Se fuld version : Forslag til ændring af MP3 filer som den er nu...
-pirat4ever-
09-05-2004, 05:16 PM
Det er på tide, at vi får samlet en del forslag på siden om hvordan fildelingen kan bruges til både piraternes fordel og til musikerens.
Jeg håber en masse forslag i denne tråd. Det er ikke meningen at man skal kritiserer andres forslag, men konstruktive ændringer er mere end i orden.
Hvorfor en sådan tråd ?
Jo, der begynder lige så stille at ske "krig" herinde, og jeg mener at vi bør satse på at ramme neutral grund og komme med en masse forslag. På denne måde yde vi noget, og så er det APGs, eller kunstnerne der må komme med næste udfald.
Derfor vil jeg indlede med et forslag, som er en ide jeg spekulerede lidt over.
Kunstnere skal til at "glemme" cd salgende, eller nedpriotere disse, og sælge sange som MP3 filer.
Meningen er, at vi som forbrugere kan købe MP3 på nettet, eller hos Merlin mm.
Kunstnerende skal satse på at lave DVDer med musikvidioer og ekstra matrialer om, hvordan de lavede deres musik osv.
På denne måde flytter cd salget til den nye media ordning, og fokusere mere på det visuelle samtidig.
Men hvad med fildelingsystemet ?
Hvis MP3 filerne kan hentes fra kunsterens egen hjemmeside eller over P2P, og registrere sig, spare Kunsterende penge på cd salg, er musikken god købes deres musik som DVDer.
Dette stiller højere krav til kunsterenes evner musisk og visuel, da omkostningerne af musikken samt prisen af musikken bliver mindre.
I den anden ende bliver indtjeningen den samme, da der sælges flere sange.
Der vil stadig ske "ulovlige downloads", men jeg tror denne vil blive begrænset i forhold til nu.
Til brug skal man lave et MP3 register. Hvordan dette udføres kan vel bruges ens sygesikrings nummer.
Det jeg her forslår, er med udgangspunkt i den nye tidsalder, eller teknologialder.
VI skal lukke døren, lige som vi gjorde med båndende, og åbne denne nye dør.
Bag denne nye dør ligger uanade muligheder, som skal undersøges, og her har jeg givet et foslag.
Giv dit bidrag også.
:roll: Jeg ser ingen krig.... jeg ser som gl. Christianist og 68´kampen for frihed til at eje det man køber, og frihed til at dele det med dig.
Hvis du ser noget useriøst i at være social, så tag afgiften over ISP, det er jo det vi bruger til at hente med...
-pirat4ever-
09-05-2004, 07:05 PM
Et af de problemer jeg kan se er at man skal indføre MP3 skrivnings maskiner i diverse butikker.
Men hvis man kan købe MP3 og lægge dem på cd, dvd, memorykort, ja diverse udstyr, kan man samtidig vælge sig en "cd" blandt en masse mp3.
Et nyt koncept måske ??
Lav din egen cd for 100kr.
Godt oplæg - her er mit bud på hvordan man tager musikbranchen videre i den digitale tidsalder...
I stedet for hvordan tingene kører nu, kunsteren producerer musikken, pladeselskabet overtager den, den ryger ud til distribution og ender hos pladebutikken (4 led der alle skal tjene - og gæt hvem der tjener mest her) kan man FJERNE DE SIDSTE TRE LED ved at musikere/bands slår sig sammen i kooperativer - i dag har man et pladeselskab som reference (a.k.a. det der selskab udgiver musik jeg kan lide så derfor holder jeg øje med deres udgivelser) men herfra vil kooperativet være referencen. Denne sammenslutning af ligesindede kunstnere udgiver deres musik på nettet på et samlet site. Herfra har man så muligheden for at købe enkelte numre - i forskellig lydkvalitet til forskellig pris - eller hele udgivelser også med lydkvalitet/pris forholdet. Man kan også bestille cd og vinyl, hvis man vil have en hardcopy i prima kvalitet. Derudover skal der være mulighed for at abonnere på tjenesten, dvs for så og så mange kr kan du hente så og så mange mb ned om måneden, hvor der selvfølgelig vil være penge at spare i forhold til at købe et nr her og der. Overskuddet går her UDELUKKENDE til kunsterne og drift af website og trafik. Ingen overflødige led, ingen grådige pengemænd og forhåbentligt ingen APG vil være indblandet. Dette sker allerede i en vis grad, flere og flere pladeselskaber bl.a. Warp gør det, og så er der selvfølgelig iTunes - forskellen på denne tjeneste og iTunes er bare at pladeselskaberne og iTunes ikke også skal have en del af kagen.
