PDA

Se fuld version : Hvor er alle de undergrundsmusikere der skulle stytte jer?

arkantheblack
09-11-2004, 10:47 AM
Det er fint nok at snakke om hvor meget de store selskaber stjæler fra musikere etc. Men så mangler jeg bare den gennerelle opbakning fra musikerne. Det er i sidste ende DERES materiale der stjæles så deres steme burde høres. Selv om visse etablerede kunstnere (Bjørk, George Michael) syntes at det er fint nok at kopiere kan de ses som den gennerelle holdning i musiker verdenen.
Jeg spiller f.eks i et undergrundsband der lige har fået kontrakt på en single, og det firma der gav os den er hverken onde, eller egoistiske kapitalister. Når den single kommer fra en selskab og IKKE bare gratis for nette har den været igennem en kvalitets kontrol der gør at blade og andre selskaber gider at se på den..
Den del af sagen kommer sku aldrig op, for så virker i jo ikke længere som nogle gloriøse firhedskæmpere der bekæmper stor kapitalen. Nej det kan man se hvad i virkelig er, nogle usle tyver der egoistisk bare rager til jer.. Fuck det...

PackedManiac
09-11-2004, 11:39 AM
For det første er der jo ikke tale om at noget materiale stjæles fra jer, og for det andet, så ja, undergrunds bands eller nye kunstere på scenen lider under "den manglende pladesalg", men det findes der ingen undskyldning for.

Det er såre simpelt; forbrugerne går på nettet for at finde musik. De har ikke længere i så høj grad brug for et fysisk medie. Det har det pladeselskab, som du er under, ikke fattet i nu.

Og hvis pladeselskaberne ikke vil fortæller jer det.. hvem skal så?!

arkantheblack
09-11-2004, 11:49 AM
For det første er der jo ikke tale om at noget materiale stjæles fra jer, og for det andet, så ja, undergrunds bands eller nye kunstere på scenen lider under "den manglende pladesalg", men det findes der ingen undskyldning for.

Det er såre simpelt; forbrugerne går på nettet for at finde musik. De har ikke længere i så høj grad brug for et fysisk medie. Det har det pladeselskab, som du er under, ikke fattet i nu.

NU fatter du selvfølgelig ikke en skid. Det pladeselskabet OGSÅ gør for et band er at PROMOVERE deres musik ud til andre. Jo du kan have en hjemmeside, jo du kan skrive rundt omkring på nettet. Men det kommer du ikke i radioen / bladende på grund af.. Her snakker vi ikke en gang de store medier. Tror du virkelig selv at redaktøre sidder og surfer rundt på nette og tjekker ALLE band hjemmeside ud for at se hvilke bands der skal spilles/interviewes etc. Nej de får noget materiale (som godt kan være MP3 via hjemmesider etc.) fra selskaber der fungere som en slags filter. Ja de tager ikke al musik, men der laves fandme også så meget dårligt at det ikke ville være umuligt for disse idivider (redaktører etc.) at vælge noget. Derfor ville de kun tage det de kendte og ikke tage højde for nye bands.
Og det første du skriver.. Jo der findes en forklaring, og den lyder sådan her.. Arr brænder du ikke lige en kopi til mig, please.. Øv så hente jeg den sku bare på Kazaa (elle hvad de nu hedder..)
OG hvad er det du snakker om ikke at stjæle? Man, som musiker, laver et produkt, som man selv har skabt (ens eget HÅNDVÆRK) og så vælger man en pris (for demo bands ikke en særlig høj en for det meste 20-40 kroner).
Og at folk ikke køber ting på faste medier er en større skrøne. Salger et i højere og højere grad flytet over på nettet, fordi de er de eneste der kan have en pris der er lav nok. Endnu...

Klawz
09-11-2004, 12:44 PM
Kære Arkantheblack

Tillykke med jeres pladekontrakt. Jeg ved godt at der findes mange gode pladeselskaber specielt i Kbh. Hvis du er på et af disse så ekstra mange gange tillykke.

Nu ved jeg hverken hvad dit band hedder eller hvilken slags musik I spiller. Derfor er jeg lidt nysgerrig efter hvor let det er at finde jeres musik på nettet? Kan du ikke skrive lidt om hvor mange gange I er downloadet og fra hvilke tjenester?

Mht. dit indlæg, så synes jeg at du er alt for hutig på aftrækken.

1) Der er ingen undersøgelser som viser at fildeling skader CD-salget. Der er til gengæld en række andre faktorer som indlysende er med til at mindske salget af musik.

a) ringetoner som erstatning for singler (I USA har omsætningen af ringetoner overhalet omsætningen af singelsalg)

b) Den generelle økonomiske krise. Folk ahr færre penge mellem hænderne. Musik er et luksusgode som man vælger fra, hvis man har økonomisk krise. Tænk for stor en luksus det er for både musiker og fan, når musikken kan spredes og høres - selv når folk ikke har råd til at købe den.

c) CD-slaget har gennem mange år været kunstigt højt fordi folk har skulle købe alle deres LP'er i en CD-udgave.

d) Musikken bliver lettere og lettere tilgængeligt dag for dag. Der er utallige netradioer som har specialiceret sig i diverse musikgenre. I Danmark har vi netop fået 2 rene musikkanaler på landsdækkende FM-bånd (SKY og PopFM). Der er flere og flere musikkanaler på TV.

Det var fire årsager til at folk køber færre CD'er.

Jeg opfatter musikindustriens kritik af fildeling som identisk med racisternes (KKK, nazister mv.) kritik af "de fremmede". Alt dårligt er "de fremmedes / fidelingens" skyld.

Det er en utrolig smart taktik. Elendige bands som kan undskylde deres manglende succes med "fildeling". Et pladeselskab som laver et dårligt stykke arbejde og skodder deres band, kan undskylde sig med fildelingen. Musikindustrien kan generelt behandle deres kunstnere som lort, og give skylden på fildelingen - samtidigt med at ubegavede eller skræmte kunstnere stiller sig op i hylekoret og tuder over fildelingen.

