PDA

Se fuld version : Hvad gør man når ens 2½ årige søn ødelægger Disney filmne.

Marky_DK
09-05-2004, 10:25 AM
Kære brugere af dette forum.

Her hjemme er vi meget glade for Disney film, så dem ser vi med stor fornøjelse og køber dem gerne til fuld pris (250kr pr stk)

Vores kære søn sætter dem så i afspilleren og ser dem. Men desvære sker det at at han taber dem og de får skader der gør at filmne ikke kan afspilles.

Jeg har købt et repairkit til at reppere mine film med til 400.- men filmne bliver mere og mere skadet og Toy Story står nu ikke til at rede....

Jeg har testet at det ikke er noget problem at kopiere disse film og har faktisk ikke opdaget at de er kopibeskyttede. Men da jeg opdagede at det forholdt sig sådan og at det er forbudt, har jeg brugt vores kompostkværn og destrueret den forbrydelse jeg har haft begået..
(Dette er naurligvis dokuementeret på hjemmevideo, skal ikke lave samme fejl som Irak i forbindelse med destruktion af deres masseødelæggelsesvåben)

Jeg er klar over at jeg har overskredet grænsen og er som sådan en fjentligkompetant og står til enten Cuba eller Abugrabi. Men håber at de højre magter vil se nådigt på mig. Når jeg viser dem filmen.

Har i en adresse jeg kan sende min defekte film ind til og få den ombyttet på lovlig vis ? Jeg kan jo ikke være en lovbryder.

flaGG
09-06-2004, 04:55 AM
hey thomas :)

det er ikke ulovligt at kopiere dine egne dvd film..men vel at mærke kun med formål at lave backup til eget brug.
det er til gengæld ulovligt at give andre en kopi af din dvd.

så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre at få ombyttet en ridset dvd. eftersom det er selvforskyldt er det helt og aldeles på din egen regning at anskaffe dig et nyt eksemplar. hvis der derimod er tale om en fejl fra fabrikkens side er det din ret at få en ny vare uden defekter.
så jeg vil da anbefale at du laver en backup som din søn så kan få lov til at rode rundt med. det er trods alt en del billigere end at skulle ud og købe toy story gang på gang ;)

Jeg har hørt om en dims der skræller lidt af plastikken af på dvd'en/cd'en.. så skulle den være nogenlunde til at afspille igen.. men det virker selvfølgelig ikke hvis ridserne er alt for dybe... hvis du har mindre ridser som får din afspiller til at gå amok ka du evt. gnide lidt tandpasta over ridsen.. det skal gøres temmeligt forsigtigt men nogle gange kan det lade sig gøre at få slebet de værste ridser væk.
held og lykke med projektet 8)

Ptr^
09-16-2004, 09:45 PM
En DVD-film er krypteret, det er ulovligt at bryde denne kryptering, ergo må du ikke lave backups af dine egne dvd-film.

-pirat4ever-
09-17-2004, 09:22 AM
Tag det helt roligt.

Denne mener jeg ligger i gråzonen.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe brandbare dvder (100DVD for 400kr på edbpriser) og kopiere dem over og gem orginalerne.

Piratgruppen går ikke efter dig, så lang tid at du ikke brænder til andre.

Og er det grænseoverskridende for dig ? Lev livet farligt, du bliver måske kørt over i morgen :D

Er du meget i tvivl, ring til APG og spørg. De bider ikke (har ringet og spurt om nogle MP3 filer man kunne hente.)

heidan
11-05-2004, 12:16 AM
Hvad man gør når ens søn ødelægger ens Disney fil???

Klapper ham en og siger: FY!!!

Og så tager man backup af resten af sine film.
Og hvis du er så nervøs fordi det ikke er helt lovligt, så siger du det bare ikke til nogen.
Det gør alle andre.

heidan

MaXy
11-05-2004, 04:20 PM
Piratgruppen går ikke efter dig, så lang tid at du ikke brænder til andre.

Hvorfor skulle piratgruppen gå efter ham, mener du ikke antipiratgruppen :wink:

Christian
11-05-2004, 05:58 PM
En DVD-film er krypteret, det er ulovligt at bryde denne kryptering, ergo må du ikke lave backups af dine egne dvd-film.
Dette er direkte FORKERT. Hvis du ejer en original DVD film må du gerne omgå kopisikringen for at tage en backup til personligt brug i huset, bilen etc. Dette siger lovgivningen! :roll:

Lad være med at fejlinformere folk!