Men hvad med fildeling? Tjoh, det vil stadig være der og forsvinder nok aldrig. Jeg tror ikke at man kan udvikle et ordentligt DRM (digital rights management) system som gør at kun den retmæssige køber vil kunne høre musikken. Der vil altid være folk der vil kunne høre musikken, gratis. Her tror jeg bare at det efterhånden vil være MINDRE SOCIALT ACCEPTABELT at downloade udenom kunsterens site. APG og RIAA's metoder tror jeg bare er med til at folk bliver fuldstændigt ligeglade og downloader endnu mere - som et 'fuck jer' svar til dem. Jeg ville mene at hvis der ingen mellemmænd er indblandet, vil folk føle en mere direkte forbindelse mellem dem og kunsteren og dermed føle et større moralsk behov for at støtte kunsteren - i dag ved de fleste at de støtter pladebranchen og dermed apg ved at købe plader og har derved ikke nogen større moralske skrupler ved at downloade.
Kunsterne bør også basere deres indtægter mere på livemusikken. At se en kunstner live er udover at støtte kunsteren også en oplevelse en cd eller dvd ikke kan gengive. Du kan ikke downloade den totaloplevelse en god koncert er.
-pirat4ever-
09-05-2004, 11:21 PM
Fantastisk forslag.
Dvs. at hvis man køber MP3 filer er prisen billigere end hvis den skal trykkes. Så vil det sige at man får hvad man betaler for, hvilket kunne være ginialt.
Den vinkel med at kunsteren skal være mere synlig er også kanon.
Jeg savner lidt med DVD måske, hvor man kan købe musikvidioer samt MP3 på samme DVD ?
Den med forskellige lydkvalliteter er også en vinkel jeg ikke har tænkt over.
Kom til at tænke på, at man kunne betale ex. 75kr i måneden og kunne høre alle sange (som netradio) så du lejer "alle MP3 filer", altså du kan vælge blandt alle sange og høre dem live. Lidt ligsom din ide, igen med forskellige lydkvaliteter.
Metropolis_X
09-05-2004, 11:41 PM
Jeg savner lidt med DVD måske, hvor man kan købe musikvidioer samt MP3 på samme DVD ?
Helt ærligt - jeg tror ærligt talt ikke det ville hjælpe på salget at smide videomateriale på. Alle og enhver ved at det kan rippes lige så vel som musikken.
Det der tæller er at man skal have *lyst* til at eje en original CD. Enten på baggrund af den kunstner man støtter ved at betale prisen, eller det fysiske materiale der følger med disken.
Kom til at tænke på, at man kunne betale ex. 75kr i måneden og kunne høre alle sange (som netradio) så du lejer "alle MP3 filer", altså du kan vælge blandt alle sange og høre dem live. Lidt ligsom din ide, igen med forskellige lydkvaliteter.
Her ville jeg mene at en gratis radio/streaming showcase i 64kbps eller lignende ville være at foretrække - hvordan skulle man så ellers tjekke numrene ud uden at gå på p2p! :wink: Det er der i øvrigt også flere pladeselskaber der gør på deres sites i forvejen.
Det der tæller er at man skal have *lyst* til at eje en original CD. Enten på baggrund af den kunstner man støtter ved at betale prisen, eller det fysiske materiale der følger med disken.
