jeg dog ik kunne sige... men der er efterhånden en del guides til de forskellige skumle bærbare..
men det er korrekt, bærbare er ikke altid lige sjove at inst linux på... faktisk er de det aldrig :(
-pirat4ever-
09-29-2004, 10:01 PM
Tja. Tror det er sådan det skal være.
Men skidt, har da instaleret open office, firefox og thunderburd i windows.
Og suse 9.1 kan dog finde mit lydkort, men der er 2 sjove ting.
HVIS min keyb. skal virke skal jeg hurtigt trykke F2, og hvis musen skal virke skal jeg trykke på midterknappen (optisk mus). Mystisk hehe.
Tror jeg hellere må holde til min winxp det næste år, indtil jeg er færdiguddannet. SÅ køber jeg en linux computer
8)
hmm... gir op.. måske har folk alligevel ret.. de går altid rundt og siger jeg er sindsyg... bare fordi man tænder hver gang man får en blå skærm eller ens linux laver kernel panic... elsker det at man skal side og finde og løse fejlene når de kommer =).. også derfor jeg er gået over til linux.. der var ik så meget at lave i windows tilbage :(
vegard
03-02-2005, 10:45 AM
Overaskende at ingen har nevnte Ubuntu enda. Jeg har gjennom en årrekke vært borti mange distribusjoner. Men Ubuntu er per dags dato den mest gjennomførte og enkleste distribusjonen jeg har vært borti. CD-imaget er på 530 MB og inneholder de mest brukte applikasjonene. Installasjonen er den enkleste og raskeste jeg noensinne har vært borti. Windows kan hoppe i havet. Installasjonen hiver inn det mest nødvendige, og kobler seg til internett og henter ned oppdateringer og ekstra pakker.
Ubuntu er basert på Debian, og har derfor apt-systemet, som gjør installasjon av nye pakker til en lek.
http://ubuntulinux.org/
1. hvilke dis understøter 64-bit og i hvilket omfang
2. hvilke dis understøter mest trådløst netværk. har hørt det skulle være suse.
1. hvilke dis understøter 64-bit og i hvilket omfang
2. hvilke dis understøter mest trådløst netværk. har hørt det skulle være suse.
alle distroer burdo supportere 64bit systemer da linux kernel har support for 64bit, og alle distroer bruger denne kernel.
nogle programmer er dog ik lige at få til at køre på 64bit men det er ens for alle.
ang trådløst netværk ved jeg det ikke... har kun leget meget lidt med det og det var på gentoo (= satte det manuelt op).
Men Suse er ik noget dårligt sted at starte hvis du ik har helt check på det... mange har nemmere ved at studere et fungerende system og derfra fin-pusse det...
oki et andet spørgsmål, og måske også grunden til at jeg ikke har skiftet endnu er at jeg skal bruge et matematik program. Det skal minde meget om mathcad hvis der er nogen der kender dette. det skal altså være i stand til at regne ting ud og sådan. er der nogen der kender til dette. jeg prøvede på et tidspunkt noget der hed mathmatica men var ikke så begejstret for det.
-pirat4ever-
03-04-2005, 10:18 PM
oki et andet spørgsmål, og måske også grunden til at jeg ikke har skiftet endnu er at jeg skal bruge et matematik program. Det skal minde meget om mathcad hvis der er nogen der kender dette. det skal altså være i stand til at regne ting ud og sådan. er der nogen der kender til dette. jeg prøvede på et tidspunkt noget der hed mathmatica men var ikke så begejstret for det.
Jeg vil forslå dig, hvis du gerne vil skifte, men samtidig bevare windows og de kendte programmer at partitionere din harddisk og instalere linux og have windows samtidig.
Du vælger når maskinen starte hvilket styresystem du starter.
Ingen grund til at et program skal holde dig tilbage.
(takker - se næste post)
kkender godt mathcad men har ik brugt det til noget yderligere fornuftigt =).. men kender desværre ik lige nogen lign. programer til linux.
gør som P4E siger.. og når du så en gang har fået lidt mere check på linux kan du prøve at lege med "wine".. med det kan du køre ret mange windows baserede programmer.
PS. velkommen tilbage P4E
ziphnor
07-01-2005, 06:57 PM
* Log aldrig ind som ROOT bruger som standard og glem ALDRIG dit ROOT kodeord. Der er INGEN muligheder for at få kodeordert gendannet.
Det kan godt være man ikke kan gendanne kodeordet, men det er lige så let som på windows at ændre admin/root passwordet. Man kan feks. boote in med en live-cd, og chroot'e til sin linux installation og simpelthen hen køre passwd kommandoen som root.
Den eneste måde at forhindre den slags er at kryptere sin data / evt. selve linux partitionen.
CODAY
07-01-2005, 09:30 PM
Det kan godt være man ikke kan gendanne kodeordet, men det er lige så let som på windows at ændre admin/root passwordet. Man kan feks. boote in med en live-cd, og chroot'e til sin linux installation og simpelthen hen køre passwd kommandoen som root.
Den eneste måde at forhindre den slags er at kryptere sin data / evt. selve linux partitionen.
eller forhindre boot af CDer
front243
11-25-2005, 09:21 PM
Hvis man kommer fra Windows og skal have en nem linux distro at gå til kan jeg trygt anbefale Mepis:
http://www.mepis.org/
Installations-CDen fungerer samtidig som en "live cd" så man kan prøve før man installerer noget på harddisken.