SuperNeo
11-05-2004, 06:25 PM
Dette er direkte FORKERT. Hvis du ejer en original DVD film må du gerne omgå kopisikringen for at tage en backup til personligt brug i huset, bilen etc. Dette siger lovgivningen! :roll:

Lad være med at fejlinformere folk!

Du ejer jo ikke en film eller lignende fordi du køber en original kopi, du køber faktisk bare en rettighed til at bruge det efter nogen gældende regler, og det samme gælder jo for de fleste programmer hvor man kun køber licensen til at bruge programmet.

Men jeg er dog i tvivl :?
Så vidt jeg ved at det kun lovligt at lave en kopi/backup hvis der ikke er nogen form for kopibeskyttelse.
Det der er ulovligt er vist netop at omgå kopibeskyttelsen.

Men som sagt er jeg lidt i tvivl og hvis nogen kunne finde et link til nogen §§ så kan vi få det afklaret og allesammen blive en smule klogere :lol:

Edit: En ting er hvordan reglerne er, en anden ting er hvordan vi gør :!:
Så længe der ikke er økonomiske interesser indblandet er der ikke en kæft der vil stille spørgsmål ved at man har lavet en "sikkerhedskopi" af ens egne "Disney-film"

Christian
11-05-2004, 06:31 PM
Det der er ulovligt er vist netop at omgå kopibeskyttelsen.
Man må f.eks. godt omgå en kopisikring på en CD hvis det ikke kan lade sig gøre at afspille den. Hvorfor skulle det netop ikke også omfatte DVD'er? :wink:

Det er da korrekt at det er et gråzone spørgsmål, men ulovligt kan det da næppe være for du har købt licens til filmen og hvis den bliver ødelagt med tiden, hvad så? Købe en ny, det er da komplet hul i hovedet :roll: !

Tobias
11-06-2004, 03:44 AM
I har begge ret.
Hvis ser her på side 6: http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Publikationer/Ophavsret_miniguide.pdf

så står der at man må tage kopier til privat brug!

MEN

Hvis man ser her §75c:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040071029

Ja, så står der at man ikke må omgå efektive tekniske forhindringer (Selvom en hindring ikke rigtig er efektiv når man kan kopier, Jeg Fatter snart ingenting)

Håber det kunne bruges!
Mvh.
Tobias

niQe
11-06-2004, 12:52 PM
Det er på ingen måde ulovligt at lave en kopi til sig selv af noget man selv ejer.. Det er noget fis i skriver det er ulovligt.. Og hvis du meget gerne vil beholde dine dvd'er uden "at bryde loven" så brug "DVD Shrink" og tag backup af dine dvder og brænd dem ned bagefter.. der er ingen idé ved en DVD brænder hvis den ikke må bruges..

Geek
11-07-2004, 09:03 PM
@niQe
Nej det er ikke "noget fis" de skriver. Det er helt rigtigt at det er ulovligt at lave kopier af sine DVD film.
Citat fra http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp
"Du må ikke:

• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien af andre

• Kopiere en original cd/dvd, du har lånt af en ven eller på biblioteket

• Kopiere en original dvd, du har lejet i en videobutik

• Kopiere materiale hentet på nettet, når materialet er lagt ud uden rettighedshaverens tilladelse

• Udlåne, bytte eller sælge en kopi af en cd/dvd – eller forære den væk

• Sende en digital kopi via e-mail

• Afspille en kopi af en cd/dvd offentligt

• Bryde en kopispærring for at kopiere cd’en eller dvd’en"

Bemærk sidste linie. Næsten alle DVD-film er krypteret dvs. kopispærret og den skal brydes for du kan lave den kopi og det må man ikke.
Jeg mener dog at det er en ret man bør have og har derfor også skrevet til kulturministeren på ovennævnte link.

Dit argument med DVD brænderen holder ikke helt, du kan godt bruge en DVD brænder til andet end at lave (ulovligt) kopi af DVD-film, den kan bruges til meget andet private optagelser anden data end video. DVD står jo for "digital versatile disc"