Helt helt enig. Tror bare ikke at lysten til at eje det fysiske produkt bliver større af ekstramateriale o.l. I mine øjne skal vi nå dertil hvor man rent faktisk føler at man støtter kunstneren direkte ved at købe et fysisk produkt eller en mp3. I min opfattelse sker det først når der er nogle kunstnere der har nosser nok til at prøve at klare sig uden et pladeselskab, og det er derfor jeg mener at for at blive synlige skal kunstnerne slutte sig sammen i ligesindede fællesskaber så de kan overtage den rolle pladeselskaberne har i dag som formidler og i nogle tilfælde varemærke (f.eks Anticon og Warp - pladeselskaber som er 'brands' for en speciel slags musik) - dette er for mig at se en løsning hvor hverken musikerne eller musikelskerne bliver røvrendt.
-pirat4ever-
09-06-2004, 07:34 AM
Helt helt enig. Tror bare ikke at lysten til at eje det fysiske produkt bliver større af ekstramateriale o.l.
Det jo det der er så dejligt at vi alle er forskellige.
Nogle vil måske, mens andre vil nøjes med at købe mp3 filer.
Men hvis cder droppes, og der køres en licens politik, kunne man jo også droppe APG, som også er en udgift.
Så dropper man cd fabrikationen, APG og åbner nye priser og muligheder.
Det er sefølgelig ikke noget "der bare sker i morgen", men måske på længere sigt.
Man kan jo allerede nu hente hele spil over nettet mod betaling, og hele film over hele nettet (programmer har længe haft dette koncept), så nu er det vel MP3 filernes tur ?
jelos
09-06-2004, 08:25 AM
Hejsa...
Jeg ved ikk lige hvor jeg skal skrive det her henne, så det blive her..
TDC for en forbindelse som hedder 512/128 til 139,- + 0.50,- pr. Mb downloaded..
Det er måske der vi skal hen..?? At vi skal betale for hvor mange Mb vi henter..??
En cd 192Kbs fylder ca 80 - 100 Mb og vil så ca. koste 40 - 50,-..
Det er bare en tanke..
Ha en rigtig god dag.. :D
Det synes jeg er en god ide - du køber så og så mange MB fra kunsternes site, og kan løbende 'tanke op' som på mobilen... det vil også betyde, hvis siten udbyder numre i f.eks 128, 192 og 320 kbps kvalitet (evt også som wav hvis det skal være maximum kvali) så kan du købe de numre du VIRKELIG gerne vil have i prima kvalitet og så spare lidt på kvaliteten på de mere nå-ja numre du bare skal bruge til at spille til festen.
Thomas
09-06-2004, 01:24 PM
Hejsa...
Jeg ved ikk lige hvor jeg skal skrive det her henne, så det blive her..
TDC for en forbindelse som hedder 512/128 til 139,- + 0.50,- pr. Mb downloaded..
Det er måske der vi skal hen..?? At vi skal betale for hvor mange Mb vi henter..??
En cd 192Kbs fylder ca 80 - 100 Mb og vil så ca. koste 40 - 50,-..
Det er bare en tanke..
Ha en rigtig god dag.. :D
Jeg synes umiddelbart idéen med at betale pr. downloadet megabyte, er en utrolig dårlig idé.. For mig at se, er det det samme som taletid.. Man betaler aaaaalt alt for meget i forhold til, hvad man får til prisen!!
Hvad så med os, der hører netradio i 160 kbps? Det bliver jo pludselig til utroligt mange mb, og det er endda LOVLIGT..
Jeg tror heller ikke at det holder at betale for download i mb hos din udbyder, men hvis du melder dig på en downloadsite og betaler for mb forbrug der er det noget andet - jeg tror også det var det Jelos mente, eller???
Mindprobe
09-06-2004, 01:37 PM
Yup, en form hvor du betaler pr. mb downloaded uanset hvad det måtte være, syntes jeg også er en rigtig dårlig ide..
Tænk på hvis du spiller online på nettet, der bliver udvekslet en del data, mellem din pc, og den server der hoster. For slet ikke at tænke på dem, der stiller server til rådighed 24/7 for det samme.
