PDA

Se fuld version : Jura spørgsmål

Penis
09-16-2004, 12:07 AM
Der er noget jeg undrer mig over i forbindelse med de megahøje erstatningskrav som folk bliver stillet overfor.

Erstatningskravet bliver udregnet ved at sige x kr pr mp3, y kr pr film osv. right? Hvad nu hvis man tog alle de film og mp3er som folk deler alt i alt og satte det på samme formel. Så ville man få et tal der var så stort at selv APG måtte indrømme at det var flere størelsesordner større end musikindustriens "tab".

Jeg kan forstå, at man kan sagsøge for flere penge end man har tabt - altså en erstaning oven i - men hvordan kan man sagsøge folk for 100 eller 1000 gange så meget som man mener de er skyld i, at man har tabt?

jon1ya
09-16-2004, 10:56 AM
Hvis du siger beløbet af 2 kr pr stykke musik og 20 kr på film.

Så regner du sådan her ud:

5000 sange af 2 kr = 10000
+
2000 film af 20 kr = 40000

= 50.000

Dette tal er urimeligt lavt, men det er for at give dig et blik i hvordan det udregnes.

jon1ya
09-16-2004, 10:59 AM
Grunden til tallet er højere, er fordi man regner ud pr enhed.

Så selv om dine 2 naboer deler den samme film, så kan de stadig få et erstatningskrav på 20 kr stykket så det i alt bliver 40 kr.

Penis
09-16-2004, 02:10 PM
Grunden til tallet er højere, er fordi man regner ud pr enhed.

Så selv om dine 2 naboer deler den samme film, så kan de stadig få et erstatningskrav på 20 kr stykket så det i alt bliver 40 kr.
Netop og det er det jeg ikke kan se logikken i. For så sagsøger du jo folk for mange gange så mange penge som du påstår, de er skyld i, du har tabt. Burde man ikke i stedet regne det ud sådan her:

t*(d/s), hvor

t = samlet anslået tab
d = antal filer personen deler
s = samtlige filer som bliver delt på nettet

og så kunne man evt gange med 2 til sidst for at få lidt oven i.

killabee
09-16-2004, 03:19 PM
Hvad så hvis man deler med et større netværk af folk, så som hvis man hav hele sit kollegie adgang til sin 10.000 sange store musiksamling, via et intranet? Udregnes "erstatnings"kravet så stadig efter samme princip, altså x * antal enheder * antal delere ?

Det ville jo være vanvittigt, eftersom dette netværk af folk kun ville være potentielle delere. APG ved jo hat om, hvorvidt de har hentet ens Britney sange eller ej, med mindre de beslaglægger alle computere m.m., og finder beviser herfor (hvilket i sig selv er tankespind).