Se fuld version : Interessant.
Lilac Wine
09-08-2004, 03:45 AM
Fildeling er et interessant emne især fordi at diskussionerne præges af petitesser og ligegyldighed.
Faktum er nemlig at fildeling ikke kan stoppes. Den er som en tsunami som er skyllet ind over en en teknologisk verden og som VIL skabe forandringer.
Pladeselskaberne stiller sig op som små børn og forsøger at forsvare deres sag ved at slå ned på tilfældige, og hvad værre er - til ingen verdens nytte. De spilder deres penge. Kazaa har 367,673,560 brugere, og så tror pladeselskaber at de uanset hvor mange advarsler de sender ud - at de kan stoppe det? Det ville virke totalt ulogisk og istedet burde de se realiteterne i øjnene holde op med at sagsøge, og indstille sig på at de har en stor udfordring forude.
Jeg håber ikke at de formår dette skift, primært fordi jeg ser fildeling som primus motor til at få musikken til at redefinere sig selv. - En meget tiltrængt revolution, kreativiteten har mistet sin første priotet til fordel for massivt markedsført dåsepop som ikke tager nogle chancer.
Måske bliver musikerne og pladeselskaberne nødt til at indse at det ikke er albums pengene skal findes, men nærmere på koncert arenaen... Måske ender det med at størstedelen af de musikere som lever af det pt. ikke får den mulighed i fremtiden. - og det kan man så se som man vil
Personligt ser jeg det slet ikke som en tragisk begivenhed. - Argumentet for at musikstandarden vil falde markant fordi musikeren ikke kan hellige sig sin musik 100% er en lodret løgn. Man behøver blot at kikke på små genrer, hvor musikeren umuligt kan leve af sin musik. Kikker man vil man opdage at de fleste skam holder samme professionelle niveau, som dem der lever af det. - De rammer bare ikke hovedåren.
Det introducerer også en helt anden pointe. Drivkraft, hvis en musiker ikke kan leve af det, må drivkraften være kreativiteten og en brændende interesse for musik der driver værket. Trangen til at eksperimentere - at skabe... Mange af de kommercielle interesser forsvinder, og vi vil dermed se mindre musik lavet med financielle interesser for øje.
Af andre konsekvenser for musikeren, hvis han lever af det, er loyalitet. Pludselig er det blevet op til folks moral om de køber musikken. - Folk vil hurtigt opdage at det er nødvendigt at støtte deres ynglingsmusiker eller også holder han/hun op eller vil levere langt mindre musik! Det fordrer i den grad mere kommunikation mellem musiker og publikum. Fokus vil pludselig blive flyttet til bløde værdier - igen noget jeg ser som utrolig positivt.
Selvfølgelig må man se i øjnene at nogle falder fra, eller slet ikke kom igang. Men så vil jeg vove at påstå at motiverne er forkerte. Det er selvfølgelig en skam at man mister potentialer, men det gør vi skam også nu. Der er utrolig meget musik jeg ikke får hørt, som har akkurat ligeså meget ret og kvalitet som det jeg hører fordi det er promoveret af Sony istedet for et lille pladeselskab i California.
- Og som naturen nu ER opbygget, så tror jeg ikke at de dygtige artister har noget at frygte, survival of the fittest. Gode freeware programmer får også mere opmærksomhed end dårlige. Bølgen retter sig selv.
Desuden er spørgsmålet egentlig om musik overhovedet bør være noget man lever af? - Og om moralen i at gøre musik til en vare.
Musikeren føler han har ret til penge for sit håndværk, han har gjort et stort arbejde ved at lave denne musik... Måske skulle selvsamme musiker spørge sig selv hvorfor han lavede den? Var det ikke af lyst? Var det ikke for hans egen skyld - hans egen kløen i fingrene for at skabe?
- og er det ikke det... Så vil jeg mene at selvsamme musiker har tabt, det der satte ham igang.
Lilac,
Lasse
09-08-2004, 05:18 AM
Et rigtig godt indlæg, med mange nye interessante synspunkter.
Fildeling er et interessant emne især fordi at diskussionerne præges af petitesser og ligegyldighed.
Faktum er nemlig at fildeling ikke kan stoppes. Den er som en tsunami som er skyllet ind over en en teknologisk verden og som VIL skabe forandringer. ,
Pladeselskaberne stiller sig op som små børn og forsøger at forsvare deres sag ved at slå ned på tilfældige, og hvad værre er - til ingen verdens nytte. De spilder deres penge. Kazaa har 367,673,560 brugere, og så tror pladeselskaber at de uanset hvor mange advarsler de sender ud - at de kan stoppe det? Det ville virke totalt ulogisk og istedet burde de se realiteterne i øjnene holde op med at sagsøge, og indstille sig på at de har en stor udfordring forude.
