PDA

Se fuld version : Er link til streaming ulovligt?

basnt
09-13-2004, 04:05 PM
Hvis dette emne er postet forkert, sa undskyld.

Vil jeg komme i klammerier med KODA/APG hvis jeg poster et link, i div. fora, til et site, hvorfra man kan streame mange af de nyeste pophit gratis. Sitet er ikke i Danmark og muligvis ikke lovligt i Danmark.

Er der specielle regler for links til streaming musik eller det som at post'e et ed2k/torrent link.

CODAY
09-13-2004, 04:47 PM
kan man bare hører det ikke downloade det?

basnt
09-14-2004, 07:24 AM
Ja, ikke noget d/l sa vidt jeg ved

Anonymous
09-14-2004, 11:14 AM
Der er en ældre dom (afsagt af Vestre Landsret 20. april 2001) hvor en fyr blev dømt for deeplinks til download af numre.
Domstolen sagde deeplinks til numre der var ulovligt uploadet måtte betragtes som at have "tilgængeliggjort musiknumrene for almenheden på en måde, der må sidestilles med offentlig fremførelse".
Og offentlig fremførelse kræver rettighedshaverens samtykke.

Der er derimod næppe noget i vejen for at du fortæller om den side hvorfra folk kan afspille numrene og linker til den.
(Og at der er så stor retlig forskel på de her ting er vel forresten det bedste bevis på hvor dårligt ophavsretten passer til internettidsalderen)

Snoozer
09-14-2004, 04:18 PM
Sagen er lidt mere kringlet end som så, da det basnt spørger om er streaming og ikke alm. download.

Der er klart tale om det der betegnes som iloyale links, hvis der linkes direkte til hver enkelt stream som var det noget man selv har lagt ud og lovligheden af dette er ikke prøvet i retten, men hvis der f.eks. var tale om billeder man således lader fremstå som sine egne vil der være tale om brud på ophavsretten, så derfor må det også antages at det er gældene for lyd-/video-streams.

En ting er dog sikkert, hvis sitet ikke har rettigheder til at offentliggøre musikken må man ikke linke direkte til disse streams, da sagen så er ret lig sagen i Vestre Landsret.

Linker man i stedet til sitet er problematikken lidt anderledes da det så er ens intention retten skal tage stilling til. Hvis intentionen har været at tilgængeliggøre værkerne for offentligheden er det ulovligt, da det så må betegnes som "medvirken til en ulovlig tilgængeliggørelse". Hvorledes sagen vil falde ud hvis man benytter et link til sitet som eksempel på noget af det ulovlige der foregår på nettet, i en artikel der er negativ overfor disse brud på ophavsretten, er ganske uvist da nogen sådan sag endnu ikke har været for en domstol.

Vi er mange der har den betragtning at et link er lig en henvisning på lige fod med en henvisning i en alm. avisartikel og ingen avis er blevet dømt for at have beskrevet hvor der begås ulovligheder, eks. "i Pusher Street på Christiania sælges der hash i alle kvaliteter og for enhver smag" er en ret direkte henvisning til hvor man kan købe hash, men det er ikke en direkte opfordring til at begå en ulovlighed. Det er derfor meget problematisk når der pludselig er organisationer (APG og KODA) som søger at ændre rettens opfattelse på det digitale område da der principielt ikke er en forskel.

basnt
09-15-2004, 03:41 PM
Hmmm. :?:
Tak for jeres svar men........

....Nu bliver det lidt indviklet for mig.
Sa I ma hellere fa lidt mere info.
Det er et site som launch.yahoo men mest med 'selvbestemmende' radio. Altsa en jukebox-agtig ting for din pc.
Stedet bliver maske besogt af flere hundrede tusinde om dagen, fordi det er gratis. Og som sagt ved jeg ikke om det er lovligt eller ej. De fjerner de numre de ikke har lov til at spille. Sa det er nok lidt med motto'et spil forst, sporg bagefter.

Jeg havde ikke tankt at linke til de enkelte numre da der er flere tusinde og deep-link'ning er forbudt i DK.

Hvis en af jer fra piratgruppen, som har forstand pa jura har lyst til at se pa sagen skal jeg gerne sende en privat besked.

Anonymous
09-15-2004, 04:05 PM
Jeg forstår godt at du er forvirret. Folk med nogen indsigt i jura har det med at komme til at forvirre folk med alle mulige sondringer mellem forskellige situationer og så står man tilbage og er lige så meget i tvivl som før man spurgte...

Og det er sikkert for sent at berolige dig, men altså:

Når snoozer skriver
Linker man i stedet til sitet er problematikken lidt anderledes da det så er ens intention retten skal tage stilling til. Hvis intentionen har været at tilgængeliggøre værkerne for offentligheden er det ulovligt, da det så må betegnes som "medvirken til en ulovlig tilgængeliggørelse".
er der altså i mine øjne tale om at sprede ubegrundet frygt. Der har aldrig været en sag om det her i Danmark, og der er et massivt hensyn at tage til din ytringsfrihed i den her situation. Det eneste du skal gøre for at være sikker i din sag er at skrive at det efter omstændighederne kan være ulovligt for danskere at benytte sig af de links der ligger på siden du linker til.[/quote]