Det er fuldstændigt rigtigt, at pladeselskaberne også promoverer deres kunstneres musik. Hvis du tænker lidt over det, så betyder det også at pladeselskaberne bestemmer hvad det næste hit skal være. Hvem vælger pladeselskaberne at promovere?

Der er ikke tale om fildelerne udvælger sig små ukendte bands og fildeler dem uhæmmet, mens de/vi ignorerer de store bands med de store hits - vel? Små ukendte bends er lige så små og ukendte på nettet som i den "rigtige" verden - med mindre de vælger at benytte sig af nettets utallige muligheder for at promovere sig selv. Så kunne man måske ligepludseligt være et stort navn på nettet - og tjene penge den vej.

Det kræver naturligvis at man laver en indsats, og ikke bare ønsker at læne sig tilbage og lade pladeselskabet bestemme ens skæbne.

Mht. dine muligheder for økonomiske indtjening i fildelingens tidsalder, så... Hvis du laver ligegyldig musik, så vil dine lyttere være ligeglad med dig - hvis du laver betydningsfuld musik, så vil dine fans finde dig betydningsfuld - og naturligvis støtte dig.

Du kan enten sidde og tude over at fildelingen eksisterer og ende som en sur gammel som fortæller historier om hvor stor en kunstner du var blevet - hvis bare det ikke havde vært for fildelingen. ELLER du kan tørre øjnene og gribe den digitale tidsalders muligheder og fyrer den af.

Vi ses på nettet.

arkantheblack
09-11-2004, 01:00 PM
En af de mere gennemtænkte indlæg i denne debat.. Men jeg gennem mine venner der tidligere stod i pladebutikker eller arbejde med distribution se hvad der er sket med plade salget... Og jeg oplever folk i MEGET høj grad sige.. (ikke dedikere samlere, men dem er der så få af at de knap nok kan holde en metal pladebutik i kbh i igang (en by der + opland tæller 1mil)). Orv hvor er den fed... Brænder du den ikke til mig, og det er hvad jeg oplever omkring mig.. Folk der havde flere 100 cd´er fra tidligere der pludselig ikke længer vil bruge penge på det.. Og det er ikke fordi de ingen penge har det er fordi de prioriterer omvendt...

Forresten så er vores selskab finsk, og vi kan bandet kan findes på www.fullmoonlycanthropy.dk (det er Black Metal, bare for at advare)
Og de Mp3 der ligger der inde er Koda registrede så de må gerne hentes men IKKE kopieres (altså selve musikken ikke filerne..)

:-)

Klawz
09-11-2004, 01:59 PM
Hej igen

Min personlige holdning er, at man ikke deler små bands og kunstnere uden at opsøge deres plader først! Jeg har personligt indkøbt "Vildnis" af samme årsag (lidt anden genre;-))

Omvendt har jeg hentet "Banda Bassotti" (italiensk politisk rock) fra nettet, uden at kunne finde (eller bestille det i to kbh. butikker).

Folk som brænder og deler vil i fremtiden få bedre og bedre og teknologi! Fra piratgruppens side forsker vi netop nu i anonyme fildelingstjenester. Pointen er igen, at bands og musikere må investere i at bringe deres fans tættere på.

Mht. KODA, så mener jeg at KODAs regler er direkte skadelige for deres medlemmer. Medlemmer af KODA som ønsker at forske i muligheder i fildeling og fan-pleje via digitale medier, har det meget svært. Det er f.eks. ulovligt at være med i KODA og samtidigt licensere dele af sin musik uden "copyleft" eller "creative commons".

Vi bringer en historie om netop det i morgen søndag.

@@
09-11-2004, 02:12 PM
Hey Arkan, tillykke med udgivelsen.

Vi er flere herinde (ikke så mange endnu, men siden er jo stadig ret ny) som selv laver musik og debatterer de her ting. Jeg bakker ikke op om pirateri som sådan, men bakker i hvert fald op om en kamp mod apg og deres metoder, en kamp mod større underholdningsselskaber og deres trang til at krænke privat ejendomsret for at tjene $$$. Det er den primære grund til at jeg er herinde, så på den måde kan man sige at jeg som undergrundsmusiker støtter denne side, selvom jeg umuligt kan erklære mig enig med alle på dette forum. Og jeg synes personligt at jo flere musikere der blander sig i debatten herinde, jo bedre, så fedt at du dropper forbi.
Den der med at folk siger 'kan du ikke brænde en cd' - den hed jo 'kan du ikke spille den over på bånd' i gamle dage. Selvfølgelig er der forskel på lydkvali, men jeg ville mene at princippet er det samme. Og tænk på hvor mange bands du har lært at kende gennem bånd du har fået fra dine pals i sin tid.
Metal har jo en stærk undergrundsscene og et trofast publikum, så jeg mener ikke at det ville være en større sag at promovere sig selv uden om et pladeselskab - det kræver bare at man gider og mht internettet er lidt fremme i skoene teknologisk - men jeg giver dig delvis ret i det med kvalitetskontrollen, i hvert fald er det jo f.eks. en fjer i hatten at blive signet til Earache (som var min yndlingslabel da jeg selv hørte meget metal) og jeg vidste at 'nå hvis det er på Earache må det være interresant for mig at høre på' osv osv. Du har så at sige et 'stempel'. Den effekt mener jeg kan bruges uden pladeselskaber - ved at oprette musikalske kooperativer der sælger deres musik på nettet. Forskellen er her at fortjenesten går direkte til kunsterne og ikke også skal deles mellem pladeselskaber, distroer og butikker. Hvis dit kooperativ kører streng kvalitetskontrol - ja, så skal i sku nok blive store, og få 'stempeleffekten' - og derved få endnu nemmere ved at f.eks. blive spillet i radioen.