Thomas
09-06-2004, 01:38 PM
Jeg tror heller ikke at det holder at betale for download i mb hos din udbyder, men hvis du melder dig på en downloadsite og betaler for mb forbrug der er det noget andet - jeg tror også det var det Jelos mente, eller???
Ah, så var det såmænd bare mig, der misforstod det ;)
Det er ikke nogen dårlig idé, hvis det er en betalingsside. Til gengæld er det en dårlig idé, hvis det er udbyderen man skal betale til :)
kiafa thyea
09-06-2004, 01:56 PM
hvorfor ikke gøre som bilka/føtex en spansk hjemmeside coca cola you name it man betaler et abbonent så kan man hente fra 10 nr til ja hvor meget man betaler for jeg vil godt støtte kunstneren men ikke pladeselskaberne (ink agp)
-pirat4ever-
09-06-2004, 03:22 PM
Umidelbart lyder det kanont at hente pr. MB for sange.
Jeg tror det der menes, at du køber måske 250MB for 200kr, og så kan du selv vælge hvilken sange du vil hente ned for de 250MB.
Hvad der misforstås er at de 250MB skulle fungere som "net radio" downstream princip.
Det der også penge i.
100MB 100kr,
250MB 200kr,
1GB 650kr...
(fiktive forslag)
jelos
09-06-2004, 03:51 PM
hej...
Det var nu heller ikk udbyderen jeg mente..
Det var bare ideen med at betale for det man DL'er..
:D
Det der også penge i.
100MB 100kr,
250MB 200kr,
1GB 650kr...
(fiktive forslag)
Se det ville være priser man kunne forholde sig til. Det kunne endda sagtens gøres billigere hvis der ikke var pladeselskab involveret. Og kombineret med mulighed for selv at vælge bitrate ville det være en rigtigt god deal for alle parter...
Thomas
09-06-2004, 04:29 PM
Se det ville være priser man kunne forholde sig til. Og kombineret med mulighed for selv at vælge bitrate ville det være en rigtigt god deal for alle parter...
Helt sikkert, det er jo også det jeg siger ;)
Man kunne jo sagtens finde en simpel metode at gøre det på. Men for APG og politikerne er for princip-faste til at ville forhandle.
-pirat4ever-
09-06-2004, 11:42 PM
Vi har da kommet med nogle konstruktive, og gode forslag, syntes jeg.
Så har musikbranchen da noget at starte med.
Thomas
09-07-2004, 05:47 AM
Vi har da kommet med nogle konstruktive, og gode forslag, syntes jeg.
Så har musikbranchen da noget at starte med.
Problemet er så bare, at de sikkert ikke kigger herinde. Hvis de gør, er de alligevel nok ligeglade :\
Man kunne jo sagtens finde en simpel metode at gøre det på. Men for APG og politikerne er for princip-faste til at ville forhandle. Jeg er overbevist om at en sådan låst situation, og stejl holdning er en medvirkende årsag til den manglende debat.
Så før der sker en ændrig i holdningen til nutidens teknik/destibution, vil der altid være netværk med fri filedeling, og forsøget på at stoppe dem vil ende som her, i en åben konfrotation. Der kommer stadigt nye til. :o
-pirat4ever-
09-07-2004, 09:17 AM
Problemet er så bare, at de sikkert ikke kigger herinde.
Jeg er sikker på de kigger herinde, spørgsmålet er om de kigger i mere avorlige tråde som denne.
De vil jo nok ikke gøre noget, for forsvinder piraterne, forsvinder deres Job.
Hvis du mener Apg, ja så kigger de 100 herinde, hele tiden og over det hele, for at lede efter juridisk skyts til at lukke siten ned med... men forslag til en ændring af branchen er de nok rimeligt ligeglade med - det er jo ikke deres job at tage stilling til det, de er bare branchens køtere. Er til gengæld ret sikker på at der er indtil flere musikere og branchefolk der læser det her. Og jeg håber da at de vil blive inspirerede af hvad de læser i tråde som denne - og forhåbentligt også ender med at blande sig i debatten.