Jeg er helt enige i at fildeling ikke vil kunne stoppes. Derfor er pladeselskabernes jagt på ’pirater’ helt formålsløst, som du selv er inde på.
Jeg tror pladeselskaberne er ved at grave deres egen grav. For deres nuværende strategi vil kun flytte folk ind på netværk, som er mere sikrer, og desuden efterhånden skabe en holdning blandt brugerne om at pladeselskaberne er ’onde’ mennesker, som aldrig skal støttes. Det også selvom de indser, at det måske var bedre at komme piraterne i møde.
Jeg håber ikke at de formår dette skift, primært fordi jeg ser fildeling som primus motor til at få musikken til at redefinere sig selv. - En meget tiltrængt revolution, kreativiteten har mistet sin første priotet til fordel for massivt markedsført dåsepop som ikke tager nogle chancer.
Måske bliver musikerne og pladeselskaberne nødt til at indse at det ikke er albums pengene skal findes, men nærmere på koncert arenaen... Måske ender det med at størstedelen af de musikere som lever af det pt. ikke får den mulighed i fremtiden. - og det kan man så se som man vil
Jeg tør godt komme med den påstand, at fildeling aldrig vil blive stoppet, med pladebranchens nuværende strategi. I stedet skal der helt andre ideer på bordet. Her er du helt sikkert inde på noget af det rigtige, kreativitet skal lægges på musikken og ikke på konceptet:
- Vi skal væk fra dåsepoppen, som du selv siger.
- Vi skal væk fra fokusering på entertainernes ydre.
- Vi skal væk fra den store fokusering på musik uden budskab.
- Vi skal væk fra at det er penge der er drivkraften og i stedet kreativiteten.
- Vi skal væk fra konceptmusik.
- Osv.
Personligt ser jeg det slet ikke som en tragisk begivenhed. - Argumentet for at musikstandarden vil falde markant fordi musikeren ikke kan hellige sig sin musik 100% er en lodret løgn. Man behøver blot at kikke på små genrer, hvor musikeren umuligt kan leve af sin musik. Kikker man vil man opdage at de fleste skam holder samme professionelle niveau, som dem der lever af det. - De rammer bare ikke hovedåren.
Enig
Det introducerer også en helt anden pointe. Drivkraft, hvis en musiker ikke kan leve af det, må drivkraften være kreativiteten og en brændende interesse for musik der driver værket. Trangen til at eksperimentere - at skabe... Mange af de kommercielle interesser forsvinder, og vi vil dermed se mindre musik lavet med financielle interesser for øje.
Helt enig. En musiker, hvis primære drivkraft er at tjene millioner, skulle finde en anden beskæftigelse.
Jeg er dog sikker på der findes mange musikere, hvor drivkraften er det at skabe, det at få et budskab ud gennem musik. Desværre er vi tilbage ved at pladeselskabernes evige fokusering på konceptmusik slår disse mennesker ned, da eksponering af de rigtige musikere bliver fravalgt til fordel for ’popikonerne’
Af andre konsekvenser for musikeren, hvis han lever af det, er loyalitet. Pludselig er det blevet op til folks moral om de køber musikken. - Folk vil hurtigt opdage at det er nødvendigt at støtte deres ynglingsmusiker eller også holder han/hun op eller vil levere langt mindre musik! Det fordrer i den grad mere kommunikation mellem musiker og publikum. Fokus vil pludselig blive flyttet til bløde værdier - igen noget jeg ser som utrolig positivt.
Selvfølgelig må man se i øjnene at nogle falder fra, eller slet ikke kom igang. Men så vil jeg vove at påstå at motiverne er forkerte. Det er selvfølgelig en skam at man mister potentialer, men det gør vi skam også nu. Der er utrolig meget musik jeg ikke får hørt, som har akkurat ligeså meget ret og kvalitet som det jeg hører fordi det er promoveret af Sony istedet for et lille pladeselskab i California.
Enig. Omen jeg mener, at en musiker der efter mange forsøg ikke kan leve af sin musik, nok på genoverveje om han også har det rigtige talent/budskab.
Jeg synes din pointe om at flytte fokusen til de bløde værdier er god. Som tidligere nævnt vi skal væk fra at det er musikernes ydre der lægges så meget fokus på, og i stedet budskabet.