Jeg tror at fildeling er mindst lige så ansvarlig for at sprede kendskabet til musik som ansvarlig for tabt pladesalg - og tror at det går lige op til slut, og måske endda drejer mod at være til kunsternes fordel, men da vi ikke har konkrete tal på det er det lige så usikkert et argument som at sige at pladesalget er gået ned udelukkende pga fildeling og ikke også de andre faktorer som Klawz er inde på.

hk
09-11-2004, 11:22 PM
En stemme fra sidelinjen - fra en kunstner

b) Den generelle økonomiske krise. Folk ahr færre penge mellem hænderne. Musik er et luksusgode som man vælger fra, hvis man har økonomisk krise. Tænk for stor en luksus det er for både musiker og fan, når musikken kan spredes og høres - selv når folk ikke har råd til at købe den. .

Jeg har en bedre ide: når nu der er økonomisk krise, og der faktisk er så mange flere fildelere end musikere, hvad så om vi musikere deles om fildelernes løn?

Helt alvorligt: folk kopierer ikke fordi der er økonomisk krise. Hvad for en krise i øvrigt? Folk har så vidt jeg kan se betydelig flere penge mellem hænderne i dag end da jeg var ung og købte LPer. Folk kopierer ene og alene fordi det er muligt. Jeg forstår godt fristelsen, det er ikke det. Men hvor ville det være livsbekræftende hvis I brugte jeres intellligens til at se virkeligheden som den er, og tage ansvar for jeres handlinger fremfor bare at finde på smarte argumenter.

Jeg opfatter musikindustriens kritik af fildeling som identisk med racisternes (KKK, nazister mv.) kritik af "de fremmede". Alt dårligt er "de fremmedes / fidelingens" skyld. Det er en utrolig smart taktik

Det var dog en rystende mangel på sans for proportioner og respekt for andre mennesker du udviser der. Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om.
Jeg synes ikke alt er fildelernes skyld.
Jeg synes blot, at når du kopierer en CD så stjæler du den CDs værdi fra dem som har skabt det. Så enkelt er det. Der er nogen der ikke får sin løn. Der er nogen der får svært ved at betale deres husleje. Der er nogen der ikke længere kan skabe musik, fordi deres tid går med at tjene penge på andre og uvedkommende måder.

Du kan enten sidde og tude over at fildelingen eksisterer og ende som en sur gammel som fortæller historier om hvor stor en kunstner du var blevet - hvis bare det ikke havde vært for fildelingen. ELLER du kan tørre øjnene og gribe den digitale tidsalders muligheder og fyrer den af.

Nu vil jeg gribe den digitale tidsalders muligheder:
Må jeg få din bankkonto nummer og login til din netbank?
Så deler vi goderne, ikke også?
Og ikke noget med at tude bagefter og fortælle historier om hvor surt det er at miste flere års indtægt!

På forhånd tak!

H.

PS: Noget helt andet - og alligevel ikke. Jeg synes helt alvorligt den bedste løsning på hele problematikken ville være, hvis I fildelere begyndte at lave jeres egen musik, dyrke og udveksle jeres egen kreativitet. Så kan I dele alt det I vil - uden at genere andre.

Dogbert
09-11-2004, 11:55 PM
PS: Noget helt andet - og alligevel ikke. Jeg synes helt alvorligt den bedste løsning på hele problematikken ville være, hvis I fildelere begyndte at lave jeres egen musik, dyrke og udveksle jeres egen kreativitet. Så kan I dele alt det I vil - uden at genere andre.

Det kaldes opensource.
Og det findes, lever og ånder i bedste velgående.

(Bare en lille fodnote fra min side.)

Michael
09-12-2004, 12:00 AM
Det er fint nok at snakke om hvor meget de store selskaber stjæler fra musikere etc. Men så mangler jeg bare den gennerelle opbakning fra musikerne. Det er i sidste ende DERES materiale der stjæles så deres steme burde høres.

Det kommer jo an på, hvem man spørger, hvem der får deres udtalelser i pressen, hvem selskaberne vælger at profilere... Der er masser af musikere, der ikke har noget imod deres musik kopieres - tværtimod!
Men hovedparten af dem er allerede bundet op af KODA's bondefangerregel. Den gør at når man een gang har meldt sig under deres banner, så hører alt hvad man producerer under dem. De bestemmer prisen og man kan ikke bare vælge at give det væk eller opfordre til at folk kopierer det. (Michael Moore som undtagelsen)

Men her er en amerikansk og særdeles aktiv musiker og sangskriver - David Rovics (http://www.davidrovics.com) - der kan udtale sig som han gør, fordi han ikke er medlem hos KODAs nære amerikanske slægtning.

"my statement on copying music: FEEL FREE. NO GUILT! I certainly appreciate your CD purchases and all that, but the main thing is to get the music out there. You are hereby encouraged not only to buy CDs, but to COPY THEM in part or whole, download and distribute MP3's, sing the songs, photocopy part or all of the songbooks, etc.

Det er mere end 100 sange han har liggende som mp3... men for ham er det vigtigste at få musikken ud hvor den hører til - din og min computer i beregnet. Det burde måske være et indlysende og altoverskyggende mål, man havde som udøvende kunstner...

Anonymous
09-12-2004, 05:18 PM

b) Den generelle økonomiske krise. Folk ahr færre penge mellem hænderne. Musik er et luksusgode som man vælger fra, hvis man har økonomisk krise. Tænk for stor en luksus det er for både musiker og fan, når musikken kan spredes og høres - selv når folk ikke har råd til at købe den. .

Jeg har en bedre ide: når nu der er økonomisk krise, og der faktisk er så mange flere fildelere end musikere, hvad så om vi musikere deles om fildelernes løn?

Helt alvorligt: folk kopierer ikke fordi der er økonomisk krise. Hvad for en krise i øvrigt? Folk har så vidt jeg kan se betydelig flere penge mellem hænderne i dag end da jeg var ung og købte LPer. Folk kopierer ene og alene fordi det er muligt. Jeg forstår godt fristelsen, det er ikke det. Men hvor ville det være livsbekræftende hvis I brugte jeres intellligens til at se virkeligheden som den er, og tage ansvar for jeres handlinger fremfor bare at finde på smarte argumenter.