PackedManiac
09-07-2004, 11:18 AM
Hvis du mener Apg, ja så kigger de 100 herinde, hele tiden og over det hele, for at lede efter juridisk skyts til at lukke siten ned med... men forslag til en ændring af branchen er de nok rimeligt ligeglade med - det er jo ikke deres job at tage stilling til det, de er bare branchens køtere. Er til gengæld ret sikker på at der er indtil flere musikere og branchefolk der læser det her. Og jeg håber da at de vil blive inspirerede af hvad de læser i tråde som denne - og forhåbentligt også ender med at blande sig i debatten.
Er enig, og det håber jeg også at de gør (musikerne). Problemet er bare, synes jeg, at piratgruppens forum ligner mere et warezboard end et site, der ønsker at promoverer fil-deling, og det potentiale det har. Eksempelvis synes jeg at 'crack & serials' sektionen giver et forkert indtryk...
Jeg kunne også sagtens leve uden cracks og serials forummet... jeg er her for at diskutere og udveksle ideer og muligheder på et overordnet plan og ville også være ude af her hvis siten bevægede sig i retning af et warezboard. Jeg opfatter piratgruppen som en protest og et modtræk mod apg og håber at det er sådan det forbliver.
-pirat4ever-
09-07-2004, 09:43 PM
Er enig, og det håber jeg også at de gør (musikerne). Problemet er bare, synes jeg, at piratgruppens forum ligner mere et warezboard end et site, der ønsker at promoverer fil-deling, og det potentiale det har. Eksempelvis synes jeg at 'crack & serials' sektionen giver et forkert indtryk...
Helt enig. Dette skal være et talerør, et diskutions site.
Mener også at link til andre sider der deler torrents og tråde om at omgås pirat kopieringer mm. bør fjernes.
Der burde laves "WarezSletningsFolk" der får nogle ansvarsområder og de skal holde øje med sådanne tråde.
ZuCkZ
09-07-2004, 10:41 PM
ja, det må vi vist lige have en diskution om... nogle kommentarer fra admins?
Share_Khan
09-08-2004, 12:42 AM
Jeg sætter mig lige ved lejrbålet, ok?
Idéen med at kunstnere selv, eller i kooperativer, sælger deres egen musik via en hjemmeside, synes jeg er helt rigtig.
Som nævnt, forsvinder der mange led. Selskab, distributør og detail. Men endnu en væsentlig besparelse er der idet der ikke skal fremstilles en fysisk vare. CDen skal ikke trykkes, coveret skal ikke trykkes, ingen cd-box, ingen porto/fragt + man risikerer ikke at brænde inde med usælgelige cder. Det er en helt anden tankegang. Nye udgifter = lidt til udvidelse af hjemmeside.
En gruppe kan tilbyde deres numre enkeltvis for 50 øre pr stk, og stadig tjene LANGT mere pr nummer end idag. De kan indspille et nummer i dagtimerne, mixe og masterere, og udgive det samme aften. (Så er det heller ikke på p2p 1 måned før udgivelsen.)
Så kan forbrugeren selv vælge hvor meget vedkommende gider gøre ud af det. Om musikken skal brændes på en 4 kr cd, mærkes med tusch i en filt lomme, eller printe cover og label ud fra gruppens side, og proppe det i en jewel-case.
Jeg tror det vil virke. Man er SATME nærig hvis man ikke gider give 50 øre for et nummer i god kvalitet, når man ved at det vil gå direkte til musikerne og sikkert resultere i fremtidige udgivelser. Hvis man er så mentalt fattig, er man alligevel ikke i stand til at nyde musikken, og så fortjener man vel at få den gratis.
6-8 kr for en hel cd står da i ret stor kontrast til 100-170 kr, hva'? Og 0,50-2 kr for en single? Jeg bruger ca 600 pr måned til musik = 1200 lovlige mp3!!!
Betaling kunne foregå via PayPal eller lign.