Som jeg ser det, så har meget musik ikke noget budskab i dag. De mainstreamet popikonernes musik er helt til grin, og efter min mening vil musikken aldrig blive solgt, havde det ikke været for nogle kønne menneskers villighed, til at udstille sig selv som sexidoler. Forstil jer ”ops, I did it again” med en halv tyk teen-age pige, vil den sælge?
- Og som naturen nu ER opbygget, så tror jeg ikke at de dygtige artister har noget at frygte, survival of the fittest. Gode freeware programmer får også mere opmærksomhed end dårlige. Bølgen retter sig selv.
Enig. Jeg glæder mig til at se hvordan verden ser ud om 10 år på dette område.
Desuden er spørgsmålet egentlig om musik overhovedet bør være noget man lever af? - Og om moralen i at gøre musik til en vare.
Musikeren føler han har ret til penge for sit håndværk, han har gjort et stort arbejde ved at lave denne musik... Måske skulle selvsamme musiker spørge sig selv hvorfor han lavede den? Var det ikke af lyst? Var det ikke for hans egen skyld - hans egen kløen i fingrene for at skabe?
- og er det ikke det... Så vil jeg mene at selvsamme musiker har tabt, det der satte ham igang.
Musikere som har et godt budskab, formår at lave musik, som der har sjæl og bringe musikken hen hvor den aldrig har været før, har jeg intet imod lever godt af det. Derimod, ’musikere’ som kun er blevet idoler pga. deres udseende, eller veldrejet former, skal yt.
Det overdrevne fokusering på udseende og kroppen, bibringer jo desværre også mange andre problemer, i form af unge mennesker sygelige trang til at opnå perfektionisme på ydre værdier i stedet for de indre.
Jeg synes det er ironisk, at vi som menneskehed idolisere folk uden egentlig talent.
Penis
09-09-2004, 12:18 AM
yeah cool indlæg, men hvad mener du med at diskussionen bliver interessant af, at den er præget af petitesser og ligegyldighedder? Er det ikke det som er problemet? Man når aldrig nogen vejne fordi man altid skal diskutere om det kan kaldes tyveri, om man må bryde loven fordi man er uenig eller noget andet irrelevant.
Du rejser selv nogle af de fundamentale spørgsmål som aldrig rigtig bliver diskuteret: Skal man kunne leve af at lave musik og er musik en vare? Måske skulle man lave et indlæg om en af de to ting...
Lilac Wine
09-09-2004, 04:27 PM
Et rigtig godt indlæg, med mange nye interessante synspunkter.
Mange tak, jeg håber at flere vil tage handsken op, og tænke og aktivt kommentere sagerne.
Jeg tør godt komme med den påstand, at fildeling aldrig vil blive stoppet, med pladebranchens nuværende strategi. I stedet skal der helt andre ideer på bordet. Her er du helt sikkert inde på noget af det rigtige, kreativitet skal lægges på musikken og ikke på konceptet:
- Vi skal væk fra dåsepoppen, som du selv siger.
- Vi skal væk fra fokusering på entertainernes ydre.
- Vi skal væk fra den store fokusering på musik uden budskab.
- Vi skal væk fra at det er penge der er drivkraften og i stedet kreativiteten.
- Vi skal væk fra konceptmusik.
- Osv.
Det er en meget svær ting. omkring eksponering af ydre, det er svært at sige om fildeling vil have en inflydelse på den slags ting. Men må formode at hvis de kommercielle interesser ændrer sig, så er der da muligheder. Men musik i moderne tid har altid været nært knyttet livsstil thus har ydre altid har utrolig meget at sige. Folk vælger tit musik i forhold til hvad de identificerer sig med på et givent tidspunkt i deres liv.
Så for at være ærlig tror jeg ikke at det aspekt forsvinder udaf musikken, og jeg synes det ville være synd og skam. - for ikke at sige utopisk.
Som jeg ser det, så har meget musik ikke noget budskab i dag. De mainstreamet popikonernes musik er helt til grin, og efter min mening vil musikken aldrig blive solgt, havde det ikke været for nogle kønne menneskers villighed, til at udstille sig selv som sexidoler. Forstil jer ”ops, I did it again” med en halv tyk teen-age pige, vil den sælge?
Meget musik har ikke budskab, meget har. Fildeling tror jeg ikke vil ændre på den slags. For folk laver musik af forskellige årsager. Nogle vil fortælle om politik, andre vil bare spille truck n' roll. Ang. nu vil jeg da sige at der laves ligeså meget musik med budskab som før, der er bare forskel på hvem der promoveres. Der er forskel på folk, nogle hører musik for at danse, de vil egentlig nok helst slippe for propaganda omkring Cheney. Diversiteten skal der nok være, fordi mennesker gudskelov udtrykker sig forskelligt.