Jeg opfatter musikindustriens kritik af fildeling som identisk med racisternes (KKK, nazister mv.) kritik af "de fremmede". Alt dårligt er "de fremmedes / fidelingens" skyld. Det er en utrolig smart taktik

Det var dog en rystende mangel på sans for proportioner og respekt for andre mennesker du udviser der. Du aner tydeligvis ikke hvad du taler om.
Jeg synes blot, at når du kopierer en CD så stjæler du den CDs værdi fra dem som har skabt det. Så enkelt er det. Der er nogen der ikke får sin løn. Der er nogen der får svært ved at betale deres husleje. Der er nogen der ikke længere kan skabe musik, fordi deres tid går med at tjene penge på andre og uvedkommende måder.

Og ikke noget med at tude bagefter og fortælle historier om hvor surt det er at miste flere års indtægt!

På forhånd tak!

H.

Scary Potter is back! (I nye klæder men dog tilbage) :wink:

PackedManiac
09-12-2004, 07:24 PM

NU fatter du selvfølgelig ikke en skid. Det pladeselskabet OGSÅ gør for et band er at PROMOVERE deres musik ud til andre. Jo du kan have en hjemmeside, jo du kan skrive rundt omkring på nettet. Men det kommer du ikke i radioen / bladende på grund af.. Her snakker vi ikke en gang de store medier. Tror du virkelig selv at redaktøre sidder og surfer rundt på nette og tjekker ALLE band hjemmeside ud for at se hvilke bands der skal spilles/interviewes etc. Nej de får noget materiale (som godt kan være MP3 via hjemmesider etc.) fra selskaber der fungere som en slags filter. Ja de tager ikke al musik, men der laves fandme også så meget dårligt at det ikke ville være umuligt for disse idivider (redaktører etc.) at vælge noget. Derfor ville de kun tage det de kendte og ikke tage højde for nye bands.
Og det første du skriver.. Jo der findes en forklaring, og den lyder sådan her.. Arr brænder du ikke lige en kopi til mig, please.. Øv så hente jeg den sku bare på Kazaa (elle hvad de nu hedder..)
OG hvad er det du snakker om ikke at stjæle? Man, som musiker, laver et produkt, som man selv har skabt (ens eget HÅNDVÆRK) og så vælger man en pris (for demo bands ikke en særlig høj en for det meste 20-40 kroner).
Og at folk ikke køber ting på faste medier er en større skrøne. Salger et i højere og højere grad flytet over på nettet, fordi de er de eneste der kan have en pris der er lav nok. Endnu...

Vil der ske det, at hvis fil-deling overtog pladesalg gøre at kunstnere automatisk ingen chance for at promoverer deres musik?!

Selvfølgelig ikke. Hvis man vil have promoveret sin musik går man til et pladeselskab, hvis man skal have solgt musik, går man til et pladeselskab i dag.

Det er bare sådan det er. Tænk, hvis det var anderledes.. du behøver blot at tage 'pladeselskab' ud af ligningen og indsætte en anden mere kompetent faktor, såsom fildeling, ind i billedet.

Og så er der heller ingen der siger at pladeselskaberne ikke kan promoverer, hvis de går over til digital form alene, vel?! Dog vil de kun have at ting bliver ved det gamle. Tåbeligt.

At det jeg downloader eksempelvis en af dine musik-numre er ikke nødvendigvis lig med at jeg stjæler fra dig. Du formoder nemlig automatisk at jeg i virkeligheden, hvis ingen fildeling fandtes, ville købe dit album, og at jeg dermed, i min iver efter dit album, for at spare penge, downloader albumet i stedet for, for at slippe for at betale. At jeg kan finde på at fortryde mit køb og smide CDen ud, er ikke gået op for dig.

At en forbrugers ret til kun at eje en CD og ikke kopierer den, eller bruge den til hvad nu formål der tjener ham eller hende i vored digitale tidsalder er en joke uden lige!!

Der vil altid være musikere derude, som ikke anderkender en forbrugeres ret til selv at gøre hvad de vil med den musik de har betalt for. Du er måske en af dem?

Om 5 år dog, ville det nok se anderledes ud. Hvis du tror at vi om 50 år stadigvæk sidder og hører musik via CD-skiver tager du grundig fejl. Det lort skulle vi allerede have skaffet os af med for 5 år siden. Musik i digital form er kommet for at blive. Hvem vil ikke heller eje en mp3 afspiller end en discman eller walkman?! Jeg ved ikke hvad der er galt med pladeindustrien. De har åbenbart ikke fantasi nok til at udenytte potentialet og market grundigt nok. Det er utroligt at nogen som helst kan støtte dem. Stagnation har aldrig været et tegn på fremskridt.

Arrow
09-12-2004, 07:37 PM

Kulturelt set er forespørgslen efter musik jo også steget. Nutildags kan folk ikke få nok musik (der er som altid undtagelser, men for at vise det overordnede billede).

Hk, prøv nu at tænke dig om. Dengang LPerne var til (on a sidenote levede undertegnede ikke dengang, men mamma har sat mig grundigt ind datidens "vidunderlige" musik) holdt et nummer længe. Min mormor hører f.eks. stadigvæk Kim Larsen etc.

Forskellen fra dengang til idag er at markedet er eksploderet. Antallet af kunstnere på scenen er eksploderet kolosalt, og medfølgende er udvalget af musik. Hvad nytter det at have 3 gange så mange penget til musik, når det er blevet standard at et nummer/album (you name it) kun holder en måned i modsætning til dengang hvor det holdt et år? Når et album holder 12 gange så lidt tid som dengang, så skal man jo minimum have 12 gange så mange penge til musik for at det går op (som altid er der undtagelser. Jeg f.eks. får stillet det meste af mit musikbehov på www.mymusic.dk, da jeg er tilhænger af Trance, og det er det der er mest populært på mm.dk. Men min forståelse for dem som downloader har jeg da, da ikke alle kan stille deres musikbehov ved at lytte til noget gratis tyskertramp fremstillet af nogle ikke-betalte musikere).