Her vil p2p være en stor støtte for alle. Et gratis sted hvor man kan lære musik at kende uden betaling (andet end til TDC, CyberCity, TeliaStofa = de VIRKELIGE vindere). Der er meget musik i min samling, som jeg ikke ville have kendt uden nettet. Jeg anslår 4 ud af 5 nyindkøb er kunstnere jeg har lært at kende via p2p. Ofte fra genrer jeg ikke ville røre med en ildtang for 5 år siden.
Jeg vil dog gerne lige skrive, at som ALLE der aktivt bruger p2p ved, så er det jo ikke ligefrem ALT man kan downloade. Med øvelse og tålmodighed kan man finde meget, men der er nogle huller + mange filer af UFATTELIG ringe kvalitet. Ikke desto mindre vil jeg sammenligne min allerførste oplevelse med p2p, med fornemmelsen Ali Baba må have haft, da han første gang så ind i de fyrretyve røveres skatkammer: "NØØØJ!!! Hvor meget af det her ka' jeg få med mig ud, uden at blive opdaget?" p2p er ikke perfekt, men stadig for godt til at være sandt, og derfor vil det aldrig forsvinde. Derfor er det egentligt omsonst at modarbejde, men f.eks. med ovenstående forretningsmodel, forsvinder en stor del af grundene til overhovedet at forsøge.
Det kan sagtens lade sig gøre, og der er nogle grupper der tænker i nye baner, og det ER DA KLART at selskaberne er bange. De har jo næsten kun promovering tilbage at tilbyde (altså det MODSATTE af skræmmekampagner. hint hint)
Idéen med DVD er ikke en hel løsning, hvis det er musik vi snakker om. Det vil give musikere, der koncentrerer sig om musik, dårligere vilkår, og de har det ringe nok i forvejen. :wink:
Mine 5 cents... ...hvor er den kaffe?
http://pages.videotron.com/bluefire/Images/ssbassliner.gif
Yes det er jo der vi skal hen! At pladeselskaberne efterhånden kun har promotion at tilbyde - tjah, fildeling viser sig jo også at være et godt promotion værktøj, som du også selv er inde på. Hvis musikbranchen som helhed ændrede sig frem mod denne model, hvilket jeg jo selvfølgelig håber den vil, vil nogle pladeselskaber måske kunne overleve ved at ændre sig til deciderede pr agencies - med den primære forskel at her hyrer du dem til at arbejde for dig! Pludselig foregår det på musikerens præmisser. Skøn tanke, ikke :wink: Og jeg har også en fornemmelse af at det er nogenlunde sådan tingene ender med at komme til at se ud før eller siden - hvornår, afhænger jo af hvor længe det tager samfundet som helhed for alvor at vænne sig til og acceptere de nye tider og koncepter - og først og fremmest hvor længe det tager et sundt flertal af musikere at tage skeen i egen hånd.
Bartholamew
03-23-2005, 11:24 AM
yes sirs.... Der er kommet mange gode ideer frem i denne tråd.. Nogle lidt mere optimistiske end andre, men sådan er det.
Vi alle er vist enige i at nogle af mellemledene skal væk før vi kan få billiger musik. Hvis mellemledene forsvinder, forsvinder der mange arbejdspladser. Dvs flere arbejdsløse og mindre skattekroner til staten. Hvad skal APG så foretage sig :shock: Det er nok en af grundende til at regeringen sætter hælene i og ikke følger med den teknologiske udvikling. Regeringen er skræmt fra vid og sans, de ved ikke hvad der vil ske hvis fildeling bliver gjordt lovligt... Det er også noget man må tage med i beregningen mht til at gennemfører nogle af disse forslag hvor man fjerner et par af ledene.
Lad os komme frem med endnu flere ideer og undersøge dem nærmere så det ikke bare bliver ved tanken...
Time spent wishing is Time wasted... :|
Jowls
03-23-2005, 01:18 PM
yes sirs.... Der er kommet mange gode ideer frem i denne tråd.. Nogle lidt mere optimistiske end andre, men sådan er det.
Vi alle er vist enige i at nogle af mellemledene skal væk før vi kan få billiger musik. Hvis mellemledene forsvinder, forsvinder der mange arbejdspladser. Dvs flere arbejdsløse og mindre skattekroner til staten.