En af de væsentlige grunde til jeg anbefaler Mepis (udover det er en rigtig god og begyndervenlig distro) er deres community "Mepislovers":
http://www.mepislovers.org/
Prøv den, prøv den :)
Bjerrk
12-17-2005, 02:36 AM
Jeg ved godt at dette ER blevet sagt, men det virker som om at de fleste har ignoreret det.
Jeg har nok prøvet de første 20 distroer og kun een eneste gang har jeg manglet noget som man kune få i betalingsversionen. Det var med Lindows (nu Linspire). Det jeg manglede var adgang til systemets pakkesystem kaldet Click'n'Run.
I alle andre distroer har jeg enten fået alle de nødvendige ting med, eller haft dem installeret indenfor en time, ganske lovligt og nemt.
Med hensyn til at den gratis SuSE skulle være meget skrabet, så kan jeg med ro i sindet sige at det ikke er sandt.
Det der er sket er nok at vedkommende som kom med førnævnte udtalelse ikke har sat sig ordentligt ind i stoffet (tydeligveis) og troet at SuSE Linux OSS var den eneste gratis version. Det er sandt at SuSE OSS mangler mange ting for at være en fuld multimediestation, men den anden gratis version af SuSE Linux går et langt stykke med dens flash-support, java-support og ikke mindst diverse multimedie-codecs.
Den mangler dog stadig et par ting, fordi firmaer som microsoft sidder på licenserne til mange af disse formater. Dette gør at man i USA må betale en mindre sum til førnævnte firmaer for at kunne få fat i de nødvendige codecs. Derfor er der altså en betalingsversion af SuSE Linux.
Det er imidlertid ikke tilfældet i Europa at man skal betale for at måtte benytte ting som Win32-codecs, så derfor kan de frit downloades og installeres her i Windows så vidt jeg ved.
Med Venlig Hilsen Bjerrk,
Som nyder friheden ved Linux hver dag :) .
space66
01-02-2008, 08:35 PM
Hvis man kommer fra Windows og skal have en nem linux distro at gå til kan jeg trygt anbefale Mepis:
http://www.mepis.org/
Installations-CDen fungerer samtidig som en "live cd" så man kan prøve før man installerer noget på harddisken.
En af de væsentlige grunde til jeg anbefaler Mepis (udover det er en rigtig god og begyndervenlig distro) er deres community "Mepislovers":
http://www.mepislovers.org/
Prøv den, prøv den :)
Hvor meget af de filer på denne side skal man hente for at kunne installere den linux.
http://rm.mirror.garr.it/mirrors/mepis/released/
Holst
01-02-2008, 09:10 PM
Prøv Maple, der er også flere andre, google it. Mathcad er det eneste af de større som ikke virker til andre platforme end Windows. Maple skulle være super, jeg fik det bare aldrig til at virke :)
crocean
06-17-2008, 11:57 AM
jeg har prøvet at køre linux for nogle år siden ( mener det var i 99 ca )
grunden til at jeg så valgte IKKE at fortsætte med det var at jeg syntes det er en del mere besværligt, eksembel vis hvis jeg havde en mappe som eksembelvis hed " mig " så når jeg ser den i windows og jeg VED at der KUN ligger EN fil i denne mappe, så når jeg ser den samme mappe på en LINUX maskine, så ligger der pludseligt 1 milion andre filer der også ( en milio eller en million, ved godt at overdrivelse fremmer forståelsen ), og det var en af hovedgrundene til at jeg gik væk fra det.
en anden ting som jeg syntes var besværligt var at for at skifte en cd i cdrom drevet skulle man lave alle mulige tryllekunster og mounte og unmounte cdrom drevet for at få adgang til sine data på sine externe medier, og det syntes jeg ikke jeg kunne bruge til noget.
derfor
det kan godt være at windows koster og at det har nogle iritationer, men med xp og vista er de blevet noget mindre og de er i det mindste simple at finde ud af...
Skovmø
10-19-2008, 12:07 PM
Så skulle du prøve igen. Ubuntu er nemt og er lige til at gå til.
Ole Husgaard
10-21-2008, 10:12 PM
grunden til at jeg så valgte IKKE at fortsætte med det var at jeg syntes det er en del mere besværligt, eksembel vis hvis jeg havde en mappe som eksembelvis hed " mig " så når jeg ser den i windows og jeg VED at der KUN ligger EN fil i denne mappe, så når jeg ser den samme mappe på en LINUX maskine, så ligger der pludseligt 1 milion andre filer der også ( en milio eller en million, ved godt at overdrivelse fremmer forståelsen ), og det var en af hovedgrundene til at jeg gik væk fra det.
Det er almindeligt, at MS Windows prøver at skjule ting for brugerne, så de ikke bliver "forvirrede". Under Linux vises normalt de fleste filer og muligheder. Det kan i starten være svært for en MS Windows-bruger at vænne sig til, men når man vænnet sig til det er det rart at kunne se de filer man har.
en anden ting som jeg syntes var besværligt var at for at skifte en cd i cdrom drevet skulle man lave alle mulige tryllekunster og mounte og unmounte cdrom drevet for at få adgang til sine data på sine externe medier, og det syntes jeg ikke jeg kunne bruge til noget.
Den Ubuntu jeg kører i dag automounter per default cdrom og usb medier, dog uden at forsøge at installere Sonys rootkits...
Der er i det hele taget sket meget med Linux i de senere år, så hvis du er interesseret synes jeg du skulle tage et kig på det igen. Vælg evt. en af de mange live-CDer, hvor du kan starte Linux-systemet på din PC uden at installere noget.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.