For også lige at bide mærke i din sætning med at 'de' (Vælger ikke at skrive 'vi' da beskeden ikke var rettet til mig. Hvad jeg siger her er for egen regning) skal bruge deres intelligens og se virkeligheden som den er, er jo netop hvad antipiratgruppen ALDRIG har formået. Piratgruppen har givet deres bud på hvad der kan gøres, selvom de HAR indrømmet at de ikke har en langtidsholdbar løsning. Hvis det ikke er at se virkeligheden som den er, tror jeg min hjerne er klar til pension.

Mht. den med smarte argumenter, så kan man igen se på APG. Måske ikke dumsmarte argumenter de kommer med, mit ordvalg her ville være 'jakkesætsargumenter' som nemt kan overbevise diverse fogedretter og dommere.

Så forklar da lige hvorfor diverse racistiske grupper stadigvæk bruger den som undskyldning? Selvom undskyldningen er dårlig, så er der stadigvæk mange der bakker op om den. Ligsom med KODA og APG. De fleste mennesker kan blive enige om at undskyldningen er dårlig, men der er stadigvæk mange der bakker op om den. Den eneste forskel på de to eksempler er at de folk der så endelig bakker op omkring APGs idealogi er dem der har en status eller betydning.

Her er der lige nogle steder vi er enige og uenige.

Jeg kan skam godt se din pointe med at man på en måde hugger CDens værdi.

Når det så er sagt så er der jo visse ting ting i verden man må leve med. Jeg tror de fleste musikere er klar over at de nok ikke kommer til at leve af deres musik resten af livet (også hvis det skulle komme til flere udgivelser). Når jeg skriver 'nok ikke' mener jeg ikke at det er umuligt, men at de nok ikke skal regne med det. Man må vel være forberedt på at skulle lave noget andet end musik i sit liv, f.eks. nogen af de "uvedkomemnde" ting som du omtaler (som faktisk sjovt nok er de måder de fleste danskere tjener deres penge på nutildags). Og nu vi er ved det, er der vidst også nogen andre der får uddelt musikernes fortjeneste til diverse steder (var det en 90% til KODA og APG - 10 % til kunstnerne fordeling?).

Nu kan jeg læse på den første del af dit indlæg at du er inde i sagerne, men her synes jeg din mening ryger helt ud hvor du glemmer de ting du ved.

Se på det her citat f.eks.

Hvis jeg tager din cykel, så har du ikke længere nogen cykel. De immaterielle goder er derimod uendelige. Hvis jeg fortæller dig en idé har jeg den stadig. Hvis jeg kopierer din sang - har du den stadig.

Hvis du tager hans penge, jamen så kan han ikke købe møbler til sin nye lejlighed (eller hvad han nu bruger penge på). Så er det jo at stjæle, da du tager noget så han ikke har det mere.

Mens hvis jeg nu kopierer et musiknummer. Hvad der sker er at kunstneren teknisk set intet mister.

Hvis en kunstner nu f.eks. tjente 240000 kr. på et år ved pladesag i år 2004.

Jeg har f.eks. downloadet hans album i stedet for at købe det. Men hvis jeg nu havde købt det i stedet for at downloade det, så havde han tjent 240120 kr. i stedet. Så jeg har altså snydt ham for 120 kr.! eller...

Nej det har jeg faktisk ikke. Hvis jeg ikke kunne downloade albummet havde jeg ikke gidet købe det. Altså hverenten jeg havde downloadet det eller ej, så havde han stadigvæk tjent 240000 kr. og kan umuligt vide at jeg har downloadet hans musik. Mere for at lede hen på ordsproget 'det man ikke ved, har man heller ikke ondt af,' selvom de jo teknisk set ved det, når APG kommer og fortæller dem at deres pladesalg er faldet til det halve pga. fildeling selvom undersøgelser (http://www.newsfactor.com/story.xhtml?story_title=Research__File_Sharing_Not_Killing_CD_Sales&story_id=23577) påviser det modsatte (der er flere end denne, har bare ikke link. Fandt dette link via newz.dk (http://www.newz.dk))?

Sagt som det er: Musikernes salg taber ikke den store inhdtægt. Specielt fordi 90 % af den faldende indtægt alligevel ikke ville være gået til dem, men til de bagmænd der kontrollerer dem.

Jaaa løsningen ville være dejlig. Desværre nytter det ikke noget at den og den fildeler laver et technonummer hvis det er Usher - Yeah som folket vil have (der er jo oftest ikke den store forskel på musiksmagen for folk der fildeler og folk der ikke gør så længe det er samme alder der snakkes om). Fildeling er en følge af internettet og bliver meget meget meget meget meget svært at stoppe (ligsom trafikdrab er en følge af bilindustrien). Jeg venter dog selv og ser hvad der sker.

I mellemtiden vil jeg lave lidt reklavme og anbefale folk at tage en lytter på www.mymusic.dk og se om der ikke er noget i kan lide :wink:

Til trancefansne kan jeg anbefale Mikkas (http://mikkas.mymusic.dk) som var det første tranceband på mm.dk der blev ugens band, og til dem der elsker hip-hop og dansk rap kan Tjalfe H (http://tjalfeh.mymusic.dk) kun anbefales da han er den mest populære rapper derinde, og har det vilde flow.

Mvh. Arrow

arkantheblack
09-12-2004, 07:57 PM
Et af problemerne med at fjerne ledet Pladeselskaber (det IKKE altid er ONDE kapier, kun med sans for penge.. Men også folk der støtter mindre bands og promovere dem) er at de også kommer igennem til andre medier end det internet baserede word of mouth. De sætter (nogen gange) et kvalitets stempel på musik er gør at det når frem til de rette. Vis alle skulle vælge mellem alt ville ingen vælge særligt meget nyt da mængden af information / musik er så kæmpe stor idag... Så mange Mindre pladeselskaber (og større) hjælper musikerne..
Med hensyn til koda er det noget Bullshit at svine dem til. Ja de har også nogen gang grebet efter et halmstrå for at fange de forkerte... Men det er også dem der sørger for at dine rettigheder som komponist bliver opretholdt... Sådan at du kan have din musik i fred...Ellers ville folk jo bare stjæle selve musikken... Har du skrevet et skide godt nummer.. Ærligt en anden snupper den og udgiver den og skore hittet og kassen.. Det skal man sku være underlig hvis man syntes at det er okey, med mindre folk bare generelt er i mod at der tjænes penge på musik :-)

PackedManiac
09-12-2004, 10:33 PM
Et af problemerne med at fjerne ledet Pladeselskaber (det IKKE altid er ONDE kapier, kun med sans for penge.. Men også folk der støtter mindre bands og promovere dem) er at de også kommer igennem til andre medier end det internet baserede word of mouth.