Her har vi heldigvis historien på vores side. Se på jobs som bødker, hosekræmmer, natmand, bogbinder, skriver, hjulmager, skibstømrer, pilemager, rebfletter og - i nyere tid - typografer. Nogle erhverv bliver simpelthen bare indhentet af udviklingen og forsvinder gradvist eller lever videre i en ændret form. Det betyder sjældent en katastrofe for samfundet, men blot at arbejdspladserne opstår i andre brancher.
Hvad skal APG så foretage sig :shock: Det er nok en af grundende til at regeringen sætter hælene i og ikke følger med den teknologiske udvikling.
APG... Johan Schlüter Advokatfirma vil få et kraftigt indhug i deres omsætning og vil formodentlig være nødt til at reducere staben af konsulenter og paralegals. De vil dog stadig kunne beskæftige alle partnerne indenfor varemærke og patent-ret samt sport og idræt.
Desuden er der stadig brug for APG til at jage og forfølge rov-pirater som kopierer kunstnernes værker for profit. De skal så nu til at arbejde lidt hårdere for deres salærer og buste rigtige forbrydere.
I længden tror jeg også at de selv vil finde dette arbejde mere tilfredsstillende, for hvor er udfordringen for en cand.jur med 10 års proces-erfaring i at tyrannisere en rædselsslagen 16 årig skoleelev? Det kan da umuligt være det han drømte om gennem alle de hårde år på universitetet...
Dtecnet Software vil formentlig lukke og slukke ret hurtigt, hvilket vil højne det gennemsnitlige niveau i den danske IT-branche en del. Jeg kan ikke forestille mig at bagmændene har nogen fremtid indenfor IT, men måske kan de bruges i advokatbranchen... eller rengøringsbranchen... :roll:
Fugazi
04-02-2005, 10:49 PM
Et af de problemer jeg kan se er at man skal indføre MP3 skrivnings maskiner i diverse butikker.
Men hvis man kan købe MP3 og lægge dem på cd, dvd, memorykort, ja diverse udstyr, kan man samtidig vælge sig en "cd" blandt en masse mp3.
Et nyt koncept måske ??
Lav din egen cd for 100kr.
Hvis man nu indførte det sådan i butikker eller online, så kunne man lave sine egne perfekte opsamlingsplader, så man slipper for at købe en cd hvor kun et nummer er fedt og rsten er noget ctap.
Selvom mange nye cd´er er dyre og vel i snit koster en 140-150 kr, så vil jeg hellere give det for en cd hvor alle sangene styrer, istedet for kun få sange.
Samtidig vil jeg skynde mig at sige at 140-150kr for en cd stadig er alt for dyrt...var det i det mindste kunstnerne der fik mest ud af plade salget, så var det nemmere at tolere.
Og hvad nu hvis man forestillede sig at musik download priserne blev sat ned til måske det halve, var det ikke muligt at flere mennesker fik lyst til at betale for at downloade.
Jeg ville ihvertfald - hvis udbudet i dk blev større, prisen faldt og man kunne vælge mellem flere fil formater - downloade en masse musik.
Så kære pladeselskaber etc, sæt priserne ned, flere fil formater, større(meget) større udbud...tænk på alle de pirater i muligvis ville konventere til fromme betalings downloadende lam...jeg ville ihvertfald - hvis tingene ændrede sig til det bedre -gøre mit til at jeres servere fik så travlt at de blev rødglødende :wink: ...og alle levede lykkeligt til deres dages ende. Alle ville få noget ud af det, selvfølgelig med undtagelse af mange kunstnere, som hellere vil gå rundt og hyle over situationen, istedet for at slå i bordet og kræve større betaling for det kunst og "kunst" de har kreeret.
Fugazi
SpYkE
04-12-2005, 09:15 PM
Hvor meget for en kunstner lige for at sælge en cd?
