PDA

Se fuld version : Ulovlige downloads, er vel næsten helt lovligt.?

jelos
09-07-2004, 11:54 AM
Da jeg ikke er særlig god til at formulere mig, bliver det lige lidt kort.

Næsten alle siger at, at downloade er ulovligt, men hvorfor er der så ikke flere, som bliver strafftet.?

Anonymous
09-07-2004, 12:07 PM
Da jeg ikke er særlig god til at formulere mig, bliver det lige lidt kort.

Næsten alle siger at, at downloade er ulovligt, men hvorfor er der så ikke flere, som bliver strafftet.?
Fordi ophavsretshaverne ikke har resourcer/midler til at undersøge/gennemgå/retsforfølge så mange forskellige lovbrydere, de tager hvad de kan og får måske kun fat i en meget lille bid af den kæmpe klump der er fordi de netop ikke har resourcer til at gøre mere.

Anonymous
09-07-2004, 12:09 PM
Derfor gør det det jo stadigt ikke lovligt at fildele, det er lidt ligesom med så meget andet, fordi det er ulovligt at sælge/smugle/distribuere narko er der jo en masse der gør det alligevel, politiet fanger bare ikke alle men det gør det jo ikke mere lovligt af den grund, håber du forstår den indlysende sammenhæng.

jelos
09-07-2004, 12:40 PM
Hvorfor taber APG så nogle gange i retten...?? Håber De bare på, at folk betaler den erstatningskrav, de sender ud..???

Klawz
09-07-2004, 12:44 PM
Det er IKKE ulovligt at downloade!!!

Der er visse filer som det er ulovligt at downloade. Det drejer sig om filer hvis indhold er beskyttet af ophavsrettighedsloven. Disse filer er det ulovligt at downloade uden rettighedshaverens samtykke. Rettighedshaveren er i disse tilfælde sjældent komponisten eller kunstneren, men dennes brancheorganisation (KODA) og/eller et pladeselskab (eller lignende).

Det kan være meget svært (umuligt) at vide om indholdet af en fil er beskyttet af ophavsrettighedsloven, og det er tilsvarende svært (umulig) at vide om rettighedshaveren har givet tilsagn til at musikkeen kan distribueres via fildeling.

Hvis du ved et uheld kommer til at downloade en fil "ulovligt", så skal du slette den, når det går op for dig, at den er "ulovlig".

Som udgangspunkt er det 100% lovligt at fildele og downloade!!!

jelos
09-07-2004, 02:06 PM
Hvordan kan jeg så vide om, det jeg har hentet er ulovligt.?

Findes der en side, hvor alle opretshavere, har skrevet at man ikke må hente Deres musik/film/spil eller program.?

For det står ingen steder i det jeg f.eks har hentet. :?

VinZenZo
09-07-2004, 02:31 PM
Hvordan kan jeg så vide om, det jeg har hentet er ulovligt.?

Findes der en side, hvor alle opretshavere, har skrevet at man ikke må hente Deres musik/film/spil eller program.?

For det står ingen steder i det jeg f.eks har hentet. :?

Du kan ikke direkte se om der er ophavsret på en fil du har hentet, hvis du kan hente filen et sted på nettet (HTTP) er den ofte lovlig, ellers er det bare lige at tænke lidt selv om man tror den fil man lige har henter er "ulovlig"

Anonymous
09-07-2004, 03:34 PM
Det er IKKE ulovligt at downloade!!! ... Som udgangspunkt er det 100% lovligt at fildele og downloade!!!
Ja, det var så også det jeg mente selvfølgelig, jeg må gerne lave et eller andet lallemusik på min PC og så dele det fordi jeg er ophavsmand til det, det er der selvfølgelig ingen der siger noget til eller hvis det er noget andet materiale som kunstneren/skaberen/ophavsrettighedshaverne har givet lov til, vi er helt enige.