Så du synes alligevel at det er en god ide at fjerne det led??

Hvis mit førnævnte eksempel ikke hjalp, så prøv at se det pladeselskab, som du er i hænde hos nu. Tænk hvorledes det promoverer dig, og hvorledes det promoverer din musik. Tænk også over hvorledes det formidler din musik via CDer.

Godt.

Fjern nu den formidling af musik via CDer, og indsæt 'formidling via fil-delingstjenester'.

Samme pladeselskab, forskellig formidling af musik. Hvorfor skulle det være et problem?

Har du skrevet et skide godt nummer.. Ærligt en anden snupper den og udgiver den og skore hittet og kassen.. Det skal man sku være underlig hvis man syntes at det er okey, med mindre folk bare generelt er i mod at der tjænes penge på musik :-)

Har du ærlig talt selv oplevet dette??

Michael
09-12-2004, 11:50 PM
Med hensyn til koda er det noget Bullshit at svine dem til.

Mine erfaringer med KODA er at de er totalt kolde i røven og ligeglade med andet end penge. Det handler ikke om musik eller kunstnerne for den sags skyld, men om at rave mest muligt til sig.

Jeg var med til at køre et gratis site - MP3 Progressive Music Archive (http://www.mp3-music.dk) - med diverse rødt og sort musik fortrinsvis fra undergrunden. Her blev vi truet af KODA med en fogedsag - de hævdede, at næsten alle vores musikere var registreret hos dem, og vi derfor ikke måtte sætte musikken til gratis download.
Det til trods for de pågældende musikere havde givet os tilladelse (bortset fra et par vi aldrig fandt de rigtige navne på og et par smuttere;) ) – at flere af dem aldrig havde udgivet noget, haft kontakt til KODA & co. eller kunne huske at have skrevet under på noget i den retning.
KODA hævdede bevisførelsen lå hos os og ikke engang en protestmails fra flere af musikerne gav anledning til nogen vaklen. De kunne dog ikke oplyse hvornår eller hvordan de enkelte musikerne var blevet registreret.

Efterfølgende har vi fundet frem til, hvordan en del af dem kan være havnet i KODAs klamme hænder – de nemlig havde alle registreret sange på www.mp3.com, der havde en aftale om betaling til bla. KODA. Men ingen af kunsterne havde hørt noget om, at de ikke længere selv havde rettighederne og kunne frigive deres musik som, de ønskede.

Vi fik aldrig afprøvet sagen i retten – det var en økonomisk umulighed. Men det er den slags metoder som KODA anvender for at ”sikre” dine rettigheder – samtidig skider de så på alle andres!

Penis
09-13-2004, 12:06 AM
Jeg er musiker og jeg er egenlig ret enig med piratgruppen. Problemet er, at jeg er også er medlem af KODA, så derfor er jeg lidt i klemme...

Hvis jeg bare vælter ud og erklærer min støtte til piratgruppen, mister jeg lidt muligheden for at blive taget seriøst, når jeg blandet mig i debatten internt hos KODA.

Samtidig er jeg også i en økonomisk klemme, idet jeg er afhængig af støtte fra f.eks. KODA og DMF.

Måske er der andre i samme situation?

Klawz
09-13-2004, 09:14 AM
Hej Penis

Jeg er også medlem af KODA... Jeg har postet et indlæg med en kronik som blev bragt i Information samme dag som KODAs seneste Generalforsamling - den ligger i generel debat og hedder "Tal fra KODA". Jeg læste en uddrag af kronikken op på denne generalforsamling.

Jeg kan sagtens forstå at du er forsigtig med at melde støtte ud til piratgruppen af hensyn til dit medlemsskab af KODA, men jeg håber, at du under alle onstændigheder vil bringe dele af vores kritik op i KODA - avt. via debatindlæg mv.

Det ville være lækkert hvis vi med tiden kunne lave et netværk af kunstnere for fri vidensdeling, kunstformidling eller lignende.

FlyingJay
09-13-2004, 12:39 PM
Endelig en tråd hvor man hører lidt fornuft fra gråzonen...

Vi skal finde ud af løse problemet sammen.

Nu har jeg ikke hørt din musik, og jeg køber ikke musik uden at jeg har hørt det først. Jeg lytter ikke til musikken før at bekendte eller venner har anbefalet musikken.

Har man mulighed for at høre jeres skive? Kan man downloade en demo? Eller andet fra jeres seje hjemmeside? ( I love rock n role )

Det problem jeg har fået angående musik, er flg;

Jeg føler mig usikker i at eje en computer, jeg føler mig usikker i at eje et anlæg(samlet værdi = min. 100.000 Dkr.) engang elskede jeg musik... Nu tør jeg knap høre det og har faktisk løst til at afskaffe alt det herlige isenkram. Det kan en musiker som dig jo takke folk som KODA for.

Musik er idag noget kriminelt og man skal passe på hvad man hører... engang hørte jeg det fordi det var fedt, jeg smilte og hoppede rundt i glædesrus, nu bliver jeg som glad musiklytter anklaget for at være kriminel.. og jeg føler sq at du som musiker er skyld i dette.

Jeg elskede underholdnings industrien.. nu håber jeg den går rabundus og verden bliver en verden helt uden underholdning! Gør det at udøve kunst og lave digital underholdning til en ulovlig handling! Lad os vende hele dette cirkus om, så kan i kunstnere jo lære det!