Hvad nu hvis man lavede det sådan at man betalte også var der et gratis medley hvor der var 30 sekunder af hver sang? Så kunne man høre om der var nogen man havde hørt i radion også ville man måske os sige ej det er kun den ene sang.. jeg sammensætter lige selv en cd..!
Det ville jeg skam gerne gå ned i Merlin og gøre hvis det var! Men jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi finde på at gi 150+ Kr for en cd! Hvad man måske hører en uge så er den uinterresant og pengene er spildt!
Men ellers er det nogle rigtig gode forslag! Noget andet kunne os være at man lavede internet biografe.. Nu da prisen på LCD tv begynder at falde.. Det ville da hvertfald være fedt lige gå ind på den lokale biografs internet kanal der viste filmen der kørte ligenu! Så kunne man f.eks. betale via sms hvor man skriver sin ip eller noget i den stil! Eller skrive abonoment nede i selve biografen!
Det er det den her tråd har fået mig til at tænke på :)
girafhals
05-05-2005, 02:16 PM
Nu er min ide sikkert latterlig, men:
Hvorfor ikke finde på en musik fil, som man kunne hente
over fildeling, og så virkede den i bestemt antal tid, og man kunne IKKE brænde den ned.
Der efter kunne man købe den, og kunne brænde den!
cielorosso
05-05-2005, 03:26 PM
Den mulighed ligger der allerede i DRM systemet. Det er faktisk noget lignende bibliotekerne benytter, når de låner musik ud på nettet. Men jeg tror ikke pladebranchen i det store hele vil begynde at tilbyde det... bl.a. fordi DRM er forholdsvis let at omgå.
Lav en kopispærring og der er altid nogen der bryder den! ...og hurra for det i øvrigt :)
girafhals
05-05-2005, 07:29 PM
Hmm ...
Tja ...
Man må kunne lave en eller anden måde der er så sikker som overhovedet muligt :)
Procrastinator
05-06-2005, 01:48 AM
Jeg mener at den model som pladeselskabet (rolig nu, de bider ikke ligesom de andre :wink:) magnatune.com (http://magnatune.com) viser meget vel hvad jeg forestiller mig. Kig jer lidt omkring hos dem, det er den letteste måde at forstå hvordan deres system virker.
Lige for tiden er det faktisk det eneste sted jeg køber musik hvis jeg har lyst til at støtte nogle kunstnere - hvis der er noget af populærmusikken jeg vil have fat i, henter jeg det på fildelingsnetværk, for jeg nægter at give 150 kr. for at dem jeg gerne vil støtte kun får 6-7 kr., når jeg lige så godt kan give 50 kr. og dem jeg gerne vil støtte får 25 kr..
Magnatune-modellen, kombineret med ordentlig statskulturstøtte, er efter min mening den mest optimale model.
kilobyte
05-09-2005, 04:51 PM
Hvorfor ikke finde på en musik fil, som man kunne hente
over fildeling, og så virkede den i bestemt antal tid, og man kunne IKKE brænde den ned.
Der efter kunne man købe den, og kunne brænde den!
Well. Fordi det er fysisk umuligt. Man har forsøgt på det med DRM. Problemet er bare at hvis du kan afspille filen kan du også konvertere den til et ikke beskyttet format. Hvis lyden kan puttes ud af højtaleren, kan den også puttes ned på harddisken.
Den eneste måde man kan beskytte en fil mod digital kopiering er ved at putte den ned på en enhed, som ikke kunne andet end afspille musikken på den. En enhed hvor dataerne på den ikke kunne læses af andre end enheden selv. Men det ville selvfølgelig kræve at man lavede en afspiller for hvert eneste nummer eller album.
Magnatune.com
Musikkere kan sende deres materiale til Magnatune som udvælger de bedste (ca. 1 af 30) til deres site. Konceptet er så at man kan stream al musikken gratis men hvis du ønsker at erhverve et album, så koster det minimum 5$ og firmaet har lavet en 50/50 ordning med musikkerne. Man kan godt vælge at give mere for albummet end de 5$ og det viser sig at albums bliver solgt for 8,93$ i gennemsnit!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.