PDA

Se fuld version : Vedr. Kryptering

j0ppeman
09-15-2004, 09:36 AM
Et enkelt spørgsmål til PGPdisk.

Kan man kryptere en disk der allerede er formateret og indeholder 60 gb "software" ? ... Nu har jeg ikke så meget plads så jeg kan kopiere mine ting over til et andet drev og over til et krypteret igen bagefter...

techie
09-15-2004, 10:25 AM

Kan man kryptere en disk der allerede er formateret og indeholder 60 gb "software" ? ... Nu har jeg ikke så meget plads så jeg kan kopiere mine ting over til et andet drev og over til et krypteret igen bagefter...

Nu kender jeg ikke så meget til PGPdisk, men for et par år siden skulle disken være blank. Men prøv at læs denne artikel:

http://www.prosa.dk/stud/prosit/Prosit_nr_4_2004_web_side6-7.pdf

Her omtales full disk encryption produkter, som kan kryptere hele din hardisk også selvom der er data på den i forvejen. Et af produkterne er enda gratis.

Personligt bruger jeg DriveCrypt Plus Pack.

j0ppeman
09-15-2004, 11:12 AM
Mange tak

Christian
09-15-2004, 02:12 PM

Det eneste krav til PGP Disk er, at der skal være nok plads til den virtuelle harddisk du vil oprette. Når du mener software, er det så installerede programmer, eller "sikkerhedskopier" du har lavet af dine produkter?

CODAY
09-15-2004, 03:41 PM
nogen der kender noget til gpg?

Christian
09-15-2004, 03:47 PM
Umiddelbart ikke, men ved første øjekast ligner det PGP da GPG bruger public og private keyrings.

j0ppeman
09-15-2004, 04:07 PM

Det eneste krav til PGP Disk er, at der skal være nok plads til den virtuelle harddisk du vil oprette. Når du mener software, er det så installerede programmer, eller "sikkerhedskopier" du har lavet af dine produkter?

Jeg mener self. Sikkerhedskopier.

Christian
09-15-2004, 04:10 PM

Jeg mener self. Sikkerhedskopier.
Så vil jeg til det første spørgsmål "Kan man kryptere en disk der allerede er formateret og indeholder 60 gb "software" ?" svare: ja

j0ppeman
09-15-2004, 08:37 PM
Mange Tak. :)

Christian
09-15-2004, 08:50 PM
Men hov, du skal bare lige huske at have plads nok til at lave den PGP Disk på det drev som du vælger. Hvis den er helt fyldt op med "software", kan du ikke lave en PGP Disk på det pågældende drev, medmindre du flytter det midlertidigt over på en anden harddisk. Nu kan der ikke være tale om flere misforståelser.

Eller kogt ned til én linie:

For at lave en 60 GB PGPDisk skal du have 60 GB ledig på det drev.

piraz
09-16-2004, 12:33 AM

Jeps, gpg eller Gnu Privacy Guide er et open source krypterings værktøj som kan "snakke" med PGP. Det er udgivet under GNU GPL licensen.
Desværre indeholder GPG ikke en disk krypterings feature som f.eks. PGPdisk. :cry:

Google er foresten din ven! :twisted: Læs mere her: http://www.gnupg.org/

j0ppeman
09-16-2004, 08:34 AM
Men hov, du skal bare lige huske at have plads nok til at lave den PGP Disk på det drev som du vælger. Hvis den er helt fyldt op med "software", kan du ikke lave en PGP Disk på det pågældende drev, medmindre du flytter det midlertidigt over på en anden harddisk. Nu kan der ikke være tale om flere misforståelser.

Eller kogt ned til én linie:

For at lave en 60 GB PGPDisk skal du have 60 GB ledig på det drev.

Øv! :( Men tak for hjælpen

killabee
09-16-2004, 03:46 PM
Hvis PGPdisk (jeg kender ikke det store til netop dette tool) ikke kan klare arbejdet for dig, kan du bruge et andet. Det er muligt at kryptere hele partitioner og således også indholdet af hele din HD (selvom jeg ikke kan se nogen grund til at kryptere den hele, da du som regel ikke placerer secret shit i din MBR fx).

Upassende reklameindslag: I *BSD kan det klares såre enkelt, vha. vnconfig, eller mdconfig, og en krypteringsalgoritme så som Blowfish. Med disse to hovedelementer, er det muligt at kryptere en file lump som et virtuelt filsystem, og kryptere det, således at når det ikke er mountet, hvilket i øvrigt kræver at man indtaster den korrekte passphrase (som i princippet kan være et helt afsnit af Godfather, man har lært udenad), kan data herpå ikke tilgås af Hr. Betændt. Smart, nicht?
Men det kræver som sagt, at man droppe Windows, som den dårlige vane det er.

God vind, pirater!

piraz
09-16-2004, 04:59 PM
Upassende reklameindslag: I *BSD kan det klares såre enkelt, vha. vnconfig, eller mdconfig, og en krypteringsalgoritme så som Blowfish. Med disse to hovedelementer, er det muligt at kryptere en file lump som et virtuelt filsystem, og kryptere det, således at når det ikke er mountet, hvilket i øvrigt kræver at man indtaster den korrekte passphrase (som i princippet kan være et helt afsnit af Godfather, man har lært udenad), kan data herpå ikke tilgås af Hr. Betændt. Smart, nicht?
Men det kræver som sagt, at man droppe Windows, som den dårlige vane det er.

Upassende? 8)

Det havde det kun været hvis du opforderede en til at skifte til et M$ produkt :wink:

LaSG
10-03-2004, 09:57 AM
Fornuftig reklame killabee.

Derudover er det i Freebsd 5.x også muligt at kryptere hele harddisken hvis man vil det, med det nye GEOM/GBDE. Jeg ved bsd-dk har en introvideo om det liggende et sted..