Stop for helvede dette vanvid som hærger de danske forbrugere... Lad USA om hvorledes de behandler hinanden, men hvorfor skal det gå ud over os danskere???

PS. Jeg har også ejet en bil, og det var sq rart med den luksus, men alle de love omkring fartgrænser og nervøse traffikanter ødelagde en hel del af glæden. Ikke mindst når det danske færdselspoliti bare er mennesker som er trætte af deres job og sviner bilister til, til højre og venstre. Det er blevet en tand for firkantet. Engang var fartgrænsen noget man skulle forholde sig til...og køre efter forholdende, idag er det GRÆNSEN er nået med 1 kilometer over hvad skiltet viser! Hvis verden var firkantet, ville menneskeheden ikke eksistere!

Penis
09-13-2004, 06:43 PM
Hej Penis
Jeg kan sagtens forstå at du er forsigtig med at melde støtte ud til piratgruppen af hensyn til dit medlemsskab af KODA, men jeg håber, at du under alle onstændigheder vil bringe dele af vores kritik op i KODA - avt. via debatindlæg mv.

Det ville være lækkert hvis vi med tiden kunne lave et netværk af kunstnere for fri vidensdeling, kunstformidling eller lignende.

yeah... jeg har faktisk skrevet et læserbrev i KODA nyt (eller hvad det nu hedder). Jeg bruger også mange kræfter på at diskutere det med andre musikere, så jeg gør da lidt for sagen. Pointen med mit indlæg var bare at fortælle at der findes musikere, som er enige med piratgruppen men føler sig lidt i klemme og derfor måske ikke siger så meget.

Arrow
09-13-2004, 11:29 PM
yeah... jeg har faktisk skrevet et læserbrev i KODA nyt (eller hvad det nu hedder). Jeg bruger også mange kræfter på at diskutere det med andre musikere, så jeg gør da lidt for sagen. Pointen med mit indlæg var bare at fortælle at der findes musikere, som er enige med piratgruppen men føler sig lidt i klemme og derfor måske ikke siger så meget.

KODA og APG... Den ene skræmmer fildelerne, den anden skræmmer musikerne. Hvor det dog bare går skidt for APGs skræmmekampanger, er det desværre ikke tilfældet for KODA. De har musikerne i en økonomisk (virtuel om man vil) mussefælde som er lidt svær at slippe ud af.

Var for nyligt i biografen i lørdags, og fandme ikke om APG (eller medsammensvorne) havde fået listet en reklame ind før filmen. Det var egentlig ret underholdende:
1) "Vi ved hvor du bor"
2) "Kopiering er at stjæle"
3) "Kopierer du er du pirat"

Minder mig også om reklamen mod folk, som brugte falske satellitkort til at se kanaler de ellers skulle betale for. "Vi nakker dig og vi skal komme efter dig," "vi ved du foretager dig noget ulovligt," "vi ved at du ved det" og jeg ved ikke hvad. Ikke underligt at nogen føler sig stødt over deres metoder og fremgangsmåder. Hvis i skal have flere eksempler så besøg www.siffan.dk, han har selv haft besøg af APG og har beskrevet deres fremgangsmetoder yderst detaljeret. De ankomemr midt om natten hvor det er så godt som umuligt at finde en advokat til at bistå ham under ransagelse og jeg ved ikke hvad.

Arrow

techie
09-14-2004, 10:11 AM
En af de mere gennemtænkte indlæg i denne debat.. Men jeg gennem mine venner der tidligere stod i pladebutikker eller arbejde med distribution se hvad der er sket med plade salget... Og jeg oplever folk i MEGET høj grad sige.. (ikke dedikere samlere, men dem er der så få af at de knap nok kan holde en metal pladebutik i kbh i igang (en by der + opland tæller 1mil)). Orv hvor er den fed... Brænder du den ikke til mig, og det er hvad jeg oplever omkring mig.. Folk der havde flere 100 cd´er fra tidligere der pludselig ikke længer vil bruge penge på det.. Og det er ikke fordi de ingen penge har det er fordi de prioriterer omvendt...

Jeg har aldrig selv været den store music fan, men min kone har en meget voldsom samling af CD'ere fra før hun mødte mig. Jeg vil tro den er på omkring 400 stk. Personligt har jeg højst 20 CD'ere.

I de sidste 2 år har hun sat sit musik indkøb meget ned. Men det er ikke fordi hun downloader musikken. Faktisk kan jeg kun komme i tanke om 1 CD som vi har downloaded og det var fordi den ikke kunne købes nogen steder.

En af årsagerne er at hun ikke køber døgnflue hits og så er det efterhånden svært at finde noget. Pladeselskaberne reklamerer ikke for andet end Absolut Crap 67 og diverse opsamlinger.

En anden årsag er at vil man høre mainstream musik, så tænder vi bare for radio'en eller internet radio.

Der er simpelthen for langt imellem de udgivelser, hvor sangeren har andet talent end store bryster og det spilles alligevel på masser af radio stationer 24 timer i døgnet.

kiafa thyea
09-21-2004, 01:41 PM
hk jeg er selv musiker i trance/house afdelingen jeg vil sige som det er musikkere får 2kr per solgte album og jeg nægter at gå ind i koda pga deres metoder og regler.
jeg har fornyligt ikke valgt og fornye min pladekontrakt da jeg ser jeg kan tjene flere penger ved at sælge via internettet og for det andet ser jeg gerne flere a mine nr på p2p og ed2k nettet da det kan gøre mig berømt nok mere end pladeselskaberne overhoved kan gøre.

ok jeg kan osse sige jeg producerer musik bla. var jeg med i gouryellaprojektet i starten sammen med tiesto og paul van dyk også i par andre projekter bla lige nu pt har jeg fingrende i et norsk tranceprojekt (som nok forklarer min fravær engang i mellem(i sammarbejde med nrk mpetre)) men bund og grund musikere tjener ikke meget de skulle tage musik som deltidsarbejde og finde en andet arbejde som de osse kan have på deltid (ligesom jeg producerer og er dj og konsertarragørsamt porgramør i et unavngiven firma) og hvis man skal have en pladekontrakt så søg mod de små pladeselskaber der tager alternative metode i brug (MOS,sheffied tunes og cream bare for at nævne nogen).

