PDA

Se fuld version : Kulturministeriet lancerer ny Napster-tjeneste

PackedManiac
09-10-2004, 12:00 PM
Via hjemmesiden www.bibliotekernesnetmusik.dk kan lånere fra 100 folkebiblioteker downloade musik direkte fra bibliotekernes database. Musikken er forsøgt sikret imod kopiering, men allerede 8 dage efter lanceringen d. 1. september, viser fagbladet "Ingeniøren" at "kopisikringen" ikke fungerer.

Piratgruppen.org forventer at kunne præsentere en guide til den præcise fremgangsmåde i løbet af dagen.

Mener ikke at det tjener fil-delingens sag at underminerer det GRATIS forsøg som bibliotekerne har lanceret. Skyder vi gratis tjenester ned, som netop handler om at gøre fil-deling lovlig, eller i hver fald er med til at promovere gratis fil-deling, så skyder vi os selv i foden.. :?

VinZenZo
09-10-2004, 12:18 PM
Og selvfølgelig er det bibliotek jeg bruger ikke med i den ordning :s

Klawz
09-10-2004, 01:06 PM
Der er flere gode grunde til at aktionere imod det "gratis" forsøg på musik distribution som bibilitekerne (Kulturministeriet) har sat iværk.

1) Det koster bibliotekerne 1.- per nummer der lånes i 7 dage. Det koster .80 kr. per nummer som lånes i en dag.

Disse penge går direkte til Phonofiles. Om pengene fra Phonofiles går til kunstnerne skal jeg ikke kunne udtale mig om, men der er under alle omstændigheder tale om en vanvittig afgift på 12.- for at låne en CD med 12 numre... Disse penge skal biblioteket betale til en privat organisation (Phonofiles) for at vi låner musikken.

2) Bibliotekerne og brugerne bliver via denne tjeneste tvunget til at benytte Microsofts produkter. Det er fuldstændigt urimeligt. I stedet for at benytte lejligheden til at promovere noget open source, så giver vi direkte statsstøtte til verdens mægtigste software producent - det i sig selv er argument nok for mig.

3) Kulturministeriet skal da roses for at frigive materiale som de med 100% sikkerhed har vist fra starten af - VIL blive omgået.

Bare et par tanker i farten...

PackedManiac
09-10-2004, 02:10 PM
Klawz:

Ok, det er jeg glad for at høre. Er ikke helt enige med #2 og #3, men hvis #1 er sandt så er der ganske enkelt noget i vejen. Jeg troede at ligesom når vi låner bøger, går der penge til forfatteren, så vil der også med denne lancering gå penge til kunsterne. Sidstnævnte er det vigtigste, og hvis flertallet af pengene går til et privat firma, så er der noget i vejen, og så er der efter min mening belæg for at skrive den guide, men kun hvis dette er tilfældet.

En ide kunne være at tilføje det til guiden, hvorfor det er at man kan finde en sådan guide på jeres site, når nu den er færdig. Folk kunne få den forkerte ide.. :-)