Ang. ikoner, så kan vi jo håbe at internettet bidrager med dens åbenhed ændrer lidt på hvordan et samfund vælger ikoner. Men jeg tvivler på det. Ligenu er det kommercielle interesser der styrer hvad der er godt og dårligt, og det vil det formentlig blive ved med at være når samfundet er skruet sammen med frit marked. Det har jo også sine fordele mind.
Men det ligger jo nærmest i ordet ikon. Et ikon er noget man ikke selv er, og stræber efter, og er derfor en reflektion af hvad majoriteten gerne vil være. Hvis majoritetens interesser flytter sig vil ikonerne jo også ændre sig. Som f.eks. i tresserne. - Vi har kun os selv at takke for de ikoner vi har nu. Musikbranchen er en forretning, den vil tjene penge... Du kan ikke bebrejde den for at vælge den opskrift der sælger bedst. De eneste du kan bebrejde er køberne.
Musikere som har et godt budskab, formår at lave musik, som der har sjæl og bringe musikken hen hvor den aldrig har været før, har jeg intet imod lever godt af det. Derimod, ’musikere’ som kun er blevet idoler pga. deres udseende, eller veldrejet former, skal yt.
Det overdrevne fokusering på udseende og kroppen, bibringer jo desværre også mange andre problemer, i form af unge mennesker sygelige trang til at opnå perfektionisme på ydre værdier i stedet for de indre.
Jeg synes det er ironisk, at vi som menneskehed idolisere folk uden egentlig talent.
Jeg er personligt enig i at musik, hvor de styrende elementer ikke er musikken... Altså marketing, krop, stil osv... er noget skidt. Men somsagt musik er ligeså meget en identitet, folk vælger det musik på markedet der passer til dem, og fordi jeg er på en måde, gør det - det ikke forkert at andre mere identifiserer sig med musik hvor interesserne er lagt andetsted.
- Så snart du går ind og lægger den slags regler - så grænser det til censur, og det tror jeg ikke er vejen frem. Jeg er for frihed til at høre hvad man vil. - Men jeg er også for at alle genrer bliver promoveret lige meget. Så folk får et uforfalsket billede, hvor noget musik ikke bliver proklameret bedre end andet. (host. utopi)
Ang. at idolisere folk uden talent - så passer det ikke. Talentet ligger bare et andet sted. Der er mange smukke kvinder derude der ikke bliver superstjerner selvom de er ligeså flotte og synger ligeså godt som de nuværende. Der skal held, valg og en speciel person til som er enormt dygtig til at finde sin plads... etc... sociale kapaciteter, alt muligt lort. Valg af de rigtige komponister. - Det er også talent.
Mvh.
Lilac Wine.
kiafa thyea
09-10-2004, 12:55 PM
ok nu vil jeg blande mig lidt her
hvorfor tror i trance er tilbage i undergrunden i dk hvorfor tror i dancemusik har hits for øjeblikket fordi de laver f..... cover nr af gamle nr, og det samme er ved at ske i rockbranchen hvor er orginaliteten???
kan da godt forstå folk ikke køber så meget musik mere og hvad mere er
jeg er begynt at savne 70 og 80 og 90 erne hvor der kom orginal musik ud ...
så for min del er køb af musik faldet med 85% pga det
Lilac Wine
09-11-2004, 08:49 PM
hvorfor tror i trance er tilbage i undergrunden i dk hvorfor tror i dancemusik har hits for øjeblikket fordi de laver f..... cover nr af gamle nr, og det samme er ved at ske i rockbranchen hvor er orginaliteten???
Det kan jeg ikke andet end at være dybt uenig i. Der findes enormt meget godt undergrundsmusik indenfor alle genrer. Du søger måske blot de forkerte steder. Men måske du kunne bruge fildeling til at udvide din horisont lidt.
Der findes masser af originalt og genialt musik derude, men du finder det nok ikke særlig meget i hovedstrømmen, som nogle vil påstå at man gjorde i 70erne etc.
Lilac.
Anonymous
09-12-2004, 05:39 PM
Det er faktisk rigtigt nok, der kommr ikke særligt meget ud fra den danske trance og dancescene, nok også derfor jeg mest går efter tysk trance, dance og deslige for tiden. Var også begyndt at undre mig over at det kun er DJ Aligator der nærmest udgiver noget i Danmark for tiden. Som du næsten kan regne ud er jeg selv stor fan af elektronisk musik og har faktisk aldrig rigtigt hørt det store rock.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.