jeg er undergrundsmusiker og er stolt af det men jeg er nu ikke undergrund i england,holland,tyskland,italien og ibiza pga min dj karriere i de lande/øen ibiza.

pt jeg er imod apg/riiaa og deres metoder og støtter piraterne 112% op bare synd jeg skulle ud af pladekontrakten for at kunne ytre mig frit men det er de pengegriske folk der bestemmer i verden ikke folket så jeg råber faktisk ud at magten skal tilbage til forbrugeren og ikke til selskberne

Arrow
09-21-2004, 02:14 PM
hk jeg er selv musiker i trance/house afdelingen jeg vil sige som det er musikkere får 2kr per solgte album og jeg nægter at gå ind i koda pga deres metoder og regler.
jeg har fornyligt ikke valgt og fornye min pladekontrakt da jeg ser jeg kan tjene flere penger ved at sælge via internettet og for det andet ser jeg gerne flere a mine nr på p2p og ed2k nettet da det kan gøre mig berømt nok mere end pladeselskaberne overhoved kan gøre.

ok jeg kan osse sige jeg producerer musik bla. var jeg med i gouryellaprojektet i starten sammen med tiesto og paul van dyk også i par andre projekter bla lige nu pt har jeg fingrende i et norsk tranceprojekt (som nok forklarer min fravær engang i mellem(i sammarbejde med nrk mpetre)) men bund og grund musikere tjener ikke meget de skulle tage musik som deltidsarbejde og finde en andet arbejde som de osse kan have på deltid (ligesom jeg producerer og er dj og konsertarragørsamt porgramør i et unavngiven firma) og hvis man skal have en pladekontrakt så søg mod de små pladeselskaber der tager alternative metode i brug (MOS,sheffied tunes og cream bare for at nævne nogen).

jeg er undergrundsmusiker og er stolt af det men jeg er nu ikke undergrund i england,holland,tyskland,italien og ibiza pga min dj karriere i de lande/øen ibiza.

pt jeg er imod apg/riiaa og deres metoder og støtter piraterne 112% op bare synd jeg skulle ud af pladekontrakten for at kunne ytre mig frit men det er de pengegriske folk der bestemmer i verden ikke folket så jeg råber faktisk ud at magten skal tilbage til forbrugeren og ikke til selskberne

Taget lige fra løvens gab, der ar vi det.

En frigjort der endelig kan berette hvad det er der sker! :wink:

Respekt herfra, mate.

Arrow

Icecone
09-21-2004, 05:11 PM

Der bliver også solgt langt flere CD'ere i dag end der blev solgt LPer da du var ung. Derudover er fortjenesten større da en CD inclusiv cover kun koster 2-3 kroner i produktionsomkostninger

Jeg synes blot, at når du kopierer en CD så stjæler du den CDs værdi fra dem som har skabt det. Så enkelt er det. Der er nogen der ikke får sin løn.

Det bygger på den falske præmis at kopiering af en CD fører til mistet salg af en CD, det er på ingen måde tilfældet. Der er ingen dokumentation for at fildeling koster pladeindustrien penge.

Der er nogen der får svært ved at betale deres husleje. Der er nogen der ikke længere kan skabe musik, fordi deres tid går med at tjene penge på andre og uvedkommende måder.

Der er nogen der så bruger fildeling som unskyldning, hvis musikken ikke har god nok til at blive solgt har den heller ikke været god nok til at blive delt.

Der er ingen der har mistet flere års indtægt pga. fildeling, til gengæld er der hvor de nye digitale muligheder blevet udnyttet til at skabe succes.

På forhånd tak!

H.

Det er der sikkert også nogle der gør.

Rolfus Den Røde
12-31-2004, 12:22 AM
Hey ville bare lige sige til arkantheblack at det er noget fedt musik du og dit band laver, men jeg tror ikke at du mister noget på grund af fildeling. du bliver nok snarere mere kendt. jeg har lært meget musik at kende gennem en ven jeg har, som jeg ikke kendte før, og for min skyld kan vi godt deles om hinandens konti :wink:
men held og lykke med dit band i fremtiden, det er for godt til at forblive ukendt.

webzone
01-27-2005, 11:08 AM
vi går nu tilbage i tiden.... Laaangt tilbage, før kapitalismens indtog. Tilbage til den gang hvor en musiker havde en holdning eller en tanke,som han/hun blot ville have at andre kendte til. Det var der det hele startede..
Men nu... Nu handler det hele om profit.
Helt ærligt kære musikere, hvis i vil tjene penge,så få jer et job, det gør alle andre, hvis i regner med at tjene en årsløn på et album,så er i sku for langt ude. hvis det tager et helt år at lave en skive, så er det fordi i ikke har tanken eller holdningen, som i vil dele med folk og dermed gør i det til et arbejde at lave en sang, det er sku forkert og så burde i nok finde en anden branche.'

Der var engang hvor man, når man købte et album kunne regne med at det var gennemtænkte numre der var værd at høre på.. Nu til dags er det sjældent at der er mere end et enkelt eller to. resten er noget crap, som man har fundet frem fra gemmerne, bare for at fylde skiven.

Lad os dog få musikken til at være hvad den var engang. nemlig glæden ved at der er nogen der gider lytte til den, og ikke en pengemaskine, som presser kunstnerne til at skrive populere sange

Hvis i virkelig synes at holdninger og meninger skal koste penge så vær lige opmærksom på at i lige har læst denne holdning, og der med i teorien skylder mig et beløb for at læse denne holdning

dette indlæg er ikke ment som en provokation, men jeg kan bare ikke holde ud at høre på at alting er os piraters skyld. :x

Tobias
02-09-2005, 12:46 AM
Jeg tror at det er denne rapport som Arrow taler om!

HK & arkantheblack læs den!!! Læg mærke til hvem der har lavet den.

Rapport (http://www.firstlight.dk/FileSharing_March2004.pdf)